Vesilaitossotku jatkuu Jyväskylässä: Kaupunki salasi tiedon konsultin lisäpalkkiosta, syyttää asian julkaisseita valtuutettuja epäluotettavuudesta (Yle)
Outo keissi näin maalikon korvaan tuo Jyväskylän vesilaitoksen yksityistämisprojekti.
Jos oikein käsitin niin homma on edennyt jotakuinkin näin:
-Kaupunginhallitus on tilannut konsulttiyhtiöltä selvityksen vesiyhtiön vähemmistöosuuden myymisen vaikutuksista.
-Konsulttiyhtiölle on sovittu onnistumispalkkio normaalilaskutuksen päälle, jos osuus päädytään myymään.
-Tietoa sopimuksen yksityiskohdista, mukaanlukien onnistumispalkkiosta, ei oltu avattu valtuustolle tai julkisuuteen.
-Kaksi kaupunginvaltuutettua (kesk.) saa tiedon sopimuksen sisällöstä "luotettavasta lähteestä" ja esittää hallitukselle huolensa selvityksen riippumattomuudesta.
-Valtuutettuja pyydetään valittamaan hallinto-oikeuteen salaamisen purkamisesta. Valtuutetut eivät sitä kuitenkaan tee vedoten pitkään käsittelyaikaan, vaan kirjoittavat asiasta paikallislehteen. Näin asia nousee julkisuuten.
- Kaupunginhallitus päätti, että "valtuutetut ovat heikentäneet luottamuksellisuutta asioiden valmistelussa". Lain mukaista perustetta rikosilmoitukselle tai sanktioille ei kuitenkaan ole löydetty.
-Kaupunginjohtaja puolustaa hallituksen toimintaa toteamalla, että hän luottaa konsultien ammatiylpeyteen ja että onnistumispalkkio on tavanomainen menettelytapa. Lisäksi sopimuksen sisllöstä olisi kerrottu ennen osuuden myynnin tapahtumista.
Kaupungin toiminnassa ihmetyttää
a) Miksi sopimukseen konsulttifirman kanssa on kirjattu ehto palkkiosta, jonka voidaan katsoa ohjaavan selvitystä johonkin lopputulemaan? Eikö kaupungille olisi hyödyllisintä saada mahdollisimman totuudenmukaista ja riippumatonta tietoa ja perustaa päätöksenteko sen varaan? Eiköhän Suomen kokoisesta maasta olisi löytynyt toimija, joka tekee selvityksen ilman tuollaisia pykäliä, vaikka sitten hieman suuremman peruspalkkion kanssa.
b) Jos onnistumispalkkiolle on olemassa peruste, miksi sitä ei olisi voitu avata valtuustolle tai julkisuuteen alun alkaen, tai edes siinä vaiheessa, kun asiasta on noussut kohu?
Sinänsä mä ymmärrän kaupungin halun pitää sopimus salassa, sillä sen julkisuuteen tuleminen aiheuttaa juuri tällaista uutisointia. Mutta en löytänyt tuosta Ylen jutusta varsinaista perustetta salaamiselle. Valmisteluvaiheessa olevat asiat eivät ole vielä julkisia, joten niistä ei tarvitse antaa tietoa julkisuuslain perusteella, mutta tuolloin asiat eivät myöskään ole salaisia. Oman käsitykseni mukaan jo solmittu konsulttisopimus ei voi enää mennä valmistelun piikkiin.
Kaupunginjohtaja puhuu taas luottamuksellisesta tiedosta, joka on annettu iltakoulussa. Kaupungin tieto on joko julkista tai salaista (tai valmistelun alla olevaa), mutta "luottamuksellinen" -leima ei merkitse mitään vaikka se konsultin sopimuksessa lukisi. Iltakoulussa puhutut asiat ovat varmasti monesti valmistelevia, mutta tässä on ollut kyse jo allekirjoitetusta sopimuksesta, joten sen sisältö voi olla salainen ainostaan liikesalaisuuksia sisältäviltä osiltaan (tai muu erityislainsäädäntö), julkishallinnon sopimuksen hinta ei ole koskaan salainen tieto.
Oma kysymyksensä sitten on valtuutettujen menettely. Jos kaupunki on merkinnyt asiakirjan salaiseksi, niin onko valtuutetulla lupa julkaista tietoa oman harkintansa mukaan. Minusta tuo voi olla moitittavaa (=laitonta?), mutta sitten taas konteksti huomioon otettuna, tässä tapauksessa hyvinkin oikeutettua. Ihan virallinen menettely olisi ollut tehdä tietopyyntö sopimuksesta ja jos sitä ei olisi annettu julkisuuslain perusteella, niin sen jälkeen päätöksestä olisi pitänyt valittaa hallinto-oikeuteen ja tapaus olisi venynyt sen puoli vuotta.