Löytyipä wanhoja otteluketjuja tonkiessani mielenkiintoinen ketju. Edellisestä viestistä on aikaa reilut yhdeksän vuotta, joten tähän väliin mahtuu varmasti monia uskomattomia elämyksiä. Tosin mun parhaimmat muistoni näyttävät painottuvan hyvin voimakkaasti tuonne 90-luvun puolelle.
1) NLA finaali - Fribourg-Gottéron - SC Bern - ottelu 6/7 - kevät 2013
16.04.2013 SCB - FRI 5- 1 (1-0,2-0,2-1) 17131
NLA:n mestaruuden ratkaissut ottelu. SCB voitti paikallisen "pojan" otteluvoitoin 4-2 kuudennessa finaalissa kotikaupungissaan. Uskomaton tunnelma: todennäköisesti kokeakseni tätä paremman lätkähuuman mun pitää onnistua pääsemään Stanley Cup Finaalien Game Seveniin johonkin Detroitiin, Montrealiin tai Torontoon. Mä en osaa edes kuvitellakaan millainen voisi olla parempi tunnelma yhdessä jääkiekko-ottelussa.
Muutaman kerran Turussa mä olen kuullut, kun legendaarinen samettiääni Aulis Virtanen kuulutti ensimmäisen erän aikana: "Hyvä yleisö! Jo tässä vaiheessa voimme kertoa, että Teitä on tänään paikalla täysi tupa." Bernissä ottelua oli pelattu puolitoista minuuttia, kun hallin ämyreistä kuului: "Liäbi SCB-fans - di PostFinance Arena ISCH usverkauft." ja screenilla vilkkui 17.131. TV-lähetyksen loputtua Grand Standista (10.000+ hengen seisomakatsomo) alkoi uskomaton soihtunäytös. Halli jäi auki koko loppuyöksi, kaljaa sai tiskeiltä niin kauan kuin halusi ja pelaajat juhlivat faniensa mukana läpi yön. Kuulemma puoli kuuden aikoihin aamulla ensimmäiset pelaajat alkoivat hipsiä pois hallilta.
Ei mitään lisättävää - upein jääkiekkotapahtuma, jossa olen ikinä ollut!
2) SML finaali - TPS Turku - HIFK Helsinki - ottelu 3/5 - kevät 1999
16.04.1999 TPS - IFK 5- 2 (2-1,1-1,2-0) 11820
Ottelu tunnetaan paremmin nimellä "Turun sota". Molemmat finalistit olivat voittaneet omat kotiottelunsa - HIFK vieläpä murskanumeroin 7-2, mutta nyt TPS siirtyi ottelusarjassa 2-1 johtoon. Aki Berg lensi suihkuun kyseenalaisesta kyynärpäätaklauksesta. Kolmannessa erässä IFK-katsomosta heitettiin kentälle kaikenlaista roinaa - mm. lasinen olutpullo, jonka johdosta pidettiin ylimääräinen erätauko. Jan Caloun hajoitti mailansa katsomopleksiin pelin päätyttyä. Katsomossa ollut pikkutyttö sai jotain pieniä vammoja ja Caloun pelikiellon.
Hallissa ja ympäristössä oli enemmän poliiseja kuin lääkäri määrää. Tämä ottelu oli yhtä sotaa: niin kaukalossa, katsomoissa kuin jopa parkkipaikallakin ottelun jälkeen. Noin kuumaa ottelua on vaikeata enää kuvitellakaan näkevänsä SM-liigassa.
Ei mitään lisättävää - kuumin ja tunteikkain jääkiekkotapahtuma, jossa olen ikinä ollut!
3) SML finaali - TPS Turku - KalPa Kuopio - ottelu 5/7 - kevät 1991
24.03.1991 TPS - KAL 7- 2 (2-0,3-1,2-1) 11780
TPS:n ensimmäinen mestaruus upouudessa Turkuhallissa. Finaalisarjan ehdoton ennakkosuosikki johti ottelusarjaa jo voitoin 3-0. Aikoinaan oli koviakin spekulaatioita, että hävisikö TPS tahallaan Kuopiossa pystyäkseen ratkaisemaan mestaruuden uudessa kotihallissaan. Tässä ottelussa TPS voittikin mestaruuden voitoin 4-1 suorastaan suvereenilla esityksellä.
TPS oli murhaavan ylivoimainen. Vielä tilanteessa 6-2 Hannu Virta heittäytyi alivoimalla pääedellä siniviivakudin eteen. Jari Hirsimäki kuljetti kiekkoa mailanlavallaan pomputellen koko keskialueen yli KalPa:n pelaajien yrittäessä häiritä. Katsomossa kiersi hunajapurkkeja, joista voitiin vähän maistella "sitä makiata".
Ei mitään lisättävää - ensimmäinen (ja toistaiseksi ainoa) paikan päällä näkemäni TPS:n mestaruuden ratkaissut ottelu!
Muitakin aivan upeita otteluita on tullut nähtyä, mutta nämä lienevät ne aivan ykköset. Esim. keväästä 2010 en osaa eritellä vain yhtä ottelua. Koko kevät oli uskomatonta lätkähuumaa, joissa pelipäivät olivat vain hekuman huippu.
Runkosarjamatseista voisin ehkä mainita seuraavat:
09.12.1993 TPS - KAL 7- 1 (3-1,2-0,2-0) 8093
Timo ja Petteri Nummelinin yhteisottelu. Pelitilanteessa Numppa ei saanut viuluaan viritettyä, mutta ottelun jälkeiset juhlallisuudet olivat omaa luokkaansa.
06.03.1994 TPS - REI 17- 2 (6-1,6-1,5-0) 7692
Tässä matsissa jopa turkulaisena tuo Hunajata-renkutus alkoi jo tulla korvista ulos. Voin vain kuvitella miltä se kuulostaa vierasjoukkueen kannattajan korviin.
13.10.1994 TPS - JOK 3- 4 (1-1,1-2,1-0,0-1) JA 10802
Tunteiden vuoristorataa runkosarjaottelussa: Saku Koivu tasoittaa pelin 16sec ennen kolmannen erän loppua. Jatkoajalla Jokerit tekee voittomaalin (Juha Lind? Antti Törmänen?)
25.11.1999 TPS - ILV 11- 0 (1-0,8-0,2-0) 7501
Jani "Stouni" Kiviharjulta saatu lippu TPS:n vaihtoaition takaa ja Linda Lampeniuksen vierestä. Kai Nurminen ja Kalle Sahlstedt painoivat neljä maalia mieheen - Sahlstedtin maalit ovat edelleenkin SM-liigan ennätys nopeudessaan (neljä maalia - yksi pelaaja).
30.12.2004 TPS - BLU 2- 0 (0-0,1-0,1-0) 11820
The Return of the K11ng - Saku Koivun paluuottelu - pelillisesti se oli täyttä paskaa, mutta tunnelma oli muuten aivan uskomaton.