Kahvi

  • 235 865
  • 1 039

F#21

Jäsen
Kiinnostais hankkia uusi kahvinkeitin vanhan rimpulan tilalle. Olen katsonut Gigantista Melittan Armoa Signature Deluxea, niin onko täällä siitä kokemuksia?
Samaan hintaluokkaan voi samalla suositella muitakin. Moccamaster tietysti yksi vaihtoehto.
Mylly tulee hankittua jahka olen saanut kulutettua kaapista löytyvät jauheet.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
No tuo mun suosittelema laite ei ole missään tapauksessa superhifiä, vaan enemmänkin entry level -vehje kartioteräisissä myllyissä.

Höpöhöpö. Kyllä 250€ kahvimylly alkaa olla jo lähellä hifistelyä ja alle huntin kartioteräiset, esim. Wilfan, myllyt on niitä entrylevel-laitteita, jotka riittävät todella hyvin 95% jauhajista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Duunipaikan DeLonghi -kahviautomaattia on tullut nyt vuoden verran päristeltyä ja makuun olen päässyt liiankin hyvin, tavallista keitintä tulee vielä kotona käytettyä. Omia pienpaahtimoiden papuja käytän enimmäkseen, vaikka esimerkiksi italialaiset Illyn pavut ovat myös ihan kelpo tavaraa. Puolivakavissani olen miettinyt, että kotiinkin voisi jonkun DeLonghin hankkia, esimerkiksi tällaisen:
DeLonghi Magnifica kahvikone ECAM 22.110.B - Kahvikoneet ja kapselikoneet

Onko ketjun lukijoilla vastaavia käytössä ja oletteko olleet tyytyväisiä?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Menin ostamaan kotikäyttöön Saeco PicoBaristo -automaatin. Brändi on oletettavasti Philipsin omaisuutta, koska Saeco-kahvikoneita myy Philips. Linkki edellä vie juuri tuonne Philipsin verkkokauppaan.

Minulla ei ole ollut aiemmin vastaavia automaattikoneita, joten en osaa kovinkaan hyvin luonnehtia, kuinka hyvä tai huono laite on suhteutettuna markkinoilla oleviin vaihtoehtoihin. Onkohan joku muukin täällä ostanut tuollaisen tai muun Saeco-merkkisen kahvikoneen?

Ensimmäiset kokemukset Saecosta noin ehkä vajaan 100 kupin jälkeen ovat pääasiassa positiivisia. Kahvi syntyy kätevästi, ja laitteen käyttö on riittävän helppoa lähes kenelle hyvänsä. Erilaiset juomat ovat osapuilleen yhtä maistuvia kuin kulloinkin käytetyistä pavuista voi kuvitella makua irtoavan, Kahvinpurumoska kertyy omaan astiaansa, joka on helppo irrottaa puhdistusta varten. Jätevedet valuvat pohjakaukaloon, jonka tyhjentäminen voisi olla sujuvampaakin, koska kaukalon muoto on laakea. Täyttä kaukaloa on todella hankala siirtää loiskuttamatta likavettä lattialle, joten valumavesien poistoa ajatellen on eduksi, jos pesuallas sijaitsee jossakin kahvikoneen läheisyydessä. Voihan sitä tietysti jonkin pesuvatin kanssa läträtä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minulla on ollut kahvimyllyn virkaa hoitamassa verkkovirtatoiminen Braun -maustemylly, noin 20 vuoden ajan. Ostin tuotteen muistaakseni Braunin Suomen toimiston "ystävämyynnistä" 50 markalla, möivät outlet-hengessä tavaraa postohintaan. Kyllä tuo on kahvinkin hienontanut vallan pätevästi, enkä ole laitetta muuhun käyttänytkään.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@Sistis Nyt on tullut testailtua muutamaa itse jauhettua kahvia try out myllyllä. En ole vielä lopullista päätöstä tehnyt ostanko omaa myllyä vai en. Kyllä kuitenkin olen pienen eron tuossa kahvin laadussa huomannut jo nyt, mutta ei mitään massiivista kuitenkaan, että olisin ostoksille heti rynnännyt. En toki tiedä, mitkä kahvipavut ovat sitten sieltä parhaimmasta päästä. Pistän alhaalle lyhyet arvosanat niistä kahveista jota on tähän mennessä tullut jauhettua. Seuraavaksi testiin menee luultavasti Lögbergsin Kharisma.

Löfbergs Crescendo - 5/5
Paulig Cafe New York - Jethro Rostedt/5
Brazil tumma paahto - 2/5
Presidentti tumma paahto - 4/5
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis Nyt on tullut testailtua muutamaa itse jauhettua kahvia try out myllyllä. En ole vielä lopullista päätöstä tehnyt ostanko omaa myllyä vai en. Kyllä kuitenkin olen pienen eron tuossa kahvin laadussa huomannut jo nyt, mutta ei mitään massiivista kuitenkaan, että olisin ostoksille heti rynnännyt. En toki tiedä, mitkä kahvipavut ovat sitten sieltä parhaimmasta päästä.

Hyvä juttu, että olet saanut mahdollisuuden kokeilulle. Itse käytän etupään Mokkamestareiden tuotantoa, joka on suhteellisen tuoretta paahtoa. Mielestäni siinä huomaa hyvin eron, sillä pavut säilyttävät arominsa huomattavasti jauhettua kahvia paremmin. Joskus olen ostanut mökille samaisen putiikin papuja, mutta ne on jauhetettu siinä oston yhteydessä. Tuolloin kahvin aromi heikkenee selvästi nopeammin.

Noita markettien papuja en ole käyttänyt, joten niiden osalta en osaa sanoa eroa.

Kahvimyllyn paras puoli on jauhatuksen karkeuden säädössä. Itse teen kahvia monella tapaa ihan fiiliksen mukaan, ja näissä karkeus vaihtelee. Mutteripannu, normaali keitin ja pressopannu löytyvät kotoa. Maastossa taas nokipannu on käytössä...
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kahvimyllyn paras puoli on jauhatuksen karkeuden säädössä. Itse teen kahvia monella tapaa ihan fiiliksen mukaan, ja näissä karkeus vaihtelee. Mutteripannu, normaali keitin ja pressopannu löytyvät kotoa. Maastossa taas nokipannu on käytössä...
Kyllähän tässä itse täytyy tällaisena yksinkertaisena kahvin ystävänä, jo peukkua nostaa. Melkoisella antaumuksella kahvisi keittelet ja kyllä hymy hyytyisi niillä jotka ovat 20 vuotta putkeen samalla keittimellä keittäneet sitä samaa Pirkan vaaleaapaahtoa. Siitä tuli muuten mieleen, että K-menun vaaleapaahto on melkoisen hirveän makuista...
Mutta tosiaan sinulla tuntuu olevan, joka tilanteeseen oikeat pavut, pannut ja keittimet. Varmaan autossakin matkustajan paikalla on käyttövalmiudessa pienehkö kahvinkeitin/mylly? ;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse kasvatan, poimin, kypsytän, paahdan ja jauhan saatana kahvini itse. Tai no, pari neekeriorjaa on tuolla puuvajassa asukkina viljelyvaihetta varten.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Tuli paikallisesta kahviputiikista Papulaarista ostettua Kouvola-kahvia papuina ja kyllä kannatti. Ei ihan sieltä halvimmasta päästä, mutta on kyllä ihan joka euron arvoista. Kyseessä siis keskipaahtoinen kahvi brasilialaiselta perhetilalta ja vasta paahdettua, paahtopäiväkin lukee pussissa. Parasta kahvia, mitä on ikinä tullut keitettyä. Ei voi muuta kuin suositella. Älkää antako nimen hämätä. :D

https://holvi.com/shop/papulaari/product/3e0890422177bc33906aef1cf326d4e9/

Linkki vie kahviputiikin verkkokauppaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän tässä itse täytyy tällaisena yksinkertaisena kahvin ystävänä, jo peukkua nostaa. Melkoisella antaumuksella kahvisi keittelet ja kyllä hymy hyytyisi niillä jotka ovat 20 vuotta putkeen samalla keittimellä keittäneet sitä samaa Pirkan vaaleaapaahtoa.

No fiilispohjalta tulee aina mentyä. Arkisin en edes keittele kahvia kotosalla, sillä en juo kahvia iltapäivisin. Aamukahvin hörpin töissä, ja siellä tyydyn automaattikahveihin. Jos viikonloppu menee mökillä, kahvi keitetään joko laavulla nokipannulka, tai sitten ihan normaalilla keittimellä, mikäli laiskottaa, tai vettä tulee taivaan täydeltä.

Sitten jos viikonloppu menee ihan kotioloissa, mennään sitten fiilispohjalta vaihdellen.

Mutta tosiaan sinulla tuntuu olevan, joka tilanteeseen oikeat pavut, pannut ja keittimet. Varmaan autossakin matkustajan paikalla on käyttövalmiudessa pienehkö kahvinkeitin/mylly? ;)

Ei sentään. Mukavuudenhaluisena kuljen julkisilla, ja niihin ei tuollaista viritelmää viitsi asennella. Saattaisivat jopa kriminaalit särkeä tuollaiset...

Enpä minä silti itseäni erityisenä kahviasiantuntijana voi pitää. Fiilispohjalta ja omaa makua kuunnellen mennään. Tummat paahdot eteläamerikkalaisista pavuista toimivat makuuni parhaiten, ja siihen sekaan heitetyt makukahvit tuovat hyvää vivahdetta joukkoon.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Itse kasvatan, poimin, kypsytän, paahdan ja jauhan saatana kahvini itse. Tai no, pari neekeriorjaa on tuolla puuvajassa asukkina viljelyvaihetta varten.
Aika lameass-meininkiä, missä Sivettikissa tai Siltsu, minkä läpi pavut pitäisi mureuttaa..?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Millä helvetillä Muumi-kahvin pavut saadaan takaisin päivänvaloon?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hommasin tossa jokin aika sitten sen aeropressin ja ensivaikutelma oli, että ei saa lähellekään yhtä hyvää kahvia kuin pressopannulla. Tänään oli taas se hetki, kun halusi keittää tasan yhden kupillisen ennen töihin lähtöä. Joku simsalabim tuossa on tapahtunut, kun nyt makunautinto oli hyvin lähellä pressopannukahvia. Ainoa selittävä tekijä voi olla tuo uusi kahvimylly (Wilfa). Vanha mylly teki sopivaa purua pressolle, mutta näköjään ei osannut aeropress-karkeutta kunnolla, vaikka tein kokeilujakin sillä. Uusi osasi jauhaa laakista sopivaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Dick Johnsonin Vitun hyvä kahvi on omille makunystyröilleni nimensä veroista. En ole tutkinut, mitä se on tarkalleen ottaen syönyt, mutta aika tuoreen erän sain kun alennuksesta tilasin, ja keskipaahto natsasi erittäin hyvin.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nyt saisi suositella hyvää, mielellään alle sadan euron, kahvimyllyä. Kahvit keittelen ihan perinteisellä moccamasterilla ja ihan suodatinkahvia siis tarkoitus jauhaa. Jonkun verran googlaillut ja ilmeisesti kartioterällinen mylly on ihan ehdoton. Wilfan WSCG-2 on sellainen jota olen pohtinut, onko kellään kokemuksia siitä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt saisi suositella hyvää, mielellään alle sadan euron, kahvimyllyä. Kahvit keittelen ihan perinteisellä moccamasterilla ja ihan suodatinkahvia siis tarkoitus jauhaa. Jonkun verran googlaillut ja ilmeisesti kartioterällinen mylly on ihan ehdoton. Wilfan WSCG-2 on sellainen jota olen pohtinut, onko kellään kokemuksia siitä?
No just tuota olen kehunut tässä muutaman viestin verran. Suosittelen kyllä, hyvä hintaansa nähden.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Hommasin tossa jokin aika sitten sen aeropressin ja ensivaikutelma oli, että ei saa lähellekään yhtä hyvää kahvia kuin pressopannulla. Tänään oli taas se hetki, kun halusi keittää tasan yhden kupillisen ennen töihin lähtöä. Joku simsalabim tuossa on tapahtunut, kun nyt makunautinto oli hyvin lähellä pressopannukahvia. Ainoa selittävä tekijä voi olla tuo uusi kahvimylly (Wilfa). Vanha mylly teki sopivaa purua pressolle, mutta näköjään ei osannut aeropress-karkeutta kunnolla, vaikka tein kokeilujakin sillä. Uusi osasi jauhaa laakista sopivaa.

Tämä Aeropressaaminenhan tuntuu olevan melkoista taidetta. Itsekin tilasin vastaavan härpäkkeen ja nyt olen pari viikkoa yrittänyt kikkailla juuri itselle sopivaa tekniikkaa/ajoituksia, millä saada juuri täydellistä kahvia. Onko muut huomanneet mitään eroa, käyttääkö tuota normaalia menetelmää vai sitten tuolla inverted-tyylillä? Tuntuu, että kaikissa näissä palkintoja voittaneissa Aeropress-resepteissä on juurikin tuo inverted tyyli käytössä, mutta itse en ole kokenut hirveästi mitään eroja, ihan sama kummalla tekee.

Itse olen täältä muutamiakin reseptejä koittanut, mutta ei ole mitään mullistavia elämyksiä vielä tullut: The Art of Aeropress: Make 10 Kinds of Coffee Like Pro Baristas
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä Aeropressaaminenhan tuntuu olevan melkoista taidetta. Itsekin tilasin vastaavan härpäkkeen ja nyt olen pari viikkoa yrittänyt kikkailla juuri itselle sopivaa tekniikkaa/ajoituksia, millä saada juuri täydellistä kahvia. Onko muut huomanneet mitään eroa, käyttääkö tuota normaalia menetelmää vai sitten tuolla inverted-tyylillä? Tuntuu, että kaikissa näissä palkintoja voittaneissa Aeropress-resepteissä on juurikin tuo inverted tyyli käytössä, mutta itse en ole kokenut hirveästi mitään eroja, ihan sama kummalla tekee.

Minä käytän pelkästään invertediä, koska sitä uuttamista on paljon helpompi kontrolloida niin. Kun aeropressiä käyttää "oikein päin", helposti valuu kahvi liian nopeasti läpi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jaha, seuraavaksi siis invertoidaan kahvi tuolla. Makes sense.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Aeropressaamisen suhteen, yksi harkittava asia on metallinen kestosuodatin (mm. verkkokauppa.com myy noita). Ei sikäli ekologisuuden kannalta, vaikka hyvä juttu senkin takia, mutta lähinnä että "crema" jää paperisuodattimeen. Joo, onhan siinä kai kolesterolia tai jotain, mutta elämä yleisesti on epäterveellistä, kyllä hedonismillakin on paikkansa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yhdistin aeropressin ja pressopannun tekniikat. Tai siis käytän aeropressiä kuten pressopannua, jos keitän vain yhden kupillisen. Jauhan pavut pressopannukarkeuteen ja kaadan ensin purujen päälle tilkan kuumaa vettä - bloom (ks. edellisen viestini linkki). Sitten kaadan loput vedestä päälle ja haudutan neljä minuuttia inverted. Sitten kuppi alle ja mäntä pohjaan. Mulla ei vaan toiminut se hieno jauhatus ja 20 s sekoittelu + pressi. Nyt tulee just niin hyvää kahvia kuin noista pavuista pystyy taikomaan. Pressopannulla tulee vähemmän yllättäen melko lailla sama lopputulos, mitä nyt ehkä osa rasvoista jää tuohon filtterilappuun. Tällä hetkellä kierrossa Sixpotin Espresso Brutale ja Kummisetä. Guerilla odottaa vielä avaamista. Siltä odotan eniten tuosta kolmen tumman paahdon setistä, minkä hain paikallisen Reko-ryhmän edellisestä jaosta. Ei ole ihan hinnat alkaen -setti, mutta miksipä en tukisi paikallistuottajia K-supermarketin sijaan.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Nythän on käynyt niin, että Urho haluaa parempaa kahvia. Ja ennen kuin tuomitsette, puolustaudun sillä, että en ole kahvihifistelijä, joka tuntisi termejä ja laatuja etukäteen. Enkä osaa keittää kahvia kuin peruskahvinkeittimellä. Neuvokaa niin kuin pikkulasta.

Eli tähän asti on menty täysin 90 % suomalaisten suosimalla tyylillä: valmiiksi jauhettua suodatinkahvia Cittarin/Lidin hyllystä ja halpiskeittimellä veteen värjäytyy kahvista musta väri. Kahvimaussa olen siirtynyt koko ajan tummempaan suuntaan ja kahviloissa espresso on useimmiten valintani. Kahvinkäyttötottumukseni on se, että arkisin aamupalan kanssa kaksi kuppia (helppous, nopeus, vaivattomuus vaatimuksena), muuten arkikahvit juodaan töissä tai kodin ulkopuolella. Viikonloppuisin tahtoisin juoda hyvää ja vahvaa kahvia niin aamulla kuin ruoan peräänkin, laittamiseenkin voin vähän panostaa. Olen perheen ainoa kahvinjuoja, joten määrät on pieniä (paitsi silloin harvoin kun on vieraita).

Tarvitsen uuden kahvinkeittimen joka tapauksessa ja samalla haluan päivittää sen sille tasolle, että kahvi taas maistuu kahville. Olisin valmis panostamaan tähän muutaman satasen. Mitä teen?
- perkolaattori viikonloppuihin (miten tuo laite toimii?), suodatinkeitin arkeen, kenties kahvimylly suodatinkeittimen kaveriksi?
- joku yhdistelmälaite, jolla saa suodatinkahvia ja espressoa tms. Tätä katselin - tekeekö mitään? https://www.verkkokauppa.com/fi/reviews/49593/jtdvn?sort=helpfulness:desc ja sitten vielä se kahvimylly
- laite, jolla suoraan kupillinen vastajauhettua: https://www.gigantti.fi/product/kod...MIseGv7biD3gIVxMYYCh3AUweCEAAYAiAAEgLIWvD_BwE

Auttakee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös