J.Grönvall
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ilmeisesti olin johtopäätöksessäni väärässä, pahoitteluni.
Saat anteeksi, semminkin kun tuossa vedit itsesi (taas) kiikkuun :)
Nyt se on vielä kaikkien nähtävillä.
Ilmeisesti olin johtopäätöksessäni väärässä, pahoitteluni.
Saat anteeksi, semminkin kun tuossa vedit itsesi (taas) kiikkuun :)
Nyt se on vielä kaikkien nähtävillä.
Koska keskustelu on lähinnä akselilla Tappara-Jokerit, mitäs jos vertailtaisiin jäähyjä 20 pelatun ottelun jälkeen:
Estämisjäähyt:
Tappara 12
Jokerit 23
Koukkaamisjäähyt:
Tappara 16
Jokerit 12
Estämis-, kiinnipitämis-, koukkaamis-, huitomis- ja kampitusjäähyt:
Tappara 65
Jokerit 59
Käytännössä joukkueet ovat tasoissa, ainoa vaan että Jokerit ottaa tuplamäärän estämisjäähyjä verrattuna Tapparaan.
Jäähytilastoista näkee aika pitkälti, miten asia on. Olen myös sitä mieltä, että "Tappara 2000" oli kahvakiekon luvattu joukkue ja silloin saikin reilusti eniten jäähyjä koko liigassa. Mutta kun enää näin ei ole, on ihan turha väittää että Tappara pelaisi jotenkin paskemmin kuin esim. Jokerit. Jälkimmäinen joukkue on se, joka istuu estämisistä boksissa.
Koska keskustelu on lähinnä akselilla Tappara-Jokerit, mitäs jos vertailtaisiin jäähyjä 20 pelatun ottelun jälkeen:
Estämisjäähyt:
Tappara 12
Jokerit 23
Koukkaamisjäähyt:
Tappara 16
Jokerit 12
Tappara 65
Jokerit 59
Käytännössä joukkueet ovat tasoissa, ainoa vaan että Jokerit ottaa tuplamäärän estämisjäähyjä verrattuna Tapparaan.
Jäähytilastoista näkee aika pitkälti, miten asia on. Olen myös sitä mieltä, että "Tappara 2000" oli kahvakiekon luvattu joukkue ja silloin saikin reilusti eniten jäähyjä koko liigassa. Mutta kun enää näin ei ole, on ihan turha väittää että Tappara pelaisi jotenkin paskemmin kuin esim. Jokerit. Jälkimmäinen joukkue on se, joka istuu estämisistä boksissa.
Estämisjäähyjä vihelletään aika usein vastustajassa roikkumisesta.Miten estämiset liittyvät kahvakiekkoon? Koukkausjäähythän sen ratkaisevat.
Minusta nämä vertailut NHL:ään eivät vain yksinkertaisesti toimi. Olen paikan päälläkin nähnyt paskempaa ja koukkivampaa peliä (Minnesotan peli tässä tapauksessa), niin että lähdin ennen täyttä aikaa jo pois.Minusta Liigassa viime ja tällä kaudella nähty estäminen ja kahvaus on jotain sellaista mikä vituttaa (älä lue seuraavaa, J.Grönvall) koska katson kuitenkin määrällisesti enemmän NHL-otteluita kuten aina.
Miten estämiset liittyvät kahvakiekkoon? Koukkausjäähythän sen ratkaisevat.
Estäminen tuomitaan rikkeestä kiekottomaan. Kiekollisen estämistä ei olekaan.
Kyllä tästä jauhettiin ihan riittämiin 2000-luvun alussa.
Minusta Liigassa viime ja tällä kaudella nähty estäminen ja kahvaus on jotain sellaista mikä vituttaa (älä lue seuraavaa, J.Grönvall) koska katson kuitenkin määrällisesti enemmän NHL-otteluita kuten aina. Peli Liigassa menee tavallaan hukkaan kun vaikkapa Karlssonin loistavan työsulun aikaisen yksilösuorituksen voi kuitata selkä suorana seisova pakki sopivasti mailaa käyttämällä. Pidän sitä rikoksena itse peliä kohtaan teki sen sitten Jokerien tai jonkun muun joukkueen pakki.
Minusta nämä vertailut NHL:ään eivät vain yksinkertaisesti toimi. Olen paikan päälläkin nähnyt paskempaa ja koukkivampaa peliä (Minnesotan peli tässä tapauksessa), niin että lähdin ennen täyttä aikaa jo pois.
Vasta siinä vaiheessa Liigaa ja NHL:ää voitaisiin vertailla, jos laitettaisiin samanlevyiset kaukalot ja etenkin samankokoiset keskialueet. Siinä missä NHL:ssä pidetään kiekkoa vähemmän, etenkin keskialueen aikana, ehtii koukkimaan ja estämään vähemmän kuin Liigan vastaavassa tilanteessa. Erot näiden sarjojen välillä jo pelkästään kaukaloiden mitoissa ovat liian erilaisia.
Samoin NHL nähdään keskiarvoisesti aina viihdyttävämpänä, kun taitotaso on niin paljon korkeampi. Silloin ei tule - ainakaan omien kokemuksien mukaan - kiinnitettyä niin paljon huomiota erilaisiin estämisiin, kuin että joku Möttönen hukkaa kiekkoa keskialueella luistimiin Liigassa.
Cobol:
Rautakorven strategia on jo pidemmän aikaa nojannut nopeiden mikkihiirien peliin. Joten siinä mielessä olet jumiutunut mielikuvaan vuosien 1999-2003 Rautakorvesta.
Sinällään kyllä minäkin näen todella paljon yhtäläisyyksiä viime Jok-Tap pelin Jokereissa ja erityisesti kausien 1999-2001 Tapparassa: isot miehet karvaa hanakasti, tulee kovaa päälle ja taklaa hiirulaiset seinille.
Tälle kaudelle joukkuetta jalostettiin edelleen siihen suuntaan. Kaikki laiturit ja yksi sentteri ovat n. 175cm ja kolme sentteriä + 1 laituri ovat n. 185-188cm. Eli aika mikkipainotteista.Ainakaan mun silmin Rautakorpi ja nopeat mikkihiiret ei pidä paikkaansa. ...
Estäminen tuomitaan rikkeestä kiekottomaan. Kiekollisen estämistä ei olekaan.
Kyllä tästä jauhettiin ihan riittämiin 2000-luvun alussa.
EDIT: lainauksen kaava korjattu
Heh, jos tämän kommentin esittäisi henkilö, jonka suosikkijoukkueen kohdalla lukee "Tappara," niin täällä olisi kymmenkunta Ilves-henkistä ja muutama muun joukkueen kannattaja ilkkumassa - ja heistä ainakin pari-kolme ottaisi lauseen allekirjoitukseensa...Niin, tarkoitin että estäminen ei ole aina kahvaamista. Joten ei estämisjäähyilla voi mitata kahvaamisen määrää.
Estämisjäähyt:
Tappara 12
Jokerit 23
Koukkaamisjäähyt:
Tappara 16
Jokerit 12
Tappara 65
Jokerit 59
Tuohon tilastoon tietysti jos saisi vielä Ilveksen mukaan, niin voisi aloittaa keskustelun kumpi kahvaa nykypäivänä enemmän Ilves vai Tappara? Tapparan pelikirjasta ja joukkueenrakenteesta (luisteluvoimaiset mikkihiiret) johtuen väitän, että Ilves.
Informatiivisintä tässä keskustelussa on ollut se, kuinka syvässä voivat ollakkaan nuo ennakkoasenteet joukkuetta kohtaan. Tappara nähdään kahvaajana, vaikka se sitä kentällä ei tekisikkään. Samoista valheellisista syytöksistä tuo joukkue on kärsinyt viimevuodet välillä enemmän ja välillä vähemmän kahvaten.
Juuri näin, ja melko suotta. Jäähyistä sensijaan on aika huono mitata joukkueiden liaaniakahvaustaestoa, sillä systemaattinen estämiseen perustuva miespuolustus nostaa entisestään puhalluskynnystä verrattuna satunnaiseen estoon tai koukkuun.Eli Tapparan kannattajat ovat edelleen takajaloillaan ja kokevat, että aina kun keskustelu lähtee kahvan tielle, on syynä Tapparan pelityyli.
Juuri näin, ja melko suotta. Jäähyistä sensijaan on aika huono mitata joukkueiden liaaniakahvaustaestoa, sillä systemaattinen estämiseen perustuva miespuolustus nostaa entisestään puhalluskynnystä verrattuna satunnaiseen estoon tai koukkuun.
Jäähyistä sensijaan on aika huono mitata joukkueiden liaaniakahvaustaestoa, sillä systemaattinen estämiseen perustuva miespuolustus nostaa entisestään puhalluskynnystä verrattuna satunnaiseen estoon tai koukkuun.
Kiitos, tämä oli juuri se puuttuva asia, jota axekin tuossa yllä kaipasi. Tarkennatko vielä, että mikä tai mitkä joukkueet mielestäsi hyötyvät tästä korotetusta puhaltamiskynnyksestä, niin on sitten helpompi itse seurata jatkossa?
Älkäähän nyt toverit. En minä ole nähnyt tätä keskustelua hyökkäyksenä Tapparaa kohtaan. Muutamalla nimimerkillä on jäänyt Montrealintikkuja hampaankoloon ja purkavat pahaa oloaan. Lähinnä täällä on mielestäni käyty keskustelua yleisellä tasolla ja käytetty esimerkkeinä Tapparaa ja Jypiä.
Eli Tapparan kannattajat ovat edelleen takajaloillaan ja kokevat, että aina kun keskustelu lähtee kahvan tielle, on syynä Tapparan pelityyli.