Kannatatko homopareille täyttä adoptio-oikeutta?

  • 40 493
  • 577

Kannatatko homopareille täyttä adoptio-oikeutta?

  • Kyllä

    Ääniä: 139 43,7%
  • Ei

    Ääniä: 179 56,3%

  • Äänestäjiä
    318

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Hyväksyisin asian, jos eduuskunta näin päättäisi, mutta en silti kannata homojen adoptio-oikeutta. Onko ihmislapsi jokin lemmikki tyyliin koira, johon on kaikilla oikeus? Mielestäni ei!
Korostan vielä, että lapsi tarvitsee sekä äitiä että isää.

Tähän vankka sama.

Heteroseksuaalisuus on näemmä tällä hetkellä synti ja häpeä! Mikä itseisarvo homous on?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Heteroperhe yliarvostettu formaatti...hah. Käsittääkseni juuri näille syntyy lapsia ja elämä ylläpitää itseään. Ootko sä kenties syntynyt kahden homon välisestä rakkaudesta?
Joo vittu olen. Persepanosta synnyin. Ei kun synnyin siksi, kun lesbot löivät vähän lettua yhteen.

Mä nyt meinasin, että pelkkä heterous ei tee kenenkään perheestä hyvää. Ja heterothan tosiaan ne homot tekee. Tällä oikeistofoorumilla on välillä vaikea uskoa, että eletään 2000-lukua.

Heteroseksuaalisuus on näemmä tällä hetkellä synti ja häpeä! Mikä itseisarvo homous on?
Vapaus valita ja saada kaikki samat oikeudet, jotka kaikilla muillakin on. Ilman että se kuuluu kenellekään. Hirvittävän vaikea ymmärtää, miten paljon vaikuttaa asioihin se, minkä sukupuolen kanssa joku harrastaa seksiä, vaikka sen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hyväksyisin asian, jos eduuskunta näin päättäisi, mutta en silti kannata homojen adoptio-oikeutta. Onko ihmislapsi jokin lemmikki tyyliin koira, johon on kaikilla oikeus? Mielestäni ei!
Kaikilla heteroilla tulee olla oikeus adoptioon sitten, vai?

Heteroseksuaalisuus on näemmä tällä hetkellä synti ja häpeä! Mikä itseisarvo homous on?
Ei kai kukaan noin ole väittänyt? Uskoisin, että tätä asiaa puoltavista täällä valtaosa on heteroita. Itsekin olen. En voisi kuvitella olevani miehen kanssa seksuaalisesti tekemisissä, mutta ei tämä käsiteltävä asia liity mitenkään tuohon. Ihmiset vaan haluavat oikeuksia kaikille terveille kansalaisille. Kyllä, terveille. Homoseksuaalisuus ei ole sairaus, vaikka sitä sellaisena on joskus pidetty. Homoseksuaalit kykenevät rakastamaan, välittämään, huolehtimaan. Heitä on yhteiskunnan kaikissa luokissa, he voivat menestyä, olla loistavia työntekijöitä ja rehtejä veronmaksajia siinä missä heterotkin. Normi-ihmisiä, seksuaalinen taipumus on vaan eri. What's the big deal?

Miksi siis rajoittaa heiltä oikeuksia, jotka kuuluvat kaikille kunnon kansalaisille? Järkiperäistä syytä siihen kieltoon ei ole, joten kyse on vain ennakkoluuloista ja mielikuvista.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Onko ihmislapsi jokin lemmikki tyyliin koira, johon on kaikilla oikeus? Mielestäni ei!

Tähän sama vastaus mutta lisättynä, minusta heteroparinkaan kohdalla lapsen saamisen ei tule olla itseoikeutettu mahdollisuus. Suomessa syntyy aivan liian monta lasta vuodessa heteroperheille, perheille joille lapsi on kuin lemmikki jota paapotaan vähän aikaan ja sitten kasvatusvastuu siirtyy muualle ja vanhempien mielenkiinto kohdistuu samalla toisaalle. Siksi minusta on parempi, että adoptiotilanteessa voidaan hyväksyä mahdollisiksi vanhemmiksi adoptiolapselle myös homo/lesbopari sikäli mikäli he täyttävät kaikki kriteerit joita adoptiovanhemmuuteen vaaditaan.

vlad.

P.S. Lapsentekolupa kunniaan!
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Hyväksyisin asian, jos eduuskunta näin päättäisi, mutta en silti kannata homojen adoptio-oikeutta. Onko ihmislapsi jokin lemmikki tyyliin koira, johon on kaikilla oikeus? Mielestäni ei!

Kerro nyt perkele, miksi sitten lapsettomuudesta kärsivillä pareilla on oikeus adoptioon. Mikä erottelee ihmisen toisesta?

Pelko, epäluulot, ahdasmielisyys. Nepä ne. Hullujahan niistä lapsista tulisi kun koko ajan edessä on homostelua eiks je.
 

Samsonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HFBoards oikeinkirjoitus
Kannatan. Lapsi ei tarvitse isää ja äitiä, vaan huolenpitoa ja rakkautta.

Vuosien päästä Suomessa naureskellaan, että joskus ollaan tästäkin asiasta jouduttu väittelemään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielestäni hyvä heteroperhe on parempi vaihtoehto lapselle kuin hyvä homoperhe. Adoptiotilanteessa myös samaa mieltä.

Ja minä väitän että hyvä perhe on hyvä perhe - sillä ei ole väliä koostuuko se perhe heteroista vai homoista. Ja tämä on ihan yhtä pätevä argumentti, eli toisin sanoen siis pelkästään minun mielipiteeni. Se on vaan niin että silloin kun aletaan päättämään laeista koskien tätä adopto-oikeutta niin silloin ei pitäisi mennä mielipiteillä, uskomuksilla ja ennakkoluuloilla (kuten nyt näyttää ikävä kyllä menevän tuolla päättävissäkin elimissä) vaan lyödä pöytään kylmää faktaa siitä että homoperhe ei olisi lapselle hyvä kasvuympäristö, mikäli tuo adoptio-oikeus halutaan estää.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Tälläkin hetkellä meillä täällä suomessa on lukuisia hetropareja, jotka ovat odottaneet adoptiopäätöstä jo vuosia.
Tässähän on se olennaisin juttu. Lisäksi ulkomailta adoptointia vaikeuttaa vielä se, että maissa joista adoptoidaan ei yleensä ole homoparien adoptio-oikeutta. Ja tuskin jatkossakaan on, koska uskontojen (jotka yleensä sen yhteiskunnan konservatiivisen arvopohjan pitkälti luovat) asema ei maailmalla ole mitenkään erityisesti heikkenemässä samalla tavalla kuin länsimaissa. Käytännössä homojen adoptio-oikeus olisi aika lailla yhtä tyhjän kanssa, enemmänkin periaatteellinen juttu kuin mikään merkittävä muutos.

Tämä siis sillä olettamuksella, että se lapsensa adoptoitavaksi antava äiti haluaa antaa lapsensa ensisijaisesti heterovanhemmille. Täysin orvoksi jääneet ovat tietysti vähän eri juttu. Mutta kyllä heidänkin sijoittamisessaan olisi syytä asettaa heterovanhemmat etusijalle. Miksi sitten näin? No, argumentit on aika moneen kertaan esitetty tässäkin ketjussa.

Homoparien adoptio-oikeuden kannattajat vähättelevät perusteluja vastaan. Etenkin, kun puhutaan käsitteestä "miehen ja naisen malli". Miten niin se olisi jotenkin yhdentekevä asia? Jos ajattelen vaikka omaa elämääni, niin monella tapaa olen tarvinnut molempia vanhempiani ja niitä erilaisia näkökulmia, joita kaksi eri sukupuolta ovat tuoneet. Kyllä ne kokemukset sekä miehen että naisen mallista ovat olleet todella tärkeitä. Kyse on vähän syvällisemmistä jutuista kuin siitä, että äiti laittaa ruokaa ja isä vaihtaa autonrenkaat. Ei omassa perheessäni ole edes ollut ikinä tuollaisia stereotyyppisiä roolijakoja. Kannattaa myös muistaa, että kasvatusalan työntekijöistä (päiväkodin henkilökunta, opettajat, erilaisen perhe-, lapsi- ja nuorisotoiminnan työntekijät) todella suuri osa on nykyään naisia. Ajatelkaa sellaista tapausta, että adoptoidulla pojalla olisi vanhempinaan kaksi äitiä. Sitten hän vielä opiskelisi koulussa, jossa ei olisi juuri miesopettajia. Kuinka hyvän kasvualustan tämä poika on saanut tullessaan murrosikään? Siinä voi käydä niinkin, että se miehen malli omaksutaan sitten niiltä "vittumarkoilta", kun ei ole kokemusta kunnon vastuullisista aikuisista miehistä, joita miesopettajat ja yleensä myös perheenisät ovat.

Toinen vähättelyn kohteena oleva perustelu on tämä kiusaamisjuttu. Kyllä voin sanoa, että suomalaisen peruskoulun läpikäyminen homovanhempien lapsena olisi ollut ihan yhtä helvettiä. Joka paikassa olisi joutunut selittämään sitä, että itsellä ei ole isää ja äitiä (tai pelkkää isää/äitiä), vaan kaksi isää tai kaksi äitiä. Tähän kun olisi vielä yhdistetty se, että luultavasti kaikilla muilla oman luokan lapsilla olisi ollut heterovanhemmat, tuska olisi vain kasvanut. Lapsilla ja nuorillahan on valitettava tapa verrata itseään muihin, koska oma identiteetti ja itsetunto ovat vielä hakusessa. Viimeistään yläasteella mukaan tulisi luultavasti myös kiusaaminen jossain muodossa. Nimenomaan perheeseen suuntautuva kiusaaminen on sitä kaikkein pahiten satuttavaa kiusaamista. Itseänikin kiusattiin yläasteella, koska olin ujo ja pärjäsin hyvin koulussa. Eipä siitä mitään pahoja traumoja kuitenkaan jäänyt, mutta olen varma että jos kiusaamisen yhteydessä olisi pilkattu omia vanhempiani, rypisin tälläkin hetkellä siinä tuskassa.

Mua rasittaa myös se olettamus, että homot olisivat jotenkin automaattisesti hyviä ja rakastavia vanhempia. Osa homoista on siinä omassa arvomaailmassaan vielä paljon jyrkempiä kuin mitkään fundamentalistiuskovaiset. Eiköhän sen pride-meiningin keskellä kasvaminen olisi ihan yhtä vahingollista kuin vahvasti uskonnollisen ilmapiirin. Paljon puhutaan siitä, miten kiusallisiin tilanteisiin uskovaisten lapset ovat joutuneet koulussa kun välitunnilla on puhuttu jostain uudesta TV-ohjelmasta, jota ei uskovaisten vanhempien perheessä saa katsoa koska se olisi syntiä. Ihan vastaavalla tavalla homovanhempien lapsella saattaisi olla aika tukala tilanne, kun koulun pukuhuoneessa joku kertoisi jonkun esim. romaniaiheisen vitsin, koska se loukkaisi sitä suvaitsevaisuusaatetta, johon tämä lapsi on kasvatettu.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
P.S. Lapsentekolupa kunniaan!
Kannatan.

Olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että ainoastaan fiksut ihmiset saisi luvan lisääntyä ja muut joukkosteriloitaisiin väestön kasvun hillitsemiseksi. Jos tälläinen yleinen asetus tulisi voimaan, niin olisin ihan nöyränä poikana siellä sterilointijonossa, jonne minut varmasti passitettaisiin. En usko, että täyttäisin kriteerejä. Veikkaan, ettei kovin moni muukaan Jatkoajassa, kirjoituksia kun lueskelee.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En kannata ja siten myös äänestin.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Itse asetan vaan ne parit etuasemaan adoptiojonossa, joilla on mahdollisuus suvulliseen lisääntymiseen. Jos yli jää, niin antaa kaikkien kukkien kukkia kukkia - eix yah? Saanko olla tätä mieltä? Saanko? Itseäni vituttaa tässä keskustelussa se seikka, että lapsi on itseisarvo/jokaiselle itsestään kuuluva asia (jokaisella on jumalalallinen oikeus). Lapset saadaan, niitä ei tehdä!
Pelko, epäluulot, ahdasmielisyys. Nepä ne. Hullujahan niistä lapsista tulisi kun koko ajan edessä on homostelua eiks je.

Kirjoitinko todella näin?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kannatan. Lapsi ei tarvitse isää ja äitiä, vaan huolenpitoa ja rakkautta.

Juuri näin! En tiedä että olenko minäkään kummaista miehen mallia kotoani saanut, ainoan miehen mallin jonka koen isältäni saaneen on se että ongelmat pitää ratkaista juomalla, ja jos ne eivät ratkea sillä niin pitää juoda lisää. Onneksi tämäkään malli ei näytä menneen perille... Minä koen että parempi miehen malli minulle on tullut ydinperheen ulkopuolelta, tätini perheestä. Eli kyllä niitä miehen malleja tarvittaessa saattaa löytyä vaikka eläisikin perheessä jossa on "kaksi äitiä", jos se homma kerran siitä miehen mallista on kiinni.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mä nyt meinasin, että pelkkä heterous ei tee kenenkään perheestä hyvää. Ja heterothan tosiaan ne homot tekee. Tällä oikeistofoorumilla on välillä vaikea uskoa, että eletään 2000-lukua.

Lähtökohtahan adoptioasioissa on se, että lapsi on ottava osapuoli eli menee asumaan sinne minne annetaan. Tämä lapsi on syntynyt kuitenkin heterosuhteesta. No, jos kaksi naista tai miestä haluaa adoptoida itselleen lapsen niin mielestäni tämä on huonompi vaihtoehto kuin se, että heteropari adoptoi hänet. Tää on vain oma mielipiteeni, thats it.

Jos leikitään vielä ajatuksella, että puolet maailman väestöstä olisi hetroja ja puolet homoja...kummassa "leirissä" olisi ne tasapainoisemmat parit? Ajattelisin, että samat ongelmat ja murheet vallitsisivat kummassakin klaanissa. Toin tämän siksi esille, että kun täällä kerran perustellaan ns rakastavan perheen puolesta niin tokihan hetroissa löytyy paljon enemmän näitä huonoja vanhempia. Luonnollisesti. Moniko homosuhde kestää ja mikä on lapsen rooli silloin jos tällainen liitto hajoaa? Joka jo muutenkin on normaalista poikkeava. Vaikeita asioita nämä ovat.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mua rasittaa myös se olettamus, että homot olisivat jotenkin automaattisesti hyviä ja rakastavia vanhempia.

Eihän tässä ole siitä ollut kyse, vaan siitä että myös homoille pitää antaa tasavertainen mahdollisuus hakea adoptiota. Se jää sitten adoptiosta päättävien viranomaisten ratkaistavaksi kuka homopareista on hyvä ja kyvykäs vanhemmaksi - ihan samalla tavalla kuin tehdään nytkin heteroparien kohdalla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Moniko homosuhde kestää ja mikä on lapsen rooli silloin jos tällainen liitto hajoaa?

Moniko heterosuhde kestää ja millä tavalla se lapsen rooli on erilainen tällaisessa tapauksessa?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Juuri näin! En tiedä että olenko minäkään kummaista miehen mallia kotoani saanut, ainoan miehen mallin jonka koen isältäni saaneen on se että ongelmat pitää ratkaista juomalla, ja jos ne eivät ratkea sillä niin pitää juoda lisää./QUOTE]

No jos saisit valita näin jälkikäteen niin olisiko ollut parempi, että kotona olisi ollut isäsi puoliso, toinen mies, joka olisi antanut sitä tarvittavaa turvaa?
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että ainoastaan fiksut ihmiset saisi luvan lisääntyä ja muut joukkosteriloitaisiin väestön kasvun hillitsemiseksi.

Turha lähteä natsi-linjalle, antaa evoluution hoitaa niin kaikki käy kivuttomasti, eiku, sehän on luonnotonta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Turha lähteä natsi-linjalle, antaa evoluution hoitaa niin kaikki käy kivuttomasti, eiku, sehän on luonnotonta.
Todennäköisesti tuo evoluution... tai pitäisikö sanoa luonnon tapa (vai onko ne sama asia?) hoitaa asia on todennäköisempi, tai ehtii ensin, ennen kuin ihminen ehtii organisoida tuon "natsitavan".

Se jää nähtäväksi. Ei tästä enempää tässä ketjussa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No jos saisit valita näin jälkikäteen niin olisiko ollut parempi, että kotona olisi ollut isäsi puoliso, toinen mies, joka olisi antanut sitä tarvittavaa turvaa?

Minä en näe tätä kysymyksenasettelua oikeastaan relevanttina. Kyllä minä äidiltäni turvaa sain mutta ei se muuta sitä tosiasiaa että meidän perhe kokonaisuutena ei ollut mikään kovin idyllinen ja hyvä kasvuympäristö. En tiedä olisiko sitä sitten muuttanut yhtään huonommaksi jos äidin tilalla olisi ollut mies jolta saan turvaa. Tuskin. Siinä vaiheessa se on tärkeintä että se turva löytyy edes jostakin.

Oleellisempi kysymys on se että olisiko ollut parempi jos kotona olisi ollut isän tilalla äidin puoliso, toinen nainen jolta olisin saanut turvaa ja rakkautta jatkuvan juomisen sijasta? Uskoisin että elämäni lähtökohdat eivät näin olisi olleet ainakaan huonommat kuin mitä ne olivat meidän "idyllissämme".
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Oleellisempi kysymys on se että olisiko ollut parempi jos kotona olisi ollut isän tilalla äidin puoliso, toinen nainen jolta olisin saanut turvaa ja rakkautta jatkuvan juomisen sijasta?

Tai kunnon mies. Eikö ole yhtä oleellinen kysymys?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tai kunnon mies. Eikö ole yhtä oleellinen kysymys?

Ihan yhtä oleellinen kysymys, ja vastaus on täysin sama kuin tuossa minunkin kysymyksessäni. Eli en näe tässä mitään eroa sen välillä olisiko isäni tilalla ollut toinen mies tai nainen.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lapsella on tietty side hänen synnyttäneeseen ihmiseen...se vaan on luonnon laki. Poika hakee turvaa äidistään vielä armeijaan mentyään ja usein tytöt tuntevat turvaa isänsä kanssa. Jos tämä side rikkoutuu niin siihen ei todellakaan ole vastaus rakastava homopari. Se on ainoastaan eräs vaihtoehto, jonka kanssa lapsen pitää oppia elämään.

Minä olen kuule nähnyt niin monta risaista ihmistä elämäni aikana ja kokenut itsekin omat risaisuuteni etten näe mitään syytä ihmisten välisen kiintymyksen ja rakkauden rajoittamiseen minkään "luonnon lain" perusteella varsinkin kun olen selvästi nähnyt ettei moista lakia ole olemassakaan. Totta helvetissä joillakin pojilla on vahva side äitiinsä ja tytöillä isäänsä mutta paljon on niitäkin joilla ei ole mitään sidettä kumpaankaan vanhempaansa vaikka nämä olisivat kuinka heteroita joten se siitä heterouden ylivoimasta. Homoparia minä taas en näe minkään rikkoutuneen siteen korvaajana tai "eräänä vaihtoehtona": kun alusta saakka lapselle on selvää että nämä kaksi naista tai nämä kaksi miestä ovat minun vanhempani, ei siinä ole mitään vaihtoehtoa tai muuta sopeutumiskysymystä, asia on vain silloin niin. Sen jälkeen kaikki riippuu siitä millaiset vanhemmat itse kullekin tulevat, sen verran mitä tunnen homoja ja homopareja uskallan väittää että he harkitsevat lapsen "hankkimista" aika paljon tarkemmin kuin monet heteroparit juuri siksi että se ei ole homoille luontaisesti mahdollista. Parempikin niin, koska moni lapsi on syntynyt niinkin ylevästä syystä kuin kortsun rikkoutuminen kesken kaiken.

Tässä maailmassa elämä on pääosin kauheaa ja rakkautta joka tapauksessa niin vähän että ihmettelen jotain heterorakkauden ainoaksi oikeaksi julistamista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse asetan vaan ne parit etuasemaan adoptiojonossa, joilla on mahdollisuus suvulliseen lisääntymiseen. Jos yli jää, niin antaa kaikkien kukkien kukkia kukkia - eix yah? Saanko olla tätä mieltä? Saanko? Itseäni vituttaa tässä keskustelussa se seikka, että lapsi on itseisarvo/jokaiselle itsestään kuuluva asia (jokaisella on jumalalallinen oikeus). Lapset saadaan, niitä ei tehdä!...

Tämä keskustelu on käyty vuosia sitten edellisen kerran ja silloin vastustin homojen adoptio-oikeutta, suurin piirtein niillä perusteilla, joita täällä on esitetty, ydinperhe, naisen ja miehen malli jne. Tämän jälkeen olen muuttanut mielipiteeni, osaksi siitä syystä mitä olen työssäni nähnyt ja osaksi lisääntyneen tiedon perusteella. Ikävä kyllä, nykyään lapsia tehdään mm. rahan takia ja hetken hurmiossa.

Adoptioprosessi on pitkä ja tiukka prosessi, siinä haetaan lapsen etua, ei vanhempien.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tässä maailmassa elämä on pääosin kauheaa ja rakkautta joka tapauksessa niin vähän että ihmettelen jotain heterorakkauden ainoaksi oikeaksi julistamista.

Just joo...

Jos on kaksi rakastavaa perhettä hetero sekä homo niin kumalle antaa adoptiolapsi? Oletetaan, että kummatkin perheet ovat täysin vaastaavia. Heitä tuomio ja perustele.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös