Vaikka täällä kalsaroidaan niin haluan houkutella teitä ulos. Tänään kaveri soitteli duunista Pariisista. Kertoi minulle millaista siellä on. Kerroin miten paskaa täällä on. Petusta ja Sopasta en kertonut, vaikka hän on IFK-kannattaja. Kerroin baareista. Tulin nostalgiseksi. Tajusin, että olen tänä vuonna tehnyt vain yhden reissun, jolla olen pari kertaa päässyt Ballermanniin. Siis ei rannalle, vaan sinne yökerhoon. Meine Damen und Herren:
Ballermann 6 - Dsseldorf - Altstadt
Te ette ole olleet paratiisissa ennen kuin olette käyneet tuolla. Tuttavallisesti duunin jälkeen yhdellä saattaa tulla alakerrassa Schöne Bluse, kun en ollut edes viihteelle menossa. Ko. naikkonen viittasi Burberryn paitaani. No joo, mutta yöt ovat siellä varmasti ainakin parhaimpien joukossa Euroopassa. Mahtava Stimmung yleensä aina, tapaa uusia tyyppejä, musa on hyvää, keitto mahtavaa ja klo 05 soi Viva Colonia. Lisäksi ne soittaa sitä musaa mitä haluan. Tosin ne perkeleet luulee, että olen sveitsiläinen. Kerran mulle sanottiin: Nur die Schwaben sprechen genauso schlecht Deutsch wie die Schweizer. No mulla on hyvä sveitsiläinen kaveri, joten olen ehkä oppinut liikaa häneltä. Muutakin kuin juomista. Muuten katsokaa tuon yhden baarin kuvausta: Achtung: Flirtgefahr! Hauskaa on myös muuten vintin kussboangin työntekijä. Se on joku eläkeläinen, mutta hyvällä päällä. Siis oikeasti, toi on loistava paikka ja Bolkerstrasse on Euroopan pisin baaritiski. El Lazossa on ehkä Euroopan paras tunnelmaltaan ja safkaltaan, siis kokonaisuudeltaan oleva pihvipaikka ja sitten on monia muitakin hyviä mestoja ja siis ainakin loppuilta Ballermanniin. Uskokaa vaikka tota: Fr. und Sa.19.00 - Open End. Oon tullut joskus ihan plekseissä 7 tai 8 aikaan hotellille ja 10 jälkeen menny duuniin tai ennen jo.
IFK:n kannattajat, mutta vielä enemmän wohlhabende düsseliläiset, puhumattakaan müncheniläisistä saattavat olla aika arroganttaja. Siinä mielessä on hienoa, että meillä on Köln, jossa on lähes aina karnevaali, ihmiset tulevat joka paikassa tutustumaan ja elämä on hauskaa. Siis oikeasti, toivottavasti kilipukit nousevat pian takaisin. Olen sellainen sala 1. FC Köln fani. Olen myöskin sala Kölsch-fani. Olimme hiljattain Zinnkellerissä baijerilaisporukassa ja otin välissä yhden Früh Kölschin ja siitä tuli sanomista. Aikoinaan kun olin opiskelemassa teoreettista kansantaloustiedettä, jonka mekka saksa on niin silloin meillä oli siellä jopa Gaffel Kölschin baari, siis panimon oma baari samassa kaupungissa. Silloin innostuin niistä juomista. On ihmisen mistä tahansa kotoisin niin Kölnin meiningistä ei varmaan voi olla pitämättä. Nyt tässä oluen lomassa laitan pari kölniläistä kappaletta soimaan. Ensin tietysti
Viva Colonia Olen itsekin oppinut sanat jossain määrin ja laulan sitä, jos on huono hetki esim. juoksukisoissa, mutta yksi müncheniläinen kaverini, joka teki maisterintutkinnon Kölnissä, osaa laulaa tämän aivan käsittämättömän hyvin.
Jos te käytte Kölnissä niin käykää
Klaps Mühlessä. Siis Kölnissähän on vaikka mitä paikkoja ja kannattaa mennä sen mukaan, missä on eri päivinä meininkiä, mutta jos hakee oikeata Stimmungia niin menkää joskus tänne. Meinasin alkaa kerran siellä alakerrassa itkemään, kun alkoi soimaan
Du bes Kölle. Siis täysin ulkopuolisena puolibaijerilaisena miehenä se Stimmung oli oikeasti käsinkosketeltava. Tuntemattomat ihmiset olivat niin käsittämättömän läheisiä. Kannattaa kuunnella sanat tästäkin. Aika usein on tullut törmättyä samaan kappaleeseen muuallakin.
Scholl täyttää ensi syksynä 40 vuotta ja sitten on muuten Baijerissa synttärit, jossa kaikilla on Lederhosenit. Mutta se on eri asia. Tuli vain mieleen. Silti on ihan kiva tutustua muihinkin alueisiin, niissä elää hyvää jengiä ja on mieletöntä tunnelmaa, josta Suomessa on vaikea käsittää mitään.
Jatkan keitotusta...