Se oli tuossa just 26 vuotta sitten, kun teininä montussa hurrasi KalPan finaalivoitolle. Edellisenä keväänäkin oltiin välierissä, ja jatkoa piti tulla seuraavilla kausilla. Ei tullut. Sitten heti perään, 8 kevättä sitten, juhlittiin silloisessa Barona Areenassa ronsseja. Vuoden päästä oltiin taas välierissä ja jatkoa piti seuraaman. Seurasihan sitä, mitä nyt 6 kautta lipsahti väliin.
Naattikaamme siis nyt, seuraavaan voi taas mennä tovi. Merkit on sen suuntaiset, että tuohon lyhyeen listaan saadaan kolmas paalu seuraavan kuukauden aikana. Mikään jäljellä olevista porukoista ei tällä hetkellä tunnu ylitsepääsemättömältä. Tappara, JYP ja HIFK voisivat sellaisiksi vielä yltyä, mutta noista tosiaan vain Jyppi voi tulla välierissä vastaan. Ja ryynikylässäkin podetaan tällä hetkellä ainakin jonkinasteisia maalinteko- ja maalivahtiongelmia. Pysytään nyt kuitenkin asioiden takana, nyt on hankittu vasta nelossija, jota ei kovin pitkään jaksa muistella.
Hyvä nostalginen kirjoitus. Omalta osaltani voin sanoa, että olen suurella mielenkiinnolla KalPan pelejä seurannut kolmenkymmenen vuoden ajan vuodesta 1987 saakka, siitä saakka kun Kuopiosta lähtöisin oleva isäukkoni ns. aivopesi minut 6 vuotiaana KalPan kannattajaksi. Itse en ole henk.kohtaisesti päivääkään asunut Kuopiossa, vaan Turun seudulla koko elämäni viettänyt ja melko intohimoinen KalPan kannattaja aina ollut. Siitä sai aikoinaan kouluvuosina kuulla, kun kaikki kaverit olivat joko TPS:n tai Lukon kannattajia ja savolaisuutta dissataan täällä länsirannikolla melkolailla. Nykypäivänäkin jos työelämässä menee sanomaan Turussa että kannattaa KalPaa, niin ensireaktioksi saa pöyristyneitä katseita, "että miksi sitä rupuseuraa kannatat" ja sellaiset jotka eivät seuraa urheilua, niin ensimmäinen kommentti, "pelaako KalPa liigassa?".
Sukuloimassa kun käytiin 1980-1990 luvuilla Kuopiossa, niin matseja usein katsomassa käytiin. Ensimmäinen muistoni KalPan pelistä kaudelta 1987-1988 Kuopiosta KalPa - Ilves matsista ja mieleeni jäi varsinkin Ilveksen nuori Raimo Helminen.
1990-luvulla käytiin kausittain isäni kanssa noin viisi matsia katsomassa ja ne olivat KalPan vierasmatsit Turussa ja Raumalla + lisättynä muutamat Kuopion matsit.
Tietenkin paikalla tuli oltua 1991 TPS - KalPa finaaleissa Turussa ja sieltä jäi hienot muistot, vaikka Hunajata-huuruiset valitettavasti ovatkin. Minulle on kyllä edelleen jollain sadomasokistisella tavalla tunteita herättävää kuulla Turussa TPS vs KalPa matseissa tuo Tepsin maalilaulu. Toivon aina KalPan voittoa, mutta haluan kuulla myös tuon biisin. Niin syvälle se syöpyi aikanaan 1991 kymmenen vuotiaan mieliin.
2000-luvun alussa tuli käytyä KalPan vieraspeleissä Mestiksessä Uudessakaupungissa Jääkotkia vastaan ja muutamaa vuotta myöhemmmin Turun Kupittaalla NHL:n työsulkukautena TuTo-KalPa matseissa pudotuspeleissä. Paikalla olin myös siinä matsissa Sporttia vastaan kun Liiganousu varmistui, paikalle Kuopioon 500 kilometrin päähän oli matkustettava vain tuota varten.
KalPan uuden tulemisen jälkeen ensimmäisillä liigakausilla matkustin ahkeraan myös Tampereelle ja Helsinkiin katsomaan KalPan matseja ja toki Turussa tullut vuosittain oltua kun hallille matkaa vain muutama kilometri.
Kaikki tämä vain sen vuoksi, että olen pirun ylpeä siitä, että olen 50 prosenttisesti veriperinnöltäni savolainen ja kuopiolainen, vaikka en siellä ole koskaan päivääkään asunut. Mikäli länsiosassa maata savolaisuutta ei niin paljon dissattaisi, niin tuskin olisin niin kova KalPan-kannattaja, mutta nostaahan tuollainen vähättelykulttuuri niskavillat pystyyn.
Pohjoisesta kotoisin oleva avopuolisoni kannattaa Kärppiä ja hän saa arvostusta Turussa aivan toisella tapaa kiitos Kärppien SM-kultamitalien. Sitä samaa arvostusta toivon joskus vielä saavani myös osakseni, kun ilmoitan Turussa kannattavani KalPaa!