Kontio kirjoitti:
Riksman on mielestäni Vehasen tasoinen vahti.
1963 kirjoitti:
Vehanen on sekä Lankkua että varsinkin Riksmania selkeästi parempi maalivahti.
Mielipidepalstalla saa esittää mielipiteitä - omani on, että edeltävät ovat suunnilleen tasan yhtä kaukana "totuudesta".
Jos siivotaan pois se retoriikka, joka on syntynyt noin kolmen vuoden aikana asetelmista
Lukko-Ässät,
Rauma-Pori ja
Vehanen-Langkow, niin sivuunkirjoittaneen mielestä tähän
"tusinamaalivahti" -keskusteluun ei jää jäljelle juuri mitään.
Meidän maalivahtimme on pelannut yli 93,6 % torjuntaprosentilla, eikä minun käsittääkseni ole pettänyt sanan varsinaisessa merkityksessä yhdessäkään pelissä.
Lukolla on ongelmia tällä hetkellä aivan jossakin muualla kuin Lankussa. Näitä ongelmia on nähtävissä kyllä myös maalivahtipelissä - mutta nimenomaan siinä, että puolustajien ja maalivahdin välinen kommunikaatio ja pelinluku ei toimi juuri ollenkaan. Mutta tämä ei ole pelkästään maalivahdin vika, vaan siitä saavat ottaa kontolleen osan myös puolustajat ja valmennus. Eli siinä kun valtaosa pistää Lankun niskoille kaiken esimerkiksi näistä niin sanotuista
seikkailuista, itse lasken ne osaksi laajempaa ongelmavyyhtiä. Vastaavanlaista problematiikkaa on havaittavissa vaikka siinä, kun Lukon asettuessa aloitukseen pelaajien sijoittumisesta käydään alati kiihkeitä neuvotteluja, tai kun pelataan ylivoimaa syöttö/päätykiekko lähtee juuri hyökkääjien jarruttaessa siniviivalle, tai kun omassa päässä molemmat puolustajat ryntäävät samaan kulmaan häviämään käsikädessä pelitilanteen tai kun omassa päässä toteutetaan näyttävä jättösyöttö juuri kiinnikarvatulle pelaajalle.
Lukon ongelmat eivät ole maalivahtipelissä sen enempää kuin Saarelan motivaation puutteessa tai sentterin uupumisessa. Lukon ongelmat ovat siinä, että itse pelissä on vielä aivan liikaa epävarmuutta ja epäselvyyttä. Ja itse asiassa vastustajan maalintekotilanteista ja pelitilanteiden voittamisista runsas määrä syntyy – ei vastustajan paremmuudesta vaan - Lukon itse aiheuttamista ongelmista. Tämä on selvästi suurempi murhe kuin Langkow.