Kalamiehiä?

• 519 908
  • 3 035

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
- Siima. Itse suosittelen normaalia monofiilia 0,20-0,25 mm. Tuntuma on parempi kuin kuitusiimoissa. Lisäksi hyvissä monofiileissa on hyvä hankauksen kesto.

Tahtoisin esittää eriävän mielipiteen tästä. Oman kokemukseni perusteella monofiilia huomattavasti venymättömämpi kuitusiima antaa ylivoimaisen tuntuman monofiilisiimaan verrattuna. Se kyllä pitää paikkansa, että hankausta monofiili kestää paremmin ja sopii siten koskikalastukseen enemmän kuin hyvin.

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tahtoisin esittää eriävän mielipiteen tästä. Oman kokemukseni perusteella monofiilia huomattavasti venymättömämpi kuitusiima antaa ylivoimaisen tuntuman monofiilisiimaan verrattuna. Se kyllä pitää paikkansa, että hankausta monofiili kestää paremmin ja sopii siten koskikalastukseen enemmän kuin hyvin.

Hyväksyn. Olin luultavasti humalassa, kun tuon kirjoitin. Kuitu antaa kyllä paremman tuntuman, mutta koskikalastuksessa monofiili on parempi tuon paremman hankauksen keston vuoksi.

Järvikalastuksessa, jigailussa yms. kuitu on parempi.

Tarkistin tuon lainaamasi viestin ajankohdan. Olin kännissä.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Hyväksyn. Olin luultavasti humalassa, kun tuon kirjoitin. Kuitu antaa kyllä paremman tuntuman, mutta koskikalastuksessa monofiili on parempi tuon paremman hankauksen keston vuoksi.

Järvikalastuksessa, jigailussa yms. kuitu on parempi.

Ja hauenkalastuksessa kuitu on ihan must. Monofiili menee perhon kanssa puraisusta poikki. Tämä nyt voi toki olla itsestäänselvyys jollekin, mutta itse aloin edes puolitosissani haukea yrittämään perholla viime vuonna, ja yksi kala meni heti tärpissä 0,35 monofiilin napsahtaessa poikki, ei tullut edes vetoa. Sen jälkeen pidin kärjessä n. 30 cm kuitua. Ei mulla muuta, kiittäkää tiedosta.

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiitän. Tosin tiesin tuon. Olen huono kirjoittaja, kun en tuota huomannut esiin tuoda.
Toki jos jaksaa väsätä, niin monoa kiertämällä saa hyviä perukkeita myös hauelle. Notkeita ovat myös.

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaisiko joku suositella Hämeenlinna - Lahti - Kouvola akselilla jotain mukavia koskikalastuskohteita? Tie vie itään ja matkan varrella olisi kiva pysähtyä onkimaan vaikka taimenta.
Heinolassa voi kalastella aivan kaupungin keskustan läpi kulkevassa Jyrängönvirrassa. Saalista ei välttämättä kovin hyvin tule, mutta juuri tuollaisena leppoisana läpikulkukohteena varmasti varsin pätevä, kun paikalle on todella helppo päästä ja kaupungin palvelut on aivan vieressä.

redzel777

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tälläinen tyhmä kalastuslupa kysymys. Mulla on hankittu paikallisen kalastuskunnan viehelupa ja vielä tarttis ilmeisesti valtakunnallinen kalastuslupa hommata, niin maksanko "kalastuksenhoitomaksun" vai "läänikohtaisen viehekalastusmaksun"? Vai pitääkö kummatkin maksaa?

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Osaisiko joku suositella Hämeenlinna - Lahti - Kouvola akselilla jotain mukavia koskikalastuskohteita? Tie vie itään ja matkan varrella olisi kiva pysähtyä onkimaan vaikka taimenta.

Hartolassa Lahden pohjoispuolella on Tainionvirta. Ei ole kalastajakiintiöitä ja saalista saadaan sieltä ihan mukavasti. Suosittelen.

Tälläinen tyhmä kalastuslupa kysymys. Mulla on hankittu paikallisen kalastuskunnan viehelupa ja vielä tarttis ilmeisesti valtakunnallinen kalastuslupa hommata, niin maksanko "kalastuksenhoitomaksun" vai "läänikohtaisen viehekalastusmaksun"? Vai pitääkö kummatkin maksaa?

Valtion kalastuksenhoitomaksu maksu on pakollinen kaikille (poislukien nuoret ja muistaakseni eläkeläiset, tosin eläkeläisistä en ole varma). Tämän lisäksi koskikohteissa pitää olla koskilupa ja sitten on nämä läänikohtaiset mitkä pitää maksaa mikäli kalastelee yleisillä järvillä. Sinun tapauksessa et tarvitse kuin tuon valtion kalastuksenhoitomaksun. Sen voi ostaa ja tulostaa osoitteesta mmm.fi

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kalastuksenhoitomaksu. Olisi pitänyt olla hankittuna jo ennen paikallisen luvan hankintaa. Myyjän pitäisi se kysyä ja katsella, mutta eivät taida kovinkaan usein nähdä vaivaa moiseen.

redzel777

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kalastuksenhoitomaksu. Olisi pitänyt olla hankittuna jo ennen paikallisen luvan hankintaa. Myyjän pitäisi se kysyä ja katsella, mutta eivät taida kovinkaan usein nähdä vaivaa moiseen.

Kiitoksia nopeista vastauksista! Joo eipä se myyjä paljoa kysellyt lupia, saattoi jossain sivulauseessa mainita, että olisi hyvä olla..

Onko kenelläkään kokemuksia Talllinnassa sijaitsevasta lureshopista? Juuri nyt puljun kotisivut kyykyssä, mutta olisi aikomus laittaa piakkoin tilaus vetämään. Erinäisiäkin suosikkituotteitani Suomen hintoihin nähden hyvinkin edullisesti, eikä postikulujenkaan pitäisi hirveästi rasittaa pankkitiliä. Mutta lieneekö luotettava paikka; viipyilevätkö toimitukset ja mahtaako laatukaan olla a-luokkaa vai silkkaa sutta ja sekundaa?

Jostain olisi vielä keksittävä siima tai muu menetelmä, jolla viime kesänä tehtaanmyymälästä ostamani Kuusamon ul-lipat lentäisivät edes auttavasti. Hyvännäköisiä lippoja, jotka harjuksen pyyntiä silmällä pitäen tulin hankkineeksi, mutta minimaalisina aivan toivottomia heittää.

Jostain olisi vielä keksittävä siima tai muu menetelmä, jolla viime kesänä tehtaanmyymälästä ostamani Kuusamon ul-lipat lentäisivät edes auttavasti. Hyvännäköisiä lippoja, jotka harjuksen pyyntiä silmällä pitäen tulin hankkineeksi, mutta minimaalisina aivan toivottomia heittää.
Lureshopista ei ole kokemusta, mutta katsele sieltä samalla heittopainoja, jotka pujotetaan siimaan.

Kuusamo heittopaino kumitapilla - Hong Kong Verkkokauppa

Lureshopista ei ole kokemusta, mutta katsele sieltä samalla heittopainoja, jotka pujotetaan siimaan.

Kuusamo heittopaino kumitapilla - Hong Kong Verkkokauppa

Juu, toki heittopainot tuttuja. En ole erityisemmin viehtynyt niihin, vaikka kyllähän nuo puntit monesti ovat jotakuinkin ainoa toimiva ratkaisu mitä heittopituuksiin tulee. Vuoksella näin kalastajan, joka kiinnitti siimaan aivan järkyttävän kokoisia hojottimia. Kas kummaa, ukko sai saalista ja me muut jäimme tyhjin käsin. Heittokohoa olen käyttänyt perhon keralla, mutta se tuskin kovin järkevä ratkaisu lippoja tai lusikoita lingottaessa.

Jalasvaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja WSH Capitals
Onko kenelläkään kokemuksia Talllinnassa sijaitsevasta lureshopista? Juuri nyt puljun kotisivut kyykyssä, mutta olisi aikomus laittaa piakkoin tilaus vetämään. Erinäisiäkin suosikkituotteitani Suomen hintoihin nähden hyvinkin edullisesti, eikä postikulujenkaan pitäisi hirveästi rasittaa pankkitiliä. Mutta lieneekö luotettava paikka; viipyilevätkö toimitukset ja mahtaako laatukaan olla a-luokkaa vai silkkaa sutta ja sekundaa?

Voin suositella kyseistä kauppaa. Ainakin omat tilaukset ovat sujuneet kaikinpuolin hyvin. Tuotteet ovat juuri sitä mitä luvataan ja hinnat ovat sopivia.

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Kevään suurhaukia

Linkki vie YouTubeen. Kolme ja puoliminuuttiseen rokkipätkään koostettu meidän kalapoppoon tän kevään highlightit. Pari kymppiäkin jääny vilmille.

Suosittelen pahimpaan kalakuumeeseen tätä pätkää ;)

Itse olen tänä keväänä hurahtanut pahemman kerran isojen shad jigien heittelyyn hauen kalastuksessa. Kyllä komeita haukia on spinnereillä ja jerkeilläkin noussut, mutta kun muut ei pelitä niin kumilötköä kehiin ja PAM, kyllä nappaa. Big Mc Rubberilla tempaisin pari päivää sitten ekan kerhokalan ylös. Kuusi kertaa kävi samassa mestassa hauki tukistamassa busteria ja Savagen Soft4playtä, mutta vasta Big Mäkki toi hauen veneeseen saakka ihmeteltäväksi.

Tämä kevät on muutenkin ollut kyllä hauenkalastajan kulta-aikaa. Itse olen jo enkkaa parannellut kolme kertaa ja viime vuoden haukisaldot on jo rikottu reippaasti. Ja kyllä sitä tuli viime kautenakin vesillä viihdyttyä. Kokemus on valttia!

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi helvetti.

Pikkuveli kävi eilen faijan kanssa Karhijärvellä vähän vetämässä uistinta ja heittelemässä. Kysyivät mukaan mutta sanoin että ei pysty, menin futiskentälle pelailemaan ja toteamaan että mäkäräisiä on niin paljon ettei jaksa siellä olla :D

Pikkubroidi kiskoi veneeseen 4kg ja 3,5kg hauet, faija nappasi kanssa jonkun reilun 3kg. Sen jälkeen vielä 3kpl 1,5kg-2kg kuhia.

Ei helvetti tää elämä on epäreilua. Ite en oo tartuttanut kuin maapallon pariin otteeseen, uistimet on onneksi vielä säästyneet. Pakko ottaa kohta yksi päivä vapaata ja käydä hakemassa edes se yksi hauen tappi.

Voin suositella kyseistä kauppaa. Ainakin omat tilaukset ovat sujuneet kaikinpuolin hyvin. Tuotteet ovat juuri sitä mitä luvataan ja hinnat ovat sopivia.

Onkos ollut pitkiä toimitusaikoja tuolta tilailtaessa? Tossa tilauksen pistin, ja viime maanantaina tuli viesti että ovat nyt lähettäneet. Vielä ei ole ainakaan saapunut tänne asti. Kyllä ensi viikolla jo pitäisi alkaa olemaan perillä...

Venekin saatu vihdoin onnellisesti vesille. Yksi Pien-Saimaan reissu takana ja tulihan sieltä sentään yksi hauenrohjake, ettei tyhjin käsin tarvinnut kotiin palata. Pulliksi jalostin ja perin herkullisia olivat.

Enää pari viikkoa odoteltavaa, ja sitten kohti Ruunaata. Kovastihan tuota jo odoteltukin, varsinkin kun en ennen ole käynyt kyseisellä mestalla.

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Talvilomaa tuli vietettyä kulunut viikko pääasiassa mökillä kuntaliitosten jälkeen laajentuneella Mikkelin esikaupunkialueella. Yllättävän hyvin sai muikkua verkosta nyppiä vuodenaikaan nähden. Kyllä alkaa juhannusta ja lomia odottelemaan jos kanta on noin hyvä kuten tällä hetkellä näyttäisi.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Poikkeuksellisesti nakkelin tänään inasen virppaa, eli koneonkea, eli virveliä. Kuhaa/ahventa vähän koitin jigata(en tajua siitä hommasta yhtään mitään). No sain sentäs päälle kilon hauen, ei niitä näillä vesillä liikaa ole. Ihan kivaa oli. Kesällä sitten voi jättää maastovärit pois. Toki ruskeakylkinenkin kelpaa.

Tuli mieleen hauska juttu. Vaikka olen lohissa saanut jo kympin rikki, harjuksella muutaman kerran 50 cm rikki ja taimenenkkakin melkein 80 cm, niin kirjolohta, tuota vesiemme lauantaimakkaraa, en ikinä ole edes siiman päähän saanut. Joskus näinkin päin.

Lopultakin Eestin Lureshopista tilatut vieheet tulivat, eikä niiden suhteen valittamista. Jos hinnat säilyvät samana, täytyy kyllä tilailla tuolta vastaisuudessakin.

Sitten asiasta toiseen. Tässä päivinä muutamina olen lukenut melko runsaasti foorumikeskusteluja ja blogitekstejä, joissa on toistunut sama teema. Olisikin mukava tietää, mitä Jatkiksen kalamiehet ovat mieltä iänikuisesta perhostelijat vs. virvelöitsijät-vastakkainasettelusta?

Olen lukenut väitteitä siitä, kuinka mm. eräs suosimani koskikohde on virvelimiesten toimesta pilattu. Virppamiesten jäljiltä siellä täällä on lojunut siimasotkuja, kaljatölkkejä ja ruokapaketteja etc.

Jopa kalakannan kehno nykytila on virvelikalastajien syy. Poikasistutuksista on virppamiesten edun nimissä luovuttu ja kipattu tankkiautolla virvelimiehille lötkölohta, koska koneonkijoille pitää olla kalastettavaa. Koneonkijat papittavat saaliinsa armotta välittämättä rasvaevistä jne. Vaadittiin, että mestasta olisi syytä saada äkkiä pelkästään perhokalastuskohde. Kaiken kruunasi vielä kovin sapelinkalisuttelija, joka muina miehinä kyseli vaahtoamisensa lomassa, että milloinkohan mahtaa taas istutuksia olla luvassa.

Okei, tämä esimerkki vain yhdestä keskustelusta, mutta saman suuntaisia mielipiteitä on saanut lukea sieltä sun täältä. Virvelöitsijät rytyävät kännissä ja roskaavat, ovat piittaamattomia säännöistä ja lupaehdoista, sekä papittavat saaliin kuin saaliin, siinä missä perhostelijat hellävaroen laskevat kalat takaisin vapauteen. Yleinen uskomus tuntuu olevan myös se, että virvelimies ei ootto-onkijan tapaan tee muuta kuin odottelee kädet puuskassa saalista. Hah!

Itse en oikein tätä leirijakoa ymmärrä. Viihdyn mainiosti molempien kalastusmuotojen parissa, enkä ole ikinä kokenut toista mitenkään toista ylevämmäksi, joskis myönnettäköön että perhostelu itselleni huomattavasti virvelöintiä tuoreempi tuttavuus.

Aivan varmasti roskaajia sun muita järkijättöjä virvelijöitsijöiden keskuudesta löytyy, mutta jotenkin tämä kärjistäminen ja syyttely jaksaa aina ihmetyttää.

Korostettakoon vielä, että suurin osa tapaamistani perhokalastajista on ollut varsin lungia ja mukavaa porukkaa, eikä mitään ongelmia ole esiintynyt, vaikka olisikin ollut liikkeellä pelkän koneonkensa kanssa. Sikäli vain huvittaa ajatus, jonka mukaan virvelikalastajat olisivat jokin homogeeninen ryhmä, jolla on yhtenäinen, usein moukkamainen ja piittamaton käyttäytymismalli.

Eiköhän maamme kalastuskohteissa riitä tilaa ja valinnanvaraa jokaiselle kalastusmuotoon katsomatta.

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varatuomarilta hyvää pohdintaa yllä. Kai se menee todennäköisyyksien puolesta niin, että perhokalastus vaatii hiukan enemmän harrastuneisuutta ja siksi on se harrastusmuoto, joka houkuttelee pariinsa porttiteorian opein niitä, jotka ovat jo läpikäyneet virvelikalastuksen ja ovat samoin ehkä enemmän niitä, joille kalastus sinänsä on tärkeämpää kuin kylkiäistuotteena tulevat muut jutut, kuten ryypiskely osana reissuja. Näin ainakin oman kokemukseni mukaan. Ehkä tosikalastajalle se kalastus on parasta huumetta sellaisenaan eikä hommaa tarvitse ryydittää alkoholilla. Sama toimii mielestäni lätkässä. Jääkiekon tosifanina pidetään helposti näitä MM-kisoja kiertäviä kavereita, joille katsomossa dokaaminen tuntuu olevan itse kiekkoa tärkeämpää.

Asiaan: lähden tänään kalaan pienelle järvelle etelärannikolla. Vesi on samea, järvi matala ja kuhaisa. Kuhan kalastaminen heinäkuussa on tutumpaa, mitä neuvoja antaisit siitä, millä metodeilla (virveli: uistimen väri, jigin väri, syvyys, aikataulu...) tänään irtoaisi kuhafilettä parhaiten? Kiitokset ennakkoon!

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyselin aiemmin täällä kuhan perhokalastuksesta. Kiitokset neuvoja antaneille, täytyypä ottaa vinkit käyttöön.

Eilen avasin oman "oikean" perhostuskauden Pohjois-Suomessa. Hieno paikka ja mukavasti joitain tapahtumia. Reissun paras tapaus oli tällä kertaa 52cm luonnontaimenen väsyttely, on vastuksena aivan eri luokkaa kuin samankokoinen istari. Pieni joki metsien keskellä ja suhteellisen kaukana kaikesta, niin voiko parempaa toivoa. Ensi vuonna sama taimen on vielä riskimpi vääntäjä, mikäli siiman päähän vielä päätyy.

Varatuomarin pohdintaan sanoisin, että omien kokemuksieni pohjalta perhokalastajat ovat keskimäärin fiksumpaa porukkaa kalastuksen suhteen. Toki moni perhomies on myös virvelikalastaja. Korostetaan kuitenkin sanaa keskimäärin, sillä virvelimiehissä(naisissa myös) on paljon todella fiksua porukkaa. Ottaisin kyllä Jupan porttiteorian.

Virvelikalastus on vaan huomattavasti helpompaa harrastaa, joten se lisää satunnaisten idioottien päätymistä vesien äärelle. Joella kalastaessa olen usein nähnyt istutuskalojen pussiin lappamista nimenomaan heidän tekemänään huomattavasti useammin kuin perhokalastajien. Sikäli "koneonkijat" ovat joissain paikoissa valitettavasti pienehkö riesa kalakantojen kannalta. Samoin roskaaminen ja häiriköinti tapahtuu yleensä sieltä käsin.

Mutta kuten sanoin, on virvelikalastajissa paljon fiksuakin porukkaa. Suureen joukkoon vaan mahtuu enemmän idiootteja, joten huonot tavat ovat siten näkyvämpänä heidän keskuudessaan. Kyllä perhostajiinkin mahtuu monenlaista tallaajaa. Mielestäni uistimella kalastaminen on aivan yhtä hieno harrastus kuin perhollakin kalastus. Ratkaisevassa asemassa on ihminen vavan takana, ei se, että millä vavalla kalastaa.

Varatuomarilta hyvää pohdintaa yllä. Kai se menee todennäköisyyksien puolesta niin, että perhokalastus vaatii hiukan enemmän harrastuneisuutta ja siksi on se harrastusmuoto, joka houkuttelee pariinsa porttiteorian opein niitä, jotka ovat jo läpikäyneet virvelikalastuksen ja ovat samoin ehkä enemmän niitä, joille kalastus sinänsä on tärkeämpää kuin kylkiäistuotteena tulevat muut jutut, kuten ryypiskely osana reissuja. Näin ainakin oman kokemukseni mukaan. Ehkä tosikalastajalle se kalastus on parasta huumetta sellaisenaan eikä hommaa tarvitse ryydittää alkoholilla. Sama toimii mielestäni lätkässä. Jääkiekon tosifanina pidetään helposti näitä MM-kisoja kiertäviä kavereita, joille katsomossa dokaaminen tuntuu olevan itse kiekkoa tärkeämpää.

Asiaan: lähden tänään kalaan pienelle järvelle etelärannikolla. Vesi on samea, järvi matala ja kuhaisa. Kuhan kalastaminen heinäkuussa on tutumpaa, mitä neuvoja antaisit siitä, millä metodeilla (virveli: uistimen väri, jigin väri, syvyys, aikataulu...) tänään irtoaisi kuhafilettä parhaiten? Kiitokset ennakkoon!

Jupa

Tuo porttiteoria oli hauska termi tässä yhteydessä ja varmasti pitää paikkansa. Harvassa varmaankin ovat ne, jotka suoraan aloittavat kalastusharrastuksen perhostelusta.

Omista kalakavereista suurin osa kalastaa virvelillä, tosin perhon nimeen vannoville kelpaavat hyvin myös uisteluhommat. Koskilla kuitenkin perhoon siirtyneet näyttäisivät luopuneen virvelöinnistä.

Itse pidän kovasti siitä, että voin tilanteen ja fiiliksen mukaan vaihtaa välineitä "vaikka lennosta" ja siksi ronttaankin aina koskikalassa mukanani sekä virveliä että perhosettiä.

Mitä oheistoimintaan tulee, niin roskaamista ja öykköräintiä en tietenkään harrasta, vaikka muutama olut joskus tuleekin kalastuksen lomassa nautittua. Se myönnettäköön myös, että itsekin papitan suurimman osan luvanmukaisista saaliskaloistani tulivat ne ylös sitten virpalla tai perholla. Pääasiassa haen kuitenkin kalastukselta fiiliksiä: hineot maisemat, tunnelma luonnon keskellä, ja kalakontaktit sitten bonuksena.

Onnea Jupalle kuha-jahtiin. Itse suosin kuhaa kalastaessani Jessejä, jotka ainakin niin ikään samealla Pien-Saimaalla tuntuvat olevan kuhien mieleen enemmänkin tummanpuhuvina kuin perinteisen räikeinä. Värikartan numero 42 on ollut ehdoton. Jigeillä en ole koskaan saanut kuhaa, harvoin tosin jigeillä kalastankaan.

Kun tarkemmin miettii, niin olen myös saanut suurimman osan kuhistani keskellä kirkasta päivää ilman painouistimia tai muita syvääjäsysteemejä, syvempien penkkojen läheisyydestä kuitenkin. Yleensähän kuha kaiketikin syö parhaiten illan tullen.

Tänään pitää varmaan jossian päin pyörähtää kalassa, ehkä lähden Saimaalle kuhien perään itsekin. Vielä viikon verran täytyisi malttaa odottaa vuoden ensimmäistä isompaa reissua, Ruunaata.

Haukikausi mökkijärvellä avattu. Järvellä kokoa n.10ha ja yhden viikonlopun saaliina 9 haukea joiden keskipaino oli 4,6kg ja suurin vajaat 8kg (102cm). Muutama meni pataan/haaskalle ja loput takaisin. Kalastaa en ehtinyt kuin muutaman tunnin muutamana päivänä, joten syönti oli melkoistaja täytyy myöntää, että koskaan en ole tuollaiselle hauensyönnille osunut. Pari heittoa ja kala kiinni. Puolenkymmentä "vitosen" karkuutusta mahtui myös mukaan.

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viikonlopun vetouistelu/kalareissu takana. Saaliiksi tuli reilut 40 limatuubia, 4 ahventa ja yksi säynävä. Kuha ei vielä ole syöntituulella, mutta eiköhän se pian ole, kun ilmat lämpenee (ja vedet).

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy