Kahvi

  • 236 178
  • 1 039

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rainbow ja Pirkka on kumminkin näitä kauppojen "laatubrändejä" joihon valitaan vähän parempaa tavaraa. Kaikkein halvin kura myydään sitten S-liikkeessä Xtra nimellä ja K-kaupassa jollain muulla. Näissä merkkaa paljon, mistä tavarasta soppari on kulloinkin tehty. Rainbow maksalaatikko on samaa Atrian maksalaatikkoa mitä myydään Atrian brändillä euroa kalliimmalla vieressä. Tässäkin varmaan Rainbow on varmaan raaka-aineiltaan Juhla Mokan tasoinen mutta hinnassa on se euron ero joka maksetaan "kunnon Juhla Mokasta". Näköjään Juhla Mokka oli sitten tässä testissä teilattu totaalisesti?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pirkka Parhaat Master Blend tummat pavut on ainakin hinta/laadultaan aika kova setti. Vaalea paahto ei ihan yhtä hyvin mulle maistunut. Näköjään Pirkan espressopaahto on poistunut valikoimasta. Sekin oli hyvää tavaraa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kahvin saatana. En ole vuosiin juonut kahvia kuuden jälkeen ja nyt viime kuukausina tuo iltapäivän kahvittelukin on ollut kofeiinitonta vaimoni kanssa. Aamuisin juon kyllä ihan normaalin ison tummapahtoisen kupillisen. Vaan eilen sitten kävi niin, että päivällinen venähti hiukan ja ennen jälkkärikahvia oli vielä pieni väli eikä vaimoltaan ollut kotona, joten päätin keittää itselleni peruskahvit. Kello oli kyllä vaille seitsemän, mutta ei se nyt niin paha juttu voi olla. Vaan oli. Vähän oli siinä iltasella erilainen olo, mutta nukahdin kyllä normaalisti joskus kympin jälkeen. Ennen yhtä pamahti silmät selälleen enkä nukkunut sekuntiakaan sen jälkeen. Nyt on melko messevä olo ja voi olla, että iltapäivällä tekee tiukkaa töissä. Eipä tartte enää kahvia iltaisin juoda. Joskus junnunpana ei tarvinnut välittää tällaisista, mutta aika loogista tämä sikäli on, että kahvinjuontini on vähentynyt muutenkin tässä vuosien varrella reilusti ja tosiaan en kuuden jälkeen ole pitkiin aikoihin enää varsinkaan normikahvia juonut.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tuli tilattua Johan&Nyströmin nettikaupasta muutama kilo erilaisia kahveja, papuina.
Ensimmäisenä aukeni tänään espressosekoitus Bella.
Vaikka lisäänkin maitoa kaikkeen juomaani kahviin, niin tähän ei tarvitse (ei saa!) lisätä kuin muutama tippa. Näiden pienpaahtimoiden erikoiskahvien jälkeen on vaan niin vaikea palata Pauligiin ja vastaaviin. Kerta kerralta vaikeampaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kahvin saatana.

Itsekin tunnistan tämän vaivan. Olen itse pitänyt arkena rajana, että viimeisen kahvin saa juoda klo 14. Silloin harvemmin tuo enää vaikuttaa nukkumiseen. Viikonloppuisin tai lomilla toisinaan tulee joustettua tästä, mutta kyllä se usein näkyy yöunissa.

Joskus jopa tuo klo 14 tuntuu vähän liian myöhäiseltä ajankohdalta, ja unen laatu tuntuu heikommalta. Siksi pyrin aina toisinaan juomaan iltapäivästä vihreää teetä. Silloin yöunet ovat yleensä hyvät.

Väittävät jotkut, että kofeiini poistuisi elimistöstä muutamassa tunnissa, eikä iltapäiväkahvi voisi enää vaikuttaa uneen. Tämä on kuitenkin myytti, Wikipediassakin mainitaan kofeiinin puoliintumisajaksi 5-11h.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Elimistöt ovat erilaisia. Omaan uneeni kahvin juomisella ei ole mitään vaikutusta, paitsi kusettamaan voi ruveta aamuyöstä jos liian isoja kuppeja juo. Nuo tiedemiesten väitteet eri ruoka-aineiden vaikutuksista ovat kyllä hupaisia, väittäväthän ne sitäkin, että rasvaisen juuston tai suklaan syömisellä ei ole mitään tekemistä finnien muodostumisen kanssa. Todellisuudelle vieras väite.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Elimistöt ovat erilaisia. Omaan uneeni kahvin juomisella ei ole mitään vaikutusta, paitsi kusettamaan voi ruveta aamuyöstä jos liian isoja kuppeja juo. Nuo tiedemiesten väitteet eri ruoka-aineiden vaikutuksista ovat kyllä hupaisia, väittäväthän ne sitäkin, että rasvaisen juuston tai suklaan syömisellä ei ole mitään tekemistä finnien muodostumisen kanssa. Todellisuudelle vieras väite.
Mä en ole varma, onko niinkään kyse rasvoista, vaan maitoproteiinista. Tämä siis aivan täysin omaa pähkäilyä. Ensin mietin samoin kuin tuossa kirjoitit, koska mulla oli hyvin pitkään aikuisiälle se kaava, että jäätelösetin tai suklaan jälkeen nousi järjetön finni jonnekin kaulan tai niskan seutuville. Nyt kun tulee liikuttua aika paljon ja aineenvaihdunta hyrrää pääosin tasaisesti ja vauhdilla, ei vastaavia enää ole ilmennyt, vaikka joskus sen litran jäätelöä tai suklaalevyn hieraisenkin naamariin. Sen sijaan bodareillahan niskat ovat aivan ruvella, vaikka tuskin rasvaa liikaa vetävätkään, mutta vähäräsvaisia rahkoja yms. vetävät. No, joku yhteys voilla maitotuotteilla varmasti on, ainakin yksilöllisesti. Itse tämän olen huomannut.

Väittävät jotkut, että kofeiini poistuisi elimistöstä muutamassa tunnissa, eikä iltapäiväkahvi voisi enää vaikuttaa uneen. Tämä on kuitenkin myytti, Wikipediassakin mainitaan kofeiinin puoliintumisajaksi 5-11h.
Aki Hintsan kirjassa viitattiin tutkimukseen, jossa tämä puoli vuorokautta mainittiin myös. Ehkä yksilöllistä, ehkä ikään liittyvä, mutta kyllä mä olen joutunut tarkistamaan kahvinjuontiani, varsinkin tämä toissaöisen jälkeen.. Kofeiiniton on ollut hyvä ratkaisu myös.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsekin tunnistan tämän vaivan. Olen itse pitänyt arkena rajana, että viimeisen kahvin saa juoda klo 14. Silloin harvemmin tuo enää vaikuttaa nukkumiseen. Viikonloppuisin tai lomilla toisinaan tulee joustettua tästä, mutta kyllä se usein näkyy yöunissa.

Joskus jopa tuo klo 14 tuntuu vähän liian myöhäiseltä ajankohdalta, ja unen laatu tuntuu heikommalta. Siksi pyrin aina toisinaan juomaan iltapäivästä vihreää teetä. Silloin yöunet ovat yleensä hyvät.

Tunnistan kaavan, samalla suunnalla mennään. Vaihtelu tulee jos kotona aamupäivä milloin tulee keitettyä 0,4l termosmuki täyteen ja litkittyä aamun aikana. Jos taas heti aamusta meno niin se on sitten 2-3 normikuppia päivän aikana. Harvemmin tuon 14 jälkeen tulee juotua.

Nukkumisen lisäksi kahvi siirtää mulla ruokailurytmiä välillä ikävästi. Joskus menty jopa 1,5h nälättömänä koska kahvia alla ja sitten se tietysti tulee kahta kauheampana se nälän pirulainen jälkikäteen.

Ilman ei voi olla eikä mikään korvaa. Pitää vaan kikkailla kunnes löytää oman rytminsä ja yrittää sitten pysyä siinä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Sanokaas nyt joku Beasti kahvi. Löfbergin vitosta tulee nykyään ostettua lähes joka kerta tai jos ei ole saatavilla niin kelpaa 4 asteen tummuus eli kharisma. Kaikki juhlamokat nyt maistuvat parin päivän aukiolon jälkeen jo aivan kauheilta. Ei Presidenttikään toki ole mikään varma suorittaja, mutta mieluummin sitäkin ottaisi tummemmasta päästä, kuin vaaleasta. Cafe new york on vähän sellainen että on hyvää 50/50, mutta tuntuu tosiaan joka toinen kerta tarttuvan maanantai versio mukaan.
Huomenna pitäisi mennä kauppaan ja jos ei parempaa ilmaannu niin sadatta kertaa sieltä tarttuu se Löfbergi mukaan. On vielä tärkeät kahvit kyseessä kun pitäisi Laineen maalit ja Formulat katsella sitä nautiskellen, joten mihinkään floppiin ei ole varaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Huomenna pitäisi mennä kauppaan ja jos ei parempaa ilmaannu niin sadatta kertaa sieltä tarttuu se Löfbergi mukaan.
No melkein mikä tahansa vähintään nelosen paahto papuina. Jos ei ole myllyä, niin hommaa, koska kuulut kohderyhmään. Vältyt Löfbergiltä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No melkein mikä tahansa vähintään nelosen paahto papuina. Jos ei ole myllyä, niin hommaa, koska kuulut kohderyhmään. Vältyt Löfbergiltä.

Tätä meinasin itsekin ehdottaa. Myllyt eivät ole kalliita, ja pavut säilyvät hyvin verrattuna jauheisiin. Bulkkipavut ovat usein ihan hyviä, ja jos haluaa joskus ostaa kalliimpia, niin ei niilläkään hirveästi hintaa tule. Ja nautinto maksaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Toisaalta tuo mylly on se paikka, jossa ei kannata säästää. Kunnollisella kartioteräisellä myllyllä saat tasalaatuista jauhetta erilaisiin kahveihin. Huonolla myllyllä, joka pahimmilaan tuottaa kärähtänyttä silppua, voit pilata kahvin kokonaan.

Halvimmillaan esim. tällainen hoitaa homman jo hyvin (linkki espanjalaisvalmistajan "perusmyllyyn"):
Ascaso i-Mini espressomylly kiillotettu alumiini 259,00 €
No kyllä halvemmallakin pääsee ihan kohtuulliseen tulokseen. Päivitin juuri oman halpikseni uuteen. Wilfan WSCG-2 on minusta hintaisekseen aika hyvä. Verkkokauppa.comissa pääsee halvemmalla kuin Cremassa. Jos meinaan harkitsee ekaa myllyään, en ehkä suosittelisi hifi-malleja, ellen olisi ihan varma kohderyhmästä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta tuo mylly on se paikka, jossa ei kannata säästää. Kunnollisella kartioteräisellä myllyllä saat tasalaatuista jauhetta erilaisiin kahveihin. Huonolla myllyllä, joka pahimmilaan tuottaa kärähtänyttä silppua, voit pilata kahvin kokonaan.

Itselläni on tällainen: DeLonghi KG89 Professional kahvimylly 59,90 €

Hintaa 60€, ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Karkeusastetta pystyy säätämään, ja olen saanut tehtyä hyvää kahvia niin mutteripannuun, tavalliseen keittimeen, pressopannuun kuin nokipannuunkin. En ole ainakaan itse havainnut mitään kahvin käräyttämistä, vaan päinvastoin, kahvi on ollut myllyn hintaan nähden erityisen pätevää.

Varmasti joku kalliimpi on vielä laadukkaampi, ja varmasti tuo on joidenkin superhifistelijöiden mielestä paska kapine, mutta itse olen ollut tyytyväinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Silppuavateräsissä karkeus määräytyy käytetyn jauhatusajan mukaan, siten että pienten rakeiden suhteellinen määrä kasvaa kun jauhaminen kestää kauemmin.
Toi mun vanha oli sellainen kauan jauhava, mutta silläkin tuli ihan ok purua. Uusi (tuo Wilfa siis) tekee selkeästi karkeampaa ja tasalaatuisempaa kuin vanha karkeimmalla asetuksella, ja huomattavasti nopeammin. Enhän mä noista paljon ymmärrä, mutta kyllä tuo teräosa aika kartiomaiselta näyttää.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Onko olemassa jotain hyvää kofeiinitonta markettikahvia, jota joku kehtaisi jopa suositella?

EDIT: Siis ihan suodatinkahvia.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Onko olemassa jotain hyvää kofeiinitonta markettikahvia, jota joku kehtaisi jopa suositella?

EDIT: Siis ihan suodatinkahvia.
Suosittelen pikakahvia. Mikään suodatinkahvi mitä olen kofeiinittomana ostanut ei ole maistunut, varsinkaan jos maitoa laittaa sekaan. Mustana nyt ehkä menee. Taasen kofeiiniton pikakahvi ei paljoa eronnut "isoveljestään".

Edelliseen viestiin palatakseni tänään poikkeuksellisesti kaupasta tarttui mukaan Pauligin Paris kahvi. Eipä ainakaan ensipuraisulla kovin säväyttänyt kun tulin kotiin ja katsoin YouTubesta Laineen eilisen wristerin. Ei oikeastaan minkäänlaista makua, mutta annetaan nyt mahdollisuus vielä huomenna kun herätään katsomaan aika-ajoja. Jos ei silloinkaan säväytä niin saattaa olla vilttikomennus edessä ja vanhat Löfbergi jämät kaapista tilalle.
Todennäköisesti annan armonaikaa kuitenkin ainakin maanantaihin asti.
Mitään myllyjä en viitsi yksiöön ostaa.. koska taistelisi rosteri paikasta tässä tapauksessa vedenkeittimen kanssa. Molemmat eivät pöydälle mahdu
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitään myllyjä en viitsi yksiöön ostaa.. koska taistelisi rosteri paikasta tässä tapauksessa vedenkeittimen kanssa. Molemmat eivät pöydälle mahdu
Halvin ja pieninkin kahvimylly parantaa kahviasi merkittävästi. Mulla esim mökillä Lidlin vähän kaljatölkkiä isompi jolla jauhaa just pressollisen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
.Mitään myllyjä en viitsi yksiöön ostaa.. koska taistelisi rosteri paikasta tässä tapauksessa vedenkeittimen kanssa. Molemmat eivät pöydälle mahdu

Mahtuisiko mylly kaappiin? Otat sen esiin vain jauhatuksen ajaksi, ja sitten takaisin? Tuo minun halpa värkki on kooltaan suunnilleen puolet vedenkeittimestä, joten ei se juurikaan tilaa vie. Kokeile sellaista ihmeessä alkuun, ja jos hurahdat, voit investoida kalliimpaan, mikäli näet tarvetta. Minä olen toistaiseksi pärjännyt tuolla halvallakin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse jauhetun kahvin ja kaupan kahvipakettien ero on samaa luokkaa kuin 50 Hz asetettu Chromecast vs. 60 Hz telkun sisäinen palikka liigalähetyksissä. On vaan tyhmää olla satsaamatta pikkusummaa paremman laadun eteen.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Itse jauhetun kahvin ja kaupan kahvipakettien ero on samaa luokkaa kuin 50 Hz asetettu Chromecast vs. 60 Hz telkun sisäinen palikka liigalähetyksissä. On vaan tyhmää olla satsaamatta pikkusummaa paremman laadun eteen.

Tämä. Muutamalla kympillä saa ihan asiallisen, hommansa hoitavan myllyn. Kesästä saakka on nyt itsellänikin ollut mylly käytössä ja näin kahvin ystävänä tunnen oloni tyhmäksi, ettei tuota tullut aiemmin hankittua. Vaikea kuvitella, että enää koskaan palaisin ostamaan niitä kaupan valmiiksi jauhettuja kahveja. Töissä sitä joutuu juomaan päivittäin ja ero kotona pavuista keittämääni kahviin on kuin yöllä ja päivällä. Käytössä oleva mylly on halpis, mutta jossain kohtaa tulee varmasti päivitettyä parempaan. Ainaki toistaiseksi olen tuohon nykyiseen ihan tyytyväinen.

Mistä porukka ostaa papunsa? Itse olen mennyt noilla ihan marketista ostetuilla. Pidän eniten tummasta ja keskitummasta paahdosta. Onko nuo markettien pavut mistään kotoisin vai kannattaisiko tilata muualta? Onko suosituksia?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mistä porukka ostaa papunsa? Itse olen mennyt noilla ihan marketista ostetuilla. Pidän eniten tummasta ja keskitummasta paahdosta. Onko nuo markettien pavut mistään kotoisin vai kannattaisiko tilata muualta? Onko suosituksia?

Koska itse asun Tampereen seudulla, ja työmatkani kulkee Mokkamestareiden myymälän ohi, ostan pavut yleensä sieltä. Ovat kyllä kalliimpia kuin marketeissa, mutta koska kulutuksemme on sen verran vähäinen, eivät nuokaan mitään erityisen suurta lovea lompakkoon tee.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Marketista ostan, valikoima on ollut riittävän kattava. Suosin espresso-paahtoa (4) ja hedelmäisiä aromeja. Suklaiset ja pähkinäiset eivät maistu yhtä hyvin mulle. Tämä siis, jos paketissa sattuu olemaan pientä kuvausta ko. paahdon ominaisuuksista. Joskus tilaisuuden tullen tulee ostettua erikoisliikkeistäkin. Silloin se on ihan myyjän ammattitaidosta kiinni, osaako auttaa mut oikeaan valintaan. Noista spesiaaleista Robert Pauligilla on ollut parhaiten mun makuun osuvia papuja.

Kun sain ekan myllyn lahjaksi, hylkäsin valmiiksi jauhetut aivan välittömästi.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Oma suosikkini näistä markettipavuista on ehdottomasti ollut Löfbergs lilan Kharisma. Se pelkkä tuoksu jo hellii sielua, kun kahvipaketin avaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Joo pitääpäs katsella noita myllyjä, vaikka onkin pelko että tottuu liian hyvään, eikä voi enää nauttia peruskahveista. Tämä allekirjoittaneella monesti onkin yksi mietinnän aihe hankinnoissa, että mielellään ostaa hyvää laatua, mutta ei kuitenkaan sitä parasta. Eipä noilla myllyilläkään toisaalta mitään tee sen jälkeen jos kahvi loppuu, mutta siihen nyt onneksi on aikaa.
Sen verran voisi mainita, että ehkä kauheinta kahvia, mitä tulee juotua on R-kioskilta haettava juhlamokka. Silloin tällöin tulee käytyä ärrältä hakemassa kupillinen, ihan vain jotta saa jemmaan niitä kertakäyttökuppeja. Yleensä tulee vielä otettua niitä kuppeja ainakin pari kappaletta päällekkäin selityksellä, että "Ei polta käsiä". Voisihan näitäkin kaupasta ostaa, mutta eipä ole tullut viitsittyä. Ei tämä kahvittelu nyt onneksi niin vakavaa touhua ole
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös