Kahvi

  • 237 052
  • 1 039

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Otin nyt testiin Paulig Mundo -kahvin jonka paahtoaste on jo 3. Hyvää ainetta tämä on, jo kolmas kuppi menossa. :)
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Olipa hyvä tarjous Kuopion K-Citymarketissa kun nyt irtosi parempi Moccamaster KBG741 silver hintaan 129€. Carlsonilla sama keitin maksoi yli 200€. Kävin vielä rekisteröitymässä kotisivuilla jotta sain 10v takuun. Kyllä nyt taas kahvit maistuu! :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nordqvistin Rekoa on melkein paketillinen kulunut, ja oikein kelpo kahviksi on osoittautunut. Jostain syystä paikallisessa cittarissa ei LL:n Kharismaa ole, joten Rekon voi napata korvikkeeksi, ellei muuta asiaa Prismaan tahi Sokkariin ole.
 

Fiiu

Jäsen
Nordqvistin Rekoa on melkein paketillinen kulunut, ja oikein kelpo kahviksi on osoittautunut. Jostain syystä paikallisessa cittarissa ei LL:n Kharismaa ole, joten Rekon voi napata korvikkeeksi, ellei muuta asiaa Prismaan tahi Sokkariin ole.

Rekoa on tullut juotua presson läpi keitettynä lienee vuoden päivät ja olen ollut todella tyytyväinen makuun. Vaihtoehtojakin olen koittanut katsoa mutta ei vielä ole ns. parempaa löytynyt (paahtamoiden pavut/jauhamiset vielä kokeilematta). Suosituksia otetaan kyllä vastaan. Nordquistin tummempi Kenya(?) ei kuitenkaan miellyttänyt. Vai mikä lie olikaan, punertava pakkaus kuitenkin.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä kuluu kahvia ainakin oman lääkärin mielestä liikaa. Olen siirtynyt pari vuotta sitten tummempiin paahtoihin ja maku on aina vaan parempi.

Nyt menee Nordquistin Rekoa,mutta uutena löysin saman firman Classic valikoimasta Nicaragua La Cumplida kahvin. Omaan makuun vielä parempi kuin Reko. Omaan makuuni enemmän vivahteita. Hinta lähelle 6,50 €/500 g mutta silti rahan väärti vaikka meneekin reilu paketti kahvia viikossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nordquistin tummempi Kenya(?) ei kuitenkaan miellyttänyt. Vai mikä lie olikaan, punertava pakkaus kuitenkin.
Jos tummempaan mennään Rekosta, kyseessä on kaiketi Franskrost. Kenya taitaa olla ruskeansävyinen eli rusahtava pakkaus. Omaan makuuni Franskrost on ihan hyvää, mutta olen sen vaihtanut käytännössä Löfbergs Lilan Crescendoon. Ja oikeastaan Crescendokin on vaihtunut LL:n Kharismaan. Jos Reko iskee, suosittelen kokeilemaan myös Kharismaa.

Suomalaisilta isoilta paahtimoilta en ole löytänyt vielä mitään superhyvää. Parisien menee, mutta harvoin sitä tulee ostettua, koska hinta on tolkuton verrattuna ruotsalaisverrokeihin.

Pressopannulla tulee itsekin väsättyä kaffet, ja käytössä on arkikahveille Prisman halpis. Tai toinen sellainen, yksi levisi jo. Isompaa kertasatsia varten on Ikeasta hommattu metallinen ja tuplakuorinen pannu, jossa sumppi säilyy pidempään kuumana ja sitä saa kerralla enemmän.

Puhdistaminen on kieltämättä hiukan ärsyttävää. Ei siihen periaatteessa mene aikaa sen enempää kuin suodattimen ja pannun pesemiseen, mutta ainakin itse puran kaikki osat ja pesen aineen kanssa läpikotaisin, joten sellainen nyhräysfiilis siitä aina syntyy.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kysellään tässä vielä vinkkejä hyvistä pressopannuista. Nykyinen on Prisman halpis ja on vähän nihkeä puhdistaa.

Tässä yksi vaihtoehto jota olen katsellut, onko kellään kokemusta? Linkki verkkokauppa.comin OXO French Press-pannuun.
En ole kokeillut, mutta onko tuossa lopulta olennaista eroa halpiksiin, jos filtteri on edelleen samanlainen puhdistaa? Porojen puhdistaminen on mielestäni nopein juttu, filtterin puhdistamiseen sitä aikaa kuluu. Ehkä kokonainen minuutti, mutta kuitenkin.
 

#76

Jäsen
Eka pressopannu oli Bodomin muovi+lasi+metalli versio, mikä ei tainnut paria vuotta kauempaa kestää kun muovi antoi periksi. Sitten sain lahjaksi koko metallisen mallin tuntemattomalta valmistajalta ja siihen olen ollut hyvin tyytyväinen. Jämäkkä kaikkiaan. Puhdistus on toki sama kuin edellisessäkin eli männän saa purettua tarpeeksi moneen osaan. Ei kai sen toimivampaa ratkaisua mikään valmistaja ole vielä keksinyt? En tosi pura joka käyttökerran jälkeen laiskuuttani.

Nordqvist on päässyt omassakin taloudessa eniten käytetyn kahvin asemaan, vaikkakin välillä poimin Ikeasta kokonaisia tummapaahtoisia papuja myös. Taitaa olla edullisimmasta päästä mitä pk-seudulta löytyy. Vuoden vaihteessa kokeilin Sellon kahvikaupasta ( Caffi ) tyyriimpää laatua ( Sumatra Mandheling ), mutta ei itseä miellyttänyt yhtään. Ihan ok, muttei missään nimessä minusta hintasa arvoinen tuttavuus. Saman kaupan toinen ( Brasilian Yellow Bourbon ) lajike sitävastoin upposi pari vuotta sitten oikein hyvin, kun kaveri osti synttärilahjaksi minulle.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Muija kävi näköjään eilen hakemassa tuollaisen Dolce Gusto-masiinan. Yritin nyt aamulla yksin duunata sillä juomaa, mutta eihän siitä tullut hevon vittua. Katselin kuvallista ohjetta ja keitin sen jälkeen normi sumpit. Varmaan hyvä masiina, vielä kun osaisi käyttää. ;0)
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tuli hankittua uusi kahvinkeitin. Tähän asti kahvit ovat porisseet "perusphillipsillä". Taloutemme molemmat osapuolet nauttivat tummasta kahvista. Vaimoni kuitenkin pitää enemmän normaalista suodatinkahvista, kuin espressokeittimellä väännetystä kahvista, joten olen tyynyt toistaiseksi vetämään tummaa suodatinkahvia itsejauhetuista pavuista. Erinomaista kamaa pääsääntöisesti, ei voi valittaa. Syy keittimen vaihtamiseen sai alkusykäyksen vedenkeittimen hajoamisesta. Olemme molemmat myös teen ystäviä. Itseasiassa taloudessamme menee viikolla enemmän teetä, kuin kahvia.
Valitin asiaa mutsilleni, joka sitten vinkkasi loistavan keksinnön. Wilfa Svart manuell – kahvinkeittimen. Keitin yhdistää vedenkeittimen sekä kahvinkeittimen. Vesi keitetään erillisessä kannussa, jonka jälkeen se kahvia haluttaessa kaadetaan manuaalisesti suodattimeen. Valumisnopeuden läpi suodattimen pääsee säätämään, samoin veden lämpötilan (eri teelaaduille melko tärkeää). Plussana ihan tyylikäs ulkoasu ja erityisesti se, että ahtaasta keittöstämme kaksi laitetta vaihtui yhteen. Hintakin on mielestäni ihan maltillinen ~150e.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuli hankittua uusi kahvinkeitin.

Tästä tulikin mieleen vanha kahvinsuodatustapa johon törmäsin Helsingin kruunuhaassa sijaitsevassa idyllisessä pienessä ravintelissa. Eli tälläinen lasikannu:
Chemex 8-Cup Coffee Maker - contemporary - coffee makers and tea kettles - - by Crate&Barrel

Tuohon tarjoilija taitteli suodatin pussin paikoilleen, vastajauhettu kahvi siihen ja kaatoi hissukseen pitkänokkaisesta "teepannusta" veden kahvin päälle ja kahvi laski siinä pöydässä. Olin erittäin otettu tälläisestä palvelusta.

_
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tästä tulikin mieleen vanha kahvinsuodatustapa johon törmäsin helsingin kruunuhaassa sijaitsevassa idyllisessä pienessä ravintelissa. Eli tälläinen lasikannu:
Ihan hauskan näköinen viritys. Tosin tuossa on sama ongelma kuin pressopannussa, eli hiukankin isompi määrä pitää siirtää valmistuksen jälkeen termariin. Tai no, eihän se mikään ongelma oikeasti ole. Mutta terveellisempää kahviahan tuolla tulisi pressopannuun verrattuna. Maku tuskin kärsii kovin pahasti suodatuksesta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan hauskan näköinen viritys. Tosin tuossa on sama ongelma kuin pressopannussa, eli hiukankin isompi määrä pitää siirtää valmistuksen jälkeen termariin. Tai no, eihän se mikään ongelma oikeasti ole. Mutta terveellisempää kahviahan tuolla tulisi pressopannuun verrattuna. Maku tuskin kärsii kovin pahasti suodatuksesta.

Mausta, odotin tuhdimpaa, mutta jauhoivat aika karkean jauhatuksen jostain brasilialaisista luomupavuista, tuli aika nopeasti läpi, hienommalla jauhatuksella toki saisi vahvempaa mutta selittivät että tämä on näille pavuille paras tapa,ei tule kitkerää ja kahvi parempaa vatsalle.

Tuohon määrään niin eihän tuosta yhtä kuppia taideta tehdä kenellekään vaan laskivat sen noin kolme kupillista ja sitten juo mitä juo. Monissa ravintoloissahan kahvi tilattuna listalta voi tulla pienessä pannussa yhdellekin henkilölle joten siinä mielessä määrä sama, lasipannu piti kahvia lämpinänä hetken mutta ei tosiaan mitään puolta tuntia jos haluaa fiilistellä kahvin kanssa pidempään.

_
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Kyllä kahvin pitää olla vahvuudeltaan vähintään 4/5, että pystyy nykyään saamaan myös jonkinlaista nautintoa sitä juodessaan. Tässä parhaillaan hörpin Pauligin Presidentti Gold Label Blackia. Eihän tästä voi muuta, kuin tykätä!

En ymmärrä lainkaan, miksi jokaisella julkisella paikalla tarjotaan sitä paskinta mahdollista kahvia muistuttavaa ainetta. Okei, makuasioitahan nämä tietenki ovat, mutta omaan talouteeni ei enään paahtoasteeltaan 1-3 tuotteita varmasti osteta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä kahvin pitää olla vahvuudeltaan vähintään 4/5, että pystyy nykyään saamaan myös jonkinlaista nautintoa sitä juodessaan. Tässä parhaillaan hörpin Pauligin Presidentti Gold Label Blackia. Eihän tästä voi muuta, kuin tykätä!

En ymmärrä lainkaan, miksi jokaisella julkisella paikalla tarjotaan sitä paskinta mahdollista kahvia muistuttavaa ainetta. Okei, makuasioitahan nämä tietenki ovat, mutta omaan talouteeni ei enään paahtoasteeltaan 1-3 tuotteita varmasti osteta.
Vaikuttaa tutustumisen arvoiselta. Tällä hetkellä käytän bulkkikahvina Pauligin Mundoa, joka on paahdoltaan 3. Kokeilin välissä Löfbergsin Crescendoa, mutta se ei pärjää Mundolle. Pitää jossain välissä testata Magnifika ja Kharisma, kun ovat aavistuksen vaaleampia paahdoltaan. Jauhan siis papuni itse, mikä rajaa aika tehokkaasti käytettävät tuotteet. Saako tuota Gold Labelia papuina?
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
En ymmärrä lainkaan, miksi jokaisella julkisella paikalla tarjotaan sitä paskinta mahdollista kahvia muistuttavaa ainetta. Okei, makuasioitahan nämä tietenki ovat, mutta omaan talouteeni ei enään paahtoasteeltaan 1-3 tuotteita varmasti osteta.

Tähän vahva sama. Itse asiassahan suomalaiset juovat sitä paskinta (lue: laihinta) kahvia myös himassa. Kulttuurimme on vielä nuorta. Olemme juuri tulleet puskista ja kulttuurin mitassa kaupungistuneet, nousseet talvisodan raunioilta, vasta aivan äsken. Pitkään sotien jälkeen kahvia jatkettiin vedellä ja juotiin jopa korviketta. Mielenkiintoisella tavalla tämä näkyy edelleen kahvimaussamme - olemme vain tottuneet paskaan kahviin. On uskomatonta, kuinka monelle suomalaiselle se paska kahvi on vieläkin parasta. Kyse on tosiaankin tottumuksesta. Onneksi, pikku hiljaa, tämä on väistymässä.
 

#76

Jäsen
Monissa julkisissa paikoissa on positiivista, jos kahvi ei ole pahaa, vaan mautonta. Monessa kahvilassa ja huoltoasemilla hyvän kahvin saaminen on sitten harvinaisempaa. Minkäs sille mahtaa, kun oma maku eroaa riittävästi useimpien makutoiveista. Vaikka olisi sama kahvikin käytössä, niin lopputulos eroaa usein.

Itsellä pääosin muovinen suodatin käytössä, mihin laitetaan kertakäyttösuodatin sitten. Kuvan versio Arabian posliininen malli.
http://files.kotisivukone.com/astiataivas.tarjoaa.fi/Arabia/Voipytyt_/ae454.jpg
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Saako tuota Gold Labelia papuina?

En osaa sanoa. Pikaisella googlettamisella en ainakaan löytänyt ja pauligin omallakin sivuilla myydään vaan jotain Angry Birds-kahvipapuja.

Tähän vahva sama. Itse asiassahan suomalaiset juovat sitä paskinta (lue: laihinta) kahvia myös himassa.

Totta tämäkin. Laihakahvi+maito/kerma+sokeri yms muut hötöt. Aivan älytön yhdistelmä. Maistuuko tuo edes kahville? Sanokaa joku, joka on kokeillut? Itse juon kahvini mustana ja olen juonut niin kauan, kun kahvi on itselleni maistunut. Olen kerran maistanut kahvia maidon kanssa, mutta minusta se pilasi maun totaalisesti.

Pidetään kahvi kahvina ja Caffé lattet Caffé latteina.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mielenkiintoisella tavalla tämä näkyy edelleen kahvimaussamme - olemme vain tottuneet paskaan kahviin. On uskomatonta, kuinka monelle suomalaiselle se paska kahvi on vieläkin parasta. Kyse on tosiaankin tottumuksesta. Onneksi, pikku hiljaa, tämä on väistymässä.

Tätä juttua voisi jatkaa vielä siihen suuntaan että meillähän härmässä moni juo koko ajan kahvia, ketjussa. Samanlailla kun on ketjupolttajia. Tätä moni ulkomaalainen ei ymmärrä, miksi sitä kahvia pitää juoda koko ajan litratolkulla, liittyykö meidän kaamosaikaan ja johonkin keinotekoiseen piristykseen. Ketjujuojilla laatuvaatimukset menee kuin sen halvimman sätkän polttajillakin, ei kaivata hyvää sikaria eikä hyvää espressoa vaan Kulta Katriina on ihan jees. Itse en ole polttanut teinivuosien jälkeen röökiä mutta hyvä sikari maistuu kesäisin terassilla, makumaailma kiinnostaa mutta vain harvakseltaan ja muistetaan vielä se että moni ketjuröökaaja juo kahvia ja eikös rööki vie makuaistia joten miksi turhasta maksaa.

Olen muutamalle frendille tarjonnut espressoa niin kotona kun myös hyvissä ravintoloissa kehoittanut tilaamaan, niin ensimmäinen kommentti liittyy kahvin määrään siinä kupissa "onhan tuo säälittävä annos".

_
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pidetään kahvi kahvina ja Caffé lattet Caffé latteina.

Tähän sellainen kommentti, että espresson ystävänä olen huomannut esim espanjassa reissatessani kahvin laatu vaihtelee aika paljon ja mun mielestä espanjassa peruskahviloissa keskimäärin espressot ovat huonompia kuin italiassa. Selittääkö cortado-kulttuuri tätä en tiedä, mutta itsekin ajauduin espanjanreissuilla tilaamaan useimmiten pienet kahviannokseni paikallisten tapaan cortadoina eli espressoa tilkalla vaahdotettua maitoa. Aamulla tupla-cortado oli hyvä aamiaisannos.

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen muutamalle frendille tarjonnut espressoa niin kotona kun myös hyvissä ravintoloissa kehoittanut tilaamaan, niin ensimmäinen kommentti liittyy kahvin määrään siinä kupissa "onhan tuo säälittävä annos".
Näissä jutuissa tulee ehkä enemmän ilmi tottumattomuus maistamiseen. Ajatuksena kun on saada pikkurahalla tolkuttomat mätöt eteensä, tai iso kuppi suodatinkahvia. Kolme tuntia vanhaa, mielellään. Nää on näitä ikuisuusjuttuja, joilla saa helposti elitistin ja tiedostavan maineen, joten jätän tähän.

Arkikahvista sen verran, että oma makuni on tullut ehkä pykälän verran alaspäin. Crescendo oli ehdoton valinta pitkään, mutta nykyään ehkä Kharisma tai Reko on ne mieluisimmat. Edellinen paketti oli Crescendoa, ja oli pakko pienentää jauhemäärää. Jotenkin vain alkoi tympiä se voimakkuus. Ehkä tuli vedettyä liian pitkään samaa matskua.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Totta tämäkin. Laihakahvi+maito/kerma+sokeri yms muut hötöt.

Mulle muuten menee kahvi lorauksella maitoa (sen verran, että väri hieman muuttuu) ja aivan pikkuripauksella ruokosokeria(tämä ei kuitenkaan ole pakollinen). Tämä lienee todellakin tottumuskysymys, omasta mielestäni tuo on juuri paras kombinaatio kahviin.

Tuli kokeiltua itselleni uutta kahvia pitkästä aikaa, Nordqvistin Nicaraguaa. Ja on muuten hyvä kahvi! Valitettavasti paketti kerkesi mennä melkoiseen nopeaan tahtiin, kun vieraitakin piti juottaa enemmän kuin paljon...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nää on näitä ikuisuusjuttuja, joilla saa helposti elitistin ja tiedostavan maineen, joten jätän tähän.

Tämähän on koko kahvikeskustelussa huvittavin asia, elitisti juo esporessoa hih hii. Siitä on elitismi kaukana kun jossain etelä-euroopassa juot aamulla espresson pikku katukahvilassa seisten jonkun rekkakuskin vieressä ja tarkoitan että niin juo sekin. En kyllä muista yhtään elitistikokemusta sieltä suunnalta. Tämä on kulttuuriero ja tietty myös makuasia minkä tyylisestä kahvista tykkää.
Itse ajoin kommentilla juuri tuota takaa että ensimmäinen kommentti liittyy kokoon maistamatta koko kahvia ja vaikka kahvi olisikin hyvää niin se "säälittävä annos" estää tilaamasta sitä uudelleen.

Suodatinkahvi se vasta elitistien juoma onkin kun lukee nuo mun kommentit eiliseltä. ;)

_
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös