Kahvi

  • 236 874
  • 1 039

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Yksi huomion arvoinen seikka suodatin kahvin keittelijöille on se itse suodatinpussi. Kaupasta ostamalla halvimmat pussit taitaa olla sentin kappale, kuin ne kalliimmat hifi versiot kolme senttiä. Ainakin omasta mielestäni tuolla sain myös säästöä, kun kahvista tuli maukkaampaa myös pienemmällä purumäärällä. Eli sijoittamalla pari senttiä suodatinpussiin, sain sen parikertaisena takaisin pienempänä kahvin kulumisena.

Samalla toki palkintona myös maukkaampi kahvi. Halvemmista tuli läpi myös puruja, joita oli vähän ikävä litkiä kahvin mukana. Myös tämä ongelma poistui paremman pussin ansiosta.

Mihinkään tolkuttoman hintaisiin kahvilajikkeisiin ei täälläkään opiskelijana ole ollut varaa, mutta uskoisin että kalliimman kahvin saa aika helposti pilattua huonolla suodatinpussilla.

Enivei, keitti halpaa tai kallista purua, suosittelisin ehdottomasti noita parempia suodatinpusseja. Ovat ehdottomasti sijoitetun pääoman arvoisia.
Joo kyllä niissä pusseissa eroa, ammattilaiset suosittelevat myös valkaistuja pusseja. Kuulemma eivät myöskään kuormita ympäristöä sen enempää, joten miksipä ei.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään käytin ensimmäistä kertaa uutta pressopannuani. Ei ollut karkeaa jauhatusta valmiina kotona, joten vedin ihan normaalilla suodatinjauhatuksella. Ihan helvetin outo maku, laitoin samassa suhteessa puruja kuin olisin laittanut keittimeenkin. Tuntui, että olisi jäänyt ehkä vähän laihaksi, vaikka oli mustaa kuin yö. Maku ehkä parani vähän juodessa, mutta jotain tuossa meni pieleen. Missä mentiin rajusti metsään?

Lisäksi: miten olette puhdistaneet kannun jälkikäteen? Lusikalla kaapien skeidat pohjalta roskiin? Hankalalta tuntui vuorotellen valutella viemäriin vesiä ja yrittää sorkkia jämiä pois.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tänään käytin ensimmäistä kertaa uutta pressopannuani. Ei ollut karkeaa jauhatusta valmiina kotona, joten vedin ihan normaalilla suodatinjauhatuksella. Ihan helvetin outo maku, laitoin samassa suhteessa puruja kuin olisin laittanut keittimeenkin. Tuntui, että olisi jäänyt ehkä vähän laihaksi, vaikka oli mustaa kuin yö. Maku ehkä parani vähän juodessa, mutta jotain tuossa meni pieleen. Missä mentiin rajusti metsään?

Lisäksi: miten olette puhdistaneet kannun jälkikäteen? Lusikalla kaapien skeidat pohjalta roskiin? Hankalalta tuntui vuorotellen valutella viemäriin vesiä ja yrittää sorkkia jämiä pois.
Laita ensi kerralla enemmän puruja. Kyllä sen oppii nopeasti. Mä haudutan kevyen sekoittamisen jälkeen kolme minuuttia ja kaadan kahvin esilämmitettyyn termariin. Purut huuhdon edesmenneestä sähkökeittimestä ylijääneeseen suodatinkippoon, johon lataan halvinta mahdollista suodatinpaperia. Kun suodatinpussukka on valunut kuiviin, paiskaan sen jonkun pienen muovipussin sisään ja roskiin. Jos ei kääri johonkin, pussukka valuttaa kahvia roskikseen. Aina jää kuitenkin hiukan kosteutta siihen.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Laita ensi kerralla enemmän puruja. Kyllä sen oppii nopeasti. Mä haudutan kevyen sekoittamisen jälkeen kolme minuuttia ja kaadan kahvin esilämmitettyyn termariin. Purut huuhdon edesmenneestä sähkökeittimestä ylijääneeseen suodatinkippoon, johon lataan halvinta mahdollista suodatinpaperia. Kun suodatinpussukka on valunut kuiviin, paiskaan sen jonkun pienen muovipussin sisään ja roskiin. Jos ei kääri johonkin, pussukka valuttaa kahvia roskikseen. Aina jää kuitenkin hiukan kosteutta siihen.
Ok, pitää siis setviä itsellekin joku järkevä puhdistussysteemi. Mietinkin, kun puruja oli ympäri ämpäri lavuaaria ja roskista, että pakko tähän on olla joku parempi keino.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ok, pitää siis setviä itsellekin joku järkevä puhdistussysteemi. Mietinkin, kun puruja oli ympäri ämpäri lavuaaria ja roskista, että pakko tähän on olla joku parempi keino.
Varsinkin perus suodatinkahvin kanssa ei minusta kannatta pressoa pestä samantien, vaan jättää purut pannuun ja antaa niiden turvota ja imeä ylimääräinen vesi pois. Sitten purujäte on paljon kuivempaa ja helppo vaikka kädellä kaapia roskikseen, eikä purujäte enää vuoda.
Itse jauhetun/karkeamman kanssa tämä ei toimi niin hyvin ja tietysti jos tarvitsee heti keittää lisää niin ei toimi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tässä ketjussakin mainittu Löfbergsin Kharisma on mun makuun paras markettikahvi, ainakin jos juo mustana, olisiko edes euroa kalliimpaa kuin pressa mitä suomalaiset juo ihan bulkkina.

Olen myös käyttänyt runsaahkosti tätä kyseistä kaffetta ja jonkin verran muitakin valmistajan kahveja. Minun kaappiini ei enää tule Presidenttiä saati Juhla Mokkaa. Löfbergsin hinta on toiseksimainitun luokkaa ja selvästi edullisempi kuin Presidentti. Lisäksi maistuu erinomaiselle myös hieman pienemmällä purumäärällä ja tällä saa hinnan pudotettua Juhla Mokkaakin alemmas. Prismassa vaan hinta nyt hieman noussut, mutta erittäin edullinen kahvi silti laatuun nähden.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Nöyrryn pyytämään palstalaisilta apua mieltä ja makuhermoja painavassa asiassa.

Vaimo haluaa, että alan juoda kahvia. Sen mielestä on raskasta että joudun aina kieltäytymään siitä erikseen ja toisaalta että juon energiajuomia (lähinnä batteryn sokeritonta). Ongelma on, etten voi sietää kahvin makua. Tänään koitin vaimon pyynnöstä jotain kuulemma vähän tavallista parempaa sumppia himassa sekä maidolla että ilman ja ei puhettakaan että olisin kyennyt nielaisemaan kumpaakaan. Oli niin kitkerän katkeraa litkua kumpainenkin että tulin varsin vihaiseksi turhankin pitkäksi aikaa. En muistanutkaan miten paljon ketsuppiakin iljettävämpi maku tuossa kansansuosikissa on.

Maun lisäksi toinen ongelma liittyy siihen, etten pääse käsiksi kuuman juoman ajatukseen. Mielestäni juoma jo käsitteenä pitää elimellisesti sisällään ajatuksen siitä että se on kylmää (punaviinit yms. tekevät poikkeuksen).

Kysymykseni onkin: kuinka pystyn tulemaan sinuiksi kahvin juonnin kanssa? Sokeri on mulle off-limits, sillä yritän vetää vhh-meiningeillä. Kylmä kahvi taas ei palvele tarkoitusta, sillä jonkun jäälatten pyytäminen sukuloidessa tai muutenkaan ei ole kovinkaan sujuvaa.

Kiitän jo etukäteen sillä mulla ei ole mitään hajua miten toimia. En tiedä mitään niin pahaa kuin kahvi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Maidollahan kahvin juomisen monet aloittaa. Niin itsekin joskus 15 vuotiaana. Mitä noita daameja on seuraillut niin runsaalla maidolla tai vanilja-jätskillä menee sellaisillekin jotka itse kahvin mausta ei pidä. Vaniljajätskillä itsekin otan joskus, vahva espresso jätskin sekaan on hyvä jälkiruoka.

Kitkeryyskin riippuu paljon kahvista, ainakin omat suosikki espressot mitä itse jauhan on todella pehmeitä ja niistä löytyy ihan muita makuja kuin kitkeryyttä, esim hedelmäisyyttä, suklaata jne.

Hyvin vähäinenkin makean määrä voi perus bulkkikahvin kitkeryyden taittaa joten sitä kokeilisin enkä kieltäytyisi täten sokerista. Esimerkiksi kylmä kahvi on erittäin hyvää kun siihen laittaa tilkan sokeria, mieluiten nestemäisenä. Eli etelä-euroopan tyyliin espresso+jäät+rasvainen maito+sokeri ja ravistus. Toimii helteellä.

_
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vaimo haluaa, että alan juoda kahvia.

En tiedä mitään niin pahaa kuin kahvi.

Kysymykseni onkin: kuinka pystyn tulemaan sinuiksi kahvin juonnin kanssa?

Kysypä vaimolta nyt ensin onko hän oikeasti ihan tosissaan, vai kiusaako vaan? Käytännössä sama asia kuin joku pakottaisi tupakoimatonta alkaa kessuttelemaan vain sosiaalisista syistä. Jos ei kahvista vaan pidä niin mitä ihmeen järkeä sitä on yrittää opetella väkisin juomaan, kun ei se mitään terveysjuomaa kuitenkaan ole? En nyt tiedä onko se energiajuomakaan (vaikkakin sokeriton) yhtään sen terveellisempää, tuskin, mutta silti aika oudot perustelut mielestäni.

En minäkään lapsena enkä teininä kahvista pitänyt, mutta opin kyllä pitämään. Siinä oli vain se ero että se tapahtui vähitellen, omilla ehdoillani eikä siksi että sitä olisi pakko ollut alkaa juoda.

Mutta jos nyt kerta kaikesta huolimatta väkisin siihen kahviin haluaa totutella, niin maito ja makeutus varmaan auttaa alkuun, tuskin oikein mikään muu. Niin itsekin aloitin, ja nyttemmin makeutus on jäänyt kokonaan pois, ja mustanakin menee jos ei maitoa ole saatavilla.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Kysypä vaimolta nyt ensin onko hän oikeasti ihan tosissaan, vai kiusaako vaan?
Kunhan yrittää sivistää. Ei tämä niin vakavaa ole, kyllä mulla on lupa olla oppimatta tavoille jos niikseen tulee. Ajattelin vaan antaa kahville mahdollisuuden.

Mutta jos nyt kerta kaikesta huolimatta väkisin siihen kahviin haluaa totutella, niin maito ja makeutus varmaan auttaa alkuun, tuskin oikein mikään muu.
Tätä moni sanoo, ja kenties se on uskottava. Pitänee ostaa jotain stevia- tai hermesetashöttöjä ja kokeilla jos helpottaisi.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kysypä vaimolta nyt ensin onko hän oikeasti ihan tosissaan, vai kiusaako vaan? Käytännössä sama asia kuin joku pakottaisi tupakoimatonta alkaa kessuttelemaan vain sosiaalisista syistä. Jos ei kahvista vaan pidä niin mitä ihmeen järkeä sitä on yrittää opetella väkisin juomaan, kun ei se mitään terveysjuomaa kuitenkaan ole? En nyt tiedä onko se energiajuomakaan (vaikkakin sokeriton) yhtään sen terveellisempää, tuskin, mutta silti aika oudot perustelut mielestäni.
Kyllähän kahvilla on paljon positiivisia terveysvaikutuksia, varsinkin suodatettuna, ja toisaalta hyvin vähän negatiivisia. Eri asia jos on herkkävatsainen, mutta muuten suurimmalle osalle kahvin negatiiviset terveysvaikutukset ovat melko olemattomat, ellei juo liikaa. Sinänsä ei voi verrata siis tupakkaan.

Tämä ei tietenkään ole mikään syy pakottaa itseään kahvia juomaan, jos ei siitä tykkää. Eivätkä minunkaan mielestäni ole kyllä vaimon toivomuksetkaan, ei se kahvista kieltäytyminen ole mikään tabu kuitenkaan. Energiajuomien lopettamisessa on kyllä pointtia, joten siinä asiassa tietysti @V-G- voisi petrata niin varmaan vaimokin tykkäisi.

Terveyskirjasto - Duodecim -Kahvi ja terveys

Kahvi ehkäisee monia yleisiä sairauksia – parhaat terveysvaikutukset saa neljällä kupilla päivässä - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Siinä esim. pari linkkiä.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eihän kahvi varsinkaan lämpimällä kelillä ikinä hyvältä maistu,lähinnä pakollinen paha samoin kuin töissäkäynti. Kiitos isovanhemmille jotka joskus 8-vuotiaana koukuttivat tähän nektariin,maistui se tosin silloin kahdeksalla sokeripalalla ja pullalla ryyditettynä ihan ookoolta.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse aloitin kahvinjuonnin niin, että vaan iso kuppi mustaa naamaan kerta toisensa jälkeen. Ekalla kerralla meinasi taju lähteä kun oli niin pahaa ja koko päivä paha olo, mutta kyllä se siitä lähti. Auttaa kyllä huomattavasti kahvinjuonnissa, kun opettelee kerralla juomaan mustana.

Toisaalta, minulle ei esimerkiksi sipuli uppoa ollenkaan eikä varmasti tulekaan. Yritetty on, paskalta maistuu. Kaipa se on yksilöllistä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Nyt tuntuu ettei tästä tule mitään. Join desilitrasta kahvia ja kahdesta desistä maitoa sekä sokerista ja jääpaloista koostetun juoman joka oli ihan saatanan pahaa. Join kuitenkin ja nyt puoli tuntia sen jälkeen istun toista kertaa paskalla aivan jäätävän mahakivun kanssa. Vaimo saa tyytyä kahvittomaan aviomieheen, en enää jatka tätä. Elämä on helpompaa ilman.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Toisaalta, minulle ei esimerkiksi sipuli uppoa ollenkaan eikä varmasti tulekaan. Yritetty on, paskalta maistuu. Kaipa se on yksilöllistä.
Pilko hienoksi, kuullota muutama minuutti. Käytä makeampaa salottia keltasipulin sijaan. Raakana sitä ei syö erkkikään, käristetystä puhumattakaan. Pakko se oli uskoa, että sipuli tuo useaan ruokaan jotain, mitä siitä muuten puuttuisi. Olin varmaan maailman krantuin lapsi, nyt ruuanlaitto alkaa sipulin pilkkomisella. Aluksi vetelin sen atomeiksi, nyt en jaksa enää välittää.

Kahvia opin juomaan mummolassa samoin kuin tuo hassu nimimerkki tuossa pari viestiä ylempänä. Mutsi keitti kitkerää tervaa, jota en saanut millään alas, mutta isoäiti haudutteli puuhellalla pari numeroa laihemmat pannukahvit. Siihen riittävästi sokeria ja maitoa, kyllä maistui. Intissä cold turkeyt ja mustana ilman sokeria, mutta intistä päästyäni maito löysi tiensä takaisin kuppiin. Sokerilla en pysty enää juomaan kuin ne espressot. Jos kahvin seassa on maitoa, siihen ei tule sokeria. Toisaalta, en keksi yhtään syytä, miksi kahvia pitäisi väkisin opetella juomaan. Jos se maistuu pahalta, niin sitten ollaan ilman tai juodaan jotain muuta.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Join kuitenkin ja nyt puoli tuntia sen jälkeen istun toista kertaa paskalla aivan jäätävän mahakivun kanssa.

Tuohan on vain kahvin yksi ominaisuus! Jos siitä haluaa päästä eroon, niin sitruunamehu kahvin kaverina on oiva lääke.
 
Oatlyn kaurakahvimaito oli muuten yllättävän täyteläistä ja maittavaa tavaraa kahvissa. Ainoa vaan, kun sitä pitäisi jaksaa lämmittää, jotta se sekoittuisi hyvin, niin jatkossakin taidan käyttää rasvallisia lehmänmaitoja.

Pilko hienoksi, kuullota muutama minuutti. Käytä makeampaa salottia keltasipulin sijaan. Raakana sitä ei syö erkkikään, käristetystä puhumattakaan. Pakko se oli uskoa, että sipuli tuo useaan ruokaan jotain, mitä siitä muuten puuttuisi. Olin varmaan maailman krantuin lapsi, nyt ruuanlaitto alkaa sipulin pilkkomisella. Aluksi vetelin sen atomeiksi, nyt en jaksa enää välittää.

Karamellisoitu sipuli (voita, vähän vettä, suolaa, 1h miedolla lämmöllä) on kanssa toinen. Jos sitä maistattaa sokkona, niin ei välttämättä edes tunnista sipaliksi. Erinomainen fillinki burgereihin.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tätä moni sanoo, ja kenties se on uskottava. Pitänee ostaa jotain stevia- tai hermesetashöttöjä ja kokeilla jos helpottaisi.

Stevia muuten maistuu jostain syystä kahvin kanssa ihan hirveältä mun mielestä, vaikka muuten ihan hyvä makeutusaine. Hermesetas nyt vielä menee, ja sitä käytin itsekin kun vielä makeutusta kahvissa käytin.
 
Itse aloitin kahvinjuonnin niin, että vaan iso kuppi mustaa naamaan kerta toisensa jälkeen. Ekalla kerralla meinasi taju lähteä kun oli niin pahaa ja koko päivä paha olo, mutta kyllä se siitä lähti. Auttaa kyllä huomattavasti kahvinjuonnissa, kun opettelee kerralla juomaan mustana.
Sama taktiikka minullakin. Tympäännyin joskus yläasteen loppupuolella omaan kahvinjuomattomuuteen ja opettelin. Mustana alusta alkaen. Maitoa saati sokeria vain espressopohjaisiin annoksiin.

Nykyään tulee juotua kotona melkein pelkästään Aeropressillä valmistettua kahvia. Myllyllä jauhan 3-4 paahtoiset pavut. Tulee kyllä todella miellyttävän makuista kahvia, jättää myös miellyttävän jälkimaun ja kurkkutuntuman.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Näitä pienpaahtimoiden laadukkaita kahveja pystyn juomaan mustana, jos maitoa ei ole saatavissa. "Marketkahvit" jäävät juomatta maidon puuttuessa. Sokeria tai makeutusaineita en ole aikuisena kahvin seassa käyttänyt.
Kahvimaidon suhteen olen melko ronkeli. Vaikka hätätilassa menee kaikki, niin Arlan Café-maito on paras. Kerma kahvin seassa ei ole minun makuuni. Maitojauheet jäävät käyttämättä, hirveitä.
 
Viimeksi muokattu:

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Itse taas olen sitä mieltä, että jos kahvin juontia yrittää opetella niin on hyvä aloittaa vaikka laittamalla sokeria tai kaakaota sekaan. Siitä sitten pikku hiljaa vähentämään/poistamaan sokeria jos niin haluaa.
Ylhäällä mainittiin tuosta Cafe maidosta niin samaa mieltä. Täytyy kehua, vaikak saatavuus melko huonoa. Valion kahvimaitoa taas löytyy varmaan joka kaupasta ja sekin on melkoisen pro tekele.
 
Itse taas olen sitä mieltä, että jos kahvin juontia yrittää opetella niin on hyvä aloittaa vaikka laittamalla sokeria tai kaakaota sekaan. Siitä sitten pikku hiljaa vähentämään/poistamaan sokeria jos niin haluaa.
Ylhäällä mainittiin tuosta Cafe maidosta niin samaa mieltä. Täytyy kehua, vaikak saatavuus melko huonoa. Valion kahvimaitoa taas löytyy varmaan joka kaupasta ja sekin on melkoisen pro tekele.

Kiitos vinkistä, täytyykin kokeilla. Amerikassa tuli ihastuttua half and halfiin kahviloissa, ja joidenkin lähteiden mukaan siinä olisi jopa 10% rasvaa eli suomalaisen kuohukerman verran. Sellainen kerman ja täysmaidon väliin sijoittuva kahvilisuke voisi olla mun suuhun passelein.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Amerikassa tuli ihastuttua half and halfiin kahviloissa, ja joidenkin lähteiden mukaan siinä olisi jopa 10% rasvaa eli suomalaisen kuohukerman verran.
Kuohukermassa on rasvaa kyllä paljon enemmän, 35%. Joissain ruoka"kermoissa" on 10%.

Muuten tuollainen tosi rasvainen maito kuulostaa hyvältä idealta kahvin juonnin opettelua varten. Pitää testata.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Kuohukermassa on rasvaa kyllä paljon enemmän, 35%. Joissain ruoka"kermoissa" on 10%.

Muuten tuollainen tosi rasvainen maito kuulostaa hyvältä idealta kahvin juonnin opettelua varten. Pitää testata.

Etkös aamulla lupaillut, ettet jatka tätä kokeilua? :)

Minullakin oli aikanaan alle parikymppisenä vähän haasteita kahvin juonnin aloittamisessa, juurikin vatsaoireiden takia. Mutta kyllä vatsa siihen tottuu, jos viitsii totuttaa. Tummapaahtoinen kahvihan on vatsaystävällisempää kuin vaalea, joten sitä suosittelen. Myös maun puolesta. En tosin tiedä, onko se maultaan vielä pahempaa myrkkyä, jos ei ole kahvia juonut?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Etkös aamulla lupaillut, ettet jatka tätä kokeilua? :)
Istuin kaksinkerroin paskalla vihaisena kuin ampiainen. Silloin tulee sanottua kaikenlaista. En luovuta helpolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös