Kalamiehiä?

  • 500 075
  • 2 985

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Kuinkas isoja ne ahvenet pitää olla Surukukulle?
Tänään kaverin kanssa reilu kaksi tuntia Pien-Saimaalla ja yli kuusi kiloa ahvenia per mies veneessä, pari suurinta noin 700 g. Yksi kilon kokoluokkaa oleva karkasi ennen kuin sain haaviin kauhaistua.
Kaikki mukaan otetut oli filekokoa, pienemmät palautettiin kasvamaan. Pyyntivälineet olivat jigi ja pilkki ja syvyyttä paikalla 10 m, jossa kalaa kahden metrin syvyydestä pohjaan saakka.
Näyttäisi, että venepilkki-/jigikausi on varmaan yhtä hyvä kuin viime kesänä ja syksynä, myös silloin oli isoa ahventa hyvin liikkeellä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
En ymmärrä tämän tyyppistä "Jasper Pääkkös" ajattelua, jossa on vain mustaa ja valkoista. Kalastan mökillä ruokakalat verkoilla, samalla nostan moninkertaisen määrän roskakalaa pois rehevöttämästä vesistöä.

Minusta verkkokalastus tulisi kieltää niissä paikoissa, jossa se aiheuttaa ongelmia, yksinkertaista.

Verkkokalastusta ei tulisi kieltää missään, paitsi jos tarkoitit lohikalojen nousureitellä olevia kapeikkoja, salmia ja jokisuistoja. Jokisuistot on tietääkseni jo nyt kiellettyä verkotusaluetta. Esim. omilta kalavesiltä Paasselältä Oriveden puolelle ja siitä Joensuuhunpäin on pieni kapea salmi josta lohta kulkee paljon. Siihen pitäisi lyödä syksyksi rauhoitusalue kaikelta kalastamiselta.
Asiaa puhut verkkokalastuksen hyödyistä joita ei moni ymmärrä. Esimerkiksi lahna ja monet muut särkikalat ovat verkkosaalista joista jokaisen pois saaminen on vesistöille hyväksi. Liikaa niitä ei kuitenkaan tule.
Tuo että joku mökkiläisen kalastaminen verkoilla vaikeuttaisi lohikalakantoja, ainakaan aktiivikalastajia enemmän, on ihan vitsi. Jokainen aktiivikalastuksen nimeen vannova voi käydä ihan vapaasti koittamassa miten niitä sattumalohia ui verkkoihin. Todennäköisempää on saada sellainen pitkällä Bomberilla Saimaan mutalahdesta kuin että ne yi kuhaverkkoon. Joskus tietty jää mutta aktiivikalastaja nappaa samana aikana vapavälinein 40 kalaa jos yhtään hommaa osaa.
 
Viimeksi muokattu:

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tuo että joku mökkiläisen kalastaminen verkoilla vaikeuttaisi lohikalakantoja, ainakaan aktiivikalastajia enemmän, on ihan vitsi. Jokainen aktiivikalastuksen nimeen vannova voi käydä ihan vapaasti koittamassa miten niitä sattumalohia ui verkkoihin. Todennäköisempää on saada sellainen pitkällä Bomberilla Saimaan mutalahdesta kuin että ne yi kuhaverkkoon. Joskus tietty jää mutta aktiivikalastaja nappaa samana aikana vapavälinein 40 kalaa jos yhtään hommaa osaa.

Niin siis kuinka usein lohi jää verkkoon? Viikon välein? Itsellä ei siis ole yhtään mitään tietoa, mutta siinä samassa ajassako vapakalastaja pystyy vetämään 40 lohta veneeseen (oletan, että meinaat tuolla "40 kalaa" nimenomaan lohta sillä muutenhan tuossa ei olisi mitään järkeä)? Kuinkahan monta noin hyvää kalastajaa mahtaa löytyä sitten, veikkaan tällaisten olevan aika harvassa (jos ollenkaan kun liioitteletko?). Vapakalastuksessa on aina se hyvä puoli, että yleensä kalat pystyy vapauttamaan hyväkuntoisina takaisin jos vain osaa homman, ruokakalat pystyy valikoimaan sopivan kokoisista kaloista ja kalaahan otetaan sen verran kun sitä syödään päivän pari aikana, pakkaseen meillä päin kalat eivät kuulu. Isoimmat pääsevät takaisin jakamaan kallisarvoisia geenejään ja arvokalat varsinkin vapautetaan, mutta eipä ole minun välineisiin eksynyt järvillä joilla kalastan kuin yhden ainoan kerran järvilohi ja järvitaimen, molemmat pääsivät takaisin uimaan. Niin joo järvilohi iski kaverini vieheeseen ei edes minun :)

Itsellä ei ole mitään verkkokalastusta vastaan (kunhan luvat ja niiden merkkaukset jne. hoidetaan kunnolla), mutta normaalille tallaajalle pitäisi minun mielestäni riittää yksi verkko, ihan maximissaan kaksi. Ammattikalastajat ovat sitten asia erikseen kun tuovat kalan kauppoihin kuluttajien saataville. Saimaalla kalastaessa pitäisi osata huomioida myös nuo ystävämme norpat vielä.

Mitä tulee näihin roskakaloihin jotka rehevöittävät järveä ja niiden poistamiseen verkoilla niin se on toki hyvä asia jos järvessä on se tilanne, että särkikannat ovat liian suuret ja järvi uhkaa rehevöityä, jos järvi on hyvässä balanssissa niin eipä tämmöisellä mitään virkaa juurikaan ole. Myös hauki on tehokas apu järven rehevöitymistä vastaan pitäen särkikannat kurissa (toki peto kun kyseessä on niin myös arvokalat kuuluvat ruokavalioon).

Esim. omilta kalavesiltä Paasselältä Oriveden puolelle ja siitä Joensuuhunpäin on pieni kapea salmi josta lohta kulkee paljon. Siihen pitäisi lyödä syksyksi rauhoitusalue kaikelta kalastamiselta.

Näin.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Niin siis kuinka usein lohi jää verkkoon? Viikon välein?

Omiin kuhaverkkoihin noin 1 vuodessa jos keskiarvolla mittaa. Yleensä ei kesä tuota ainuttakaan. Toinen juttu että perus mökkipertti kalastaa verkoilla ihan muilla alueilla kuin siellä missä lohi viihtyy.
Siinä missä pystyn uistelemalla vetämään ~50 lohta/taimenta kesässä jota en toki enää tee. Ja viimeisin vuosi kun laskin niin niin tuli 56kpl ja tapoin niistä 4 rasvaevätöntä, silloin ei vielä ollut evällisen palauttamisesta kuin suositus. Miksi siis kalastin noin monta, siksi että valikoin itsekin otettavan kalan koon, sekä yritin saada sen leikatun. Usein käytän kummipoikia tms. pikkupoikia oppimassa kalastamista harrastuksekseen.
Muutamaan vuoteen en ole lohen vetoa harrastanut kuin noin viikon vuoteen vaikka nyt vesissä on jo leikattua kalaakin. Tänä vuotena 0 tuntia ja paikallinen lohikuninkuuskisa on seuraava kerta syyskuun puolivälissä. Totuustahan on että aiemminkin evällisistä kaloista ylivoimainen enemmistö on ollut istukaskalaa ja syyt löytyy vaikka googlella.
En ole Pääkkönen, ja kalastan kaikilla tavoin, selvästi eniten vapavälinein.

Norpasta on selvä kanta. Verkkokalastajat ei sitä kantaa tuhoa tai pelasta.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Norpasta on selvä kanta. Verkkokalastajat ei sitä kantaa tuhoa tai pelasta.

Onhan tuo riskipeliä verottaa kantaa yhtään, kun kuuttien määrä talvilaskennoissa ollut vain noin 60 kpl tasolla. Ja nyt heinäkuussa jo 5 norppaa kuollut verkkoihin. Yksi tautiepidemia voi noin pienen kannan pyyhkäistä kaikki pois. Voidaan ajatella että verkkokalastuksen verotus on yksi tekijä joka on hidastanut kannan kasvua pois vaaravyöhykkeeltä.
 
Meillä olisi taas parin viikon päästä edessä kaveriporukan perinteinen lohenkalastusreissu Norjaan, ja tarkemmin Finnmarkin lääniin.
Mites teidän reissun kävi? Olen itse kolmisenkymmentä reissua heittänyt Finnmarkin alueelle joten jokunen vinkki voisi löytyäkin. Isäukko on tällä hetkellä juuri Kongsilla ja itse olen lähdössä perään viikon päästä. Kongsilla tuo kakkosalue on ollut huomattavasti ykköstä parempi, vaan siihen pätee samat lainalaisuudet kuin muihinkin jokiin: pitää tietää mistä ja millä pyytää. Viimeksi nostin 2. alueelta 2,5 päivässä 14 lohta, mikä toki oli jo kohtalaisen kovaa pommitusta. Kaikki kalat jatkoivat elämäänsä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mitä tulee näihin roskakaloihin jotka rehevöittävät järveä ja niiden poistamiseen verkoilla niin se on toki hyvä asia jos järvessä on se tilanne, että särkikannat ovat liian suuret ja järvi uhkaa rehevöityä, jos järvi on hyvässä balanssissa niin eipä tämmöisellä mitään virkaa juurikaan ole. Myös hauki on tehokas apu järven rehevöitymistä vastaan pitäen särkikannat kurissa (toki peto kun kyseessä on niin myös arvokalat kuuluvat ruokavalioon).
Järkevintä olisi poistaa roskakalat sitten poikkeusluvalla yms.

Ja hauen vaikutus arvokaloihin on mitättömän pieni, niin järvessä, meressä ja joessa. Olen ollut vieressä kun perhon päässä on ollut taimen, johon hauki nappasi kiinni, mutta siinäkin voi tietysti miettiä että oliko taimen jo hieman huonossa paikkaa, jossa ei "terveenä" ollessaan olisi ollut.

Ja nämä "seitsemäntoista verkkoa pyytämässä ja 50kg muikkua"-tyypithän eniten vaikuttavat yksittäisistä normaaleista ihmisistä järvien ekologiseen systeemin. Samojen sankarien mielestä 10-20% saman vuoden norpanpoikasten kuolemat verkoista ei merkkaa mitään.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
@muti et selvästi ole norppavesillä liikkuja. Minä olen kalastuksenvalvoja ja tiedän esim. metsahallituksen valvojien kanssa jutusteluista asioista paljon enemmän kuin sinä.
Norpasta ei vaan julkisuuteen kerrota koko totuutta. Ei sitä paljonko niistä verkkoon kuolevia vaivaa muut ongelmat, eikä esimerkiksi sitä että oma rantakallio on alueella jossa ei ole norppia mutta viime talvena siinä oli norpan pesä.
Miksi te etäihmiset jaksatte väittää asioista joista ette mitään tiedä, toisin kuin me norppien kanssa elävät ja kalastusta valvovat ihmiset.
Sori, meni tunteisiin.

E: olen myös fileinut kissoille ison määrän haukia joiden mahassa on taimen tai lohi. Hauet pamputan noissa vesissä jatkossakin joka ainoan.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
@muti et selvästi ole norppavesillä liikkuja. Minä olen kalastuksenvalvoja ja tiedän esim. metsahallituksen valvojien kanssa jutusteluista asioista paljon enemmän kuin sinä.
Pukki kaalimaan vartijana?

Norpasta ei vaan julkisuuteen kerrota koko totuutta. Ei sitä paljonko niistä verkkoon kuolevia vaivaa muut ongelmat, eikä esimerkiksi sitä että oma rantakallio on alueella jossa ei ole norppia mutta viime talvena siinä oli norpan pesä.
Miksi te etäihmiset jaksatte väittää asioista joista ette mitään tiedä, toisin kuin me norppien kanssa elävät ja kalastusta valvovat ihmiset.
Sori, meni tunteisiin.
En itseasiassa ole norpista yhtä paljon huolissani kuin saman alueen lohikalakannoista (jotka eivät samanlaista sympatiaa saa julkisuudessa). Mutta se on hyvä että menee tunteisiin, kertoo että asia on tärkeä.

Etäihmisten on helpompi ottaa tiettyihin asioihin kantaa, kun ei omaan harrastukseen vaikuta millään lailla. Mutta toki olen kiinnostunut kuulemaan myös lisää informaatiota, jos siis ei "salassapidettävää", joka taas ei keskustelua vie kauheasti eteenpäin

E: olen myös fileinut kissoille ison määrän haukia joiden mahassa on taimen tai lohi. Hauet pamputan noussa vesissä jatkossakin joka ainoan.
Kertoo kalastajasta hyvin paljon tälläinen, siis ihan ilman minkäännäköistä vittuilua, tuosta saa ikähaarukan, koulutuksen ja ajatusmaailman haarukoitua aikamoisella tarkkuudella.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
@muti et selvästi ole norppavesillä liikkuja. Minä olen kalastuksenvalvoja ja tiedän esim. metsahallituksen valvojien kanssa jutusteluista asioista paljon enemmän kuin sinä.
Norpasta ei vaan julkisuuteen kerrota koko totuutta. Ei sitä paljonko niistä verkkoon kuolevia vaivaa muut ongelmat, eikä esimerkiksi sitä että oma rantakallio on alueella jossa ei ole norppia mutta viime talvena siinä oli norpan pesä.

Mikäs niitä verkkoihin kuolleita kuutteja on vaivannut? Eivätkö terveet kuutit verkkoihin muka jää? Ja mitä pahaa siinä nyt on, että jos oma rantakalliosi on alueella jossa "ei tietojen mukaan pitäisi olla norppia", mutta siinä nyt sitten olikin norppa? Kyllä kai ne norpatkin voivat liikkua uusille paikoille siinä missä muutkin eläimet? Mitä totuutta norpasta ei siis kerrota? Kanta onkin suurempi kuin mitä väitetään? Onko paljonkin suurempi? Niin paljon, että sitä on ihan ok verottaa verkoilla? Vai mitä nyt oikein pidetään niin salassa...

E: olen myös fileinut kissoille ison määrän haukia joiden mahassa on taimen tai lohi. Hauet pamputan noussa vesissä jatkossakin joka ainoan.

Jotkut väittävät hauella olevan oma ekologinen lokeronsa järvessä (ja onhan sillä), toiset taas näkevät tämän arvokalojen suhteen pahana. Itse olen ollut käsityksessä, että viime vuosina tämän mallinen toiminta olisi vähentynyt ja oltaisiin tultu siihen tulokseen, että se hauki siellä vedessä on tärkeä kala pitäen särkikannat kurissa, jossain vaiheessahan tuota haukien pamputtamista taisi useampikin ihminen harrastaa.

Mielenkiinnosta, että minkä kokoisia nämä hauet ovat olleet joiden mahasta on löytynyt taimen tai lohi ja minkä kokoisia puolestaan ovat olleet nämä taimen/lohi?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kertoo kalastajasta hyvin paljon tälläinen, siis ihan ilman minkäännäköistä vittuilua, tuosta saa ikähaarukan, koulutuksen ja ajatusmaailman haarukoitua aikamoisella tarkkuudella.

Jaa voihan sitä koittaa mutta metsään menee, on oma arvioni.

Norppia ei kalasteta joten tässä seuraavassa on minun viimeiset kommentit sitä eläintä koskien. Aloitin kertomalla että siihen minulla on oma kantani ja että niin kauan kuin koen että koko totuutta ei kerrota niin luotan omaan kantaani mihin siis ihan oikeastikin liittyy paljon enemmän tietoa kuin median kertoma. Minulle riittää itselleni että tiedän sen ja sen jälkeen on ihan se ja sama uskooko sitä joku vai ei. Onko kanta isompi, en voi sitä faktana kertoa. Onko meidän rannassa ollutta norpanpesää tai siinä ollutta norppaa tilastoitu, no ei varmasti ole. En ole kuunaan nähnyt siellä yhtään laskijaa tai suojeluihmistä. Se nyt täytyy todeta, että arvioita on parannettu ja ne nimenomaan ovat arvioita. Minä vastustan verkkokalastuksen kokonaiskieltoa mutta kannatan mm. nykyistä rauhoitusaikaa. Haluan norpan säilyvän seurattavaksi lapsen lapsillekin, mutta väitän että norppakanta ei tuhoudu eikä pelastu verkkokalastajista johtuen. Iso ongelma on sukurutsaus ja perinnölliset sairaudet. Se ongelma on paljon verkkokalastajia suurempi. En tiedä miten nyt mutta vielä viime kesänä pidettiin isompaa valvontapäivää jossa nimenomaan poistettiin vesistä norpille vaarallisia pyydyksiä ja saman päivän aikana tuli puheeksi että kaikki hukkuneet norpat tilastoidaan pyydyskuolemiksi, riippumatta siitä onko mitään pyydyksiä kukaan nähnyt missään vai ei. Näin, ei sairaskohtauksen vuoksi hukkuva ihminenkään mene pyydyskuolematilastointiin. Nuo verkkoihin kääriytyneet norpat on ihan selvä homma. Toinen juttu että ei ole yksi tai kaksi norppaa jotka ovat juuttuneet pyydyksiin lähettimistä vaikka se ei ole tietenkään virallisesti edes mahdollista. Ja lienee selvää että kun tämänkaltaista dataa alkaa ihmiselle kertymään niin se pistää epäilemään että kertooko suojelijat ihan koko totuutta ja vain totuutta. Lisään nyt vielä että setäni pääasiallisti eli verkkolastamalla saaduin tuloin. Hän omisti ja nykyään hänen poikansa omistaa suht ison saareen jonka päässä norpat pesii. Tämä verkkokalastaja antoi vapaaehtoisesti saarestaan puolet luonnonsuojelualueeksi jo joskus -90 luvulla. Ihmiset vaan eivät ymmärrä että ei ole vastakkainasettelua norppien ja verkkokalastajien välillä. Vastakkain asettelu on verkkokalastajien ja norpan suojelijoiden välillä. Kiitos aiheesta keskustelusta. Itse en tätä tällä pohjalla enää jatka.

@Walkin olet oikeassa tuosta hauenkin ekologisesta paikasta vesistöissä. Ja kuten olen kertonut niin minä laitan ne pääasiassa takaisin veteen jos ne eivät ole siellä missä uhanalainen järvilohi / -taimenkin ovat. Tuo että tapan hauet noista vesistä on ihan oma valintani enkä perustelekaan sitä järjellä, se vaan että kun niiden mahoista on tonkinut uhanalaisia kaloja niin ne mitkä minun uistimeen ottaa eivät sen jälkeen syö yhtään ainoata lohikalaa. Normaalisti ne kalat joita avaan on 1-3kg painoisia ja niiden sisällä olleet tunnistettavat taimenet ja lohet koko luokassa 200g-500g
En ole ainoa pamppumies noilla vesillä.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jaa voihan sitä koittaa mutta metsään menee, on oma arvioni.
Offtopic, haukien turha pamputus yhdistettynä tuohon kommenttiin aiheuttaa käänteisen veikkauksen ja tietyn lisäyksen, joka kyllä paljastui tuosta viestistäsikin, poislukien ikä.

70-luvun puolen välin ja 80-luvun alun välissä-paikkeilla syntynyt (elikkäs 34-45v). Korkeastikoulutettu, tällä hetkellä joko esimies-asemassa tai sitten yrittäjänä. Ajatusmaailma hieman perinteinen (Koti, uskonto ja isänmaa, perinteisiin arvoihin ja rooleihin uskova). Asuu kotipaikkakunnalla tai omistaa mökin siellä.

Pienet perustelut:
Ikä - tuosta kun lisätään ikää, haukea käytetään jo ruokakalana ja "nuoremmat" polvet ovat jo sivistyneempiä. Tuota asennetta esiintyy tietyllä tavalla ajattelevissa "keski-ikäisissä" sekä vanhoissa jäärissä. Jos taas ajattelee tuolla tavalla, sekä on keski-ikäinen (tai sen kynnyksellä), on yleensä sidoksissa kotipaikkakuntaansa ja omaa tietyt arvot. Koulutus olisi mennyt ilman tuota kommenttia luultavasti täysillä metsään, mutta asema työelämässä ei. Olisi vain sitten noussut haalarihommien kautta esimiesasemaan tai hypännyt yrittäjäksi.

Onko yhtään siellä päin?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Offtopic, haukien turha pamputus

Onko yhtään siellä päin?

Edelleen offtopic. Haukien tappaminen linnuille tekee niistä yhtä kuolleita kuin haukien tappaminen ihmiselle.

Mutta olet kyllä etevä. Oikeastaan kaikki osuu tai sitten vain luit profiilini josta osa selviääkin. Mutta jos vaan profiloit niin hieno suoritus. Oletko poliisi? Tällä hetkellä yrittämisen ohessa laajennan vielä osaamistani IWS:ksi.

Mutta koska tämä on edelleen kalastusketju niin kerron että sain just äsken lasten kanssa vetäsemässä käydyn kuhan muurikalla kypsäksi niin lähden syömään.

Palaillaanpa taas jatkossa kalastusaiheissa. Ensi viikko on vielä lomaa ja aamulla on nokka kohti mökkiä. Paskaa keliä mutta muikkuja kalastan jos sen kelit sallii.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sanovat että norppia on noin 400 jäljellä. Ja jos se onkin väärin laskettu ja niitä onkin vaikka pari sataa enemmän, niin aika vähän silti. En kyllä kestäisi jos minun kalastusvälineeseeni yksikin sellainen kuolisi. Olkoon vaikka sairas ja sukurutsattu yksilö. Eli veisin verkkoni muualle.

Sen verran lapsena riipaisi, kun luin kertomuksen viimeisten siivetönruokkien hävityksestä.

Toki helppohan se minun on sanoa, kun en verkkokalastusta harrasta. Tuottoisin se varmaan on, ei virvelillä saa kaloja pakastimeen asti. Ainakaan minä, kun ei ole sellaista innokkuutta ja taitoa kuin muilla täällä tuntuu olevan. Yhtään lohta en ole saanut kalastajanurallani, muutamia taimenia, kuhia ja harjuksia vähän paremmin, ahvenia ja haukia tietysti runsaasti. Catch & Release ei oikein innosta, ei tietysti näillä suorituksilla ole tarpeellistakaan. Joten kalat on syöty joitakin kissalle menneitä ahvenia ja tunkioon päätyneitä ylimääräisiä haukia lukuunottamatta. Alamittaiset tietysti olen päästänyt takaisin.

Haukikannat yleisesti ottaen on vahvoja Suomessa, toiset suojelee päästämällä takaisin ja toiset vainoaa nuijimalla lokinruoaksi. Ja tuntuu että kummallakaan ei taida olla kummempaa vaikutusta.
 

Heddy#77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning, Manchester United
Mites teidän reissun kävi? Olen itse kolmisenkymmentä reissua heittänyt Finnmarkin alueelle joten jokunen vinkki voisi löytyäkin. Isäukko on tällä hetkellä juuri Kongsilla ja itse olen lähdössä perään viikon päästä. Kongsilla tuo kakkosalue on ollut huomattavasti ykköstä parempi, vaan siihen pätee samat lainalaisuudet kuin muihinkin jokiin: pitää tietää mistä ja millä pyytää. Viimeksi nostin 2. alueelta 2,5 päivässä 14 lohta, mikä toki oli jo kohtalaisen kovaa pommitusta. Kaikki kalat jatkoivat elämäänsä.

Morjens. Eilen tosiaan kotiuduttiin reissusta ja lohensaanti oli kohtalaista. Heitettiin kaksi lupaa Kongsilla ja kaksi lupaa Syltefjordelvalla. Kongsilla kalastimme yhdet luvat sekä zone 1:lla, että zone 2:lla. Tuo oli meidän porukan kolmas kerta kyseiselle joelle ja kalansaanti oli tähän mennessä huonointa. Viiteen mieheen saimme noilla kahdella luvalla yhteensä vain 4 lohta, vaikka siimat olivat vedessä melkeenpä aina, kun yörauhoitus ei ollut käynnissä. Kolme kaloista tuli zone 1:lta. Itse sain zone 2:n pysäköintipaikan läheiseltä kalliopoolilta 5,2kg lohen, mutta muuten ei ollut tapahtumia.

Syltellä sitten nousi kahden luvan aikana yhteensä 10 lohta ja tapahtumia oli runsaasti. Tuolla joella on tänä vuonna vissiin historiallisen hyvin noussut lohta jokeen, tai näin paikalliset ainakin tiesivät kertoa. Onhan tuolla Syltellä helvetisti porukkaa, mutta kun vähän jaksaa patikoida, niin saa olla jo aika rauhassa. Nuo kaikki meidän Sylteltä saadut lohet tulivat zone 2:lta.

Kalojen koon suhteen oli ihan mukava reissu, kun 14:sta lohesta 5 oli yli viiden kilon kaloja, joten ihan pelkkiä tittejä ei tarvinnut onkia.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
En ole muuten tutkinut onko ravustukselle omaa ketjua. Muuten ei tarvitse ainakaan tänään kalaan mennä mutta jos onkisi laiturilta syötit ja veisi muutaman merran.
Rapuja tuossa on hyvin joka kokoa. En oikeastaan pidä niistä mutta yksi tuttu eliittimies vaihtaa vuosittain viinipulloon yhden rapujuhlan elukat ja itse pidän yhdet. Äiti ja täti tykkäävät ja syövät mielellään.
Rapuja tuossa menee yhteen rosvoon 3-7/ 1/2vrk ja keskimäärin niistä reilu puolet on syönti kokoa. Omalla mertamäärällä tarvitsee yhteen rapujuhlaan pitää pyydyksiä 1-1,5vrk vedessä kun aamuin illoin katsoo.

Tänään on muuten sadepäivä ja ajattelin että 10 kelaa saa uudet siimat. Oli viime syksyn hupiporukan uistelukisat aika hupaa hommaa kalustolle.

Eilen ostin veneeseen uuden Elite 7:n ja sen asennus olikin rentoa hommaa. Tai ei se asennus mutta vanha laite oli laitettu niin että kaapelinippu oli sidottu ensin, sen jälkeen päälle oli pujotettu muoviputki ja tämä kokonaisuus oli kaapelikotelon alla. Vedin sitten vanhasta anturinjohdosta vaan piuhan päästä ja toisesta poikki. Tuo edellinen oli liikkeen asentama mutta ei ole paljon järki päätä pakottanut asentajalla. Ehjänä irroittamiseen oli pitänyt purkaa kylki atomeiksi. Prkle. L-Buster on ko vene.
 
Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kyllä jäi ravustamattakin ja parasta ennen toiseksi parasta että tuli mökiltä kotiinlähtö just kun olisi tullut siedettävä ilta vesille tuulen rauhoittuessa. Syykin oli niin hieno että anoppi ja appiukko oli lähtenyt aamulla Kuusamosta meille ajamaan.
No mut, on se kalaisa järvi kotirannassakin niin painan vaikka vittuillakseni illaksi niille vesille.

E: kuulin just kaverilta muutama viikko sitten avatun 11,5kg hauen mahasta löytyneen 11 tunnistettavaa lohikalaa. Oletettavasti istukkaita.
Jos verkosta ei saa lohta/taimenta vapautettua niin ei saa noitakaan. Sen sijaan on täysin mahdollista että noin iso kala on jonkun veneessä joskus käynyt ja pistetty takaisin popsimaan punalihaa.

EE: puolitoista tuntia kuudella vavalla tuotti 7 haukea ja 3 kuhaa. 1 hauki noin 4 kilonen ja kuhat 810g, 1435g ja 1640g
 
Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tänään lähdettiin pojan kanssa käymään ongella ja saalis oli 0 hipaisua. Veneessä oli kuitenkin vetokalusto mukana ja ajattelin että testaan vähän haukikalikoita parin viikon päästä pidettävää naapuruston kisaa varten.
Hetki vetäistiin ja tuli yksi noin kilonen kuha, 1 pieni hauki 4,75kg hauki ja 5,3kg hauki. Isommat hauet saatiin eri värisillä possuilla. Keksin koko uistimen vasta viime kesänä kun yhdessä kisassa löysin pinnasta kellumasta sellaisen ja ensimmäisellä kokeilulla se tuotti ihan hyvää tulosta. Ensin tilasin ebaystä 8 uutta ja tänä keväänä ostin käytettyjä 12kpl. Toimii nuo kuhallekin, mutta pääasiassa käytän niissä muutamissa harvoissa kisoissa joissa käyn kun saalishauet on keskimäärin isompia mitä monilla muilla uistimilla saadut.
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Dodii, 12 päivää tuli pyörittyä Pohjois-Savossa jigi ja uisteluhommissa. Tuo jigailuhan tuli ihan uutena lajina itelle, mutta sen verran puhalsi pohjoistuuli koko setin ajalta, että eihän siitä mitään tullu. Syksyllä kattelee uudestaan, jos kelit sallis.
Uistelu toikin paremman tuloksen sitten. 12 mittakuhaa syvääjillä. Ahvenia 7 kpl noin 500 grammasia ja 4 haukea, joista suurin 3 kg.
Ei voi sanoa, että putkeen olis menny, mutta tuommosella pohjoistuulella täytyy olla suht tyytyväinen.
Olipa muuten yhden hauen mahassa aika isokokoinen jigi nielaistuna. Saattanu kaveria vähän närästää :)
 

tolppa83

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Onko palstalaisilla kokemusta sammakko-"uistimista"? Itse ostin viikonloppuna ensimmäisen laatuaan (Jaxon Frog) ja tänään lähden kokeilemaan. Voin huomenissa päivitellä tänne mikä oli saalis.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Eilen koin sisäisen valaistumisen kun seurailin muksujen hamahelmiaskartelua. Juoksin rantaan, hain pari uistinrasiaa ja aloin pujotella eri värisiä hamahelmiä koukkujen varsiin. Eihän tuo mikään uusi keksintö ole etenkään lusikkauistimissa ja niissä se on aina punainen muovirengas. Hamahelmiä on aika montaa väriä. Lähden kohta kokeilemaan oliko pelkkä valaistuminen vai tehostuuko syönti...
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Hahaa. Ensimmäinen kuha tarvitsi vaaleanpunaisella ja kirkkaan punaisella hamahelmellä varustettuun vaappuun nappaamiseen noin 2 minuuttia.... ei tästä enempää mutta hyvin toimi.

E: niin noista sammakoista ei ole mitään tietoa mutta kävin kattomassa tuon kyseisen merkin ja ihme on jos ei hauelle kelpaa.
 
Viimeksi muokattu:

tolppa83

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Eipä tarrannut hauki sammakkoon, tai isot ahvenetkaan. Toki, sammakon puolustuksesi pitää sanoa että paikat eivät olleet ehkä ihanteellisia koska oltiin 5v. tytön kanssa kalassa ja paikkoja piti sen mukaan miettiä. Näissä paikoissa ei lumpeita juurikaan ollut, joiden uskon olevan avain menestykseen sammakon kanssa kalastettaessa. Mutta ehkä vieläkin suuremman tyytyväisyyden ja ylpeyden tunteen sain, kun tyttö sai ekan ahvenensa virvelillä. Ja komea ahven olikin, ~250g. Iskällä oli suu enemmän messingillä kuin tytöllä. :)
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Kuten aikaisempinakin vuosina alkaa into kalastukseen laskea pikkuhiljaa syksyynpäin mennessä. Eilen ja tänään on ollut vapaata, mutta tänä iltana ei enään jaksanut kosken varteen ajella. Jotenkin itselläni on joko kalastus, taikka kiekkokausi päällänsä.

Eilen kävin vielä vuoksella tyhjää pyytämässä. Tarkoitus oli lähteä tänään kyykoskelle taimen kalaan, mutta jäi lähtemättä.

Viimeviikolla tuli käytyä nykälän koskilla pyytämässä taimenta, mutta pelkkää haukea ja ahventa sain saaliiksi. Kuomiolla kävin kanssa, mutta vaikka parhaimmillaan näki viitisen kirjoa, eivät kalat kiinnostuneet perhoista, vaikka kuinka pientä tarjosi.

Paras ahven aika tosin kohta alkaa olla käsillä venepilkille/jigaukselle, ja jokusen kerran vene irronnee rannasta tuota hommaa varten. Yleensä on parissa tunnissa saanut ämpärillisen nyvittyä pannukarkeita.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tänään ei kala ollut mitenkään ahne mutta pari ruokakuhaa ja 6 haukea tuli, yksi pikkukuha lähti takaisin. Vesillä oltiin vajaa kolme tuntia.

Mutta se mistä tulin kertomaan niin kävi niin että yksi plaanari lähti hiljallee valumaan ja kohta se jumitti kuin pohjaan jäänyt. Stoppasin puolan peukalolla ja huomasin että kyllä se perästä liikku. Sen jälkeen rallatteli kela aika iloisesti ja tajusin että aivan valtava mörkö on siiman päässä. Aikansa se kiskoi ja välillä pysähtyi, ennen kuin kiskoi taas ja tätä kesti muutaman minuutin, ennen kuin kala irtosi. Sanoin pojalle, että nyt se pääsi pakoon ja samalla sanoin että on täällä kuitenkin jotain ja annoin pikkumiehelle vavan. Se kiskoi aikansa ja veneeseen tuli noin 2,3 kiloinen hauki jonka toinen kylki oli kuin puukolla auki viilletty ja suolet tuli siitä ulos. Vastapuolelta noin 25cm matkalta kalan kylki oli kuin suomustusraudalla rapsuteltu. Joskus on aimminkin uistimeen tarttuneeseen kalaan ottanut isompi hauki mutta yleensä ahveniin tai puolen kilon haukiin. Jonkun olen jopa saanut veneeseen astkin.
Jos olisin ollut norppavesillä niin olisin todennut tuon takuuvarmasti norpaksi, mutta kun tässä sisäjärvessä niitä ei ole niin voi vaan kuvitella miten valtava hauki tai kuha siellä siiman päässä on muutaman minuutin surfannut. Ihan pieni ei haukkaa noin isosta hauesta vaikka se miten olikin poikkeavassa tilassa ollessaan jo saaliina. Useitakin kympin kaloja vetäneenä vannon että tuohon olisi pitänyt laittaa ainakin vitonen lisää. huh huh.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös