Mainos

Kalapuikkoskandaali koulussa - mihin menet yhteiskunta?

• 31 082
  • 226

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Henkisesti on raskasta joutua tollaseen aina syytetty asemaan koko ajaksi ja lähes kaikkien opettajien taholta, niinkun mulle kävi, lopulta mun mutsikaan ei enää tahtonu uskoo, etten mää niitä kaikkia koulun vessan lamppuja oo käyny rikkomassa tai päiväkirjoja varastellu tai yleensä ny mikä häiriö tahansa oli mun aikaansaannostani, mulla meni puol vuotta matikan opiskelu esim. niin, että samalla kun opettaja astu luokkaan, mut heitettiin kyselemättä pihalle ja kun valitin, etten mää tälleenkään mitä opi, se sano ettet sä muutenkaan mitään oppis kuitenkaan, sitten kun opettaja luojan kiitos vaihtu rupes matikkakin sujumaan. Enkä tietenkään ollu syytönkään, sillä olihan mulla hölmöilyni, enkä niistä valehdella halunnu, vaan otin niskaan sen mikä mun oli, niinkun kotona oli opetettu, sit se vaan lipes jotenkin kaikilta aikuisilta, kai mää petin sitte jotkut suuret odotukset ja sitä eivät kyenneet käsittelemään vaan siirtyvät käsittelemään mua.

Harvoin olen täällä vapaan puolella pystynyt komppaamaan JypFabua, mutta oma historiani on lähes identtinen. En tosin ole peruskoulua käynyt, vaan aikaisemman keskikoulu - lukio -putken.

Silloin -70-luvulla vielä keskikoulu ja lukio olivat maksullisia. Maksut kunnallisissa kouluissa, eli lyseoissa, olivat merkittävästi pienemmät kuin yhteiskouluissa. Ja kun silloin keskikouluihin oli vielä pääsykokeet, niin lyseot olivat halutuimpia ja niihin valikoitui se "parempi" aines, tietysti siis minäkin.

Mulla ongelmat lähtivät kotoa. Minä pyöritin meidän huushollia, vanhempani eivät olleet koskaan kotona ja perhe oli tosi rikki, mutta ulospäin piti näyttää kiiltokuvamaista ihanneperhettä. Kapinoinniksihan tuo meni murrosiässä. Kun vastaat kodin ruokahuollosta ja siivoamisesta n. 12 vuotiaasta ja ainut palkinto on ihmettely, mikset voi olla samanlainen kuin vuotta nuorempi pikkusiskoni, joka oli se kiltti 10:n oppilas. Jouduin esim. itse kesätyörahoillani ostamaan lukion oppikirjat ja vuotta myöhemmin antamaan ne ilmaiseksi pikkusiskolleni, jonka ei tarvinnut mennä töihin, koska 9,7 todistushan toki vaatii kesän levon.

Koulukin oli tavallaan liian helppoa minulle, en joutunut esim. tekemään läksyjä koskaan ennen oikeastaan lukion paria viimeistä vuotta. Ja silloin vielä poikien numerot olivat lähtökohtaisesti n. numeron alempia kuin tyttöjen, näin on kai osin vieläkin. Mutta -70-luvulla vielä lukiossakin esim. historiassa sen virallisen historiankirjoituksen kyseenalaistava koevastaus oli lähes itsemurha, vaikka olisi kirjoittanut molemmat kannat ja kertonut lähteetkin.

Kirkkohistorian lukion ekan vuoden kokeessa meni sitten kuppi nurin, kun hyvä ystäväni, julkiuskovainen kaveri, sai kokeesta kympin ja minä kuutosen, vaikka koevastauksemme olivat asiasisällöltään lähes identtiset. Rehtorimme, asiallinen äijä, korotti minun arvosanani valituksen jälkeen ysiin. Kirkkohistorian arvosana todistuksessa oli silti kuutonen, perusteina mm. aktiivisuuden puute tunneilla yms. asiat. Ei sen jälkeen ko. aine jaksanut paljon kiinnostaa, vaikka historiasta yleensä olen ollut kiinnostunut aina ja kirkkohistoriankin vertaaminen saman ajan yleiseen historiaan oli ihan mielenkiintoista.

Mutta pitkätukkainen kaveri, joka vieläpä poltti ja jossain kouludiskossa oli vähän kännisäkin eikä aina osannut pitää päätään kiinni tunneilla kun ainakin omasta mielestään tiesi jostain asioista opettajiakin enemmän oli "eliittikoulussa" suurelle osalle opettajista punainen vaate. Kyllä minä sen nyt ymmärrän, että paljon oli omaakin syytä, mutta juurikin tuo, että sitten kaikki mahdollinen oli minun syyni tiettyjen opettajien mielestä vähän kaivertaa vieläkin yli 35v. jälkeen. Olen istunut tunnin jälki-istuntoa yhdestä hässäkästä, joka tapahtui kun en edes ollut koulussa. Tunti jälkkäriä oli silloin vaan pienempi paha kuin lintsaamisen tunnustaminen.

Mutta silloin kun murrosikäinen tuntee, että koko yhteiskunta, tai no ainakin opettajakunta, on häntä vastaan, niin ei se sitä kapinointia ainakaan vähennä. Tässä nimenomaisessa casessa en tiedä taustoista mitään, mutta epäilen, että kouluissa on edelleenkin samanlaisia opettajia kuin minunkin aikanani. Osa helvetin hyviä, osa täysin väärällä alalla.

Tänä päivänä vitutta erityisesti, että huonojen opettajien takia jäi kunnon vieraiden kielien taito hankkimatta. Istuin lukiossa kolme vuotta täysin turhaan saksan tunneilla, ruåtsia luettuna jotenkuten ymmärrän, kuultuna en, enkä osaa sitä puhua. Englanninkin suureksi osaksi olen opetellut vasta wanhoilla päivilläni.

t. hanu

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämän voin kyllä OKL:ssä melko pitkään viihtyneenä todeksi todentaa. Osan kohdalla termi "varsin pihalla" on vielä aika nätisti sanottu.

Nykyäänhän erityishuomiota vaativat oppilaat halutaan integroida perusryhmään, joka tietenkin tämän erityishuomiota kaipaavan kersan kannalta on varmasti hyvä asia. Valitettavasti se on noin mutulla kahdeksassa tapauksessa kymmenestä paska homma niiden muiden luokan oppilaiden kannalta (ja nyt en viittaa tähän kalapuikkopoikaan, en tiedä onko integroitu tapaus).

Yksi miesopettaja sen hyvin tiivisti: "Integrointi ei ole sana, jonka koristelemme kukkasin."

Didaktiikan lehtoreiden hörhöydestä riittäisi hyviä juttuja vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Omia suosikkitilanteitani ovat olleet kyllä nämä täydelliset vastaamattajättämiset tai sormen suuhunmenemiset, kun kysyt jotain muuta kuin oppitunnin virityksiin sun muihin hienouksiin kuuluvia asioita. "Niin, no ne nyt vain on niitä tilanteita". Toisaalta osaltaan selittää myös tuon aiheen vaikeutta ihan ammattipiireissä.

MACK

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Auktoriteetista

Keskustelussa on esitetty paljon hyviä pointteja, enkä sen kummemmin jaksa toistaa samaa, mutta yhden huomion tuon julki.
Täällä on käytetty sanaa auktoriteetti varsin laajasti. Tämä tulisi kuitenkin selkeästi erottaa autoritäärisistä otteista.

Auktoriteeti on henkilön aseman ja/tai asiantuntijuuden tuoma asema, autoritääriset otteet ovat sitten ne vallanhimoiset, käskyttävät otteet.

Monasti opettajan on ansaittava auktoriteetti luokassaan, joillakin se tulee luontaisesti, jotkut joutuvat tekemään sen eteen enemmänkin töitä ja jotkut eivät sitä saavuta koskaan. Tämä on hyvin paljon opettajan luonteesta kiinni, luokan oppilasmäärällä tai luonteella siihen ei ole paljoakaan merkitystä. Mikäli tätä luontaista otetta oppilaiden (ja asiasisällön) hallintaan ei ole, voi otteet muuttua helpostikin autoritäärisiksi ja silloin ote oppilaisiin on taatusti menetetty.

-Maila

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Miksi ei voinut lähteä kuraattorin mukaan selvittämään asiaa?

Vahva mutu: koska lounas oli jäänyt väliin ja poika halusi jäädä tunnille, joka siis oli köksäntunti, varmistaakseen, että saa edes jotain syötävää koulupäivän aikana. Olisiko poika ehtinyt takaisin tunnille syömään käytyään kuraattorin juttusilla? Mahdollisesti, mutta sitä emme me eikä poika voi varmaksi tietää.

Jos ei halua jäädä odottamaan, niin ei ole myöskään nälkä.

Kaikki eivät voi jäädä odottelemaan. Ainakin minun aikanani (josta ei sentään vuosisataa ole) n. 400 oppilaan lukiossa, jonka yhteydessä oli n. 500 oppilaan peruskoulu, ruokailut oli jaettu pariin ryhmään, jolloin ensimmäisenä ruokaillut ryhmä oli jo seuraavalla tunnilla toisen ryhmän vielä syödessä.

Oikeuttaako se ottamaan neljännen kalapalan? Tiedä häntä, mutta laki perusopetuksesta käsittääkseni kieltää tuollaisten rajoitusten asettamisen.

Viimeksi muokattu:

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Murkut todella löytävät keinot ja näkevät yleensä läpi. Jos eivät muuten niin kokeilemalla niin kauan että rajat varmasti tulevat vastaan. Siksi aikuisten avainasian pitäisikin olla itsehillintä, joka sivumennen sanoen tuntuu olevan varsin monella hyvinkin heikoissa kantimissa. Ihme juttu.

En ole ikinä ymmärtänyt tätä näkemystä, mitä tässäkin keskustelussa pidetään aivan itsestäänselvyytenä. Mikä ihmeen erillisoikeus nuorilla on testata aikuisen itsehillintää? Jos tällainen erillisoikeus on, niin minkä ikäiseksi se kestää? Murrosiän loppun asti? Vasta parikymppisenäkö ihminen alkaa vastata sanoistaan ja teoistaan? Vai pitääkö ensin "aikuistua"?

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
heikkik; kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tätä näkemystä, mitä tässäkin keskustelussa pidetään aivan itsestäänselvyytenä. Mikä ihmeen erillisoikeus nuorilla on testata aikuisen itsehillintää? Jos tällainen erillisoikeus on, niin minkä ikäiseksi se kestää? Murrosiän loppun asti? Vasta parikymppisenäkö ihminen alkaa vastata sanoistaan ja teoistaan? Vai pitääkö ensin "aikuistua"?

Ei kai kukaan (ainakaan en minä) puhu mistään oikeudesta testata kenenkään itsehillintää, kysymys on vaan siitä, että sitä testataan. Se on tosiasia joka pitää pitää mielessä.

Ihmisen luonteeseen kuuluu rajojen hakeminen, ja onhan kuitenkin niin että teini-ikäisen saati lapsen henkinen kehitys ei ole sillä tasolla, että hänen voi aina ja kaikkialla kykenevän ymmärtämään tekojensa seuraukset.

Tämä on kuitenkin ihan eri asia kuin se, että ei joutuisi vastuuseen sanoistaan ja teoistaan. Ihan eri asia.

Se miksi itse kirjoitin ylempänä aikuisen itsehillinnästä silloin kun nuori testaa sen kestävyyttä perustuu siihen, että juuri siten erotellaan kypsät ihmiset epäkypsistä. Itsehillinnän menettäminen on nolointa mitä voin kuvitella kenellekään tapahtuvan. Mitä iäkkäämpi ihminen sitä nolompaa.

Aikuiselta odotan itse sellaista esimerkkiä, että tilanne ja oma käytös pysyy loppuun asti hallinnassa. Se EI kuitenkaan mitenkään vähennä toisen osapuolen huonon käytöksen moitittavuutta. Konflikti tilanteessa kaikki osapuolet ovat vastuussa omasta toiminnastaan riippumatta provosoinnin määrästä. Käytöstä toki voidaan ja tuleekin arvioida tapahtumien valossa, mutta vastuuta ei minkäänlainen provokaatio vähennä.

Azul voinee lukea sivulta 8 vastaukseni saman lainauksen edellisen kerran tehneelle kirjoittajalle (Masculine) . Halua ja voi ovat nekin ihan eri asioita.

Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tilanne ohi. Jollain oppilaalla ollut aseen muotoinen sytkäri. Kyllä ihmisen lapsi voi olla tyhmä. Vuoden linnakeikka oikeiden rikollisten parissa voisi tehdä hyvää tälle teinille.

Oppilaat palanneet kouluun, paikalla myös Karhu-ryhmä ja kuusi luotiliivein varustautunutta poliisipartiota.

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Pieniin asioihin suhtaudutaan kahden kouluammuskelun takia entistä vakavammin. Muistan kun aikanaan lukiossa joka syyskauden alussa tuli pakollinen pommiuhkaus. Kolmannella kerralla kenelläkään ei oikeasti ollut edes kiinnostusta lähteä koulusta ulos, heh.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Saapa nähdä, miten pojan äiti suhtautuu asiaan tällä kertaa. Eiköhän saada jo jonkinlainen poikaa vastaan suunnattu salaliitto pykättyä näiden tapausten perusteella pystyyn, taustavoiminaan tietty koulun ihan huonot opettajat ja rehtori. Takapiruna äärimmäisen julmat keittiön tädit.

Iltalehti vetää vahvalla linjalla: "Tuolloin poika otti ruokailussa sallitun kolmen kalapalan sijaan neljä, eikä suostunut lupumaan neljännestä ennen kuin poliisit kutsuttiin paikalle." Ei perk...

Muok. Footless olikin tuolle Iltalehden torveilulle jo naureskellut toisessa keskustelussa yli tunti sitten.

Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ja sama kalapuikkokaverihan se sitten oli!

Taitaa tämän kaverin normaalimuotoinen peruskoulu olla nyt käyty. Koulusta erotus määräajaksi lienee varmaa ja sitten katsellaan miten ja missä suorittaa kasin loppun ja ysiluokan. Ainakin siis, jos koulun johtoportaalla on yhtään järkeä. Perusteluja löytynee riittävästi. Harmi sinällään, että rikosoikeudellinen ikäraja ei taida jannun kohdalla täyttyä.

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Taitaa tämän kaverin normaalimuotoinen peruskoulu olla nyt käyty. Koulusta erotus määräajaksi lienee varmaa ja sitten katsellaan miten ja missä suorittaa kasin loppun ja ysiluokan. Ainakin siis, jos koulun johtoportaalla on yhtään järkeä. Perusteluja löytynee riittävästi. Harmi sinällään, että rikosoikeudellinen ikäraja ei taida jannun kohdalla täyttyä.

Sytkäreitä saa kyllä tuoda kouluun. Muutenhan pilailupuodissakin käyminen pitäisi kriminalisoida. Ei koulusta voi ihan turhan takia poistaa. Koulun vikahan tuo on kun eivät saa pikku nuorta kuriin ja soittelevat turhan takia poliiseja parin viikon välein.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sytkäreitä saa kyllä tuoda kouluun. Muutenhan pilailupuodissakin käyminen pitäisi kriminalisoida. Ei koulusta voi ihan turhan takia poistaa. Koulun vikahan tuo on kun eivät saa pikku nuorta kuriin ja soittelevat turhan takia poliiseja parin viikon välein.

Eli kun oppilas uhkailee veitsen kanssa opettajaa ja muuta henkilönkuntaa, poliisi on turha??

Ja sama kaveri esittelee aseen näköistä sytkäriä koulun aulassa, poliisi on turha??

Pyydetäänkö poliisi paikalle vain selvittämään tapahtuneita tappoja??

Jestas mitä ajatuksia...

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Eli kun oppilas uhkailee veitsen kanssa opettajaa ja muuta henkilönkuntaa, poliisi on turha??

Ja sama kaveri esittelee aseen näköistä sytkäriä koulun aulassa, poliisi on turha??

Pyydetäänkö poliisi paikalle vain selvittämään tapahtuneita tappoja??

Jestas mitä ajatuksia...

Minä luulen, että tuo Snaipperi #16:n kirjoitus oli hjuumoria...

Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Eikö siinä lehdessä ollut viimeksi jotain vanhempien kommentteja, että miksei koulussa saa syödä tarpeeksi? Nyt sitten odotellaan kommentteja siitä, miksei kouluun saa edes pyssyä tuoda.

Hienosti kaveri saa kouluun poliisit tulemaan jo toisen kerran lyhyen ajan sisään. Ei onnistu varmaan kovin monelta. Hyvää on se, että tämä vatipää ei sentään ammu muita oppilaita.

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Nykyinen lainsäädäntö tekee tuon erottamisen sikäli hankalaksi, että jostain täytyy löytyä taho, joka suostuu ottamaan kaverin vaivoikseen. Tuskin kovinkaan moni koulu on valmis ottamaan oppilaaksi tulevaisuuden toivoa, joka jatkuvasti aiheuttaa jonkinlaista hämminkiä. Vaihtoehdoksi taitaa jäädä ainoastaan koulukoti, joka onkin loistava opinahjo valmentamaan nuori siirtymään keravan kautta isompiin laitoksiin. Loistava tulevaisuus edessä, veikkaan.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Vaihtoehdoksi taitaa jäädä ainoastaan koulukoti, joka onkin loistava opinahjo valmentamaan nuori siirtymään keravan kautta isompiin laitoksiin. Loistava tulevaisuus edessä, veikkaan.
Mielestäni osasyy nykyisenkaltaiseen nuorison käyttäytymiseen (ei helvetti, voinko mä käyttää tollasta ilmaisua :D) on siinä, ettei yhteiskunnalla ole resursseja oikeasti saattaa näitä henkilöitä vastuuseen teoistaan. Ei ole resursseja siirtää erityisopetukseen, tarkkikselle, psykologille jne ihan mihin tahansa mistä tällainen kaveri saisi apua, tai edes kokisi saavansa rangaistuksen. Jos näillä kavereilla ei ole mitään pelkoa siitä, että teoistaan joutuu vastaamaan, toiminta on juurikin tätä.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni osasyy nykyisenkaltaiseen nuorison käyttäytymiseen (ei helvetti, voinko mä käyttää tollasta ilmaisua :D) on siinä, ettei yhteiskunnalla ole resursseja oikeasti saattaa näitä henkilöitä vastuuseen teoistaan. Ei ole resursseja siirtää erityisopetukseen, tarkkikselle, psykologille jne ihan mihin tahansa mistä tällainen kaveri saisi apua, tai edes kokisi saavansa rangaistuksen. Jos näillä kavereilla ei ole mitään pelkoa siitä, että teoistaan joutuu vastaamaan, toiminta on juurikin tätä.

Lehtitietojen pohjalta voisin kuvitella, että tavanomaiset apukeinot on käytetty loppuun, koska vanhemmat/ vanhempi näyttää olevan sitä mieltä ettei mitään ongelmaa ole. Eli poika huostaan ja sijoitus lastensuojelulaitokseen, jossa on oma koulu ja kyllä hänestä varmaan fiksu poika löytyy.

Vesuri kirjoitus osoittaa selvää ennakkoluuloisuutta:

Vaihtoehdoksi taitaa jäädä ainoastaan koulukoti, joka onkin loistava opinahjo valmentamaan nuori siirtymään keravan kautta isompiin laitoksiin. Loistava tulevaisuus edessä, veikkaan

Onneksi olet tässä kirjoituksessa väärässä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eikö siinä lehdessä ollut viimeksi jotain vanhempien kommentteja, että miksei koulussa saa syödä tarpeeksi? Nyt sitten odotellaan kommentteja siitä, miksei kouluun saa edes pyssyä tuoda.
No onhan se nyt selvä että jos ruokaa ei saa tarpeeksi, niin nuoren pitää itse metsästää lisä.ruokansa elääkseen ja miten tuo onnistuu jos mukana ei saa olla asetta?

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Kalapuikkopojastahan on tulossa julkkis. Suorastaan Kola-Olliin verrattavissa oleva ilmiö. Nyt kannattaisi ottaa ylimääräiset rahat pois lehdistöltä ja antaa muutama syvähaastattelu. Kuvassa voi poseerata vaikka kalapuikkopaketin kanssa.

Kalapuikkovalmistajat voisivat värvätä poitsun mainostamaan juuri heidän kalapuikkojaan. Ovat niin suussa sulavia, että useampi kannattaa ottaa vaikka koulussa hälytettäisiin armeija paikalle.

Myös levytyssopimus kannattaisi tehdä. Ensimmäinen kalapuikkoaiheinen sinkku vaan kesähittilistojen kärkeen.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Aamulehti:

Poliisin mukaan sytytin on täysin 9mm Beretta pistoolin näköinen ja kokoinen. Aseelta näyttävässä sytkärissä on kromattu piippu.

Sytkärin kouluun oli tuonut vuonna 94 syntynyt poika, joka kertoi saaneensa sytyttimen lahjaksi.

Sytkärillä uhkailusta epäillään samaa vuonna 95 syntynyttä poikaa, joka oli osallisena toissaviikkoisessa kalapuikkokohussa.

Vantaan poliisin rikoskomisario Juha Juurinen kertoo myös, että kyseinen kalapuikkopoika on aiheuttanut harmia useasti koulussa, ja hänestä on jätetty kuusi rikosilmoitusta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy