Kallista... elämä on!

  • 620 428
  • 2 473

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
--. Se on kyllä jännä miten työkaluja voi aina ostaa, pulttipyssyt, kompurat, halitunkit, jne. kunhan vaan voi sitten sanoa itse vaihtaneensa. Noidenkin hinnalla vaihdattaa renkaat ammattilaisilla jo aika monta vuotta. Ristikkoavain varmaan säilyy lähes ikuisesti, mutta muita leluja saanee Biltema-laadulla uusia tasaisin väliajoin...

Meillä on ollut naapurin kanssa mm. yhteinen kompura ja pulttipyssy viitisen vuotta, paketti, jossa oli myös viimeistelynaulain ja muuta tilpehööriä taisi maksaa pari sataa eli satanen per pää. Tämä kuolettui meidän perheessä alle vuodessa. Mutta kuten sanoit, sinun tilanteessasi ymmärrän ammattilaisen käyttämisen.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Kotipizzan Mexicana-pizza ("large", 1880 kcal) 23 €

Alkaa olemaan lätyllä hintaa. Ei todellakaan sananmukaisesti mikään iso tai sellanen jota ei voisi pari kappaletta syödä. Joutuu päivässä vielä paljon muutakin syödä ettei miinuskaloreille jää.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Meillä on ollut naapurin kanssa mm. yhteinen kompura ja pulttipyssy viitisen vuotta, paketti, jossa oli myös viimeistelynaulain ja muuta tilpehööriä taisi maksaa pari sataa eli satanen per pää. Tämä kuolettui meidän perheessä alle vuodessa. Mutta kuten sanoit, sinun tilanteessasi ymmärrän ammattilaisen käyttämisen.
Melkein sama, mutta yksin hommasin kompuran, pulttimopon ja rengaspainemittarin. Sekä tietysti räikät yms muut löytyvät ja hallitunkki tuli hommattua jo junnuna. Mutta n. 200€ hinta kompurapaketille, kahdella autolla rengashotellin hintoihin verratessa kuoletusaika on vähän alle vuosi. Tarkalleen toiseen autoon kummatkin vaihdot ja toiseen toinen. Jos uuden hallitunkin hommaisi niin kuoletusaika olisi sitten aika tarkkaan vuosi. Hallitunkilla ikää yli 20v ja kompurallakin nyt jo muutama vuosi. Jos omalle työlle laskisi 50€/h arvoa, niin vehkeet voisi uusia joka toinen vuosi että oltaisiin nollassa. Lisäksi iso etu on se että renkaat saa vaihdettua kun tarve on. Varsinkin huonoimmilla rengashotelleilla on ruuhka-aikaan useamman viikon jonot.

Toki ymmärrän jos homma ei vain kiinnosta, ei vain osaa, ei ole säilytyspaikkaa jne, että tuota itse ei tee.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kävin kysymässä kotiteatteripakettia (TV jo omasta takaa joten se ei kuulunut osana pakettiin)! Kerroin toiveeni! Pääasiassa leffojen katsomista ja jonkin verran ehkä systeemin kautta myös musiikin kuuntelua! Sanoin että varsinaista budjettia ei ole mietittynä, mutta saa ehdottaa jotain hinta-laatusuhteiltaan kelvollista pakettia tällaiselle normi-käyttäjälle. Myyjän ehdotus oli paketti jolla olisi ollut hiukan päälle 10 tuhatta taalaa hintaa!

Mitä helvettiä! Onko tosiaan näin, että ihmiset pistävät tällaisia summia äänentoistoon ja kymppitonni pitää latoa tiskiin, että hinta-laatusuhteeltaan kelvollista saa? Minä olin ajatellut hinnan olevan noin tonnin paikkeilla?

Ymmärrän hinnan jos olisin ilmaissut etsiväni jotain high-end tuotepakettia oikealle hifistille, mutta päinvastoin painotin päinvastaista
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Kävin kysymässä kotiteatteripakettia (TV jo omasta takaa joten se ei kuulunut osana pakettiin)! Kerroin toiveeni! Pääasiassa leffojen katsomista ja jonkin verran ehkä systeemin kautta myös musiikin kuuntelua! Sanoin että varsinaista budjettia ei ole mietittynä, mutta saa ehdottaa jotain hinta-laatusuhteiltaan kelvollista pakettia tällaiselle normi-käyttäjälle. Myyjän ehdotus oli paketti jolla olisi ollut hiukan päälle 10 tuhatta taalaa hintaa!

Mitä helvettiä! Onko tosiaan näin, että ihmiset pistävät tällaisia summia äänentoistoon ja kymppitonni pitää latoa tiskiin, että hinta-laatusuhteeltaan kelvollista saa? Minä olin ajatellut hinnan olevan noin tonnin paikkeilla?

Ymmärrän hinnan jos olisin ilmaissut etsiväni jotain high-end tuotepakettia oikealle hifistille, mutta päinvastoin painotin päinvastaista
Laita ens kerralla risat verkkarit jalkaan ja joku paskanen takki päälle. Nyt myyjä sai susta sellaisen kuvan, että massia löytyy
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kävin kysymässä kotiteatteripakettia ... 10 tuhatta taalaa hintaa!
Kysy vaikka tuolta kotiteatteriketjusta, niin saat varmaan halvemman ratkaisun.
Epäilen että tässä pääsee hyviin tuloksiin: Googleta testimenestyjiä hintaluokassasi, valitse parhaat mieleisesi -tyylillä. Vahvistin ja pääkaiuttimet kai ne tärkeimmät ovat. Ja hifi taitaa olla sellaista, jota kannattaa harkita ostaa käytettynäkin, jos budjettia haluaa säästää.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kysy vaikka tuolta kotiteatteriketjusta, niin saat varmaan halvemman ratkaisun.
Epäilen että tässä pääsee hyviin tuloksiin: Googleta testimenestyjiä hintaluokassasi, valitse parhaat mieleisesi -tyylillä. Vahvistin ja pääkaiuttimet kai ne tärkeimmät ovat. Ja hifi taitaa olla sellaista, jota kannattaa harkita ostaa käytettynäkin, jos budjettia haluaa säästää.

Kyllä minä hiukan tsekkasin noita paketteja ennen liikeeseen marssimista. Siitä päättelinkin, että reiluun tonniin voisi alkaa jo jotain kelvollista löytymään. Enemmän mua ihmetytti tuo, että onko tosiaan kovinkin yleistä, että ihmiset pistävät kymppitonnin tai päälle pelkkään äänentoistoon, vai yritettiinkö mua vaan vedättää, kun myyjä näki pukumiehen ( @Beergenheim20 ) marssivan kauppaan sisään tyhmiä kyselemään?

Katselin samalla tyttärelleni uusia korvakuulokkeita joululahjaksi, kun on sellaisia toivonut. Hinnat oli niissäkin alkaen 350 dollaria... On pirun kallis harrastus tuo hifistely... nämä hinnat siis alan liikkeessä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Minkä maan dollareista puhutaan?
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kyllä minä hiukan tsekkasin noita paketteja ennen liikeeseen marssimista. Siitä päättelinkin, että reiluun tonniin voisi alkaa jo jotain kelvollista löytymään. Enemmän mua ihmetytti tuo, että onko tosiaan kovinkin yleistä, että ihmiset pistävät kymppitonnin tai päälle pelkkään äänentoistoon, vai yritettiinkö mua vaan vedättää, kun myyjä näki pukumiehen ( @Beergenheim20 ) marssivan kauppaan sisään tyhmiä kyselemään?

Katselin samalla tyttärelleni uusia korvakuulokkeita joululahjaksi, kun on sellaisia toivonut. Hinnat oli niissäkin alkaen 350 dollaria... On pirun kallis harrastus tuo hifistely... nämä hinnat siis alan liikkeessä.

Juurihan tuo on black friday ovella. Varmasti saat kelvollisen kotiteatterin 1000-2000€ haarukkaan. Jos sitten high-endiä haluaa niin eihän siinä mitään kattoa ole hinnassa vaan aina löytyy kalliimpaa ja parempaa niin kauan kuin on valmis maksamaan.

Varsin kunnollisia kuulokkeita saa 150-300€ hintahaarukkaan vaikka minkälaisia, tarpeet ratkaisee tietysti. Niissäkin on toki niin kovin erilaisia, on avoimia, suljettuja, vastamelukuulokkeita jne eri tarkoituksii. Kannattaa tutustua eri hintaluokista esim. Beyerdynamic DT 770 Pro, Philips Fidelio X2, AKG K712 Pro, Sennheiser HD 600... Niin ja tietty nappikuulokkeet on erikseen, mutta niillä ei oo hifin kans juuri tekemistä sitten enää vaan tuommoiseen on-the-go kuunteluun ne.

Suoisittelen kyselemään vähän enemmän tekniikkaan tai audioon painottuvilta foorumeilta tarkemmin neuvoja valintaan.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kyllä minä hiukan tsekkasin noita paketteja ennen liikeeseen marssimista. Siitä päättelinkin, että reiluun tonniin voisi alkaa jo jotain kelvollista löytymään. Enemmän mua ihmetytti tuo, että onko tosiaan kovinkin yleistä, että ihmiset pistävät kymppitonnin tai päälle pelkkään äänentoistoon, vai yritettiinkö mua vaan vedättää, kun myyjä näki pukumiehen ( @Beergenheim20 ) marssivan kauppaan sisään tyhmiä kyselemään?

Katselin samalla tyttärelleni uusia korvakuulokkeita joululahjaksi, kun on sellaisia toivonut. Hinnat oli niissäkin alkaen 350 dollaria... On pirun kallis harrastus tuo hifistely... nämä hinnat siis alan liikkeessä.
Peruspuhelin ei kummoista äänimaaailmaa toista, joten tyttärelle ajaa ihan saman asian muutamalla kympillä saatavat kuulokkeetkin.

Sinällään sama sinne omaan käyttöön tulevaan teatteriin. Tarvittavat kamppeet riippuu siitä millainen on media jota haluat toistaa.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Lähinnä tähän ketjuun kirjoitin siksi - kuten kai tässä ketjussa kuuluukin tehdä - ihmetellessäni noiden "tarjousten" hintaa. Tai lähinnä sitä, että kuinka moni laittaa noihin vehkeisiin yli kymppitonnin rahaa? Minulle riittää aivan mainiosti sellainen peruspaketti, jossa hinta-laatusuhde kohtaa hyvin tavallisen peruskäyttäjän tarpeet. Siksi ihmetytti tarjotut kymppitonnin kotiteatteripaketit tai 350++ taalan kuulokkeet. Ymmärrän kyllä ihan hyvin, että alan harrastajien välineet maksavat maltaita. Mutta kun sellaisten perään en edes kysynyt. Ehkä vikana tässä oli se, että kyselin väärästä paikasta, eli alan liikkeestä, jossa ilmeisesti normikuluttajille ei mitään ole edes tarjolla? No, ei tullut kauppoja ja kiitoksia vinkeistä niitä tässä ketjussa tarjonneille.

Ja vaikkei alan ketjusta olekaan kyse niin kysytään silti ( @Vesuri ); onko tosiaan niin, että tyttäreni tapauksessa (kuuntelee musiikkia 90% iphonen kautta, spotify jne..) mihinkään oikeasti laadukkaisiin kuulokkeisiin ei kannata edes satsata? Minä ainakin huomasin huomattavan eron, kun vaihdoin (treenatessa) käyttämäni iphonen omat kuulokkeet (joo, varmaan ihan paskat) sellaisiin langattomiin sporttikuulokkeisiin jotka maksoivat noin 150 dollaria. Ja käsittääkseni tuo langattomuus ei tässä suhteessa (äänentoiston laadun näkökulmasta) ole edes mikään etu? Lähinnä siis, että missä hintaluokassa raja tulee vastaan, jonka jälkeen lähinnä heittää rahaa hukkaan?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ja vaikkei alan ketjusta olekaan kyse niin kysytään silti ( @Vesuri ); onko tosiaan niin, että tyttäreni tapauksessa (kuuntelee musiikkia 90% iphonen kautta, spotify jne..) mihinkään oikeasti laadukkaisiin kuulokkeisiin ei kannata edes satsata? Minä ainakin huomasin huomattavan eron, kun vaihdoin (treenatessa) käyttämäni iphonen omat kuulokkeet (joo, varmaan ihan paskat) sellaisiin langattomiin sporttikuulokkeisiin jotka maksoivat noin 150 dollaria. Ja käsittääkseni tuo langattomuus ei tässä suhteessa (äänentoiston laadun näkökulmasta) ole edes mikään etu? Lähinnä siis, että missä hintaluokassa raja tulee vastaan, jonka jälkeen lähinnä heittää rahaa hukkaan?
No kuulokkeillahan on muitakin verrattavia ominaisuuksia kuin äänenlaatu. Kestävyys, tuntuma päässä, akkujen kesto... listaa voi jatkaa vaikka ja kuinka. Nuoren tytön isänä voin sanoa, että tärkein ominaisuus on että likka saa minkä haluaa ja kaverit hyväksyy. Vähentää kitinää huomattavasti ja tuo rauhaa omiin tekemisiin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kävin kysymässä kotiteatteripakettia (TV jo omasta takaa joten se ei kuulunut osana pakettiin)! Kerroin toiveeni! Pääasiassa leffojen katsomista ja jonkin verran ehkä systeemin kautta myös musiikin kuuntelua! Sanoin että varsinaista budjettia ei ole mietittynä, mutta saa ehdottaa jotain hinta-laatusuhteiltaan kelvollista pakettia tällaiselle normi-käyttäjälle. Myyjän ehdotus oli paketti jolla olisi ollut hiukan päälle 10 tuhatta taalaa hintaa!

Mitä helvettiä! Onko tosiaan näin, että ihmiset pistävät tällaisia summia äänentoistoon ja kymppitonni pitää latoa tiskiin, että hinta-laatusuhteeltaan kelvollista saa? Minä olin ajatellut hinnan olevan noin tonnin paikkeilla?

Ymmärrän hinnan jos olisin ilmaissut etsiväni jotain high-end tuotepakettia oikealle hifistille, mutta päinvastoin painotin päinvastaista
Riippuu aika paljon millaiset kaiuttimet haluat. Tyyliin säilykepurkin kokoiset ja hyvä subbari (eism JBL, Polk jne), vai vähän isommat seinälle tulevat vai massiivisemmat lattiakaiuttimet tai jalustalliset?
Vahvari esim Denon AVR-X2300W (tänä on jo melkoisen hyvä. Iso plussa tuosta Audyssey MultiEQ systeemistä. Eli paketin mukana tulee mikki, johto kiinni, asetat mikin ensisijaiseen kuuntelukohtaan tuolilla - Pinoat vaikka kirjoja että saat korvien kohdalle. Ajat setupin, toistat toisen kuuntelijan paikalle, jne yhteensä voi kai vetää noin kahdeksan paikkaa. Vahvari mittaa kaiut, heiastumat ym, kaiuttimien sijainnit ja etäisyydet ja säätää systeemin valmiiksi. Pientä hienosäätöä voi tehdä jos haluaa mutta melkoisen hyvin tuo tekee sen.)
Denon AVR-X2300W review | What Hi-Fi?
Listahinta 799 taalaa ja esim Amazon myy 499 juuri nyt.

Kaiuttimiksi vaikkapa Dali Sensor 1 5.1 (tai jotkin muut Zensor sarjan...)
DALI Zensor 1 5.1 review | What Hi-Fi?

Edit: Eli karkeasti noin 2000 taalan budjetilla saa jo melko hyvän setin vahvari 500 ja kaiuttimet 1500. 500-1000 lisää kaiuttimiin antaa toki jotain lisää, mutta ei välttämättä hinnan verran.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
No kuulokkeillahan on muitakin verrattavia ominaisuuksia kuin äänenlaatu...

Joo oikeassa olet varmaan noiden suhteen... Tyttö on onneksi aika itsenäinen sen suhteen mitä haluaa, eikä sillä tavoin niin paljon kavereidensa tai muidenkaan johdateltavana. Lähinnä mietin kirjoittamasi jälkeen, että voin itse perustella hänelle, ettei kalliiden kuulokkeiden ostamiselle ole perustetta sen vuoksi, ettei siitä hyödy (puhelimen) teknisten tai muiden äänirajoitteiden vuoksi... ts. äänenlaatu ei tietyn rajan jälkeen muutu kuulokkeiden myötä enää yhtään paremmaksi?

Riippuu aika paljon millaiset kaiuttimet haluat....Tyyliin säilykepurkin kokoiset ja hyvä subbari (eism JBL, Polk jne), vai vähän isommat seinälle tulevat vai massiivisemmat lattiakaiuttimet tai jalustalliset?...

Kiitti @SamSpade... kuulostaa valmiilta setiltä tuo ehdottamasi. Vielä kun saisi jostain jonkun tekemään asennuksen ja säädöt puolestani, heh. Ei tuo nyt niin monimutkaiselta kuulosta, etteikö tuosta itsekin selviäisi, mutta sitten taas jos joku tekee tuon kohtuuhintaan, niin olisin kyllä valmis asennuspalveluksesta jotain maksamaankin. Samalla voisi säätää myös muut vempaimet (levysoiton, pelikonsoli, dvd-player, i-pad) kiinni siten, että niistä saisi äänet ulos käyttötarkoituksen mukaan (leffat, konsolipellit, musa..) Vielä kun tuohon saisi yhden kauko-ohjaimen, jonka avulla hallita koko systeemiä...

Minulla on vanhastaan (10+) vuotta sitten hankitut Tannoyn kaiuttimet. Tuskin enää juuri noita edes valmistavat, mutta olivat aikanaan ihan rahanarvoiset, olisiko ollut jotain 200-300 euroa per kaiutin ja noita löytyy kolme kappaletta ja ostin nuo aikanaan musan kuunteluun. Olisikohan noista vielä johonkin? Ovat olleet viimeiset 5 vuotta käyttämättä, mutta toimivat. Kokeilin reilu viikko sitten kun näitä juttuja aloin uudelleen miettimään. Subbari, keskikaiutin ja takakaiuttimet pitäisi vielä hankkia tuon vahvistimen lisäksi. Aluksi ajattelin, että pääsee helpommalla, kun ostaa kokonaan valmiin valmin setin ja unohtaa nuo olemassaolevat... plug and play tyyliin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sanoisin että helppo homma asentaa. HDMI piuhoilla laitteet kiinni, kaiuttimiin johdot. Muutaman tunnin ottaa mutta ei vaikea homma.
Ihan ok kaiuttimet, mutta jos lisää muita, saattaa äänen sävy/väri olla erilainen. jos löydät 3 lisää samaa sarjaa niin siinähän on 5 setti ja subbari päälle.
Tosin yleensä pääsee aika helpolla jos ostaa suoraan laadukkaan 5.1 suunnitellun sarjan.
 

scholl

Jäsen
Meillä on ollut naapurin kanssa mm. yhteinen kompura ja pulttipyssy viitisen vuotta, paketti, jossa oli myös viimeistelynaulain ja muuta tilpehööriä taisi maksaa pari sataa eli satanen per pää. Tämä kuolettui meidän perheessä alle vuodessa. Mutta kuten sanoit, sinun tilanteessasi ymmärrän ammattilaisen käyttämisen.

mitä järkeä tuollaisesta maksaa kun vaihtoehtona voi maksaa palvelusta. Se on vähän sama kuin leikkaisi tukan itse verrattuna siihen, että maksaa 40 euroa sille, joka osaa oikeasti leikata. Kaiken maailman turhia rojuja nurkkiin ja sitten pitäisi leikkiä karvapersettä ja vielä tehdä sitä hommaa. Olen kerran vaihtanut renkaan huoltamon pihalla (pienellä avulla) kun rengas hajosi, eikä se vaihtotyö ole oikeasti valkoisen miehen hommaa on laitteet mitkä hyvänsä. Parempi, että haalarimiehet tekevät.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
mitä järkeä tuollaisesta maksaa kun vaihtoehtona voi maksaa palvelusta. Se on vähän sama kuin leikkaisi tukan itse verrattuna siihen, että maksaa 40 euroa sille, joka osaa oikeasti leikata. Kaiken maailman turhia rojuja nurkkiin ja sitten pitäisi leikkiä karvapersettä ja vielä tehdä sitä hommaa. Olen kerran vaihtanut renkaan huoltamon pihalla (pienellä avulla) kun rengas hajosi, eikä se vaihtotyö ole oikeasti valkoisen miehen hommaa on laitteet mitkä hyvänsä. Parempi, että haalarimiehet tekevät.

Ne tekee jotka osaa, ne jotka ei, selittää.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
mitä järkeä tuollaisesta maksaa kun vaihtoehtona voi maksaa palvelusta. Se on vähän sama kuin leikkaisi tukan itse verrattuna siihen, että maksaa 40 euroa sille, joka osaa oikeasti leikata. Kaiken maailman turhia rojuja nurkkiin ja sitten pitäisi leikkiä karvapersettä ja vielä tehdä sitä hommaa. Olen kerran vaihtanut renkaan huoltamon pihalla (pienellä avulla) kun rengas hajosi, eikä se vaihtotyö ole oikeasti valkoisen miehen hommaa on laitteet mitkä hyvänsä. Parempi, että haalarimiehet tekevät.
Onhan tuo nyt yksi autoilijan perustaidoista. Jos kesken matkan hajoaa rengas niin kylla se on jyva osata vaihtaa. Ja eihan tuota vaikeaksi saa tekemallakaan.
 
mitä järkeä tuollaisesta maksaa kun vaihtoehtona voi maksaa palvelusta. Se on vähän sama kuin leikkaisi tukan itse verrattuna siihen, että maksaa 40 euroa sille, joka osaa oikeasti leikata. Kaiken maailman turhia rojuja nurkkiin ja sitten pitäisi leikkiä karvapersettä ja vielä tehdä sitä hommaa. Olen kerran vaihtanut renkaan huoltamon pihalla (pienellä avulla) kun rengas hajosi, eikä se vaihtotyö ole oikeasti valkoisen miehen hommaa on laitteet mitkä hyvänsä. Parempi, että haalarimiehet tekevät.

Maailma on uusavuttomien. Palvelun käyttö on ihan ok mutta joillekin se homma on todellakin ihan valkoihoisten hommaa. Yksi harvoja todella helppoja hommia mitä voi nykyautoihin vielä tehdä, tankkaamisen lisäksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ne tekee jotka osaa, ne jotka ei, selittää.

Näinhän se on ja ne samat tekijämiehet sitten soittaa hädissään, kun tietokoneessa on joku vika. Yhdellä tekijämieskaverilla ei tosin ole ajokorttia, niin en tiedä osaako vaihtaa renkaat. Varmasti ainakin oppisi kerrasta näyttämällä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näinhän se on ja ne samat tekijämiehet sitten soittaa hädissään, kun tietokoneessa on joku vika. Yhdellä tekijämieskaverilla ei tosin ole ajokorttia, niin en tiedä osaako vaihtaa renkaat. Varmasti ainakin oppisi kerrasta näyttämällä.

On erilaisia tekijämiehiä, joku osaa vaihtaa renkaat, joku korjata tietokoneen. Tosin olen sen verran vanhanaikainen, että pidän auton renkaiden vaihtamista kansalaistaitona, jonka kaikkien ajokortin omaavien pitäisi osata.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
On erilaisia tekijämiehiä, joku osaa vaihtaa renkaat, joku korjata tietokoneen. Tosin olen sen verran vanhanaikainen, että pidän auton renkaiden vaihtamista kansalaistaitona, jonka kaikkien ajokortin omaavien pitäisi osata.

75-v mummo autoilee, niin pitääkö hänen vaihtaa renkaat itse? Kansalaistaito kerran kyseessä?
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
75-v mummo autoilee, niin pitääkö hänen vaihtaa renkaat itse? Kansalaistaito kerran kyseessä?

Ihanaa viisastelua. Mummo soittaa pojalle, tai tyttären miehelle joka hoitaa homman. Jos edellämainittuja henkilöitä ei ole edes puolisolla, tai edes puolisoa, niin sitten varmaan soitellaan alan ammattiliikkeeseen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Noin muuten voi tietysti kysyä, että pitäisikö 75-vuotiaan ylipäätään autoilla. Mutta eihän renkaidenvaihdossa oikeastaan ole mitään, mitä perusterve 75-vuotias (eikös tuon ikäisenä käydä ajokorttia varten lääkärintarkastuksessa) ei voisi tehdä. Pitempää jatkovartta ja kantoapua ehkä tarvitaan. En sano että pitää itse vaihtaa, mutta voisi sen tehdä. Niinkuin tietysti nuoremmatkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös