Oodi kahvakiekolle
Olinkohan minä ollenkaan jääkiekko-ottelussa? Pelin jälkeen tuntui, että olin katsomassa Expo Kahvakiekko 2005-tapahtumaa. Isäntänä Markku Kruus. Pelin alusta asti kun sävelet tulee selväksi, ei sitä linjaakaan sitten ihan täysin muuttaa voi. Kamalaa ronkkimista ja kahvaamista koko peli, ja ihan tasaisesti molemmilta joukkueilta. Lukko voitti kiekottoman miehen estämisen selvästi, tätä edesauttoi Lukon selvä kokoero. Mutta kaikenkaikkiaan varsinkin kolmas erä todella oksettavaa kiekkoa. Paskan maku jäi suuhun, ja vaikka KalPan voiton tuoma samppanjan kulaus vähän makua tasoitti, niin edelleen se sama paska maistuu tuolla kurkun pohjalla. Toisaalta nyt on kyllä su-aamu, joten siinä voi olla muitakin tekijöitä taustalla. Ei niistä sen enempää...
Kahteen pisteeseen olen erittäin, erittäin tyytyväinen. KalPalla nimittäin kävi kyllä älytön mäihä. Lukolla ilmeisesti 6 tolppalaukausta ja jatkoajan tyhjä maali ja toinen avopaikka. Mukava kuolla 23 -vuotiaana sydänkohtaukseen jääkiekko-ottelusssa. Vielä Kurkan rankkarimaali... Kerkesi monta kirosanaa käydä mielessä kun kiekko pyörähti lavasta. En ollut uskoa silmiäni, kun laatta olikin jo samantien repussa. Pahin yritys oli erittäin ponneton, melkein säälittää katsoa miestä kentällä (no ei kuitenkaan), erittäin väkinäisenoloista pelaamista, mitä olen Pahia tällä kaudella pari ottelua nähnyt.
Tselios on pelimies. Siitä on ihan turha kitistä, kuinka kankea mies on, mutta loistavia oivalluksia mies tarjoilee. Varsinkin rystylätty M. Kenigille, josta sitten KalPa teki maalinkin, mutta Kruus halusi pitää pelin vielä jännänä. Pari hyvää harhautusta ja todella järkevää puolustuspeliä. Mikään kaarreluistelija ja piruetin tekijä Nik ei todellakaan ole, mutta suorassa luistelussa pärjää. Kaveria lainatakseni, Tselios on kuin b-ryhmän ralliohjus, eli suoraan mennään täysillä, ja mutkiin jarrutetaan, sillä nehän ovat vain kääntymistä varten.
Kruusin toinen illan huippukohta oli Lepokodin ja Rossiterin salomonit. Uskomatonta pelleilyä. Kylen ilme oli kyllä näkemisen arvoinen, kun hän nousi taklauksen jälkeen jäästä. Ilmeisesti Levokari ei tapellut ollenkaan Kruusin tuomion mukaan?? Ulosajo oli oikea tuomio taklauksesta, mutta sitten tappelusta selvisi sanktioitta? Ihme pelle. Ymmärrän, että Rossiteria suututtaa, sillä tämä joutuu pelaamana kokoajan käsijarru päällä, ettei joutuisi nimensä puolesta jäähylle, ja samalla näköjään muut saa ajella sitä seinille. Tämä lausunto varmaan aiheuttaa eriäviä mielipiteitä muiden joukkueiden kannattajien kanssa, mutta mitäs sillä on väliä... Tämä on minun kurja mielipiteeni. =)
Kuopiolainen suuri yleisö ei näköjään vielä ymmärrä seisomakatsomon tarkoitusta. Olin itse c4:ssa, alimmalla rivillä heti pehmeiden penkkien yläpuolella. Ylempi katsomo nousi pelin alussa ihan oikein seisomaan, mutta alempi ei. Itse rupesin eturivissä muutaman muun kanssa seisomaan, niin jo rupeaa parin minuutin päästä kuulumaan kommentteja: "Istukaa nyt muutkin, että nähdään kaikki". Ei helekkari, jos kaikki seisoisivat, niin kaikki näkisi paremmin ja tunnelmakin nousisi. Mikä tässä on niin vaikeaa, että seisomakatsomossa joutuu seisomaan!? Erätauolla saa kuitenkin istua, jotta herkimpien pohkeet saavat lepoa. Järjestysmiehet saisivat mielestäni ihan reippaasti komentaa porukan ylös kaikilla puupenkeillä. Toisessa erässä sitten kukaan ei enää noussut ylös, joten en sitten itsekään viitsinyt enää pimentää kenenkään "seisomakatsomolipun lunastaneen" näkökenttää. Myllys saisi kuuluttaa seisomakatsomokuulutuksen joka erän alkuun.
Mukavaa oli nähdä paikalla paljon raumalaisia. Matka oli varmasti ollut pitkä ja ennenkaikkea kostea. Itse reilun vuoden aikana muutaman kerran julkisilla Raumalle matkustaneena voin kertoa, että kyllähän siinä muutama tunti Savosta Raumalle vierähtää, joten tunnelmankohottajia on jokunenkin yksikkö matkalla kulunut... Vaihtakaa niihin rumpuihin joskus kalvot, aika tuskaisen kuuloista on välillä se rummutus, olin Lukko-Ifk -ottelussa n. 1kk sitten aika lähellä Lukon faniporukkaa, ja aika sydäntäraastavan kuuloista on pauke... =)