Kahvi

  • 235 840
  • 1 039

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tarvitsen uuden kahvinkeittimen joka tapauksessa ja samalla haluan päivittää sen sille tasolle, että kahvi taas maistuu kahville. Olisin valmis panostamaan tähän muutaman satasen. Mitä teen?
Itse ostin tällaisen, enkä ole katunut: Jura E60-kahviautomaatti 599,90 €

Muutamia miinuksia, joita yleisesti kahvikoneesta tulee:
- Yllättävän paljon säätöä ja putsattavaa. Kone laskee vettä ja puhdistaa itsensä aina ennen ja jälkeen käytön, joten vesialustaa saa tyhjennellä melko usein. Samoin käytetyn kahvin roskisosuus on aika pieni.
- Puhtaan veden astia täytyy täyttää melko usein. Joihinkin koneisiin saa suoraan liitännän vesijohtoverkkoon, mutta itse liitäntäsarja on kallis ja myös putkien vetäminen oma hommansa. Tuossa Jurassa on 1,9 litraa, joka on ymmärtääkseni melko iso. Melko usein joutuu täyttämään (joka ei siis sinänsä ole vaiva, mutta jos ajattelee että kahvi tulee "nappia painamalla", niin ei se ole yhtä helppo). Vesisäiliön sijoitus kannattaa myös katsoa, että on järkevässä paikassa, muuten konetta joutuu siirtelemään aina vesisäiliön täyttöä varten. Jurassa tuo säiliö on irroitettava ja helposti täytettävissä.
- Maitokahveja varten vaahdotin täytyy aina erikseen kytkeä ja pestä käytön jälkeen. Jonkunlainen vaiva tämäkin.

Mutta tärkeimpänä plussana: kahvi on älyttömän hyvää ja säätömahdollisuudet on käytännössä rajattomat. Itse käytän pääosin Arvid Nordqvistin Reko -papuja, joita tuntuu löytyvän melkein mistä vaan pikkukaupastakin. Satunnaisesti ostan sitten jotain spesiaalipapuja.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tarvitsen uuden kahvinkeittimen joka tapauksessa ja samalla haluan päivittää sen sille tasolle, että kahvi taas maistuu kahville. Olisin valmis panostamaan tähän muutaman satasen. Mitä teen?
- perkolaattori viikonloppuihin (miten tuo laite toimii?), suodatinkeitin arkeen, kenties kahvimylly suodatinkeittimen kaveriksi?
Perkolaattorissa on ihan pirunmoinen vaiva, kun ne purut vedetään siihen lieriöön ja se lieriö pitää putsata sen jälkeen. Peruskahvin tekemiseen suosittelen aeropressiä (inversio rocks) tai pressopannua. Jälkimmäisessäkin on riesana ne purut, joista pitää päästä eroon. Ensimmäisellä tekee tasan yhden mukillisen kerrallaan. Plussana kummallakin paras makuelämys, minkä voi hauduttamalla saavuttaa. Molempi parempi, maksaa yhteensä alle satasen, vaatii toki vedenkeittimen kaveriksi. Tai miksei sitten perinteisesti keittämällä kuumaa vettä, jos niin haluaa. Mylly tarvitaan myös, ellei halua mennä valmiilla jauhoilla. Hyvä perusmylly on joka lantin arvoinen. Kelvolliset lähtevät alkaen n. 70 €. Noin 150 € koko setti tähän mennessä siis.

Sun tapauksessa ehkä joku monitoimikeitin kuitenkin palvelisi kokonaisuutena paremmin, kun se espresso taitaa olla toivomuslistalla. Niissä taitaa olla integroitu mylly
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on pääasiallisena vempeleenä aeropress ja olen tällaisena perushessuna erittäin tyytyväinen. Jos haluan enemmän, teen vahvemman pohjan, puristan termariin tai isoon mukiin ja jatkan kuumalla vedellä. Talouden ainoana kahvinjuojana onnistuu hyvin. Ja saa tuolla toki neljä pientä tai kaksi isoa shottia, jos tarve vaatii. Mulla on kuitenkin vierailijoita varten litrainen tuplakuorellinen pressopannu.

Aeropress on helppo puhdistaa, kun purut voi ampua roskikseen. Sitten vain osat tiskikoneeseen tai pesaisee pois, jos on tulossa käyttöön ennen koneen käyntiä.

Hintaa tuolla on se 30-40€.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
- kenties kahvimylly suodatinkeittimen kaveriksi?
Tämä ratkaisu eli kahvin ostaminen papuina ja omalla myllyllä jauhaminen, yhden päivän tarpeen verran kerrallaan, on parantanut meikäläisen kotitaloudessa juotavan kahvin laatua ja makua merkittävästi. Ihan tavallista kahvinkeitintä on käytetty. Tosin kahviautomaatti on tulevaisuuden ostoslistalla, kun sellaista on tottunut töissä käyttämään. Papukahviakin on nykyään kaupan niin monenlaista, että kokeiltava ei äkkiä lopu. Sähkömylly maksoi 66 €.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tarvitsen uuden kahvinkeittimen joka tapauksessa ja samalla haluan päivittää sen sille tasolle, että kahvi taas maistuu kahville. Olisin valmis panostamaan tähän muutaman satasen. Mitä teen?

Ostat kolme asiaa: kahvimyllyn, pressopannun ja Mokkamasterin. Selviät todennäköisesti alle kahdensadan euron. Jos vielä haluat jotain, niin osta siihen päälle mutteripannu. Ja kahvimyllyksi sellainen, jolla teet erilaisia karkeusasteita.

Pressopannulla saa hyvää ja täyteläistä pannukahvia. Vähän joutuu näkemään vaivaa putsatessa, mutta ei liikaa. Mutteripannulla saa pienen setin vahvaa kahvia. Joku väittää sen olevan lähellä espressoa. Minä en ole tästä varma, koska juon itse kahvini maidolla. Mokkamaster taas listalle siksi, että sillä tulee hyvää suodatinkahvia, jos vaan itse raaka-aine on kunnollista. Tuo on hyvä silloin kun ei jaksa säätää noilla muilla. Sellaisiakin hetkiä tulee.

Lopuilla rahoilla pihalle polttopuita ja eräkaupasta nuotion kestävä kahvipannu. Nokipannukahvia tekee joskus mieli.
 

hege

Jäsen
Nyt täytyy taas kysyä viisaammilta neuvoa, eli tarve olisi ns turkkilaiselle kahvipannulle joka skulaisi induktioliedellä. Nykyinen ei siinä toimi, mistä lienee alpakasta tehty (mutta ollut hyvä) eli vinkkiä otetaan vastaan.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Perkolaattorissa on ihan pirunmoinen vaiva, kun ne purut vedetään siihen lieriöön ja se lieriö pitää putsata sen jälkeen.

Niin no, karistetaan bioroskiin, tai heitetään suodatipussi johonkin. Ei nyt valtavaa vaivaa.
Kahvimyllyä suosittelen itsekin, saa erilaisia karkeuksia jos vaikka laite vaihtuu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse ostin tällaisen, enkä ole katunut: Jura E60-kahviautomaatti 599,90 €

Muutamia miinuksia, joita yleisesti kahvikoneesta tulee:
- Yllättävän paljon säätöä ja putsattavaa. Kone laskee vettä ja puhdistaa itsensä aina ennen ja jälkeen käytön, joten vesialustaa saa tyhjennellä melko usein. Samoin käytetyn kahvin roskisosuus on aika pieni.

Meillä on ollut vuosia Delonghin pykälää suurempi laite, siinäpä kai ne kaksi merkkiä on, joita ylipäätään kannattaa harkita. Kumpaankin saa myös hyvin varaosia tarvittaessa.

Tuohon vesiongelmaan itse käytän pientä kahvikuppia kahvisuutinten alla, niin alustaa ei tarvitse irroitella koko ajan.

Kannattaa satsata koneeseen kohtalaisen paljon, jos haluaa automaattilaitteen. Halvoilla ei oikein tee mitään eivätkä kestä mitään, varsinkaan myllyt niissä. Toinen vaihtoehto on ostaa kunnollinen kahvimylly ja Aeropress - hyvän kahvin saa niin, reissuilla on itselläkin Aeropress mukana, mutta vähän eri tarpeeseen kuitenkin se.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ostat kolme asiaa: kahvimyllyn, pressopannun ja Mokkamasterin. Selviät todennäköisesti alle kahdensadan euron. Jos vielä haluat jotain, niin osta siihen päälle mutteripannu. Ja kahvimyllyksi sellainen, jolla teet erilaisia karkeusasteita.

Pressopannulla saa hyvää ja täyteläistä pannukahvia. Vähän joutuu näkemään vaivaa putsatessa, mutta ei liikaa. Mutteripannulla saa pienen setin vahvaa kahvia. Joku väittää sen olevan lähellä espressoa. Minä en ole tästä varma, koska juon itse kahvini maidolla. Mokkamaster taas listalle siksi, että sillä tulee hyvää suodatinkahvia, jos vaan itse raaka-aine on kunnollista. Tuo on hyvä silloin kun ei jaksa säätää noilla muilla. Sellaisiakin hetkiä tulee.

Lopuilla rahoilla pihalle polttopuita ja eräkaupasta nuotion kestävä kahvipannu. Nokipannukahvia tekee joskus mieli.

Kun ostaa laadukkaan automaattilaitteen ja/tai kahvimyllyn + Aeropressin, ei todellakaan kaipaa koskaan tavallista suodatinkahvia. Sitä on jopa mahdotonta juoda sen jälkeen. Moccamaster on nopea tapa keittää suodatinkahvi, mutta hyvästä kahvista sen yhteydessä on turha puhua.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suodatinkahvi on halpaa, helppoa ja hyvää. Eikä nykyään tarvitse välttämättä olla moccamasterikaan, wilfatkin tekee hyvää sumppia.

Onhan noita kaikenlaisia espressomasiinoita, kahvimyllyjä, pressopannuja ja mutteripannuja tullut aikanaan kokeiltua. Mutta nykyään ei enää jaksa yleensä värkätä, kun ei se siitä kummene. Ulkona luonnon helmassa toki nokipannukahvi on tavoiteltava asia.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Duunipaikan DeLonghi -kahviautomaattia on tullut nyt vuoden verran päristeltyä ja makuun olen päässyt liiankin hyvin, tavallista keitintä tulee vielä kotona käytettyä. Omia pienpaahtimoiden papuja käytän enimmäkseen, vaikka esimerkiksi italialaiset Illyn pavut ovat myös ihan kelpo tavaraa. Puolivakavissani olen miettinyt, että kotiinkin voisi jonkun DeLonghin hankkia, esimerkiksi tällaisen:
DeLonghi Magnifica kahvikone ECAM 22.110.B - Kahvikoneet ja kapselikoneet

Onko ketjun lukijoilla vastaavia käytössä ja oletteko olleet tyytyväisiä?

Vastaan vähän myöhässä, kun nyt vasta ensimmäisen kerran saavuin näinkin hienoa ketjua lukemaan. Itseltäni löytyy tämä malli https://www.gigantti.fi/product/kod...500S/delonghi-magnifica-kahvikone-esam-4500-s. VInkkinä olisi vielä tarjouksessa parhaillaan. Pari vuotta on nyt käytössä ollut ja en voisi tyytyväisempi olla. Mitään ongelmia ei ole toimivuuden suhteen ollut. Huonommatkin kahvipavut tästä koneesta päihittää omasta mielestäni suodatinkahvit. En osaa sanoa, kuinka paljon laadullisesti näistä automaattikoneista eroja löytyy, mutta uskoisin edullisemmankin Delonghin mallin olevan hyvä ostos, jos tykkää hifistellä kahvien kanssa.

Osaisiko ketään lukijoista sanoa, mistä voisi tai kannattaisi tilata kahvia netin kautta? Lähimarkettin hyllyt on jo melko lailla kupattu.
 

ruoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panelian Raikas
Pahoittelut jos kysymys on ollut jo ennenkin tässä ketjussa, mutta mistäs jengi ostaa kahvinsa... itse tulee hommattua joko warriorilta taikka sitten verkkokauppa.comista... nyt olisi taas ajankohtaista päivittää papuvarastoa niin vinkkejä otetaan vastaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt täytyy taas kysyä viisaammilta neuvoa, eli tarve olisi ns turkkilaiselle kahvipannulle joka skulaisi induktioliedellä. Nykyinen ei siinä toimi, mistä lienee alpakasta tehty (mutta ollut hyvä) eli vinkkiä otetaan vastaan.
Liekö ongelmana (mahdollisen materiaalin lisäksi) että pannu on pohjaltaan liian pieni että induktio toimisi?
Olipa miten vaan niin tuon ongelman ratkaisee induktiovälilevy.
Kysymykseesi tämä ei tietystikään vastaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege
Suosikkijoukkue
Arsenal
Kiitoksia kaikille keittimen ostossa neuvoneille.

Tämmöinen tarttui mukaan: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/60355/fxrhk/DeLonghi-ESAM4000B-kahviautomaatti-musta

Ja viikonlopun koeajon jälkeen olen erittäin tyytyväinen. Kahvin maku on ollut erinomainen ja ero entiseen huomattava, vaikka en panostanutkaan vielä kahviin vaan otin ihan perus-Löfsbergin papuja ensimmäiseen ajoon. Vesisäiliö on ihmeellisen muotoinen ja käsittely täytenä vähän hankalaa, mutta onneksi laite on hanan vieressä. Arvasinkin laitteen kovaääniseksi, mutta eihän tässä enää muita herätyskelloja perheelle tarvitse - tuon kun rasauttaa käyntiin, niin ei nuku enää kukaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käytän himassa aika paljon presso pannua, varsinkin kun olen yksin ja tarviin vain yhden kupposen. Jauhan pavut itse ja keitän veden vedenkeittimessä niin saa laatukaffen aika pikana.

Ongelma tai en tiedä edes onko tämä ongelma, mutta huomasin erään seikan. Kun kuppi on juotu tyhjäksi ja sen jättää pöydälle kuivumaan, niin huomenna siinä on kunnon kerros aivan helvetin hienoa kahvipölyä, mikä on sementoitunut sinne pohjalle. Periaatteessa ei muuta haittaa, kuin että ajatus siitä, että juon kahvipölyä. Mahtaakohan tämä johtua siitä, että pressoni on mallia ikea? Onko jollain vertailevaa kokemusta jostain laadukkaammasta pressosta ja onko sellaisesta mahdollisesti jotain muuta iloa?

Ostanko uuden?
 

The Walrus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Original Six, altavastaajat
Käytän himassa aika paljon presso pannua, varsinkin kun olen yksin ja tarviin vain yhden kupposen. Jauhan pavut itse ja keitän veden vedenkeittimessä niin saa laatukaffen aika pikana.

Ongelma tai en tiedä edes onko tämä ongelma, mutta huomasin erään seikan. Kun kuppi on juotu tyhjäksi ja sen jättää pöydälle kuivumaan, niin huomenna siinä on kunnon kerros aivan helvetin hienoa kahvipölyä, mikä on sementoitunut sinne pohjalle. Periaatteessa ei muuta haittaa, kuin että ajatus siitä, että juon kahvipölyä. Mahtaakohan tämä johtua siitä, että pressoni on mallia ikea? Onko jollain vertailevaa kokemusta jostain laadukkaammasta pressosta ja onko sellaisesta mahdollisesti jotain muuta iloa?

Ostanko uuden?
Nautin itse kahvini samalla tavalla. Toki jollain toisella presso pannulla voi olla parempi suodatin, mutta se kuinka rouheaksi jauhaa pavut vaikuttaa paljon siihen kuinka paljon niitä jämiä pääsee kuppiin.
Ostin joskus vähän paremman presso pannun kahviliikeestä ja mun mielestä ei se tehnnyt parempaa kahvia. Oli toki laadukaaman tuntuinen ja pidempikestoinen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nautin itse kahvini samalla tavalla. Toki jollain toisella presso pannulla voi olla parempi suodatin, mutta se kuinka rouheaksi jauhaa pavut vaikuttaa paljon siihen kuinka paljon niitä jämiä pääsee kuppiin.
Ostin joskus vähän paremman presso pannun kahviliikeestä ja mun mielestä ei se tehnnyt parempaa kahvia. Oli toki laadukaaman tuntuinen ja pidempikestoinen.
Niin varmaan kun tarkemmin ajattelee. Tuosta myllystähän se tietenkin on kiinni, että se tekee sen karkeahkon pressojauhatuksen lisäksi myös tota sementtipölyä. Mylly on tuommoinen wilfa, mitä on kovasti kehuttu noin satasen hintaluokan parhaaksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ostanko uuden?
Jos juot vain yhden kupin kerrallaan, osta aeropress. Jauha pavut edelleen samaan karkeuteen ja hauduta siinä putkessa sama aika. Käännä vasta sitten kupin päälle ja paina mäntä alas. Kunhan muistat laittaa sen suodatinpaperin vaan paikalleen ennen kääntöä. Mä laitan heti, kun oon kaatanut veden purujen päälle. Haudutan neljä minsaa, en sekoita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä ostin aeropressiin metallisuodattimen. Pelottaa nyt vain, että milloin ammun sen roskiin, kun nyt muutaman vuoden olen niin tehnyt paperisuodattimilla. Aamukahvit ja vierasvara litran pressopannulla, ip-kahvit aeropressillä ja töissä on yhden kupin pressopannu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos juot vain yhden kupin kerrallaan, osta aeropress.

Tuo aeropress alkoi hieman kiinnostaa tämän ketjun takia. Töissä olen juonut etupäässä automaatin jauhekahveja, kun vatsani ei jostain syystä pidä suodatinkahvista tuolla lainkaan. Olen kyllä pressopannun joskus sinne hankkinut, mutta se on niin työläs tiskata, ettei ole kiinnostanut sillä väkerrellä kahveja aikoihin.

Ilmeisesti siis aeropress tekee suunnilleen samanlaista kahvia kuin pressopannu, paitsi että paperisuodatin suojaa suurkuluttajaa korkealta kolesterolilta? Ja tuo olisi helpompi putsata käytön jälkeen? Saako kätevästi tiskiharjalla, vai vaatiiko pulloharjan tai konepesun?

Ja onko eri valmistajien härveleillä suurta eroa? Hinta ja laatu ovat aina mielenkiintoinen parivaljakko, joilla on joskus korrelaatio, joskus ei...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuo aeropress alkoi hieman kiinnostaa tämän ketjun takia. Töissä olen juonut etupäässä automaatin jauhekahveja, kun vatsani ei jostain syystä pidä suodatinkahvista tuolla lainkaan. Olen kyllä pressopannun joskus sinne hankkinut, mutta se on niin työläs tiskata, ettei ole kiinnostanut sillä väkerrellä kahveja aikoihin.

Ilmeisesti siis aeropress tekee suunnilleen samanlaista kahvia kuin pressopannu, paitsi että paperisuodatin suojaa suurkuluttajaa korkealta kolesterolilta? Ja tuo olisi helpompi putsata käytön jälkeen? Saako kätevästi tiskiharjalla, vai vaatiiko pulloharjan tai konepesun?

Ja onko eri valmistajien härveleillä suurta eroa? Hinta ja laatu ovat aina mielenkiintoinen parivaljakko, joilla on joskus korrelaatio, joskus ei...
Juuri noin, rasvat jäävät osittain suodattimeen, muuten hyvin pressomainen kahvi. Helppo putsata. Purukakku suoraan roskikseen ja paperilla pyyhkäisy, niin saa mäntään tarttuneet purut pois. Sitten ihan normaali pesu, mikä ei ole kovin vaivalloinen toimenpide. Kestää konepesun, mutta en laita mielelläni muovi/kumijuttuja koneeseen. Se on siinä ja siinä, mahtuuko tiskiharja putkiloon. Kotona käytän sientä. Periaatteessa kun sen männän kumipään pesee ennen osien irrottamista toisistaan, ja sitten vetää ne erilleen niin, että siinä kumitulpassa on vielä pesuainetta, niin mun logiikan mukaan se putsaa sen putken samalla sisäpuolelta. En ole nähnyt kuin sen yhden valmistajan (Aeropress?) härvelin. Mä keitän jonkun 3-4 kuppia viikossa. Ei ole vielä käytön jälkiä näkynyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä käytän liki päivittäin ja heitän koneeseen huuhtaisun jälkeen, useampi vuosi ollut käytössä, eikä ongelmia. Nyt tosiaan ostin metallisuodattimen, jonka kylläkin pesaisen käsin, jottei häviä, kun lapsityövoimalla tyhjenee kone. Toisinaan pesen myös koko setin käsin, jos tarttee sumpit, eikä kone ole käynyt. Harjasta en ole varma, huuhtaisun lämpimällä vedellä, pyöräytän sormella aineet sisäpintaan ja huuhtaisen puhtaaksi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsellä hankinnassa mylly joka jauhaisi suoraan mun puoliautomaattikoneen kahvaan, ollut käytössä Graef CM 702 ja ihan ok halpa mylly. On mulla kaapissa Zassenhausin manuaalinen myllykin, mutta ei vaan jaksa sillä.

Molemmat noin 100 euron hintaluokkaa.

Rocket olisi kuulemma se yksi ja oikea kotiin, toimii isältä pojalle. Mutta liikaa hintaa.

Tällä hetkellä vahvin vaihtoehto olisi tämä ja hintakin kohdillaan Kahvikaverilla.

Ja syy koko uuden myllyn hankintaan on että tarvitsen hienompaa jauhatusta mihin tuo Greaf pystyy. En vielä tosin ole satavarma pystyykö Sage siihen mutta uskoisin, on siinä ainakin kartioterät.

Kone mulla on Gaggia Classic ja pavut yleensä Lidlin espressoa(hintalaatu mun mielestä paras), ja välillä kahvikauppojen erikoisempia pienissä erissä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös