Viestin lähetti Rocco
Latvian pelaaja seisoi lähes maaliviivalla. Ei mitään syytä olla hylkäämättä. Aivan päivänselvä tilanne.
Tästä samaa mieltä, maali oli hylättävä, koska
mies oli maalivahdin alueelle
Viestin lähetti Rocco
Kuten Ville Nieminen sanoi seuraavalla katkolla: "Ei kukaan pyytänyt tuomaria tarkistamaan maalia." Näkikö kukaan Latvian pelaaja maalin syntyä? Tuskin näki, koska ei maalia ei tarkistettu. Ei varmaan muut kuin maalivahti ja kiekon maalista kaivanut pakki nähnyt kiekon käymistä maalissa. Ja tietysti kaikki ne jotka kotisohvalla saivat ihailla hidastusta. Jos joku olisi tajunnut pyytää tarkistusta, maali olisi hyväksytty. Latvian oma moka.
Näinkin voisi todeta, tosin aktiivisesti kiekkoa seuranneena olen nähnyt riittävän monta suoraselkäistä tuomaria, jotka ovat omatoimisesti tarkistaneet tilanteen videolta, vaikka olisivat itse seisseet maaliviivalla tilanteen aikana. Latvian oma moka kun eivät pyytäneet tarkistusta, vaan eipä tuomari ollut sen aktiivisempi.
Viestin lähetti Rocco
Niin, oli ennen. Bäckström tulee itse niin paljon vastaan että on osittain ulkona maalivahdin alueelta ja aiheuttaa itse täten törmäämisen USA:n pelaajaan, ja kiekko putoaa. Ei mitään epäselvää tässäkään. Kun kerran videoilla tarkistetaan tilanne, ei liene mitään epäselvää että tilanne ei ole maalivahdin häirintää.
Miksi tarkistettiin, tämä on pointti. Joo, tiedän että potkumaalia epäiltiin, mutta luistin, josta kiekko meni maaliin oli maalivahdin alueella. Säännöissä ei tietääkseni määritellä toleranssirajoja maalivahdin alueella olemiselle, joko olet siellä tai et. Mielestäni tilannetta ei olisi pitänyt edes tarkistaa videolta, koska
mies oli maalivahdin alueella. Sama sääntöpykälä kuin Latvian ensimmäisessä, päivänselvässä tilanteessa.
Viestin lähetti Rocco
Kanadan pelaaja työnnettiin maalivahdin päälle. Jos näet tilanteen niin katso miten Kukkonen ajaa maalille. Hän nostaa mailan melkein Nashin pään korkeudelle ja tökkää olkapäähän. Siinä menee Nashin tasapaino, ja jos yhtään olet itse luistellut niin tiedät että tuollaisessa tilanteessa ei paljoakaan käännytä tai pysähdytä.
Tätä ei saa tarkistaa videolta, eikä se aiheuta pelin viheltämistä poikki ellei maali siirry pois paikoiltaan. Mikäli Kukkonen tilanteessa rikkoi, olisi hänelle sääntöjen mukaan kuulunut jäähy estämisestä - vaan missä oli rangaistus? Tuomari vihelsi pelin liian aikaisin poikki, joka tässä tapauksessa maksoi Suomelle maalin ja pisteen.
Pointtini oli se, että samaa sääntöpykälää sovelletaan näennäisen eri tavalla eri maita kohtaan - ainakin allekirjoittaneen mielestä. Lehtijuttujen perusteella myös joku Erkka Westerlund on kanssani samaa mieltä. Toivoisin selkeää linjaa ja yhdenmukaista toiminta tapaa tuomareilta. Taitaa olla liikaa toivottu.
PS. Jos jokaisen tuomarivirheen jälkeen aloitettaisiin sääntöjen mukaisesti keskipisteestä, suoritettaisiin joka toinen aloitus ottelussa keskeltä.