Pihlajalinnan työterveyspalvelusta tulleessa tiedotteessa lukee:
"Hoitajapuhelimen hinnoittelu muuttuu – hoitajapuhelimen käyttö voi vähentää yrityksen kustannuksia selvästi
Pihlajalinnan hoitajapuhelinpalvelun hinnoittelu muuttuu. Hoidontarpeen arviointi ja ajanvaraus säilyvät edelleen maksuttomina. Sen sijaan hoitajan vastaanottoon rinnastettavat potilasneuvonta ja -ohjaus muuttuvat maksullisiksi. Työnantajalta laskutetaan 8,30 euroa puhelulta.
Hoitajapuhelimen tavoitteena on mahdollisuuksien mukaan hoitaa työntekijän asia kokonaisuudessaan puhelimessa, jolloin työnantaja säästää kymmeniä euroja lääkärikeskusvastaanottoon verrattuna.
Pilotin aikana asiakkaamme säästi 26 prosenttia sairaanhoitokustannuksista
Koko Suomessa usealla eri paikkakunnalla toimiva asiakkaamme toteutti kanssamme puolen vuoden pilotin, jonka tavoitteet olivat hoitajan palveluiden käytön lisääminen ja yleislääkäritasoisen sairaanhoidon kustannusten laskeminen. Pääasiallinen keino oli hoitajapuhelimen käyttö. Lisäksi oman esimiehen oikeutta sairauspoissaolon hyväksymiseen laajennettiin ja nettiajanvaraus estettiin. Seurannassa olleet eri tutkimus- ja vastaanottokustannukset vähenivät pilotin aikana 23–33 prosenttia."
Olen hyvin epäluuloinen, kun pankki, vakuutusyhtiö, teleyhtiö tai muu vastaava ilmoittaa muuttavansa hinnoitteluaan minun edukseni. En usko, että tässäkään tapauksessa Pihlajalinnan tavoite on alentaa liikevaihtoaan, vaan parantaa katettaan. Toki katetta voi parantaa liikevaihtoa laskemallakin, mutta pörssiyhtiöissä kasvu on kiveen hakattu tavoite.
Todennäköisesti tässä pyritään tuottamaan palvelua halvemmilla palkkakustannuksilla korvaamalla kalliit lääkärit halvemmilla hoitajilla. Lisäksi Pihlajalinnassa lääkärit vaihtuvat jatkuvasti, hoitajilla on tapana olla työpaikkauskollisempia.
Sinänsä tuo muutos voi hyvin toimiakin, mutta sen myyminen kustannusten alenemisella on falskia, niin falskia.