Kahvi

  • 235 925
  • 1 039

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tulipas tänään todistettua, että myös kofeiiniton suodatinkahvi voi olla oikeasti hyvää. Jauhatin kaupassa pavuista jotain suhteellisen laadukasta kahvia. Nimeä en tiedä, mutta paketissa luki "espresso" ja jotain italialaistyylistä kahvia ilmeisesti on.
Kyllä tämä hakkaisi osan peruskahveistakin ja en varmaan olisi edes huomannut tätä kofeiinittomaksi jos en sitä tietäisi.
Voipahan siis juoda jotain hyvää kahvia ennen nukkumaanmenoakin ilman pelkoa unien menetyksestä.
Olisiko tämä?


Cafetoria on aivan ykkönen (myös) kofeiinittomissa, tarjontaa on myös paljon. Kofeiinittomissa on jokin stigma Suomessa, vaikka nykyään saa aivan tajuttoman hyviä kahveja. Samoja papujahan ne ovat, vaikka kofeiini on poistettu. Kofeiinin voi poistaa pavuista monella tapaa, ja tekniikatkin kehittyvät jatkuvasti. Oma veikkaus on, että jossain vaiheessa saamme täsmälleen samalta maistuvaa kofeiinillista ja kofeiinitonta kahvia samasta pavusta.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@Fat Cat Ei ollut tuo, mutta samantyylinen. Varmasti hyvää tuokin. Aikaisemmat kokemukset kofeiinittomasta kahvista olivat ennen tätä lähinnä Pirkan pikakahvi, joka on ihan ok ja sitten Jacobsin kofeiiniton suodatinkahvi, joka ei omasta mielestäni ollut mistään kotoisin. Jotenkin tuo Jacobsin kahvi oli sellaista, että vei uskon näihin kofeiinittomiin, mutta olipa hyvä että tuli annettua mahdollisuus tälle uusimmalle kokeilulle. Kofeiinittomien kahvien valikoima kun ei tosiaan yleensä kaupoissa ole mikään kummoinen.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Pauligin Frezza kylmäkahvit ovat kyllä herkkua näin kesäisin. Nyt kaupasta tarttui mukaan uusi maku "Crazy Banana" maku ja hyvää on. Tokihan nämä olisi helposti itse valmistettavissa, mutta ei nyt kuitenkaan tule niin paljoa lipitettyä, että kokisin sen tarpeelliseksi. Aina kiva ulkoilessa napata silloin tällöin tämmöinen kylmäkahvi kaupasta ja hörppiä menemään.
Toki jos jotkut 2018 helteet kesällä tulevat niin voisikin yhden ämpärillisen kylmäkahvia jääkaappiin valmistaa itse.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Markettikahvimissio jatkuu. Tällä kertaa Presidentti Ruby, papuina tietysti näin myllyn käyttäjänä. Aluksi en juuri syttynyt tuolle, mutta jotenkin se on alkanut maistua aina vain paremmin. Menee samaan sarjaan Juhla Mokka Tosi Tumman kanssa. Just sen verran perusbulkkia parempaa, että tulee ostettua satunnaisesti. Ei räjäytä tajuntaa, mutta minusta hintansa väärtti.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Oatly iKaffe kauramaito ollut testissä pari päivää teknisistä syistä, kun piti ostaa pienempi purkki maitoa niin päätin sitten testata jotain erinlaista. Juuri tässä siemailen kofeiinitonta pikakahvia ja ainakin tämän seassahan tuo on suorastaan taivaallista. Aamulla kun lurauttelin Löfbegsin sekaan niin joo. Olihan se erillä tavalla melko hyvää. Tuskin nyt perinteistä maitoa olen korvaamaassa hetkeen, mutta ehkä jatkossa voisi kerran tai pari vuoteen ostaa vaihtelun vuoksi tätä kauramaitoa. Nimenomaan siis Oatlyn kahvimaitoa.
Mitäs muut kahvin kittaajat ovat mieltä. Onko nämä kauramaidot kahvissa hot or not?
Täällä kans maistuu tuo Oatly iKaffe. Jotenkin tuntuu että heti ensimmäisestä kerrasta alkaen kun tota kahvissa maistoin niin toimi. Jännä homma sinänsä että yleensä kun on johonkin kahviin (kahvimerkki), maito tai joku muu tottunut niin heti ensimmäinen kerta ei maistu paremmalla välttämättä vaan enemmänkin erilaiselle. Jatkossa menee kahvin kanssa iKaffea aina kun tarjolla. Jotain muita kauramaitoja myös testannut mut tuo on maistunut parhaalle.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen näitä kaurapohjaisia käyttäny jo jonkin aikaa ja ihan vaan siksi, että maitoa jää aina pilaantumaan jääkaappiin. Nämä Säilyvät paremmin ja kun maitoa ei kukaan tässä talossa juo, niin ei mene maitoakaan enää hukkaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Markettikahvimissio jatkuu. Tällä kertaa Presidentti Ruby, papuina tietysti näin myllyn käyttäjänä. Aluksi en juuri syttynyt tuolle, mutta jotenkin se on alkanut maistua aina vain paremmin. Menee samaan sarjaan Juhla Mokka Tosi Tumman kanssa. Just sen verran perusbulkkia parempaa, että tulee ostettua satunnaisesti. Ei räjäytä tajuntaa, mutta minusta hintansa väärtti.
Lienet kokeillut Lidlin ”espressopapuja” kilon säkissä, vahvuus 4/5? Olen käyttänyt noita arkikahvina 2-3 vuotta, hinnan ja laadun suhde on oikein käypä. Tajunta ei räjähdä, mutta ei se räjähdä tuplaten kalliimmalla Lavazzalla myöskään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lienet kokeillut Lidlin ”espressopapuja” kilon säkissä, vahvuus 4/5? Olen käyttänyt noita arkikahvina 2-3 vuotta, hinnan ja laadun suhde on oikein käypä. Tajunta ei räjähdä, mutta ei se räjähdä tuplaten kalliimmalla Lavazzalla myöskään.
Joo, kerkisin kyllästyä ennen kuin loppuivat. Haluaa vaihtelua, joten pienempi pussikoko passaa paremmin. Ihan ok hinta/laatu tosiaan noissa kyllä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vaihtelu tosiaan virkistää.
Itselläkin on perusbulkkina kahvakoneessa tuo yllämainittu Lidlin espressopapu, riittäväksi vaihteluksi sopii hakea vaikkapa naapuri-Alepasta Arvid Nordqcvistiä mitä on 500g pusseissa useampaa plaatua.

Vaihteluksi olen myös suodatinkahveja keitellyt espressopohjaisten rinnalle aika paljonkin lähikuukausina, lähikaupan suosikiksi on muodostunut yllättävänkin maltillinen paahto. Löfbergin medium roast, heidän asteikolla 2/5, sanoisin että Suomi-asteikolla 3/5. Toinen hiukan kalliimpi joka lähikaupasta toimii on Pauligin New York.

Kauramaito täällä käytössä espressopohjaisiin vaahdotettuna, Oatis 3%.
Taasen suodatinkahvin sekaan lorautan mieluummin kevyt maitoa, jos en satu mustana nauttimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällä kans maistuu tuo Oatly iKaffe. Jotenkin tuntuu että heti ensimmäisestä kerrasta alkaen kun tota kahvissa maistoin niin toimi. Jännä homma sinänsä että yleensä kun on johonkin kahviin (kahvimerkki), maito tai joku muu tottunut niin heti ensimmäinen kerta ei maistu paremmalla välttämättä vaan enemmänkin erilaiselle. Jatkossa menee kahvin kanssa iKaffea aina kun tarjolla. Jotain muita kauramaitoja myös testannut mut tuo on maistunut parhaalle.
Sama peli täällä. Oatly i kaffe on parasta kahviin. Pyöristää kahvin maun oikein miellyttävästi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Makuasioitahan nämä, olen yrittänyt Oatlysta kovasti tykätä kun sitä kehutaan mutta tuo Oattis mitä saa Lidlistä vie mulla voiton maun puolesta. Ravintoarvojen mukaan vähemmän sokeria ja rypsiä rapsin sijasta. Vaikea sanoa mikä on se erottava tekijä miksi tykkään.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kauramaitoja on kokeiltu. Toimivat jotenkuten. Voin lirauttaa sellaista kahvin sekaan, jos tarjolla ei ole oikeaa maitoa, enkä sillä hetkellä halua juoda mustanakaan.

Koska kauramaitofirma teki kauramaidon lipittämisestä poliittisen kysymyksen, niin siitä alkaen reagoin tähän ostamalla maitoa myös osin poliittisista syistä. Tilkka kotimaisen lehmän maitoa kahvikuppiin tulee oikeasta osoitteesta, vaikka kahvi toki tuleekin hevon hornasta.
 

AriZona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
Lienet kokeillut Lidlin ”espressopapuja” kilon säkissä, vahvuus 4/5? Olen käyttänyt noita arkikahvina 2-3 vuotta, hinnan ja laadun suhde on oikein käypä. Tajunta ei räjähdä, mutta ei se räjähdä tuplaten kalliimmalla Lavazzalla myöskään.

Meillä nyt noin pari kuukautta juotu papukahvia Siemensin täysautomaatti koneesta.

Koneen mukana ostin 1kg Brazil Sant Luziaa, se oli kyllä ihan parasta.

Brazil kun loppui, niin hain prismasta tuota lavazallaa. Musta paketti, oliskohan samaa mitä itsekin olet koittanut? Kahvi maistui palaneilta popkorninjyviltä, kamalaa huhhuh.

Seuraavaksi tilasin kahvikaveri.fistä suosittua Caprissimo Fragnantea 6kiloa kun sai 2kpl yhden hinnalla eli 10e/kg. Se nyt menee ihan ok, muttei sekään tuon Brazilin veroista ole.

Ja iKaffetta menee sekaan. Maku loistava ja vaahtoutuu myös täydellisesti.
 
Suosikkijoukkue
Los Wengeles - Newcastle United - Ukraina
Juon vain Juhla Mokkaa, paketti kuluu viikossa.
Sekaan reilusti maitoa, kyytipojaksi keksiä tai parhaimmillaan munkki.
 

Cibbura

Jäsen
Kahvin kanssa toimii kyllä kaurajuomat melkoisen hyvin. I kaffe oli ostoskorin perus elintarvikkeita kauan, kunnes tuli törmättyä Valion Oddlygood baristaan. Ylivoimaisesti paras kaurajuoma ja kaurakin on suomalaista. Win win.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä käytän Lidlin 3% Oatis-kauramaitoa, vaalea purkki, ei se turkoosi. Paras tähän saakka, tosin olisikohan tuo Oddlygood Barista kokeilematta.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Koska kauramaitofirma teki kauramaidon lipittämisestä poliittisen kysymyksen, niin siitä alkaen reagoin tähän ostamalla maitoa myös osin poliittisista syistä. Tilkka kotimaisen lehmän maitoa kahvikuppiin tulee oikeasta osoitteesta, vaikka kahvi toki tuleekin hevon hornasta.

Täällä samat ajatukset. Oatly joutui boikottiin tuon ajojahtinsa takia. No vaimolle oli annettava lupa iKaffen käyttöön raskausaikana, mutta nyt on saanut pärjätä ilman :) Mä en itse edes tykkää kauramaidosta kahvissa. No okei jos on pahaa kahvia, kuten kulta katriinat yms., niin kauramaito tekee siitä siedettävää. Mutta hyvän kahvin kanssa oikea maito toimii parhaiten. Kauramaito vie liikaa kahvin omaa aromia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Meillä nyt noin pari kuukautta juotu papukahvia Siemensin täysautomaatti koneesta.

Koneen mukana ostin 1kg Brazil Sant Luziaa, se oli kyllä ihan parasta.

Brazil kun loppui, niin hain prismasta tuota lavazallaa. Musta paketti, oliskohan samaa mitä itsekin olet koittanut? Kahvi maistui palaneilta popkorninjyviltä, kamalaa huhhuh.

Seuraavaksi tilasin kahvikaveri.fistä suosittua Caprissimo Fragnantea 6kiloa kun sai 2kpl yhden hinnalla eli 10e/kg. Se nyt menee ihan ok, muttei sekään tuon Brazilin veroista ole.

Ja iKaffetta menee sekaan. Maku loistava ja vaahtoutuu myös täydellisesti.
Lavazzalta olen kokeillut useampaakin sorttia, myös sitä mustaa kilon pussia. Ihan ok peruspapua, en ole kokenut siinä isompaa vikaakaan olevan. Mutta koska Lavazza ei mielestäni ole niin olennaisesti Lidlin tummaa parempaa, niin en ymmärrä miksi maksaisin arkikahvista tuon noin 13-16 euroa kilolta, jos Liiteristä irtoaa melkein vastaavaa alle puoleen hintaan.

Oikeasti parempia tai ainakin positiivisella tavalla erilaisia kahveja on kyllä mukava maistella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä käytän Lidlin 3% Oatis-kauramaitoa, vaalea purkki, ei se turkoosi. Paras tähän saakka, tosin olisikohan tuo Oddlygood Barista kokeilematta.
Ja tähän vielä se, että Oatlyn kauramaidot eivät ole toimineet, testasin joskus viime vuonna hetken aikaa, mutta palasin perusmaitoon. Oatis toimii ja sitä normaalitilanteessa, normimaitoa tai kermaa sitten, ellei muuta ole. S-ryhmän Kotimaista-sarja ja Pirkka myös testattu, mutta niistä tulee molemmista erittäin viljainen maku, menivät puuron tekoon lopulta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Yksi papukahvi, joka ulkomailla asuessa sopi meidän perheen suomalaiseen makuun, on L'OR Crema Absolu Profond.
Näkyy tällä hetkellä olevan suomalaisissa verkkokaupoissa aika tyyristä.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Olisiko tämä?


Cafetoria on aivan ykkönen (myös) kofeiinittomissa, tarjontaa on myös paljon. Kofeiinittomissa on jokin stigma Suomessa, vaikka nykyään saa aivan tajuttoman hyviä kahveja. Samoja papujahan ne ovat, vaikka kofeiini on poistettu. Kofeiinin voi poistaa pavuista monella tapaa, ja tekniikatkin kehittyvät jatkuvasti. Oma veikkaus on, että jossain vaiheessa saamme täsmälleen samalta maistuvaa kofeiinillista ja kofeiinitonta kahvia samasta pavusta.

Kiitos tästä vihjeestä. Olen huomannut muuttuneeni sen verran mukavuudenhaluiseksi keski-ikäiseksi, että aloin miettiä myöhäisempien kahvien korvaamista kofeiinittomilla. Nyt lähti sitten Cafetoriaan ensitilaus heidän kofeiinittomista kahveista. Tulee sieltä samalla muutakin, mutta tuo oli pääsyy kokeilla uutta paahtimoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Myös jyväskyläläinen Paahtimo Papu tekee aidosti juotavaa kofeiinitonta:

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mylly tuli hankittua jokin aika sitten ja nyt Saksan posti kuljettaa tänne manuaalista Sage Bambino Plus -espressokonetta.

Tähän mennessä kahvi tehty Moccamasterilla ja Aeropressillä, joista jälkimmäisellä kaffe maistuu kyllä sata kertaa paremmalta... Suosittelen Aeropressiä kyllä kaikille. Maksaa muutaman kympin ja saa huikean hyvää kahvia.

Maitona käytän Oatlyn iKaffea. Jostain syystä suomalaisten kauramaidot eivät maistu yhtä hyvältä.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Kiitos tästä vihjeestä. Olen huomannut muuttuneeni sen verran mukavuudenhaluiseksi keski-ikäiseksi, että aloin miettiä myöhäisempien kahvien korvaamista kofeiinittomilla. Nyt lähti sitten Cafetoriaan ensitilaus heidän kofeiinittomista kahveista. Tulee sieltä samalla muutakin, mutta tuo oli pääsyy kokeilla uutta paahtimoa.
Nopea toimitus ja ensimmäiset pavut jauhettu iltakahveja varten. Ei tuota olisi sokkotestissä erottanut aidosta tavarasta. Paketissa tuli neljä eri kahvia, joten maistelu jatkuu tulevina iltoina.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kouvolaan on tullut maineekkaan Inka paahtimon lisäksi uusi yrittäjä ja ainakin omien ensitestien perusteella myös onnistuja. Kannattaa kokeilla jos pienten paahtimoiden kahvit kiinnostaa.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös