Kärppien maalivahtitilanne

  • 606 929
  • 2 002

JJ#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Maalivahdille ei ole juuri helpompaa paikkaa pelata, kuin tulla kesken pelin sisään. Jos tulee voitto, niin olet sankari. Jos tulee tappio, niin kukaan ei syytä sinua siitä, koska "kaikki ymmärtävät, kuinka kovaan paikkaan jouduit".

On kokonaan toinen asia olla aloittava maalivahti tilanteessa, jossa Rynnäs nyt on.

Ok, no on tuossa logiikassa jotain perää. Sinänsähän ihan mielenkiintosta nähdä et miten Rynnäs reagoi ekaan finaalimatsiinsa aloittavana mokena (?). Ei tässä kuitenkaan mun mielestä kyllä mitään ennusmerkkejä ilmassa oo, että Rynnäs olis aivan surkee finaalimaalivahti henkisiltä ominaisuuksiltaan, varsinki ku handlas torstain matsin niin kunnialla. Mut eipä spekuloida enempää tätä, huomenna tähän aikaan ollaan viisaampia Rynnäksen finaalihermojen suhteen :)
 

Teroin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Myllykosken Kärpät

Tulipas katsottua tilanne uusiksi. Hieman mietityttää mitä helvettiä nuo tuomarit tässä(kin) tilanteessa tekee. Kukaan ei edes runno Jormakkaa, keppiä vaan suoraan Karhusen päähän. Vahinko toki, mutta kyllähän tässä pelissä eräs toinenkin vahinko puhallettiin. Lisäksi luulisi että maalivahdin häirintää tuollaisessa tilanteessa seurattaisiin tarkasti. Ei siis riittänyt se että ensimmäinen maali oli paitsio, piti vielä tämäkin mennä läpi.

No, näillä mennään. "Ihmisiä ne tuomaritkin ovat".
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ok, no on tuossa logiikassa jotain perää. Sinänsähän ihan mielenkiintosta nähdä et miten Rynnäs reagoi ekaan finaalimatsiinsa aloittavana mokena (?). Ei tässä kuitenkaan mun mielestä kyllä mitään ennusmerkkejä ilmassa oo, että Rynnäs olis aivan surkee finaalimaalivahti henkisiltä ominaisuuksiltaan, varsinki ku handlas torstain matsin niin kunnialla. Mut eipä spekuloida enempää tätä, huomenna tähän aikaan ollaan viisaampia Rynnäksen finaalihermojen suhteen :)

En missään nimessä halua sanoa, että Rynnäs on huono valinta, mutta hänen peluuttamiseensa sisältyy riski, jonka valmennusjohto varmasti tiedostaa ja on valmis näemmä ottamaan.

Toisaalta riski sisältyy Karhusenkin peluuttamiseen, luulen, että valmennuksen takaraivossa on kaiken aikaa jyskyttänyt, että Rynnäkselle pitäisi saada peliaikaa, häntä tarvitaan vielä.

E: Selvennykseksi vielä, Kärpät ei maalivahteihin kaadu tässä finaalisarjassa, mutten silti oikein kykene näkemään syytä, miksi kohtuullisen hyvässä flowssa pelaava Karhunen pitää vaihtaa Rynnäkseen.

Kuten sanoit, huomenna olemme viisaampia.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Eihän tässä ole mitään vaikeaa. Faktat ovat nämä:

- Karhunen on pelannut loistavat pudotuspelit.
- Viime pelissä meni kolme mutta yksikään niistä maaleista ei ollut maalivahdin kämmi.
- Näistä johtuen Karhunen ei ole sulanut, sen nyt jokainen tolkku tajuaa sanomattakin. Jos niitä viime pelin maaleja joutuu ottamaan esimerkiksi "sulamisesta", niin se vaan kertoo, että Karhusen taso on ollut kova, kun ei oikeita kämmejä ole löydettävissä.
- Rynnäs olisi usein riskivalinta tässä kohtaa mutta kun se on Rynnäs. Sarjan toiseksi paras maalivahti on luukun avaajana jos paras on taas paras. Ei sillä Rynnäksellä tosin ole kuin 6 torjuntaa näissä pudotuspeleissä (torjuntaprosentti 85,71) mutta tämähän, jos mikä, on harhaa.

Ei mitään sen ihmeempää. Käsittämättömän mahtava maalivahtitilanne. Näillä kun saisi jatkaa vielä ensi kaudellakin. Sitten Jussi Änäriin ja Karhusesta Hillin hellässä huomassa ykkösmaalivahti Kärpille.
 

Porttivahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maalivahdit
Vaihtamalla startteria tässä vaiheessa valmennusjohto antaisi joukkueelle signaalin, että on epävarma maalivahtipelin suhteen eikä luota enää Karhuseen. Sellaiseen ei mielestäni ole mitään syytä, koska maalivahtipeliin Kärpät ei ole kaatunut.

Rynnäs on ollut niin kauan pelaamatta, että hänen vaihtamisensa aloittavaksi on valtava riski, jota Kärppien ei yksinkertaisesti kannata ottaa, ainakaan vielä nyt. Tilanne on toki toinen, jos Karhunen epäonnistuu tänään.

Mä en näe tuota noinkaan. Kärpillä on maalivahtitandem, jota vain on peluutettu yksipuolisesti, eikä mitään perinteistä ykkös- ja kakkosveska-asetelmaa ole näkynyt hetkeen. Silloin kun se oli, Rynnäs oli ykkönen.

Psykologinen näkökulma on oma puolensa. Rynnäs ei ole tullut tunnetuksi kylmähermoisimpana kaverina, Karhusesta en osaa sanoa. Rynnäksen ongelma on vaatimustaso, oman joukkueen voittaessa 15-1 ei yleensä ole tyytyväinen omaan suoritukseensa. Uskon kuitenkin että Hilli ja Marjamäki osaavat psykologisen johtamisen sen verran hyvin että ongelmia tämän suhteen ei esiinny Rynnäksen eikä Karhusen maskeissa.
 

Krutov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
..Karhunen ei ole sulanut, sen nyt jokainen tolkku tajuaa sanomattakin. Jos niitä viime pelin maaleja joutuu ottamaan esimerkiksi "sulamisesta", niin se vaan kertoo, että Karhusen taso on ollut kova, kun ei oikeita kämmejä ole löydettävissä.

Ei anneta tuon selvästi ärsyttävän :-) verbin sulaminen peittää tosiasioita.. Vaihto oli vääjäämätön ja se tehtiin edellisessä ottelussa valitettavasti 9min42s liian myöhään. Nyt on palattu päiväjärjestykseen ja taistellaan taas mestaruudesta. Olisivatko faktat tässä? Sulamisesta olen toki valmis ja halukas keskustelemaan lisääkin, mutta faktat ensin.
 

Porttivahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maalivahdit
Minulle ei ole mitään väliä kumpi pelaa tänään, molemmat ansaitsevat peliaikaa yhtälailla. Pieni totuuden siemen kyllä sillä,että Palola ja kumppanit ovat hoksanneet mihin Karhuselle pitää ampua... mutta arvatkaapa onko Karhunen hoksannut mihin Palola ja kumppanit ampuvat jatkossakin?

Voi kun se olisi maalivahdeilla noin helppoa :) Karhunen jos toimisi ohjeidesi mukaan, menisi tekniikka ihan kappaleiksi ja miestä ei pitäisi päästää edes vaihtoaitioon (tai siis, Tapparafanina tietysti katson että Karhunen luukulle joka pelissä!) loppukevään aikana.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Karhunen jos toimisi ohjeidesi mukaan, menisi tekniikka ihan kappaleiksi ja miestä ei pitäisi päästää edes vaihtoaitioon
Mutta pystyykö yhtään jotenkin varautumaan moiseen? Siis ei niin, että nyt maalivahti ne kaikki yläkulmavedot torjuu vaan niin, että se menisi jotenkin paremmin kuitenkin jo seuraavassa pelissä? Siis en tässä nyt kysy yksittäistapauksesta vaan ihan yleisellä tasolla. En tarkoita, että tekniikkaa muuttaisi yhtään vaan tekisi lähinnä mielikuvaharjoituksia. Tieteellisestihän on tutkittu, että esimerkiksi golfin pelaamissa mielikuvaharjoittelulla on käsittämättömän suuri vaikutus. Siis ihan pelkällä mielikuvaharjoittelulla tulos parani roimasti. Tietenkään tuo ei pidemmän päälle huipputasolla riitä, että ei tartte kenenkään sanoa, että nyt vaan lopettaa treenit ja ihan vaan mielikuvaharjoittelee.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ei näitä pelejä enää millään maalivahtiskouttaamisella ja torjuntatekniikoilla voiteta. Kuten aiemmin kirjoitin, kyse on enää korvien välistä.

Ajatelkaapa vaikka jotain Dominik Hasekia, mies, jonka tekniikka oli täysin persiasta, mutta joka lukeutuu silti maailman parhaimpiin maalivahteihin. Miksi? Koska hän oli päättänyt voittaa ja osasi sen homman paremmin kuin kukaan muu. No ehkä Roy ja Tretjak olivat samalla levelillä henkisesti.
 

Porttivahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maalivahdit
Mutta pystyykö yhtään jotenkin varautumaan moiseen? Siis ei niin, että nyt maalivahti ne kaikki yläkulmavedot torjuu vaan niin, että se menisi jotenkin paremmin kuitenkin jo seuraavassa pelissä? Siis en tässä nyt kysy yksittäistapauksesta vaan ihan yleisellä tasolla. En tarkoita, että tekniikkaa muuttaisi yhtään vaan tekisi lähinnä mielikuvaharjoituksia. Tieteellisestihän on tutkittu, että esimerkiksi golfin pelaamissa mielikuvaharjoittelulla on käsittämättömän suuri vaikutus. Siis ihan pelkällä mielikuvaharjoittelulla tulos parani roimasti. Tietenkään tuo ei pidemmän päälle huipputasolla riitä, että ei tartte kenenkään sanoa, että nyt vaan lopettaa treenit ja ihan vaan mielikuvaharjoittelee.

Hyvä kysymys. Itsehän olin aikanaan niin pieni, että mulle sanottiin suoraan ettei butterfly ole mulle oikea tyyli vaan mennään stand-upilla (oma ura päättyi reilu 10 vuotta sitten junnuissa, sen jälkeen joskus käynyt pitämässä maalivahtijäitä junnuille), jolloin omalla kohdalla olisi lähinnä toiminut jäihinmenon viivästyttäminen.

Karhusen kohdalla nopeita tuloksia saisi ehkä muuttamalla butterfly-asennossa käsien asemaa. En nyt ihan oikeasti viitsi etsiä Karhusen kuvaa em. asennossa mutta lähtökohtaisesti käsiä hieman ylemmäksi ja peittävyyttä lisää pituussuuntaan leveyden kustannuksella. Tähän vaikuttaa moni asia, esim. mailan otekorkeus ym., jolloin se voi olla joko helppoa tai mahdotonta. Toistot kuitenkin saa reenattua nopeasti, maalivahdeillehan kaikki laitetaan toistojen kautta selkärankaan koska tuossa ei ehdi ajatella.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Karhusen kohdalla nopeita tuloksia saisi ehkä muuttamalla butterfly-asennossa käsien asemaa. En nyt ihan oikeasti viitsi etsiä Karhusen kuvaa em. asennossa mutta lähtökohtaisesti käsiä hieman ylemmäksi ja peittävyyttä lisää pituussuuntaan leveyden kustannuksella.
Tuntuisi oudolta, että tulosten perusteella niinkin loistava maalivahtivalmentaja kuin Ari Hilli ei olisi tuota huomioinut. Ehkä sitä on huomioitu mutta se ei vielä näy? Tai sitten hänellä on joku erilainen lähestymistapa tuohon asiaan?

FF:lle sinne myös, että tietenkin voitontahto on urheilussa merkittävä seikka. Hasek oli joka solullaan pelkkää sitä itseään, halua voittaa. Jotkut sen sijaan pelkäävät voittaa. Tuleepa mieleeni eräskin entinen Kärppien maalivahti...
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
FF:lle sinne myös, että tietenkin voitontahto on urheilussa merkittävä seikka. Hasek oli joka solullaan pelkkää sitä itseään, halua voittaa. Jotkut sen sijaan pelkäävät voittaa. Tuleepa mieleeni eräskin entinen Kärppien maalivahti...

Alkaako sen nimi B:llä? Kyllä minusta Bäckström oli eräs parhaista Kärppäpaidassa nähdyistä maalivahdeista...:)

Vakavasti puhuen, isojen pelien voittaminen on se kaikkein kovin haaste maalivahdille, riippumatta siitä, mitä se joukkue siinä edessä touhuaa. Se jos mikä on yksilöurheilua paineiden alla.
 

Porttivahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maalivahdit
Tuntuisi oudolta, että tulosten perusteella niinkin loistava maalivahtivalmentaja kuin Ari Hilli ei olisi tuota huomioinut. Ehkä sitä on huomioitu mutta se ei vielä näy? Tai sitten hänellä on joku erilainen lähestymistapa tuohon asiaan?

Luojan kiitos kenestäkään ei saada täydellistä pakettia. Metsolaltahan tuo heikkous puuttuu, mutta ne heikkoudet ovat muualla. Voi olla myös, että Karhusella on tekniikka alkanut levitä tässä. En osaa sanoa kun en ole tarpeeksi tarkasti katsonut.

FF on osittain oikeassa, korvien väli on erittäin merkityksellinen osa. Kuitenkin scouttaus ja torjuntatekniikat vaikuttavat erittäin rajusti. Hasekilla oli kehon hallinta sellainen vielä yli nelikymppisenäkin ettei kukaan liigavahti pärjää. Toinen kehonhallinnalla pärjäävä on Tim Thomas, kaveri jonka ei fysiikaltaan tai tekniikaltaan pitäisi olla tuolla tasolla, ei olisi pitänyt olla myöskään muutama vuosi takaperin. En sano etteikö korvien välillä olisi merkitystä, mutta ei se ainoa vaikuttava asia ole.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
En sano etteikö korvien välillä olisi merkitystä, mutta ei se ainoa vaikuttava asia ole.

Ei tietenkään ole ainoa vaikuttava asia ja tottakai scouttauksella ja tekniikka-analyyseillä on paljonkin merkitystä, kun jokainen kivi yritetään kääntää mestaruusjahdissa.

Tarkoitan lähinnä sitä, että torjuntatekniikoihin on hyvin vähän mahdollista enää vaikuttaa, kun mestaruus ratkaistaan parin viikon sisään, vaikka kuinka tekisi toistoja. Kyllä ne ratkaisut ovat siellä henkisellä puolella, johon taas vaikuttaa valmennusjohdon reagointi ja maalivahtien peluutus.

Summa summarum, itse olisin jatkanut Karhusella, mutta toisaalta ymmärrän kyllä Kärppien valmennusjohdon päätöksen peluuttaa Rynnästä. Sekin on perusteltavissa.
 

Porttivahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maalivahdit
Vakavasti puhuen, isojen pelien voittaminen on se kaikkein kovin haaste maalivahdille, riippumatta siitä, mitä se joukkue siinä edessä touhuaa. Se jos mikä on yksilöurheilua paineiden alla.

Näinhän se on. Jos hyökkääjä tekee kardinaalimunauksen finaalissa, ei sitä kukaan muista enää ensi viikolla. Maalivahti taas... Noh, Kilpeläinen ja Jokerit. Eikä ollut kuin puolivälierät.

Tim Thomasin kun otin puheeksi, niin jatketaas siitä. Toki huonolla tekniikalla voi pärjätä, mutta se vaatii ihan poikkeuksellista lahjakkuutta. Youtubesta löytyy kymmenen parhaan torjunnan kooste, noista mun mielestäni 10., 8., 5., 4., 3., 2. ja 1. ovat aivan järkyttäviä tekniikkavirheitä joita paikataan sitten muulla. Tässä tapauksessa sillä että Thomas hallitsee kehonsa aivan täydellisesti, ilmeisesti hyvin pitkälti joogaharrastuksensa takia. Koskakohan se otetaan maalivahtien oheisharjoitteeksi?

Kaikille maalivahtivalmennuksesta vähääkään tietäville lienee tuttu lausahdus että jokainen huipputorjunta johtuu aikaisemmasta virheestä. Minulle se ainakin junnuna taottiin päähän aika syvälle.

Tarkoitan lähinnä sitä, että torjuntatekniikoihin on hyvin vähän mahdollista enää vaikuttaa, kun mestaruus ratkaistaan parin viikon sisään, vaikka kuinka tekisi toistoja. Kyllä ne ratkaisut ovat siellä henkisellä puolella, johon taas vaikuttaa valmennusjohdon reagointi ja maalivahtien peluutus.

Summa summarum, itse olisin jatkanut Karhusella, mutta toisaalta ymmärrän kyllä Kärppien valmennusjohdon päätöksen peluuttaa Rynnästä. Sekin on perusteltavissa.

Tuossa olet aivan oikeassa. Jotain perusasentoja voidaan vielä hieman viilata, mutta itse tekniikkaan ei muutoksia pystytä tekemään.

Itse taas vaihtaisin, jos toivoisin Kärppien menestystä, Rynnäksen luukulle. Kohta alkaa onneksi peli niin saataneen lisää analysoitavaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kaikille maalivahtivalmennuksesta vähääkään tietäville lienee tuttu lausahdus että jokainen huipputorjunta johtuu aikaisemmasta virheestä. Minulle se ainakin junnuna taottiin päähän aika syvälle.

Tässä olet aivan oikeassa. Niitä huipputorjuntoja joutuu ottamaan silloin, kun on ensin pelannut itsensä tilanteesta ulos. Tässä juuri Hasek oli ilmiömäisen hyvä. Joku Tuomas Tarkki ei taas useinkaan pelaa itseään tilanteista ulos, jolloin hänen pelinsä on vähän tylsää katsottavaa.

BTW, Metsola on aika hyvä pelaamaan itsensä tilanteista ulos, vain ne huipputorjunnat puuttuvat...
 

Ukkopekka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, Carolina Hurricanes
Rynnäs oli tänään heikko ja häneen hävittiin peli. Ei missään nimessä siihen etteivät kärppäpakit edes yrittäneet heittää tapparalaisia pois maskista. Mistä meille voittava maalivahti tärkeisiin peleihin? /sarkasmi
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Jos olisin nimimerkki Anti-Krutov niin heittäisin nyt tähän jotakin täyspaskaa.

Mutta onneksi en ole.

Toki on faktaa sekin, että Rynnäksen edellinen voittopeli on jostain helmikuun puolivälistä. Ja näiden pudotuspelien torjuntaprosentti on vissiin 82,6.

82,6!

Siis ei näitä pelejä ole maalivahteihin hävitty. Ei tätäkään. Toki tiedän, että jos Karhusen lukema olisi tuo ja olisi esittänyt justiin samat jutut, niin tuota käytettäisiin keppihevosena. Itse en moiseen alennu.
 
Viimeksi muokattu:

Porttivahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maalivahdit
Mä en nähnyt kuin Tapparan viimeisen maalin (Kiitos Ruutu!), joten kiinnostaisi alkuunsa FF:n analyysi Rynnäksen pelistä ja päästetyistä maaleista. Katson itse koosteesta myöhemmin ja osallistun keskusteluun sitten. Kolmas ei todellakaan mennyt Jussin piikkiin.
 

räiski

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikka jälkiviisastelu on toki aina helppoa niin oli suuri virhe Kärppävalmennukselta laittaa tänään Rynnäs maalille. Jätkällä ei voinut kovin kova pelituntuma ja itseluottamus olla kun viimeisestä pelistä, jonka aloitti, on kulunut jo pitkä tovi. Erityisesti pelituntuman puute näkyi tänään jäällä, eikä ole takuita siitä, että pelejä on riittävästi jäljelle sen saamiseksi takaisin.

Sen lisäksi tällä peluutuksella saatettiin romuttaa myös Karhusen itseluottamus: heti ensimmäisen huonon pelin jälkeen mies joutui luukkuvahdiksi. Ei Karhusesta varmasti tunnu, että häneen on kovin kovaa luottoa kun epäonnistumisia ei hänelle sallita ilman penkitystä kakkosmaalivahdiksi. Hän kuitenkin ehti hyvän tovin kärsivällisesti odotella kauden alussa vuoroaan loistaa, ja valmennus ei anna tästäkään huolimatta riittävästi tukea hieman huonomman pelin jälkeen peluuttamalla miestä lukuisten loistavien esitysten jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Mä en nähnyt kuin Tapparan viimeisen maalin (Kiitos Ruutu!), joten kiinnostaisi alkuunsa FF:n analyysi Rynnäksen pelistä ja päästetyistä maaleista. Katson itse koosteesta myöhemmin ja osallistun keskusteluun sitten. Kolmas ei todellakaan mennyt Jussin piikkiin.

Nyt on rehellisyyden nimissä todettava, etten nähnyt peliä enkä mökkiolosuhteissa pääse näkemään edes koosteita tänään.

Kokonaisuutena näkisin kuitenkin, ettei Kärpät ainakaan maalivahteihin kaadu, molemmat ovat liigan eliittiä. Kyllä se on kenttäpelaajien homma ratkoa nämä pelit.

Karhusella olisin aloittanut tänään, mutta se lienee tullut selväksi jo ennen peliä. Mielenkiintoinen kysymys onkin, kumpi aloittaa seuraavan pelin. Nyt ollaan juuri siinä tilanteessa, että paketti on hiukan sekaisin.
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Epävarmahan Rynnäs oli tänään ja ylipelasi lähes kaikki tilanteet. Toki pelikin oli vaikea, kun vetoja tuli vähän ja kaikki lähes pahoja. Luulen, että Karhunen olisi noista jonkun ottanut, mutta ei sinänsä voi Rynnästä maaleista syyttää. Metsola voitti kuitenkin tänään selvästi Rynnäksen ottamalla niitä pahoja useamman kiinni.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Vaikka jälkiviisastelu
Näyttää olevan niin, että muiden kuin Kärppien fanit kannattivat Karhusta maalille ja Kärppien fanit lähes kaikki Rynnästä. Jopa minäkin! Ja katso allekirjoitukseni. Enkä kadu mitään. Tuota peliä ei Rynnäkseen hävitty. Toki olisi nyt helppo trollata lukemilla, tappioilla yms. Maalit olivat maalivahdille erittäin vaikeita torjua. 13 torjuntaa koko pelissä.

Ehkä Kärppien kannattajilla on kuitenkin kokonaisvaltaisempi käsitys tästä asiasta. Niin yleensä on tämänlaisissa seikoissa.

Yleensä nuo syyt, millä Karhusta perustelit maalille, olisivat ihan päteviä, mutta eivät nyt. Nämä asiat on täällä jo selvitelty: scouttaus noin niin kuin pääasiassa. Ja muutenkin, kyllä näitä on pohdittu.

Mutta ihan kuolevainen se Rynnäskin kuitenkin on. Pahimmalle tämän palstan fanipojalle tämä nyt ehkä käy selväksi.

Mutta minä en tiedä että kuka siellä Kärppien maalilla seuraavassa pelissä olisi. Fanipojat tietää, tietenkin, mutta minä en.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös