Itse olen tehnyt useammankin kalareissun tässä keväällä. Kaksi kertaa yrittänyt Helsingin edustalta heittää taimenta veneestä, ei edes pintahavaintoja.
Rannalta käsin olen noin seitsemän kertaa käynyt kuhaa kokeilemassa, yhteensä 4 eri paikkaa tullut testattua, ja kertaakaan ei ole tarvinnut tulla kotiin ilman kalaa. Suurin ylös saatu on kuitenkin vaivainen 45cm/860gr. Kaveri karkuutti kuitenkin ilmeisesti useampikiloisen kuhan sunnuntai-iltana. Ainakin vapa meni siihen tahtiin kenolle, että oli isompi. Mahdollisuus kuitenkin on olemassa, että kala oli hauki, vaikkakin pidän sitä ko. paikalla epätodennäköisempänä kuin kuhaa.
Katsotaan, jos tuon oman kuha"enkan" 50,0cm ja 1,00kg saisi jo tänä iltana rikottua. Veneellä voisi olla helpompaa se toteuttaa, mutta rannaltakin saa hyvin ja veneellä menee itse järjestelyihin aikaa sen verran enemmän, ettei tunnin kalastamisen takia vaivaudu, kun rannaltakin kerran saa kalaa.
Hauet saa hyvin muuten ylös käsin, jos kala on hyvin väsytetty ja painaa "sopivasti". En ole hauen kanssa haavia/koukkua itse tarvinnut kuin muutaman kerran viime vuonna, ensimmäisen perhohaukeni (4,8kg) kaveri nosti koukulla ja toinen noin 3kg:n puikkari nostettiin kanssa koukulla, kun 15 cm nilsu oli otsassa kiinni. Yli vitoset menee kyllä suoraan koukkuun, valitettavan harvinaisia kaloja vain itselleni. Tarpeeksi loivalla rannalla haavista/koukusta on vain haittaa - näin omasta mielestäni. Ja kyllä koukulla koukatun hauen voi päästää jatkamaan sukuaan, jos nostaa leuan alta niin, että ei vahingoita kalaa kuin nahasta. Muita suomalaisia lajeja taas en koukutuksen jälkeen takaisin laskisi, koska vahingoittumiset on huomattavasti haukea pahempia (ja toisaalta kaikki muut koukkukokoiset kalat kuin hauet menee pataan).