Minusta tavaroiden ja palveluiden hintojen nousua pitäisi seurata prosenttien, eikä puhtaan hinnannousun perusteella. Jos esim. maitopurkki maksaa 0,79€/l ja hintaa korotetaan 10%, niin loppuhinnaksi muodostuu ~0,87€, eli hinta nousee vain n. 8 senttiä.
Yökerhoissa tuoppi maksoi monissa paikoin 20-22mk, ennen euroon siirtymistä. Tämän jälkeen hinta pyöristettiin pääosin 4 euroon. Tästä ollaan sitten pikkuhiljaa hintaa nostettu ylöspäin. Drinkkien hinnoissa ei ole tapahtunut samanlaista hinnannousua, mikä on jo veroasioiden takia selitettävissä.
Viimeksi kietaisin lonkeron hintaan 5,4€ ja kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään erikoinen paikka.
Eikös lehdissä ole ihan lähiaikoina kirjoiteltu, että ainakin päivittäistavarakauppojen katteet ovat nousussa? Ei kai kukaan koskaan ole kuvittellutkaan, että esim. näitä hypermarketteja rakennettaisiin silkasta sympatiasta joka pellon juureen? Mielikuvatasolla useat kaupat haluavat luoda illuusion siitä, että he hyvää hyvyttään tulevat ratkaisemaan pienen paikkakunnan päivittäistavarakaupan ongelmat laadukkaalla, laajalla ja halvalla tuotevalikoimallaan. Onko esim. K-ryhmän ja S-ryhmän välillä "veristä hintakilpailua" muualla, kuin pelkissä lehtien otsikoissa?
Mutta jos jossain näkyy hyviä markkinoita kovien katteiden muodossa, niin kannattaa hyödyntää vallitsevaa tilannetta, eikä vain valittaa kalliita hintoja. Harmi ettei oman valtakunnallisen sähköyhtiön perustaminen taida olla kovin helposti toteutettavissa.