Ongelmahan tuossa onkin se, että se verkko ei osaa erotella alamittaisia ja ne jalokalat tuppaavat myös kuolemaan niihin verkkoihin (vai käyttääkö joku muka verkkoa mistä menee alle 60cm lohi läpi?), pahimmillaan ennen kuin ovat ehtineet edes jatkaa sukuaan.
Vapakalastuksella ei järveä tyhjennetä mistään kalalajista, vaikka siellä olisi laivue veneitä 24/7 vetämässä.
On se näinkin, mutta on se myös niin että vapaa-ajan verkkokalastajat "tyhjentävät" järviä yhtä pienellä todennäköisyydellä kuin vapakalastajat. Vapakalastajat valitettavasti tappavat myös paljon pientä kalaa kun kalaa ei osata irroittaa vedessä. Kala on yhtä kuollut kuolee se sitten järveen tai veneeseen.
Väkäsettömät koukut pelastaisivat jotain, mutta moniko lohen/tanen vetäjä niitä käyttää?
Ja varmaa on se jos vaikkapa allekirjoittanut vetää 3x60m verkot parhaalle tietämälleen paikalle ja pitää niitä siinä viikon, niin lohikalaa saan vähemmän mnkäänkokoisena kuin jos vastaavaan viikon vetäisin puuta,peltiä tai raksia.
En todellakaan ota kaikkia kaloja en edes puolta tuskin neljäsosaakaan, mutta kuten TosiFani kirjoittaa niin usein se kala/päivä on normaali saalis.
En osaa ottaa kantaa jokisuistojen verkkokalastukseen kun ei ole mitään kokemusta, mutta sisävesissä lohen verkkokalastus ei ole mitään erityisen helppoa. "Omilla" vesillä pintaan ei saa laskea alle 80mmm verkkoa eikä yli 10m syvällä vyöhykkeellä alle 60mm verkkoa.
En tosin itse koskaan saalista verkolla lohikaloja vaan kuhaa tai muikkuja. Muikkuverkkoihin tarttuu joskus valitettavasti pientä tanea, mutta sellainen 80% niistä on helppo ravistaa irti. Muikun verkkokalastusta en lopeta, enkä mitään muutakaan verkkokalastamista. Viime kesänä palautin veteen muikkuverkossa olleen ~2,5-3kg järvärin joka oli tarvttunut verkkoon sen molemmissa leuoissa olleista raksikoukuista. Nappasin sivuleikkureilla kaikki koukut pois ja kala uimaan. Koin, että se oli jo tarpeeksi kovia kokenut ja toisaalta olin aiemmin päivällä ottanut yhden uistelukalan.
Kalakantojen kestävyys ei ole niinkään kalastustavasta vaan kalastajista itsestän kiinni. En ole koskaan käsittänyt, enkä tule koskaan käsittämään aktiivi ja passiivikalastajien vastakkainasettelua. Tuntuu hyvin pitkälti siltä että molemmilta puolilta syytetään toista todella vajaavaisin tiedoin. Itse kuvittelen käsittäväni aiheesta jotain sillä olenhan molempia. Ja kuten kerroin myyn lupia ja olen valvoja. En vedä olettamuksiani ihan hatusta, vaikka en tietysti voi mistään puhua absoluuttisena faktanakaan.