Kahvi

  • 236 007
  • 1 039

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@osmoskosmos Juu itsekin kiinnittäisin huomiota enemmän kahviin kuin laitteisiin noin kärjistäen. Moni joka vaihtaa suodatinkahvista näihin niin homma kusee papujen säilytyksessä ja jauhatuksessa jne. Niihin kannattaa hakea vinkit netistä mikä toimii itselle parhaiten. Mutta perus periaate että mahdollisimman vähän pavut olisi tekemisissä ilman kanssa ja jauhaa vain tarvittavan määrän.

_
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vaikken usko sekuntiakaan, että tuolla tulee parempaa kahvia kuin pressopannulla, niin kiinnostuin kuitenkin sen verran, että miten hankkiudut puruista eroon? Jaa miksenkö usko? Tuossahan purut ja kuuma vesi ovat vain hetkosen tekemisissä keskenään, ihan kuin peruskeittimessäkin. Hiukan sama, kuin tekisi espresson pitkänä. Olen kokeillut, en pidä. Vai miten pitkään tuota kannattaa haudutella ennen puristamista?

Joskus olisi tarve vääntää tasan yksi mukillinen, siihen tuo kyllä passaisi hyvin.

Sekä pressopannu että Aeropress ovat mielestäni ihan mainioita kahvinkeittovälineitä. Itselläni tosin jäi pressopannu oikeastaan kokonaan pois käytöstä koska aeropressillä saa tehtyä helopmmin sen yhden kupillisen kerrallaan... ja mielestäni saan itse tehtyä tuolla myös paremman makuista kahvia.

Hienoahan noissa molemmissa menetelmissä on se, että kaikki keittämisen vaiheet saa päättää ihan itse, eli on ihan oma vika jos kahvi ei ole hyvää. Aeropressillä teen kahvin yleensä niin että jauhan kaksi aeropressin mitallista puruja ja laitan aeropressin männän kokonaan auki eli aeropressin mielestä 4 kupillisen verran tavaraa. Aeropress on tässä vaiheessa pöydällä mäntä paikallaan väärinppäin (Inverted). Tavarat laitetaan tällöin sisään suodatinpuolelta ja suodatinpaperi ja levy laitetaan kiinni vasta kahvin ja veden lisäämisen jälkeen.

Laitan kahvin laitteeseen. Vesi kaadetaan laitteeseen kun se ei enää kiehu eli ei ihan 100 asteista tavaraa. Ensin vettä vähän yli puolen välin että mahtuu hyvin sekoittamaan. Sekoitan niin että kaikki purut varmasti kastuvat eli n 10 sekuntia. Sen jälkeen laitetaan loppu vesi niin että laite täyttyy. Kasteltu suodatinpaperi suodatinkorkkiin ja korkki kiinni. Tämän jälkeen noin minuutin uuttoaika tai vähän yli. Mielestäni yli 2 minuuttia on jo liioittelua ja huonontaa jo kahvin makua. Käännetään laite suoraan kahvimukin päälle ja painetaan mäntä pohjaan saakka.

Tuosta tulee vajaa mukillinen kahvia. Purukakku mikä tuosta jää jäljelle on niin kuiva että sen voi kopauttaa suoraan roskikseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sekä pressopannu että Aeropress ovat mielestäni ihan mainioita kahvinkeittovälineitä. Itselläni tosin jäi pressopannu oikeastaan kokonaan pois käytöstä koska aeropressillä saa tehtyä helopmmin sen yhden kupillisen kerrallaan... ja mielestäni saan itse tehtyä tuolla myös paremman makuista kahvia.
Joo kyllä mä oon jo henkisesti valmis hommaamaan ton pressopannun rinnalle. Yleensä keitän kaksi mukillista, joten vähemmän tulee varmaan tuota käytettyä. Katotaan sitten, löydänkö eroja maun suhteen. Jauhan muutenkin aina tarpeen mukaan ja säilytän pavut ilmatiiviissä purkissa viileässä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hommasin sitten tuon aeropressin. Ajattelin ottaa varman päälle ja keitin bulkki-tummaa. Säästin Cremasta mukaan tarttuneet snobipavut vielä tulevaisuutta varten, kunnes prosessi on hiottu kuntoon. Ja fiksu päätös olikin. Muuten kaikki meni ihan ok papujen ja veden määrää myöten, mutta ihmettelin kumman vaaleata lopputulosta. No niinpä tietysti, mylly jäi pressopannukarkeuteen. Olisi epäreilua verrata tässä vaiheessa kahta valmistustapaa, joten harjoittelen illemmalla uudelleen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, karkeasta jauhatuksesta ei kyllä ehdi millään saamaan makuja mukaan. Toivottavasti maistuu kuitenkin illemmalla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joo, nyt se on sen makuista kuin pitääkin. Melko lailla tasapeli pressopannun suorituksen kanssa. Kauheella voimalla saa painaa nyt sitä mäntää, kun on puuteria putkessa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt on jo prosessi melko hyvin hallussa. Oikeastaan niin hyvin, että uskallan jo julistaa pressopannun voittajaksi. En vain saa kahvista aeropressillä yhtä hyvää. Teenkö jotain väärin? Mikä on oleellisin asia, jos oletetaan, että jauhatuskarkeus/hienous ja veden määrä on jo optimoitu? Vai onko tämä ihan vain makuasia? Kahta eri papua olen nyt käyttänyt, joista toinen täysin uusi tuttavuus. Seuraavaksi teen pressopannulla noista uusista. Voihan se olla, ettei se ole minun makuuni, vaikka Creman määrittelemät parametrit (hapokkuus, hedelmäisyys, paahtoaste) lupaavat toista. Mutta vanha luottopapu ei toimi yhtä hyvin aerolla.

Vilkaisin vielä tuota @VTVH n ohjetta ja olen entistä äimempänä. Kaksi aeropressin mitallista? Sehän on ihan holtiton kuuppa! Mä keitän pressopannulla kaksi mukillista ja siihen riittää kolme kahvimyllyn mitallista. Aeropressin tasapäinen on yli puolitoista myllyn mitallista. Eli mukilliseen mittaan vajaan aeropress-mitallisen. Veden määrä on sama, eli vajaa nelonen = yksi mukillinen. Uuttoaika ei saa mennä hirveästi yli 20 s, sitten menee jo överiksi. Jauhan pavut hiukan suodatinkarkeutta hienommaksi. Jos jauhan pressopannukarkeuteen, tulee ohutta litkua. En tee nurinpäin, koska en koe siihen mitään järkevää syytä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä en valmista suoraa annosta aeropressillä vaan americanomaisesti jatkan kuumalla vedellä shotin isoon mukiin. Kolme mitalista ap:n annostelijalla ihan suodatinkarkeaa kaffetta, neljä vettä. Puristus Ikean suureen ja paksuun maitolasiin (Pokal), josta jaan toiseen samanlaiseen ja jatkan molemmat kuumalla vedellä hiukan yli kuvion reunan. Sitten taas tilanteesta riippuen joku kylmää tai lämmitettyä ja vispattua maitoa loput. Noin on mun makuuni paras kotikahvi, mutta tykkään kyllä tästä parhaillaan mukissani. Makuasioita(kin).
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vilkaisin vielä tuota @VTVH n ohjetta ja olen entistä äimempänä. Kaksi aeropressin mitallista? Sehän on ihan holtiton kuuppa!

Eihän se kaksi paljon ole kun näköjään voi laittaa kolmekin. Joku voisi nokittaa vielä neljällä mitallisella, mutta sittenhän tuohon putkeen ei enää vettä mahtuisikaan :)

Mä en valmista suoraa annosta aeropressillä vaan americanomaisesti jatkan kuumalla vedellä shotin isoon mukiin. Kolme mitalista ap:n annostelijalla ihan suodatinkarkeaa kaffetta, neljä vettä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Onko kenellekään muulle käynyt niin, että ovat jostain syystä joutuneet juomaan kahvin kylmänä, ja sitten tykästyneet siihen? Jouduin leikkauksen jälkeen välttelemään kuumia juomia, ja nyt sitten olen muutaman viikon sen jälkeen jäähdyttänyt kahvin, ennen kuin lantraan maidon kanssa ja heitän huiviin. Outoa toimintaa, mutta maistuu hyvältä. Mitään pitkään seisonutta tököttiä en sentään juo, vaan keittelen aina tuoreen pannullisen.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko kenellekään muulle käynyt niin, että ovat jostain syystä joutuneet juomaan kahvin kylmänä, ja sitten tykästyneet siihen? Jouduin leikkauksen jälkeen välttelemään kuumia juomia, ja nyt sitten olen muutaman viikon sen jälkeen jäähdyttänyt kahvin, ennen kuin lantraan maidon kanssa ja heitän huiviin. Outoa toimintaa, mutta maistuu hyvältä. Mitään pitkään seisonutta tököttiä en sentään juo, vaan keittelen aina tuoreen pannullisen.

Kyllä nuo itse AeroPressillä tehdyt maistuu vaikka kahvi olisi ehtinytkin jäähtyä kuppiin. Kylmäuutettu kahvi on myös sellainen mitä kannattaa kokeilla jos pitää kylmistä kahvijuomista. Kylmäuuttamalla tulee kuitenkin hiukan eri makuista kahvia kuin kuumaa kahvia jäähdyttämällä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin ja olen kyllä espressoja mun Gaggialla lantrannut kylmään maitoon jäitä jne. Kesäjuomia.
Jopa ihan espressoja jäillä juon joskus, jossain välimeren maissa tuo oli ihan arkipäivää kesällä. En nyt muista oliko se Espanja, kaikki ei tosin suosittele niitä vesijohtovesi jääkuutioita syömään mutta silti.

_
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kyllä nuo itse AeroPressillä tehdyt maistuu vaikka kahvi olisi ehtinytkin jäähtyä kuppiin. Kylmäuutettu kahvi on myös sellainen mitä kannattaa kokeilla jos pitää kylmistä kahvijuomista. Kylmäuuttamalla tulee kuitenkin hiukan eri makuista kahvia kuin kuumaa kahvia jäähdyttämällä.

Kiitos vinkistä. Täytyy tutkia asiaa, vaikka toistaiseksi tykkään tästäkin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toisaalla väännetään tiukasti onko kahvissa naurettavan isot katteet vai ei. Ne mitkä itse juovat tuntuvat olevan sitä mieltä, että tietenkin se on normaalihinta pyytää 4 euroa kupilta, kun on palkat ja vuokrat ja muut.

Totuus voi toki olla hieman toisenlainen, mutta ei se mitään.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ne mitkä itse juovat tuntuvat olevan sitä mieltä, että tietenkin se on normaalihinta pyytää 4 euroa kupilta, kun on palkat ja vuokrat ja muut.

En juo kahvia, enkä ole koskaan juonutkaan. Mutta markkinat kyllä aika hyvin määrittävät markkinataloudessa normaalihinnan, varsinkin tällaisessa tuotteessa, jota saa käytännössä mistä tahansa. Kysyntä ja tarjonta / paljonko ihmiset ovat valmiita maksamaan kahvista ja millä hintaa jonkun on taloudellisesti järkevää tahi kannattavaa kahvia myydä.

Aika sama kyllä puhutaanko vaikka kahvista tai oluttuopista.
 

Tuamas

Jäsen
Toisaalla väännetään tiukasti onko kahvissa naurettavan isot katteet vai ei. Ne mitkä itse juovat tuntuvat olevan sitä mieltä, että tietenkin se on normaalihinta pyytää 4 euroa kupilta, kun on palkat ja vuokrat ja muut.

Totuus voi toki olla hieman toisenlainen, mutta ei se mitään.

Tämä on vähän sama keskustelu kuin se, että alettaisiin määrittämään Windowsin "oikeaa" katetasoa sitä kautta kuinka paljon CD:n valmistus maksaa.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Satavuotispäivänäni 2080 en siis välttämättä pidä kahvikutsuja. No, antakaa tämä minulle anteeksi.
Voit vaihtoehtoisesti ryhtyä varakkaaksi jolloin pinkka riittää pitämään päiväkahvi kekkerit.

Tossa uutisessa siis kerrotaan, että ilmastonmuutoksen vuoksi kahvin saatavuus kärsii tulevaisuudessa. Mun päässä heräs ajatus, että kahvin viljelylle suotuisat olosuhteet siirtyisi pohjoisempaan, kai ne tulevaisuuden ihmiset hoksaa ryhtyä kahvia viljelemään sitten vaikka täällä härmässä jos ei muuta. Toivotaan toki, että ilmastonmuutosta saadaan suitsittua ja kahvinpavut kypsyy siellä missä tähänkin saakka.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mikäli olen hengissä 2080 kahvin hinta lienee viimeisenä mielettömyydessäni. Puolestani saa maksaa vaikkapa 200-euroa kuppi - pernaveikkokin saattaisi miettiä kahvin keittämistä sen ostamisen sijaan - mikäli hän vanhoilla päivillään siis kahvimaailman saloihin vihkiytyy.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mun päässä heräs ajatus, että kahvin viljelylle suotuisat olosuhteet siirtyisi pohjoisempaan, kai ne tulevaisuuden ihmiset hoksaa ryhtyä kahvia viljelemään sitten vaikka täällä härmässä jos ei muuta. Toivotaan toki, että ilmastonmuutosta saadaan suitsittua ja kahvinpavut kypsyy siellä missä tähänkin saakka.

Suomihan tästä näyttäisi juurikin hyötyvän. Monin paikoin tulee liian kuivaa maanviljelyyn, mutta härmässä olosuhteet muuttuvat otollisiksi.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Suomihan tästä näyttäisi juurikin hyötyvän. Monin paikoin tulee liian kuivaa maanviljelyyn, mutta härmässä olosuhteet muuttuvat otollisiksi.

Koko Afrikasta tulee siis Sahara ja Keski-Euroopasta tulee Afrikka ja Suomi on keidas? Upeat näkymät tulevaisuuteen! Lisää päästöjä taivaalle! Suomi nousuun!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Koko Afrikasta tulee siis Sahara ja Keski-Euroopasta tulee Afrikka ja Suomi on keidas? Upeat näkymät tulevaisuuteen! Lisää päästöjä taivaalle! Suomi nousuun!

Juuri näin. Maailma on täynnä korruptiota ja kaikkea, mutta suomalaiset ovat liian kilttejä ja rehellisiä. Nyt on vihdoinkin aika alkaa pelata omaan pussiin.

Onkohan jossain jotain listaa mitä kaikkea pitää ostaa, että saa mahdollisimman paljon päästöjä taivaalle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ongelma tämmöisissä testeissä on, että niiden vaihtoehdot on keskimäärin rajattu aika suppeiksi ja ne edustavat joko/tai kauppojen omia labeleita ja merkkikahvien valikoiman alapäästä. Sitten kirjoitetaan juttu, jonka perusteella Tauno Tasavirtalakit ostavat suu vaahdossa jotain Rainbowia tai Sattuma-Saludoa, kun lehdessä on lukenut, että se on parasta.

Olen ollut aika paljon tutkimusten kanssa tekemisissä ja kyllä siellä ihan johtotasollakin kerrotaan kuinka nämä nyt eivät ole kovin hyviä tai luotettavia tuloksia.

Mitään tuloksien vääristelyä ei tehdä, mutta se lähdemateriaali on mitä on. Niistä pitää sitten myydä mikä parhaiten keksitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös