Kahvi

  • 235 161
  • 1 039

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole nähnyt kuin sen yhden valmistajan (Aeropress?) härvelin. Mä keitän jonkun 3-4 kuppia viikossa. Ei ole vielä käytön jälkiä näkynyt.

Kiitokset! Ja myös @sampio samoin!

OK. Yksi valmistaja ilmeisesti sitten vain noilla. Hintaerot eri paikoissa olivat valtavat, kun näyttivät olevan n. 25-45€. Siksi ajattelin, että noissa olisi eri malleja ja laatueroja. Mutta jos näin ei ole, niin sitten ostetaan sieltä, mistä halvimmalla saadaan, ellei kyse ole boikotissa olevasta liikkeestä. Jos näin on, niin sitten valitaan seuraavaksi halvin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Meillä juodaan tavallisella keittimellä tehtyä suodatinkahvia. Kahvi ostetaan kuitenkin papuina, ja jauhetaan itse, päivän tarpeen (6-8 kupillista) verran kerrallaan. Myllynä on pari vuotta ollut n. 60 € hintainen Melitta Molino, lähinnä sen vuoksi, että ostohetkellä ei kaupassa muita ollut. Muoviosien staattisuus hiukan häiritsee, mutta sopivan annostuksen ja jauhatuasasteen löydyttyä vekottimen käyttöön on tottunut. Eri tyyppisiä kahveja on kiva kokeilla, mutta erilaisen jauhatusasteen kokeiluun eri tyyppisille kahvipavuille ei into riitä. Jos "hienommat" pavut pääsevät loppumaan niin normipapuina tulee marketista ostettua Paulig Mundon "Reilusti tummaa".
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä oon kyllä tästä kahvihifistelystä todella pihalla. Mulla on joku parin kympin keitin, ja ihan hyvää kahvia sillä mun mielestä tulee. Olen toki kokeillut näillä hienommilla vehkeilläkin tehtyä kahvia, ja onhan ne jotenkin maukkaampia.

Eipä kai joku tuollainen parempi keitin niin hirveästi edes kustantaisi. Kahvin laatu on täälläpäin tosin vähän heikkoa, mutta onneksi on ruvennut ilmestymään kauppoja joista saa jos jonkinlaista kahvia. Olen tykästynyt kovasti erääseen italialaiseen kahviin jota myydään sellaisissa peltipurkeissa. Nimeä en muista, mutta kotoa taitaa vielä pari pönttöä löytyä. On sellaista vahvempaa, mutta ei mitään kitkerää vaan oikein pehmeän makuista.

Tähän kyllä voisi panostaa, koska taloudessa asuu kaksi henkilöä jotka kahvia juovat joka päivä useamman kupin. Vaimo on aivan surkea kahvinkeittäjä, joten ne hommat jää aina meikäläiselle. Aina tuo on mun kahvinkeittotaitoa kehunut (tiedä nyt vaatiiko se edes mitään taitoa), joten luulisi vieläkin laadukkaamman sumpin kelpaavan. Tai sitten sanon sille että keitä ite. Perkele.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen tykästynyt kovasti erääseen italialaiseen kahviin jota myydään sellaisissa peltipurkeissa. Nimeä en muista, mutta kotoa taitaa vielä pari pönttöä löytyä. On sellaista vahvempaa, mutta ei mitään kitkerää vaan oikein pehmeän makuista.
Melko todennäköisesti kyseessä on illy-kahvi. Se on meidänkin perheen mieleen, sekä papuina että valmiiksi jauhettuna.
Italialaiset ovat muutenkin ihan edelläkävijöitä kahviasioissa - tosin tietävät sen liian hyvin itsekin.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melko todennäköisesti kyseessä on illy-kahvi. Se on meidänkin perheen mieleen, sekä papuina että valmiiksi jauhettuna.
Italialaiset ovat muutenkin ihan edelläkävijöitä kahviasioissa - tosin tietävät sen liian hyvin itsekin.

No sepä se just oli kahvin nimi. Työkaveri tuo Italiasta aina pari pönttöä kun käy siellä mutsiaan moikkaamassa. Ne kyllä häviää aika nopeasti, ja ovat kyllä myös meidän mieleen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Illyn Clasiccoa näköjään itselläkin kaapissa. Tosin espressoon vähän pliisua, sain duunista niin testaillut sitäkin ja peltipurkki ihan kätsy, jää käyttöön.
Mä en taas osaa ollenkaan jauhaa suodatinkahviksi, tyhmä kysymys, miten se tehdään?
Miten löytää just sen oikean karkeuden? Testailemalla kaikkia 24 vaihtoehtoa tuosta mun myllystä?

Espressoon kun jauhan niin tuon Graefin myllyn 0-3 säädöt toimii 24 asteikolla, jopa 0 ei aina riitä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aeropress tilattu. Saapuu jossain vaiheessa. Onneksi sai kuljetuksen PostNordin kautta, niin ei tarvitse kärsiä Postin tyypillisestä perseilystä (toisen ketjun asiaa).

Ohjeissa puhutaan hienosta karkeudesta ja melko nopeasta uuttamisesta. Ja lämpötilat jossain 88 asteen paikkeilla. Ilmeisesti kuitenkin tuo inversio sekä pressopannua vastaava karkeus ja lämpötila ovat avaimet onneen? Taidan testata tuota kuitenkin kotona, ettei sähellä tuolla töissä ensimmäisessä kokeilussa, ja menetä loppuja maineestaan...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ohjeissa puhutaan hienosta karkeudesta ja melko nopeasta uuttamisesta. Ja lämpötilat jossain 88 asteen paikkeilla. Ilmeisesti kuitenkin tuo inversio sekä pressopannua vastaava karkeus ja lämpötila ovat avaimet onneen? Taidan testata tuota kuitenkin kotona, ettei sähellä tuolla töissä ensimmäisessä kokeilussa, ja menetä loppuja maineestaan...
Hieno karkeus ja nopea haudutus ei toimi mun kahvihampaaseen. Pressokarkeus ja muutenkin pressotyyppinen valmistustapa (se inversio), eli pitkä haudutus. Sillä tulee paras lopputulos.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mä en taas osaa ollenkaan jauhaa suodatinkahviksi, tyhmä kysymys, miten se tehdään?
Miten löytää just sen oikean karkeuden? Testailemalla kaikkia 24 vaihtoehtoa tuosta mun myllystä?

Espressoon kun jauhan niin tuon Graefin myllyn 0-3 säädöt toimii 24 asteikolla, jopa 0 ei aina riitä.
Mun Melitta-myllyssä on 9 karkeusastetta (1 hienoin). Suodatinkarkeudeksi käyttöohje suositteli väliä 3-6 ja kokeilujen jälkeen numero 3 miellyttää eniten. On silmämääräisesti tarkasteltuna ihan aavistuksen karkeampaa kuin kaupan normaali suodatinkahvi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hieno karkeus ja nopea haudutus ei toimi mun kahvihampaaseen. Pressokarkeus ja muutenkin pressotyyppinen valmistustapa (se inversio), eli pitkä haudutus. Sillä tulee paras lopputulos.

Loistavaa, kiitokset! Kun makusi on varsin kohtuullinen niin jääkiekkojoukkueiden, progeyhtyeiden kuin oluenkin suhteen, niin tuskin tuo kahvinkaan osalta ihan metsään menee. Taidan siis kokeilla tuolla alkuun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aeropressillä kahvin valmistamiseen löytyy noin miljoona erilaista hifistelyvideota Youtubesta, jos vain aikaa löytyy viilata tekniikoita alkaen ajan otosta hämmennystekniikoihin ja lämpötiloihin. En jaksa tuollaista, vaan lähden siitä, että laitan sopivan lämmintä vettä, hauduttelen sopivan ajan ja hämmennän sopivan verran. Jos on kiire, en edes hauduta, vaan laitan vain vähän enemmän jauhoja ja painan veden suoraan läpi. Makueroja on kyllä joo, mutta elämä on liian lyhyt hipsterirunkkailuun. Sen tien päässä on kansanmurha, kun aletaan laatia sääntöjä oikeaoppisesta kahvinhaudutuksesta ja missä vaiheessa sitä saa hämmentää.

Edit. Enkä viittaa nyt Leonin viestiin, vaan sen innoittamana noihin Youtuben aeropressaajiin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Loistavaa, kiitokset! Kun makusi on varsin kohtuullinen niin jääkiekkojoukkueiden, progeyhtyeiden kuin oluenkin suhteen, niin tuskin tuo kahvinkaan osalta ihan metsään menee. Taidan siis kokeilla tuolla alkuun.
No sen verran vielä suosituksia, että mä käytän 3-4 paahtoasteisia papuja. Arkikahvina jo varmaan pariinkin kertaan mainostamani Pirkka Parhaat Tumma papu. Hakkaa about kaikki Pauligin alkuperämaakahvitsunmuut. Nyt otiin kokeeksi Juhla Mokka tosi tumma tjsp. Avautunee n. viikon päästä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@sampio Mä kaivoin kerran netistä jonkun kahvihifistelysaitin. Siellä oli tehty keskiarvoistetulla reseptillä pressokahvia. Kaikkien hämmästykseksi se keskiarvoresepti osoittautui muistaakseni parhaaksi makutesteissä. Haudutusaika 4 min 37 s. Veden lämpötilaa en muista, kun mua ei ihan niin paljon hifistely nappaa. Mutta ilokseni luin tuosta reseptistä, että hämmennys on turhaa hommaa. Haudutus ja (lämmitettyyn) kuppiin. No oli siinä joku lyhyt esihaudutus, eli purujen päälle tilkka vettä, että tulee "blooming" (just joo), ja sitten vasta pipetillä millilitralleen mitattu vesiannos. Pavutkin toki piti punnita. Ai niin, @Sistis se Aeropressin mukana tuleva mittalusikka tuottaa pavuista (tasapäinen, riippuu ehkä pavuistakin) juuri sopivan määrän puruja yhteen mukilliseen. Jos harrastaa pieniä kuppeja, oisko kaks kupillista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaikkien hämmästykseksi se keskiarvoresepti osoittautui muistaakseni parhaaksi makutesteissä. Haudutusaika 4 min 37 s. Veden lämpötilaa en muista, kun mua ei ihan niin paljon hifistely nappaa. Mutta ilokseni luin tuosta reseptistä, että hämmennys on turhaa hommaa. Haudutus ja (lämmitettyyn) kuppiin. No oli siinä joku lyhyt esihaudutus, eli purujen päälle tilkka vettä, että tulee "blooming" (just joo), ja sitten vasta pipetillä millilitralleen mitattu vesiannos. Pavutkin toki piti punnita. Ai niin, @Sistis se Aeropressin mukana tuleva mittalusikka tuottaa pavuista (tasapäinen, riippuu ehkä pavuistakin) juuri sopivan määrän puruja yhteen mukilliseen. Jos harrastaa pieniä kuppeja, oisko kaks kupillista.

Hyviä vinkkejä nämäkin. Itse kun otan tuon käyttöön töissä, en juurikaan pysty hifistelemään. Todennäköisesti jauhan pavut kotona valmiiksi lasipurkkiin, ja otan noin viikon annoksen mukaan kerralla. Pressopannuleikeissä kahvi pysyi noin vielä ihan siedettävän makuisena.

Lämpötilaa en pysty mittaamaan, enkä edes aio. Vedenkeittimestä suoraan laitteeseen lienee se ainoa oikea tapa. Lämpötila riippuu siitä, onko keitto tehty juuri vai jokunen aika sitten.

Meneekö noilla metsään?

Ja kiitos myös Pirkka-kahvin vinkistä. Joutunen jonkun hyvän arkikahvin etsimään, kun viikonlopun kahvihetkiin on varattu nuo arvokkaammat. Itse olen yleensä asteikkojen 4-5 fani, mutta hyvä kolmonen toimii niin ikään. Jauhetuista arkikahveista Löfsbergs on vakuuttanut, ja eiköhän heiltä papujakin löydä...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aeropress saapui eilen ja on nyt repussa matkalla mukanani töihin. Katsotaan, minkälainen katastrofi ja sotku tulee, kun tuota kokeilee. Onneksi siellä(-kin) on jo saavuttanut kylähullun maineen, niin ei pieni lisä tunnu enää missään. Varsin yksinkertainen tuo vaikutti joka tapauksessa olevan jopa insinöörin silmään.

Kahvina Mokkamestareiden brasilialainen, paahtoaste 4/5. Tuo on yksi suosikkini, joskin turhan tyyris arkikahviksi. Mutta kun kotona juomme kahvia vain viikonloppuisin, ei arkikahvia ollut vielä ostettua. Käyn sellaista noutamassa tänään ja otan mukaani töihin sitten kun nuo nyt mukana olevat loppuvat.

Edit: Hyvin meni. Veden määrän yliarvioin hienokseltaan, mutta muuten meni kaikki putkeen. Ja aiemmin pohtimaani putsauskysymykseen: pystyy tiskaamaan tiskiharjallakin. Ei vaadi siis pulloharjaa.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No sen verran vielä suosituksia, että mä käytän 3-4 paahtoasteisia papuja. Arkikahvina jo varmaan pariinkin kertaan mainostamani Pirkka Parhaat Tumma papu. Hakkaa about kaikki Pauligin alkuperämaakahvitsunmuut. Nyt otiin kokeeksi Juhla Mokka tosi tumma tjsp. Avautunee n. viikon päästä.
En erottaisi noita toisistaan sokkotestissä. Pakko oli käydä katsomassa, missä nuo valmistetaan. Paulig Vuosaaressa ja Pirkka Alankomaissa. Molemmat 100% Arabicaa, mikä selittää yhdessä paahtoasteen kanssa aika paljon yhteneväisyydet. Eli hinnan mukaan noista kahdesta aina arkikahvit. Suosittelen kumpaakin yhtä paljon.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Lämmintä kahvia pääsee taas keittämään aamusta, eikä mitä tahansa kaffeeta vaan Löfbergsin vitosta with Cafe maito. God can't judge. En ymmärrä mikä siinä on, mutta mitä aikaisemmin aamukahvin keität niin sitä lämpimämpää se on. Kuumimmat kahvit hörpitään ehdottomasti 5-8 välillä aamulla, kun taas iltapäivällä ryystetyt Löfbergsit ovat lähes kädenlämpöistä settiä.
Lainaan itseäni yöketjusta. Tänään tosiaan herättiin heti aamusta ja normaalia lämpöisempää se kahvi taas oli, verrattuna siihen kun keittelet puolenpäivän jälkeen. En tiedä onko kyse maagisuudesta, huoneenlämmöstä, ruuminlämmöstä vai tiedostaako kahvinkeitin vuorokauden ajan. Oli miten oli niin kuuma kahvi on kahvia parhaimmillaan.

Jokunen vuosi meni tutkia tätä kahvihommaa, mutta nyt on havahtumisen jälkeen jo jonkin aikaa menty kuvan kombolla, eli Löfbergsin vitosta ja Cafe maitoa. Tämä tutkapari ei petä koskaan. Löfbergs 5 on kuin Connor McDavid joka tekee kovalla suorittamisella maalintekopaikkoja ja Cafe maito, eli Patrik Laine viimeistelee homman tyylikkäästi. Myös Löfbergsin nelonen uppooaa jos vahvempaa ei ole saatavilla ja on senkin suorittaminen jonkun Sebastian Ahon tasolla. Toki maidoksi joskus tulee ostettua Valion kahvimaitoa tai sitten ihan vain Valion kevytmaitoa.
En voi uskoa, että joskus on tullut keitettyä jotain Juhla Mokkaa tai pahimmillaan Pirkka kahvia ja laitettua siihen jopa rasvatonta maitoa.
 

Liitteet

  • kahvit.jpg
    kahvit.jpg
    140,5 KB · kertaa luettu: 170

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Palasin syksyllä muutaman vuoden ulkomaan komennukselta. Koska saatavilla ei ollut niitä kahveja, joihin Suomessa oli tottunut, niin päädyimme muutamien kokeilujen jälkeen juomaan italialaista kahvia, useimmiten Lavazza Qualità Oro-pavuista itse jauhettua, suodatinjauhatuksella.
Sain sattumalta joululahjaksi pussillisen italialaisia papuja, ja täytyy valitettavasti todeta, että onhan tämä italialainen maukkaampaa kuin mikään suomalainen tai ruotsalainen market-kahvi.
Selvitin samalla, että Lavazzan kahveja saa nettikaupasta kohtuuhinnalla, noin 13-15 €/kg.
 
Oli miten oli niin kuuma kahvi on kahvia parhaimmillaan.

Näin jokseenkin nuukana ihmisenä on tullut harrastettua sitä että jos keitetystä pannullisesta jää ylimääräistä, niin laitan sen jääkaappiin. Kun on riittävän laadukasta, mielellään tummapaahtoista kahvia, niin se menee kylmänä ihan virvoitusjuomana. On myös tämmöinen life hack ajansäästäjä kiireisille aamuille, niin voi vaan kumota jääkaappikylmät sumpit huiviinsa ja painua töihin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Starbucksin House blend nelosvahvana on hyvää. Mulla on peruskahvina Löfbergin nelonen tai sitten joku niistä Pauligin barcelonista ja reykjavikeista, mutta sittwn kun hurvittelen, ostan tuota alussa mainittua.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täällä on siirrytty lopullisesti pienpaahtimoiden tuoreisiin eriin, hinnasta viis. Hommasin koronan alkaessa Töölön Cafetoriasta ammattitason myllyn ja joka päivä etätöissä tulee kaksi kertaa käsin uutettua suodatinkahvit. Kalustona mainittu mylly, vedenkeitin (tämä pitäisi vielä päivittää), Harion suodatinteline (x2), Harion suodatinpaperit ja nyt olen testaillut myös Chemexin suodatinpapereita (pehmeämpi maku, jos mahdollista). Nyt on vakiintunut reseptiksi 14g papuja ja 235g vettä.

Kun on tälle tielle lähdetty, niin ei ole paluuta edes ns. parempaan markettikamaan. Haukkuisin perään vielä italialaisen kahvikulttuurin jos olisin ilkeä. Juuri nyt testissä Helsingin kahvipaahtimon lippulaiva N2-kahvi, aivan helvetin hyvää. Pääasiassa menee Cafetorian papuja, jotka ovat Suomen ellei maailman kärkeä. Pitäisi hankkia vielä tyhjiöastia papujen säilytykseen.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Itse oon käyttänyt Suomessa jo vuosia vain pienpaahtimoiden tuotteita. Parempi maku ja ilmeisesti myös vähemmän homemyrkkyjä kuin perus Saludoissa jne. Kotoa löytyy myös iso mutteripannu sekä pressopannu, joista jälkimmäisellä tulee hyvää kahvia todella helposti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Reykjavikista Barcelonaan, välietappina reilusti tumma Mundo. Barcaa vasta yksi muki hörpittynä, makumaailmaltaan osuu noiden kahden väliin. Hiukan pehmeämpi kuin Mundo, mutta aromikkaampi kuin Reykjavik. Mundo ja Barca aika liki toisiaan joka suhteessa. Ehkä en edes erottaisi sokkotestissä peräkkäisiä kuppeja. Markettipapumissio siis jatkuu. En muista, mitä join noita ennen, mutta ei se ainakaan yhtä hyvää ollut. Varmaan toi Mundo noista suosikki, mutta katotaan tarkemmin, kun Barca-pussi lähenee loppuaan. Papujen määrän optimointi kun on vielä menossa, ehkä joku hienosäätö jauhatuksen karkeuteenkin välillä. Nelospaahto on joka tapauksessa mun juttu. Siksi Reykjavik jää noiden kolmen vertailussa pronssille. Paulig on aika vahvasti edustettuna mun ostoskorissa. Syitä on kaksi. Toinen toki se, että se on hyvin edustettuna marketin hyllyssä. Toinen se, että ei ne muut vaan pärjää.

Ai niin, nyt muistin. Edellinen ei-Paulig oli Pelican Rouge. Sitä saan duunissakin, joten jääkööt hyllyyn jatkossa, vaikka tulisi taas tarjoukseen. Joku aika sitten tuli haettua Sixpotin kahveja REKO-pisteestä. Tykkään kyllä muuten tukea paikallisia tuottajia, mutta en onnistunut löytämään valikoimasta omaan makuun sopivaa paahtoa. Joku päivä voisi kyllä tehdä taas ristiretken johonkin ei-markettiin. Kun pikkupussin hinta lähenee kymppiä, niin sitten pitää olla jo paahdosta muutakin kuvausta kuin "tumma" tai "vaalea". Mulle suklaisuus tai pähkinäisyys ei yleensä toimi, mutta marjaisa maistuu. Jos joku saa tosta kiinni, niin heittäkää suosituksia, mielellään nelospaahtoa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Cafetorian paahtimo ja myymälä on tuossa ihan lähellä ja tuleehan siellä joskus käytyä. hinnat ovat suurkuluttajalle vähän yläkantissa, reilua kymmentä egeä ei kovin usein halua 250 g pussista maksaa.
Kaapissa odottaa pussillinen heidän palkittua Kenian Gatina AA -tuotettaan, on seuraavana avausvuorossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös