Joissakin autoissa se vaihto on kyllä paljon vaikeampaa kuin toisissa. Muistan erään autonasentajakaverini joskus kertoneen että jossakin Volkkarin mallissa piti purkaa melkein puoli autoa että saa vaihdettua jakohihnan, kun taas joihinkin autoihin sen saa vaihdettua hyvinkin helposti.
Voisin tarkentaa että itse jakohihnan vaihto tuskin on vaikeampaa mutta työläämpää se taatusti voi olla, kuten -00- tuossa yllä juuri mainitseekin. Vaihdoin omaan vanhaan baijerilaiseeni (suora kutonen 300-sarjalaisessa eli helkkarin ahdasta) taannoin jakohihnan itse. Ei mennyt kuin kaksi päivää... Tai itse hihnan vaihtoon meni noin tunti kireyden ja ajoituksen tuplatarkistuksineen.
Se mihin meni aikaa oli purkujärjestyksessä:
-Pissapojan letkun irrotus (liittyy seuraavaan)
-Konepellin irroitus (vanhoissa bemareissa konepelti aukeaa tuulialasin puolelta ja se on käytännössä pakko irroittaa jotta pääsee kunnolla käsiksi konehuoneeseen)
-Jäähdyttimen ropellin (visko) irrotus
-Syylärin kehyksen irrotus'
-Etuspoilerin irrotus
-Alustan pölysuojan irrotus (vaatii edellisen kohdan)
-Vedet ulos moottorista
-Kolmen ison vesiletkun irrotus
-Syyläri irti
-Laturin hihna irti
-Ohjaustehostimen hihna irti
-Ilmastoinnin hihna irti
-Edellisten hihnapyörä irti (kahdeksan pulttia "kupin" pohjassa, hankalia irrottaa)
-Vesipumpun hihnapyörä irti (pultteja muistaakseni kuusi kpl)
-Joku (vesi/öljy?) anturi irti lohkosta
-Kampiakselin asentotunnistin irti
-Edellisten johdot kiinnikkeineen irti jakopään kotelosta
-Virranjakajan kansi irti
-Virranjakaja irti
JA VOILA!
-Jakopään kotelon aukaisu.
-Tunti hihnan ja kiristimen vaihtoon tarkastuksineen.
-Ja lopuksi toi koko litania toisinpäin...
Hiukkasen oli lihakset jäykkänä ton jumpan jälkeen.
En tullut edes kysyneeksi mitä olisi pajalla maksanut kun tiesin urakan suuruuden. Voi olla että Herttoniemen Laakkosella ei olisi 1500 euroa ollut kaukana totuudesta. Tuohon hommaan ei mitään kikkoja ole vaan aikaa menee ihan tolkuttomasti riippumatta tekijästä. Tosin pajalla ei varmaan kahta päivää menisi kun eivät ehkä pidä ihan niin paljon tupakkataukoja kuin itse...
Joka tapauksessa, auton mallilla on taatusti vaikutusta jakohihnan vaihdon hintaan. Jossain autoissa pääsee kai suoraan kiinni jakopään koteloon ja koko homma kestää sen max tunnin.
Ja jos ei itse huvita ruveta väsäämään niin aina kannattaa kysyä tällaisissa "perusjutuissa" tarjouksia pienemmiltäkin pajoilta. Tämäkään homma ei ole erityisen vaativa mutta voi olla helv*tin työläs. Silloin alkaa tuntitaksan hinta vaikuttamaan.