Ajatuksissani siintää muutenkin kulttuurivaihtomatka Saksaan, ellei sitten Venäjän Pietari vie voiton. Tiukka kisa.
Viime kesänä käväsin Pietarissa, vasta kun olivat alkaneet ne viisumivapaat risteilyt. Kaksi vajaata päivää oli aikaa kierrellä kaupunkia, eli kiirettähän siinä saa pitää kun siellä on niin paljon nähtävää. Noh, menomatkalla laivalla innostuin sitten koskenkorvasta sen verran, että aamulla oli aivan järkyttävä krapula. Tai krapula on oikeastaan väärä sana kuvaamaan sitä, mä kun olin vielä aivan päissäni. Pietarissa sitten keskustaan päästyäni kävelin suoraan hotellille, kello oli päivällä jotain kaksitoista, ja aivan pakko oli mennä suoraan sänkyyn makaamaan ja päätä pitelemään. Ilta ysiltä vasta pääsin sängystä ylös ja hieman kaupunkia kiertämään. Harmitti kun se eka päivä meni siinä. Noh, tuli sille toisellekin päivälle kiva pikku krapula.
Niin siellä laivalla mä otin sellaisen jaetun hytin, yksin kun matkusti niin se tuli selvästi halvimmaksi. Aamulla sitten herättyäni ja nähtyäni sen mun kossupullon, ihmettelin vittuuntuneena että kuka niistä muista tyypeistä on juonut sen niin vähiin, mä kun illalla siitä vaan hieman maistelin. Mutta sitten kun kävelin sen pari metriä siihen vessaan, tajusinkin asian, mulla kun askel heitti sen verran.
Ja ainiin, sillä paluumatkalla se mun hytin avainkortti ei toiminut kunnolla ja mä menin siitä valittamaan sinne infoon. Siellä se nainen sanoi, että ai taasko sulla on ongelmia sen kortin kanssa. Mä olin ihmeissäni siitä, kun se oli eka kerta kun se ei toiminut, mutta en viitsinyt sanoa siihen mitään, kun sillä menomatkalla meni muisti. Ehkä se vaan vitsaili.