Kahvi

  • 236 497
  • 1 039

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eihän tuossa testissä edes hyviä markettikahveja ollut. En muista Rekoa maistaneeni, mutta se noista kuvauksen perusteella voisi olla juotavin. Muut noista ovat peruskitkerää paskaa aina Presidentistä lähtien, enkä niitä mielelläni juo. No, pullan kanssa menee.

Markettikahvien aatelia ovat Löfbergs Lilan Kharisma ja Crescendo. Kunnon tummaa paahtoa juo ihan sellaisenaan, eikä se tarvitse keksiä, pullaa tai tupakan turruttamia makunystyröitä soljahtaakseen alas.
 

-RVL-

Jäsen
Itse keitän lähinnä Rainbow-kahvia. Juuri ostin taas kilon alle neljään euroon. Hinta/laatu-suhde on täysin ylivertainen.

Sama täällä. Kaappi täynnä Rainbown paketteja. Toisaalta en ole koskaan huonoa kahvia juonutkaan, vaikka todennäköisesti useampaa kymmentä eri kahvia maistanutkin. Ja turhahan näistä on kiistellä. Itse tykkään kaikista kahveista ja joku tykkää vain "paremmista" ja oksentaa, jos näkeekin jtn. halvempaa kahvia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse tykkään kaikista kahveista ja joku tykkää vain "paremmista" ja oksentaa, jos näkeekin jtn. halvempaa kahvia.
Ei halpuus ole mikään peikko. Esim. mainitsemani Kharisma ei ole lähellekään markettikahveista kalleinta, alle viisi euroa paketti. Lisäksi ostan toisinaan Lidlistä metallipurkkikahvia, joka on muistaakseni alle kolmen euron pönttö. Lähinnä kyse on paahtoasteesta ja kahvin laadusta. Kyllä vaaleapaahtoinenkin alas menee, jos ei muuta niin kohteliaisuudesta, mutta en kyllä voi sanoa nauttivani jostain tunnin pinttyneessä kympin keittimessä seisseestä juhlamokasta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Sama täällä. Kaappi täynnä Rainbown paketteja. Toisaalta en ole koskaan huonoa kahvia juonutkaan, vaikka todennäköisesti useampaa kymmentä eri kahvia maistanutkin. Ja turhahan näistä on kiistellä. Itse tykkään kaikista kahveista ja joku tykkää vain "paremmista" ja oksentaa, jos näkeekin jtn. halvempaa kahvia.

Kahvimakuhan on yksi tärkeimmistä keinoista nostaa itsensä muiden yläpuolelle. Moni varmasti kittaisi julkisesti mieluummin Juhla Mokkaa kuin kalliita ja navetan lantakaivolietettä muistuttavia merkkejä kuten Löfbergs Lila -kahvit. Hurrimerkeille on erittäin ominaista se, että niiden maku on peräti pohjaanpalanut jo valmiiksi, ja aina niissä vivahtaa kissankusen aromi. Halvemmaksi tulisi kuopaista keittoveteen kipene keltaista lunta.

Kahvista voi olla turha kiistellä, mutta onhan se kiistely kuitenkin mukavaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kahvimakuhan on yksi tärkeimmistä keinoista nostaa itsensä muiden yläpuolelle. Moni varmasti kittaisi julkisesti mieluummin Juhla Mokkaa kuin kalliita ja navetan lantakaivolietettä muistuttavia merkkejä kuten Löfbergs Lila -kahvit. Hurrimerkeille on erittäin ominaista se, että niiden maku on peräti pohjaanpalanut jo valmiiksi, ja aina niissä vivahtaa kissankusen aromi. Halvemmaksi tulisi kuopaista keittoveteen kipene keltaista lunta.

Kahvista voi olla turha kiistellä, mutta onhan se kiistely kuitenkin mukavaa.

Hurreillahan on aina ollut varaa paahtaa kahvinsa kunnolla, kun taas täällä on oltu niin köyhiä, ettei olla raaskittu paahtaa kuin hitunen tuota arvokasta papua. Kahvin määrä kun paahtaessa vähenee veden haihtuessa.

Minusta tuonkin testin voittanut kahvi on erinomaista ja saman firman muistakin kahveista löytyy kelpo sumppeja. Pauligin valikoimista Parisienne on ainoa, jota pystyy juomaan.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Pirkan tumma ranskalainen paahto on toistaiseksi meikäläisen vakiokahvi. Ihan yhä hyvää, kuin löfbergsit ja muut ruotsalaiset ja paljon halvempaa. Yhtään häntää nostamassa en kyllä mitään juhlamokkaa pysty nykyään juomaan. Sillä on yhtä vähän tekemistä kahvin kanssa, kuin jollain kaarnasta ja lasinsiruista tehdyllä euroshopperillakin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kahvimaulla on mahdoton nostaa itsensä muiden yläpuolelle. Vaikea uskoa, että kukaan edes kuvittelee mahdolliseksi nostaa noin helpolla keinolla itsensä yhtään mihinkään.

Uso pois, monia on tavattu itse teosta. Sanoin siksi kahvimerkkiä yhdeksi tärkeimmistä keinoista, koska se on sangen edullinen keino ja siksi helposti saatavilla.

Hurreillahan on aina ollut varaa paahtaa kahvinsa kunnolla, kun taas täällä on oltu niin köyhiä, ettei olla raaskittu paahtaa kuin hitunen tuota arvokasta papua. Kahvin määrä kun paahtaessa vähenee veden haihtuessa.

Minusta tuonkin testin voittanut kahvi on erinomaista ja saman firman muistakin kahveista löytyy kelpo sumppeja. Pauligin valikoimista Parisienne on ainoa, jota pystyy juomaan.

Jep, siinä on mainitsemasi historiallinen seikka taustalla. Vaaleapaahtoinen muhu on korttiaikojen lapsi. Mutta kotimaisetkin yhtymät valmistavat tummapaahtoisia öyheitä, ja pidän niistä suuresti makunsa pehmeyden vuoksi. Niissä ei ole sitä kusenmakuakaan, mikä on tärkeää minulle, koska en pidä kusen mausta. Olisikohan tämä kusivivahde nimellä hedelmäisyys suppusuukkusten sanavalikoimassa? Osaavatko palstan suipistelijat ja ryystäjät vastata?

Yhtään häntää nostamassa en kyllä mitään juhlamokkaa pysty nykyään juomaan. Sillä on yhtä vähän tekemistä kahvin kanssa, kuin jollain kaarnasta ja lasinsiruista tehdyllä euroshopperillakin.

Ei kai sentään? Euroshopper- ja First Price -kahvit ovat oikeasti kitkeriä ja pahanmakuisia, mitä Juhla Mokka ei ole. Juhla Mokasta saa toki pahanmakuista, kuten kaikista muistakin merkeistä, jos kämmäröi ja töpeksii keittohommat.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Iltalehti on kerännyt kasaan raadin valitsemaan parasta kahvia. Minua ei jotenkin yllättänyt tieto, että kissankuselta maistuva törky voitti tämän mittelön. Ostin tuoksinan voittanutta kahvetta syksyllä, enkä saanut mukillistakaan alas.

Makuasioitahan nämä, mutta kyllähän tuo oli jo lähtökohtaisesti testatuista paras kahvi, jonka voiton pitikin olla selviö. Itse asiassa tuo on varmaan toiseksi parasta suodatinkahvia mitä olen maistanut, edelle menee ainoastaan saman valmistajan Kenya Tatu.

En ymmärrä haukkuja, minusta Reko on sekä vahvan makuista, että pehmeää. Siinä ei ole tympeää jälkimakua ja se on myös annostelun suhteen joustava, toisin kuin vaikkapa Juhla Mokka tai muut kansansuosikit, jotka maistuvat joko vetisiltä tai tolkuttoman kitkeriltä. Toki niitäkin paremman puutteessa juo. Kusenmausta en tiedä kun en ole juonut, mutta jos kissankusi todella maistuu Nordqvistin kahvilta, niin voisin testatakin.

Halpakahveista tuo Lidlin vihreä paketti on parhaimmistoa ja opiskelijan kevyt kukkaro tykkää. En tiennyt Pirkan tummapaahtoisen kahvin olemassaolosta mitään, se täytynee myös testata.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Halpakahveista tuo Lidlin vihreä paketti on parhaimmistoa ja opiskelijan kevyt kukkaro tykkää. En tiennyt Pirkan tummapaahtoisen kahvin olemassaolosta mitään, se täytynee myös testata.

En minäkään, testiin menee jos K-kauppaan joskus eksyn. Samaa Lidlin kahvia tulee paljon juotua, hyvää ja halpaa verrattuna suomalaisiin verrokkeihin.

Vaimoke osti Ruotsista kaksi pakettia A. Nordquistin Parisiennea, yhteishintaa oli ollut 49 kruunu eli noin vitosen. Helvetin hyvää sekin kyllä oli, lähikaupassa näytti vaan hintaa olevan pikkusen enemmän.

Tuosta testistä, niin eihän se ihme ole että jos ihmiset jotka työkseen tekevät, maistelevat ja myyvät kahvia, valitsevat voittajaksi sen maukkaimman ja laadukkaimman tuotoksen. Jos sommelieret maistelevat sokkona kuohareita, niin melkoisella todennäköisyydellä voittajaksi tulee shampanja elyseen sijaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olisikohan tämä kusivivahde nimellä hedelmäisyys suppusuukkusten sanavalikoimassa?
Jos kusen maistat, niin onneksi olkoon. En ole itse maistanut, joten en tiedä. Ehkä sun kannattaisi käydä hammaslääkärissä. Samalla kannattaisi teettää jotain patoutumillesi laatuoluita ja -kahveja kohtaan.

En ole erityinen hifistelijä kahvin kanssa - joskus yritin sitä olla kyllä - mutta sen verran arvelen, että yleensä noita arvioidan paahdon voimakkuuden, hedelmäisyyden ja hapokkuuden mukaan.

Pirkan tummapaahdoista en ole kuullutkaan. Yleensä käyn hakemassa ruokasatsin Lidlistä ja täydennän puuttuvat tuotteet Prismasta, joten ei ole tullut vähään aikaan K-kauppojen kahvihyllyjä tarkasteltua. Crescendo ja Kharisma kun ovat olleet niin takuuvarmoja valintoja. Mutta pitää ihan mielenkiinnosta käydä hakemassa paketti, koska kyllä mulle hyvä tuote halvempaan hintaan kelpaa.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Otin nyt testiin Segafredo Espresso Casa -merkkisen espresson, ja voin vain kehua tätä. Tosi pehmeä maku ja tuoksu. En muista paljon tämä maksoi mutta löytyi Sittarin hyllystä. Otin vielä kaveriksi palan tummaa suklaata, toimii. :)
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Rekoa saa myös papuina, propsit siitä. Meillä menee himassa kahvia oikeastaan vaan viikonloppuisin, niin kotikahvina kehtaa pitää vähän kalliimpaakin kamaa. Lappeenrantaan avattiin italialainen (lounas)ravintola, ja tietysti mestasta löytyy kunnon kahvivehkeet. Paikka myy myös käyttämäänsä kahvia mukaan, joten tuli napattua kilo Ionian gran crema papuja mukaan. 25 eura kilolta, joten ei tuo ole edes mitenkään älyttömän kallista kamaa.

Duunissa sitten yhteisöpäätöksellä juodaan Juhla Mokkaa, joka on oikeasti melko epäkuranttia kamaa. Onneksi ollaan yhden tyypin kanssa yhteistuumin saatu muiluutettua osa käytetyistä paketeista JM:n tummaksi paahdoksi, joka on jo ihan ok tavaraa. Jossain vaiheessa jo kitkeryyden ahdistus meni niin pitkälle, että join mielummin teetä kuin perus Juhla Mokkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Jos kusen maistat, niin onneksi olkoon. En ole itse maistanut, joten en tiedä. Ehkä sun kannattaisi käydä hammaslääkärissä. Samalla kannattaisi teettää jotain patoutumillesi laatuoluita ja -kahveja kohtaan.

En ole erityinen hifistelijä kahvin kanssa - joskus yritin sitä olla kyllä - mutta sen verran arvelen, että yleensä noita arvioidan paahdon voimakkuuden, hedelmäisyyden ja hapokkuuden mukaan.

Pirkan tummapaahdoista en ole kuullutkaan. Yleensä käyn hakemassa ruokasatsin Lidlistä ja täydennän puuttuvat tuotteet Prismasta, joten ei ole tullut vähään aikaan K-kauppojen kahvihyllyjä tarkasteltua. Crescendo ja Kharisma kun ovat olleet niin takuuvarmoja valintoja. Mutta pitää ihan mielenkiinnosta käydä hakemassa paketti, koska kyllä mulle hyvä tuote halvempaan hintaan kelpaa.

Sananlaskut ja arvoitukset ovat aina kertoneet kansan viisaudesta.

Sananlasku sanoo "Ken ei kusta hurripaahteessa maista, ei hän pilluakaan nuollut ole. Ja mikäli nuollut on, on se aina ollut saunapuhdasta, eikä kansalla ole mitään saunapuhdasta vastaan, vastanmaku se vasta jotakin on". Näin siis pohjoispohjalainen sananlasku vuodelta 2013.

Arvoitus taas kysyy: "Hurripaahtoista juo, hurripaahtoista juo, vaan kusta ei maista. Mikä se on?"

Kieltään letussa lirputtamaton, kerta kaikkiaan makunystyrätön

Pelkkä sananlasku voi olla väärässä. Tai pelkkä arvoitus voi olla väärässä. Mutta jos sama asia todetaan sekä arvoituksessa että sananlaskussa, niin sen on oltava totta. Sortsa hei kaikille!
 

-RVL-

Jäsen
Ai ai kun oli Rainbow hyvää taas. Kuusi kuppia meni ihan huomaamatta.

Tätä pitäisi testata joskus, varmaan samaa mitä Raili Kotilainen keitteli silloin kun miehet oli rautaa, laudat puuta ja kahvi korviketta.

1/3 rukiinjyviä
2/3 vehnänjyviä
vähän voita

Valmistusohje:

Keitä jyvät pelkässä vedessä pehmeiksi. Kaada vesi pois ja lisää vähän voita.

Sekoita. Jäähdytä jyvät.

Levitä jyvät leivinpaperin päälle uunipannuun 0,5-1 senttiä paksuksi kerrokseksi ja paahda uunissa 200 asteessa. Sekoittele jyviä hyvin usein, kunnes ne ovat keskiruskeita, mutta älä päästä jyviä palamaan, muuten korvikkeesta tulee kitkerää.

Jauha korviketta kahvimyllyssä, mittaa korvikejauhetta vähintään 3 tl kuppia kohden ja keitä korvikkeesta ”kahvit”. Valitse keittämiseen iso pannu tai kattila, sillä korvikkeesta tulee paljon poroja. Korvikekahvia keitetään jonkin aikaa voimakkaasti kiehuen ja seisotetaan sitten hellan reunalla tai myssyn alla. Näin korvikkeesta irtoaa makua. Huolellisesti paahdetuista jyvistä tulee yllättävän hyvää vahvan mokkakahvin tyyppistä, kofeiinitonta juomaa.


Poroja =O
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sortsa hei kaikille!
Saat anteeksi.

Menen tekemään avokadoleipiä kera kinkun ja valkosipulin.

Ostin muuten Pirkan pariilaispaahtoa. Parin päivän päästä korkataan paketti, tulen sitten antaman tuomioni.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ostin muuten Pirkan pariilaispaahtoa. Parin päivän päästä korkataan paketti, tulen sitten antaman tuomioni.
Korkattiin joo, ja on viimeistä käyttökertaa vaille juotukin. Hinta ei ollut paha, jotain rapeat neljä euroa, jos oikein muistan. Vaan eipä tuo pärjää mun makuasteikollani Crescendolle tai Kharismalle, ei sitten millään. Ei se pahaa ollut, mutta kuvaavaa oli ehkä se, että yleensä meillä päivällisen jälkeen juodaan pressopannu liki pohjamutia myöden tyhjäksi, mutta pirkkalaista jäi aina se kupillinen juomatta. Ihan juotavaa kyllä, mutta ei sellaista, että siitä varsinaisesti nauttisin. Pieni haittaava kitkeryys sieltä paistoi läpi, vaikka täysin samoin konstein valmistin kahvini kuin aiemminkin. Odottelen jo innolla Crescendoa, joka tuossa odottelee avaamista.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Joku kehuikin jo tuota kapselikeitintä, onko muilla kokemusta näistä?

Emäntä haluaisi kokeilla, kun ei normikahvista pidä ja itse keitän aamuisin kaksi isoa kuppia kahvia, iltapäivä-kahvista olen luopunut jo täysin (ei jaksa keittää 2-3 "kupin" satsia, kuun aamuisin menee se 4-6 "kupin satsi). Tuo voisi sopia tuohon iltapäivä-kahvitteluun.

Ja omasta kahvimausta sen verran että 3/5 paahtoasteeltaan olevaa pidän parempana kuin 1/5 "vaaleaa".
 

kepardi

Jäsen
Pari kuukautta ollut kapselikeitin ja päivittäin on käytössä. Iltapäivä-kahvitteluun tuota on tullut itsekin käytettyä. Itse en juurikaan mistään maitokahveista välitä, mutta tuolla on tullut testailtua monenlaisia sekoituksia ja kun tarjonta on suhteellisen runsasta niin on sieltä useampiakin hyviä vaihtoehtoja löytynyt. Myöskin tuollaisia tummempia ja vahvempia kahveja löytyy jos sellaisista pitää. Ja nopeasti käy valmistus.

Nescafen Dolce Gusto on tuo meidän laite merkiltään. Taitaa olla aika perusvehje mutta omaan tarpeeseen ollut hyvä laite. Kapselit maksavat n. 6€ paketti ja niistä saa sitten juomasta riippuen 8/16 annosta. En ole ainakaan toistaiseksi vaivautunut isompia tai halvempia paketteja alkaa ulkomailta tilaamaan mutta sekin voi olla varteenotettava vaihtoehto jos on oikein suurkuluttaja.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Joku kehuikin jo tuota kapselikeitintä, onko muilla kokemusta näistä?

Emäntä haluaisi kokeilla, kun ei normikahvista pidä ja itse keitän aamuisin kaksi isoa kuppia kahvia, iltapäivä-kahvista olen luopunut jo täysin (ei jaksa keittää 2-3 "kupin" satsia, kuun aamuisin menee se 4-6 "kupin satsi). Tuo voisi sopia tuohon iltapäivä-kahvitteluun.

Ja omasta kahvimausta sen verran että 3/5 paahtoasteeltaan olevaa pidän parempana kuin 1/5 "vaaleaa".

Kapselikeittimiä on tullut vastaan muutama tuolla Etelä-Euroopan hostelleissa. Yllättävän sottaavia vehkeitä. Minä ostin pikku espressokeittimen & kahvimyllyn pari vuotta sitten espanjalaisesta verkkokaupasta yhteishintaan n. 150€, olen ollut tyytyväinen. Tuplaespresson verran saa kerralla ja maidonvaahdotin löytyy. Kahvi on halvempaa kuin kapseleissa ja valikoimaa alkaa löytyä jo ihan normikaupoistakin, netissä ja erikoisliikkeissä valikoimat ovatkin sitten jo melkeimä liiankin isot.

Paahtoaste 5/5 meillä.

t. hanu
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Markettikahvien aatelia ovat Löfbergs Lilan Kharisma ja Crescendo. Kunnon tummaa paahtoa juo ihan sellaisenaan, eikä se tarvitse keksiä, pullaa tai tupakan turruttamia makunystyröitä soljahtaakseen alas.

Näitä kahta menee täälläkin, vain ja ainoastaan. Itselle ei enää tavallinen juhlamokka tms meinaa kelvata ollenkaan. Tupakanpolton loputtua on tullut entistäkin kriittisemmäksi kaikkien ruokien ja juomien kanssa.
 

RaipeRules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Oulun kärpät
Kaikista *askin kahvi jota olen ikinä maistanut on ollu ehdottomasti aromimokka, ja sittne kauppojen omat halppis kahvit, first price, eldorado, extra jne..
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Teeskentelin tänään, että voisin olla ilman kahvia koko päivän. Vittu mitä paskaa, hyvä että jaksoin sohvalta nousta ylös. Puoli tuntia sitten kissautin vahvat kahvit tummasta Robert Paulig -jauhatuksesta. Lidlissä kyseinen tavara maksoi 3,99 € kun oli tarjouksessa. Nyt kun olen juonut mukillisen kahvetta, alkaa elämä taas voittaa.

Tummapaahtoinen sörri on ihan hyvää sekin, mutta ei missään nimessä niin hyvää kuin Jatkoajankin humble brag -osasto yrittää selittää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tummapaahtoinen sörri on ihan hyvää sekin, mutta ei missään nimessä niin hyvää kuin Jatkoajankin humble brag -osasto yrittää selittää.
Mietin voisiko olla niin, että tummapaahtoinen kahvi on hitusen vähemmän altis ottamaan itseensä kehnoutta huoneilmasta, siis kun avattua pukettia säilytetään tavanomaisesti kaapissa miten sattuu? Keskenäni minä itseni on havainnut blondi-kahvin usiammin muuuttuneen aromeiltaan köpöisemmäksi, kun vastaavassa ajassa roimasti tumma ranskalaispaahtoinen ei vielä niinkään. Vaan tuollainen säilytys ei palvele minkäänlaisen kahvejauheen etuja. Olipa kaffe tummaa tahi vaaleaa, tuoreessa on etunsa.

Ranskalaisten innovoima cafe au lait on kohtullisen mukava aamujuoma, suosittelen vaihtelun vuoksi. Suunnilleen sellaista saa, kun tekaisee esimerkiksi Pauligin ranskispaahtoisesta vahvat sumpit, ja täyttää ison kupin tätä puolilleen. Toinen puolisko täytetään kuumalla maidolla. Tuo ei oikein toimi vaaleapaahtoisella kultakatriinalla, joka kannattaakin säästää perushärmäläisiin kahvisteluhetkiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös