Myös tosiaan se ansiotason muutos on hyvä huomioida aika tarkkaan.
Ei pidä pelkästään. Inflaation ja palkkojen lisäksi pitää kyllä huomioida mm. sekin, että asuntojen hinnat ovat nousseet ihan käsittämättömän paljon verrattuna vaikkapa Keski-Eurooppaan. Monella menee pk-seudulla johonkin asuntolainaan paljon enemmän kuin ennen. Tai nyt ei ehkä mene, kun korot ovat alhaalla, mutta parin vuoden päästä kun maksavat 5-6 prossan korkoa niin tilanne on toinen. Hintoja pitää verrata myös muihin maihin. Esim. Saksassa palkat eivät ole huonoja ja silti siellä ei ole tuollaisia hinnannousuja tapahtunut ei asunnoissa eikä snägäreilläkään. Sen takia siellä onkin nyt taloudessa buumi ja täällä ei. Kaiken lisäksi Suomessa usein baarissa tai snägärillä ei saa sille hinnalleen mitään vastinetta, vaan laatu on huonoa.
Kun ihmiset ovat valmiita maksamaan niin hintoja on varaa nostaa. En tajua mikseivät ihmiset sano Suomessa, että nyt riittää! Tuntuu, ettei Helsingin keskustan baareissa esim. ole minkäänlaista hintakilpailua. Joku 0,33l long neck oli joku aika sitten 4-5 euroa ja nyt se on aika yleisesti joku 6,5e. Joissain paikoissa yli seitsemänkin euroa. Ymmärrän jos Kämpissä on kalliimpaa, olihan Cannesissakin jo 2000 luvun alkupuolella jossakin luxusmestassa 15 tai 20 euroa, mutta Helsingissä siis ihan perusbaarit ovat käsittämättömän kalliita. Sama juttu snägäreissä ja halleilla. Sama ilmiö on aina vaivannut Suomea. Vaatekauppa on hyvä esimerkki. Olen huomannut jo 80 luvulla sen, että jos Suomea vertaa Yhdysvaltoihin tai Saksaan niin täällä on vähän tavaraa ja hinnat ovat korkeat. Hakevat yksikkökatetta, eivätkä volyymia.
Sanotaan, että suomalaiset eivät osta vaatteita, eivätkä kuluta rahaa baarissa. Osittain se on niin ja suomalaiset ovat sellaisia metsien miehiä, jotka osittain eivät satsaa ja osittain ei ole tavaraa tarjolla. Ei tarvitse mennä kuin Tukholmaan niin tuntuu, että kaupat pursuavat tavaraa. Jo jossain urheilukaupoissa siellä on ihan valtavasti toppatakkeja. Toisaalta se on myös niin, että Suomessa voi tulla tunne, ettei saa rahalle vastinetta, kun hinnat ovat niin korkeat ihan perustuotteissa baareissa ja ravintoloissa. Olen saarnannut jo toistakymmentä vuotta lounasseteliä vastaan, joten en sen syöpämäisestä vaikutuksesta tässä viitsi enempää puhua, mutta muuten suomalaisten baarin tai snägärin pitäjien asenne on erittäin ihmeellinen homma. Jos minulla olisi baari tai kebabmesta tai mikä tahansa niin satsaisin siihen, että ruoka on hyvää ja sitä myydään niin perkeleesti, että se kate tulee siitä. Tuo
Anthony Bourdain -jakso oli hyvä esimerkki siitä, että ruoka voi olla hyvää ja edullista, jos se tehdään kunnolla ja ihmiset tulevat varta vasten sinne safkalle.
Huvittavaa se, että kun olin joku aika sitten Helsingin yössä, enkä halunnut ottaa paljon, vaan lähinnä vain longneckejä, jotten mene erityisemmin humalaan. No tarjoilin niitä sitten tutuille siinä samalla niin meni joku 120 euroa. Kölnissä olin jossain mestassa, jossa Beck'sit, Heinekenit, Desperadot, Foster'sit ja Solit olivat joku 1,5-2e/plo. Ihan samantasoisia paikkoja Helsingin paikan kanssa, mutta Kölnissä parempi tunnelma ja meininki. Siellä ostin välillä joku 8 tai 10 pulloa kerralla ja silti ei mennyt rahaa paljon mitään. Paikallinen kaveri sanoi siellä, että on sairaan kallista mennä taksilla pois sieltä ravintolasta. Sanoin, että tuskin on kallista ja otin taksin. No se oli aika pitkä matka ja joku 13,50e. Suomessa ei olisi päässyt kuin muutama sata m yöllä tuohon hintaan.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että Suomessa on hintoja korotettu viime vuosina liian paljon johtuen jonkunlaisesta kartellista, tavarantoimittajien pienestä määrästä tai muusta hintakilpailun puutteesta. Kun ei ole kilpailua riittävästi niin joka välissä on liikaa slackia.