Jyväskylä

  • 74 318
  • 279

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta tuo satama-alue on mukavasti tehty. Paljon penkkejä, hyvää kulkuväylää koko järven ympäri, sekä hyvät yhteydet keskustaan. Lappeenrannassa on myös mukava satama joten tuskin on sattumaan että heidän ex-kaupunginjohtaja on nyt teillä.

Kuulemma talous on saatu samalla hieman kuralla, mutta missä se ei sitä olisi. Valtra maksaa veronsa suolahteen? "Ainoa" iso veronmaksaja taitaa olla Metso?
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Mikäli Jyväskylä kasvaa nykyvauhtia, joutuvat varmasti miettimään uskaltaisiko koko nelostien pistää kulkemaan "pelloille" Vaajakoskelta Leppäveden kautta Tikkakoskelle. Ja sama ysitielle jotakin reittiä. Ohiajoliikenne siirtyisi todella kauas, mutta kaupunkiin vapautuisi kenties lisää rakennusmaata ja nämä nykyiset valtatien pätkät voisi rauhoittaa kaupungin kohdalla hiljaisemmiksi.

Ihan mielenkiinnosta, mitähän kautta nämä tiet kulkisivat? Näet kun silläkin suunnalla asuu aika paljon ihmisiä ja ihan kohtuullista tonttimaata on tarjolla. Kuulostaa aika urpolta jos koko kaupungin kiinteistörakentaminen olisi pelkkien kerrostalojen kannalta ajateltua.

Vetästäänkö siitä Immosen Jarkon kahden tontin läpi?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Ihan mielenkiinnosta, mitähän kautta nämä tiet kulkisivat? Näet kun silläkin suunnalla asuu aika paljon ihmisiä ja ihan kohtuullista tonttimaata on tarjolla. Kuulostaa aika urpolta jos koko kaupungin kiinteistörakentaminen olisi pelkkien kerrostalojen kannalta ajateltua.

Vetästäänkö siitä Immosen Jarkon kahden tontin läpi?

Asuu toki, en minä sitä ole väittänytkään. Mutta väittäisinpä, että asukastiheys on promillen tai prosentin luokkaa kaupunkialueesta, joten massit saadaan noista kaupunkitonteista. Käsittääksenihän suunnitteilla/tekeillä on Kuokkalan kehätien lisäksi joku viritys samankokoisen kehätien virittämiseksi Vaajakoskelta Palokkaan. Jos toteutuu, rikkoo muuten aika tavalla enemmän nykyisiä asuinalueita molemmissa päissä ja vielä Seppälänkankaallakin.

Enkä minä tätä kiinteistörakentamisen kannalta ajatellut pelkästään. Myös liikenteen kannalta. Keski-Suomelle lienee parempi, että valtakunnan tärkein läpiajoväylä kulkee jossain täällä kuin että se siirtyy vaikka vitostielle. Jos Jyväskylä muodostuu nelostien tulpaksi, tulppa pitää jotenkin yrittää purkaa.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ah hieno kaupunki. Minun kotikaupunki. Jyväskylästä voi muuttaa pois, mutta se ei lähde sydämestä. Onneksi vanhemmat asuu edelleen Jyväskylässä, niin pääsee silloin tällöin Jyväskylään. Niin tänäänkin. Ja omat häätkin järjestetään Jyväskylässä tulevana kesänä.

Enpä ole muuten pitkiin aikoihin tuolla Lutakossa käynyt kävelemässä. On varmaan meikäläisen ajoista muuttunut kovasti. Ainakin skyline on kunnossa, kun Vaajakoskelta päräyttää kaupungin suuntaan. Vesilinnassakaan ei ole tullut käytyä ikuisuuksiin, pitää ottaa kesällä ohjelmaan. Hienoja paikkoja kaupunki pullollaan :)

PS. Onko joku paikallinen käynyt Viikinkiravintola Haraldissa? Hyviä / huonoja kokemuksia? Huomenna kaiketi pitäisi käydä särpimässä siellä affenkeitot naamariin.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
PS. Onko joku paikallinen käynyt Viikinkiravintola Haraldissa? Hyviä / huonoja kokemuksia? Huomenna kaiketi pitäisi käydä särpimässä siellä affenkeitot naamariin.

Pari vuotta sitten pari kertaa, viime talvena kerran. Tykkään listasta, ilmapiiristä ja paikasta paljon, ketjupaikoista yksi parhaista missä olen ikinä ruokaillut. Joissakin aterioissa/alkupalalautasissa on monia eri tuotteita ja makuja sekoitettu (jopa liikaa?), mutta minä tykkään. Suosittelen alkuruoaksi kalakiveä tai ehkä jopa lihakiveä. Siinä on siis pieniä suupaloja erilaisia lihoja/kaloja ja kaikki mahtavan makuisia.

Viinilistalta ei löytynyt viimeksi minun suosikkeja ja toisaalta niistä on vaikeaa löytää sopivaa kun makuja on paljon. Mutta nämähän ovat niitä makuasioita.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ei-jyväskyläläisen kommentteja:

- Kompakti keskusta. Kävelykätu ehkä jopa maan paras. Sen varrella paljon hyviä baareja.
- Uudet rakennukset ovat minusta tyylikkäitä ja sopivat maisemaan.
- Viriili palloilukaupunki. Jyp ja JJK tekevät todella hyvää työtä - varmasti muutkin mutta vain noita lajeja seuraan. Miinusta olosuhteista.

Miinuksia:

- Kunnolliset matkailurysät lapsiperheille puuttuvat. Isommissa suomalaisissa kaupungissa on nykyään järjestään huvipuistoa, eläinpuistoa tai jotain muuta vastaavaa. Jyväskylässä ei. Kerran käytiin jossakin muistaakseni Vaajakoskella sijaitsevassa "huvipuistossa" (muistaakseni se on nimeltään Peukkula). Todella kämänen oli.
- Jyväskylässä olen törmännyt kalleimpaan Suomessa kohtaamaani snagariin. Ihan ydinkeskustassa se oli, en muista sijaintia tarkemmin. Hinnat olivat vähintään samaa luokkaa kuin lätkämatseissa ja annokset pieniä. En tosin tiedä, onko paikkaa enää edes olemassa. Vuosi oli muistaakseni 2000.
 
Viimeksi muokattu:

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Enkä minä tätä kiinteistörakentamisen kannalta ajatellut pelkästään. Myös liikenteen kannalta. Keski-Suomelle lienee parempi, että valtakunnan tärkein läpiajoväylä kulkee jossain täällä kuin että se siirtyy vaikka vitostielle. Jos Jyväskylä muodostuu nelostien tulpaksi, tulppa pitää jotenkin yrittää purkaa.

Ongelma onkin juuri siinä, että mihin tuo tie ihan oikeasti järkevästi mahtuisi. Vaajakosken "läpi" voipi olla aika vaikea sitä sijoittaa, jos ei nyt ala vetää kämppiä matalaksi alta koska kovin järkevää väylää ei oikeastaan löydy. Käytännössä nelostien pitäisi kiertää koko Vaajakoski jo kauempaa. Ongelma ja haastehan tulee siinä, että mitä kautta tahansa kiertämällä välissä on keskimääräistä isompia lammikoita ja niiden ehdoilla kai tuo nykyinen ratkaisu on jouduttu rakentamaan.

Siitä kyllä samaa mieltä, että tuo läpikulkuliikenne pitäisi saada jouhevammaksi, koska tiettyinä aikoina pääasiassa valtateitä pitkin kulkeva n. 20 kilometrin työmatkaan saattaa mennä 50 minuuttia. Se on näillä asukasmäärillä käsittämättömän paljon. Jos kuitenkin tarkoitat tuota Vaajakosken ja Leppäveden välistä nykyistä Leppävedentietä läpikulkupaikaksi ja siitä Hiekkapohjan kautta nelostielle, niin ahtaus iskee taas Vaajakosken päässä. Siihen kun ei oikein leveämpää väylää saa mahtumaan oikein mitenkään.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
- Jyväskylässä olen törmännyt kalleimpaan Suomessa kohtaamaani snagariin. Ihan ydinkeskustassa se oli, en muista sijaintia tarkemmin. Hinnat olivat vähintään samaa luokkaa kuin lätkämatseissa ja annokset pieniä. En tosin tiedä, onko paikkaa enää edes olemassa. Vuosi oli muistaakseni 2000.

Tunnetaan myös nimellä maailman kallein grilli. On kyllä vaihtanut omistajaa kuulemma karvakäsiin, en tiedä vaikutusta hintoihin.

Jos kuitenkin tarkoitat tuota Vaajakosken ja Leppäveden välistä nykyistä Leppävedentietä läpikulkupaikaksi ja siitä Hiekkapohjan kautta nelostielle, niin ahtaus iskee taas Vaajakosken päässä. Siihen kun ei oikein leveämpää väylää saa mahtumaan oikein mitenkään.

En tunne seutua tarpeeksi suunnitellakseni moottoritietä alueelle, mutta nimenomaan tuo nykyisen Leppävedentien linjaus olisi kohtuullisen hyvä. Ei jatka matkaa, maasto yllättävän tasaista ja paljon peltoja. Mutta Vaajakoski on toki ongelma.

Kun nyt suunnitellaan pelkästään liikenneympyrän ja Kanavuoren ahtauden poistamista tunnelilla tai siltaratkaisuilla, se ei mielestäni poista ongelmaa. Tukos syntyy tulevaisuudessa siitä, kun porukka ajaa etelästä tullessa satasta Vaajakosken ohi ja tulppa seisoo Halssilan kohdalla kun moottoritie muuttuu 70 km/h tieksi ja Tourulan rampit on tukossa kilometrin joka suuntaan. Ja tämä taas vaikeuttaa liikennöintiä keskustasta esim. pohjoiseen ja Muuramen suuntaan, joihin on tähän asti päässyt kivuttomasti Vaajakosken ruuhkista huolimatta. Jos Vaajakosken ongelmista halutaan eroon, sumppukohta pitää saada pois Jyväskylän alueelta. Jos ongelma halutaan siirtää Vaajakoskelta keskustaan, niin sitten nämä tunnelit ja pelit riittävät ratkaisuksi.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
- Kunnolliset matkailurysät lapsiperheille puuttuvat. Isommissa suomalaisissa kaupungissa on nykyään järjestään huvipuistoa, eläinpuistoa tai jotain muuta vastaavaa. Jyväskylässä ei. Kerran käytiin jossakin muistaakseni Vaajakoskella sijaitsevassa "huvipuistossa" (muistaakseni se on nimeltään Peukkula). Todella kämänen oli.
Tuo on totta siinä mielessä, ettei siellä ole mitään varsinaista linnanmäkeä tai puuhamaata, minkä vuoksi Jyväskylään menisi. Kävin tuolla Peukkulassa sen alkuaikoina Jykylässä asuessani, oli vielä vaatimattomampi kuin nykyään, mutta mielestäni idea on ihan hauska: näytelmiä välillä, eri pisteissä on satuhahmoja haahuilemassa ja nämä hahmot riekkuvat ympäri puistoa näytösten välillä kuvauttamassa ja juttelemassa lasten kanssa. En tiedä, onko touhu mennyt sitten huonompaan suuntaan, mutta ainakin alle kouluikäisten kanssa tuo oli kiva paikka.

Asujalle Jyväskylä on aivan loistava paikka myös lasten kanssa. Rantaa löytyy eri puolilta, ulkoilumaastoja, leikkipuistoja aivan keskustassa... tulee melkein ikävä. En asunut kuin vuoden, mutta ei juuri huonoja muistoja jäänyt. Veli asui vähän pidempään, ja silloin tällöin edelleen valittelee, kuinka kaipaa takaisin opiskelupaikkakunnalleen.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Minusta tuo satama-alue on mukavasti tehty. Paljon penkkejä, hyvää kulkuväylää koko järven ympäri, sekä hyvät yhteydet keskustaan.

Pakko olla samaa mieltä. Koko Lutakko on saatu rakennettua erittäin hienoksi. Vaikka tuo satama-alue ei tällä hetkellä kovin hienolta näytä, johtuen rakennustöistä, niin ne rakennukset, jotka on valmiiksi saatu ovat tyylikkäitä. Eikä tämä Lutakko/satama-alue siltikään ole mitenkään ahdas, vaikka lisää rakennuksia tulee.

Täällä jo puhuttiinkin Lutakon parkkipaikoista ja isohko ongelma se kyllä on. Vieraspaikkoja täällä ei ole ollenkaan ja se kyllä ihmetyttää. Tiettyyn aikaan päivästä kadunvarreltakin on vaikea löytää sopivaa rakoa autolleen. Tosin minua tuo ei haittaa, kun on oma autopaikka, mutta pyydäppä siinä sitten kauempaa joku kyläilemään ja sano, että "et välttämättä löydä autollesi sopivaa paikkaa."

Kokonaisuudessaan Jyväskylä on kyllä erittäin hieno kaupunki. Hienot maisemat jne. Loistavat kulkuyhteydet eripuolille Suomea. Jos ei omaa autoa ole, niin bussilla tai junalla pääsee kyllä.
 

Nypsi

Jäsen
Täällä jo puhuttiinkin Lutakon parkkipaikoista ja isohko ongelma se kyllä on. Vieraspaikkoja täällä ei ole ollenkaan ja se kyllä ihmetyttää. Tiettyyn aikaan päivästä kadunvarreltakin on vaikea löytää sopivaa rakoa autolleen. Tosin minua tuo ei haittaa, kun on oma autopaikka, mutta pyydäppä siinä sitten kauempaa joku kyläilemään ja sano, että "et välttämättä löydä autollesi sopivaa paikkaa."
Parkkihallihan Lutakosta löytyy, olikohan 5e/vrk. Ei tietenkään sama asia kuin vieraspaikat, mutta tyhjää parempi vaihtoehto.
 

Rara

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
- läpikulkutien paikka... Ei tuota ihan sama visionääri ole suunnitellut, joka kaupunkirakentamista on miettinyt. Vaajakosken moottoritie kulkee huikean hienojen tonttimaiden päällä mutkitellen (turvallista satasen tietä nelikaistaisena siitä ei saa), sama nelikaistainen tarvitsee kahdet liikennevalot Lutakon ja Mattilanniemen kohdalla, Vaajakosken liikenneympyrä, 70 km/h:n rajoitus ohikulkutiellä... Ei ole ihan nykypäivää nämä ratkaisut. Mikäli Jyväskylä kasvaa nykyvauhtia, joutuvat varmasti miettimään uskaltaisiko koko nelostien pistää kulkemaan "pelloille" Vaajakoskelta Leppäveden kautta Tikkakoskelle.

Tämä ohikulkutie Vaajakoski-Leppävesi-Tikkakoski on mielenkiintoinen idea. En tiedä onko sitä koskaan mietitty päättäjien tasolla, mutta nyt tuo taitaa olla valitettavasti jo myöhäistä. Nythän on jo menossa suunnitelma moottoritien jatkamisesta Palokasta Tikkakoskelle ja edelleen Äänekoskelle. Tuon tien rakentaminen tekisi moottoritien Leppäveden kautta turhaksi. Lisäksi Vaajakoskelta pitäisi edelleen olla nopea yhteys keskustaan, jota Vaajakoskentien ei kyllä tarjoa, joten tuo Vaajakosken moottoritie vaikka ehkä huonossa paikassa onkin tuskin tulee koskaan poistumaan. Ellei sitten vedetä sitä tunneliin Halssilan ja Tourulan ali ;) Maisema illalla kaupunkiin päin ajaessahan tuolla tiellähän on varsin upea.

Käsittääkseni tämä sataman "tunneli" on rakennettu sitä silmällä pitäen, että Lutakon valoristeys poistuu ja tilalle tulee eritasoliittymä. Sen toteuttamiseen nyt ei tainnut rahat riittää. Mattilanniemestä pitäisi ilman muuta valoristeys saada pois, mutta siihen ei ilmeisesti ole olemassa mitään suunnitelmaa? Läpiajoliikenteeseen ei kyllä kuulu liikennevalot. Joskus taannoin oli Keskisuomalaisessa ehdotus Rantaväylän muuttamisesta bulevardimaiseksi rantakaduksi mikä oli mielestäni ihan järjetön idea. Ei Jyväskylän ohi ajavaa kiinnosta ajaa pätkääkään viittä-kuuttakymppiä.

Tilanne on vielä pahempi synnyinkaupungissani Seinäjoella. Siellä etelä-pohjois suuntainen läpikulkuliikenne kulkee keskustan ja n. 6-7 liikennevalojen läpi. Tie on nelikaistainen ja liikennemäärät ovat toki pienempiä kuin Jyväskylässä, mutta tilanne olisi käytännössä sama jos Muuramesta Tikkakoskelle ajettaisiin Hannikaisenkatua pitkin. Ohikulkutietä sieläkin on suunniteltu jo pitkään, mutta ongelmana on kun sittemmin Seinäjokeen liitetty Nurmon kunta kaavoitti nyt jo rakennetun asuinalueen liian lähelle tätä ohikulkutien suunniteltua reittiä.
 

Rara

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielenkiinnolla myös odotan tuota Lutakon valmistumista, ainakin tuon satama-alueen. Alueesta tulee varmasti upea, mutta silti on jäänyt mietityttämään etteikö tuota olisi jotenkin halvemmin voitu toteuttaa esim. vetämällä Satamakadun yli tavallista leveämpi kävelykansi, rahan tarvetta kun olisi varmasti ollut muuallakin.

5 vuotta sitten Jyväskylään muuttaessani pistin jo merkille että kaupungin yksi ongelmista on se, ettei keskustalla ole oikein tilaa laajentua, muuten kuin täyttämällä Jyväsjärveä. Nythän Tourulan alue vapautuu käytöön, mutta sekin on jo vähän syrjässä keskustasta. Ainoa hyödyntämätön alue on ratapiha. Senkin siirtämistä on jossain jo väläytelty ja varmasti tulee jollain aikavälillä siirtymäänkin keskustarakentamisen alta pois.
 

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
Eikös joku paikallinen lehti ehdottanut sellaisia Dubai-tyyppisiä saaria Jyväsjärveen ja jossain vaiheessa ehdotettiin, että Heikinsillan ja sen sillan joka lähtee Vaasankadun alapäästä (onko sillä nimeä?) välinen alue katettaisiin. Siinä sitä tulisi lisää maata rakentaa, vähän kallista sellaista mutta hienolla paikalla!
 

Luikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylän keskustassa on yksi hiton iso ongelma. Nimittäin se kaupungin halkaiseva ratapiha. Ihan ok homma on se, että henkilöliikenne kulkee kiskoja pitkin kaupungin läpi. Matkakeskuskin on varsin komea. Mutta todella karulta näyttää ratapiha, kun se on täynnä puulastissa olevia junavaunuja. Jos kaiken muun, paitsi henkilöliikenteen saisi muualle, niin sieltä vapautuisi todella paljon lisää maata rakentaa asuinrakennuksia ja toimistorakennuksia. Miksi ei jopa uusi jäähalli... Tosin junaratojen siirtäminen ei kovin halpaa lystiä ole.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylän keskustassa on yksi hiton iso ongelma. Nimittäin se kaupungin halkaiseva ratapiha.
Samaa mieltä, Äkkiäkös sen nykäsee maan alle tai jopa kaupungin päälle :)

Jyväskylä tarvitsee kipeästi jonkun ison firman tuomaan lisää työpaikkoja. Monet opiskelijat haluaisivat jäädä Jyväskylään sen fiiliksen takia, mutta ei ole työpaikkoja
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä ohikulkutie Vaajakoski-Leppävesi-Tikkakoski on mielenkiintoinen idea. En tiedä onko sitä koskaan mietitty päättäjien tasolla, mutta nyt tuo taitaa olla valitettavasti jo myöhäistä.

Tuo osuushan on nykyisin korjattu(lähinnä Tikkakoski-Leppävesi osuus) ja raskasliikenne tuota jonkin verran käyttääkin koska uudet terminaalit Kaukokiidolla ja Transpointilla on Seppälänkankaalla Laukaan tien varressa. Tuskin sitä miksikään moottoritieksi ikinä tehdään mutta nykyisenlaisena toimii ihan hyvin.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Olenko minä aivan hakoteil', vai onko Jyväskylässä kasvanut tuo autojen määrä? Nykyisin tuntuu, että arkisin klo 15-17 kaupungissa ja sieltä pois vievillä teillä on jo ihan selvät ruuhkat? Oikein niinkö suurkaapunkien malliin? Pari kesää sitten tuli jo huomioitua ja ajellutkin automobiililla reilun kymmenisen vuotta.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Olenko minä aivan hakoteil', vai onko Jyväskylässä kasvanut tuo autojen määrä? Nykyisin tuntuu, että arkisin klo 15-17 kaupungissa ja sieltä pois vievillä teillä on jo ihan selvät ruuhkat?
Onhan ne pahentuneet. Sinänsä ymmärrettävä homma, että kun kaupungin väkiluku kasvaa, lisääntyy myös autojen määrä. Teiden vetokyky pystyy entisellään. Jos haluat nähdä jyväskyläläisittäin komeat ruuhkat, tarkista Palokanorren tilanne n. puoli viiden maissa arkipäivisin.

Työpaikka-asiasta. Yksi Amerikassa viime vuosina päätään nostanut ilmiö on "rural outsourcing", käännettäisiinkö tuo vaikkapa sanaksi maalaistaminen. Eli New Yorkista ym. kalliiden palkkojen ja tonttikustannusten ja korkean työpaikkavaihtuvuuden alueilta töitä siirretään maan sisällä maaseutumaisemiin, joissa sama työ voidaan tehdä pienemmin kustannuksin, paremmalla sitoutumisella mutta kuitenkin samalla aikavyöhykkeellä ilman ulkomaille ulkoistamisen riskejä.

Ainakin toistaiseksi Suomi on ollut tässä jälkijunassa asiantuntijatason töiden osalta. Call centereitä ym. toki on ripoteltu pitkin maakuntia, mutta minua Helsinki-keskeisyys on ihmetyttänyt tässäkin asiassa. Ohjelmointityötä on toki siirretty Jyväskyläänkin, mutta suurempia massoja tämä bisnes ei työllistä.

Työntekijöillä ja opiskelijoilla olisi varmasti mielenkiintoa työllistyä Jyväskylän kokoisiin kaupunkeihin jo oman elämänlaadun vuoksi. Eilen lukaisin jotain Keskisuomalaisen liitettä, jossa Helsingistä Jyväskylään muuttanut lääkäri kehaisi, kuinka hänelle on jäänyt kaksi tuntia enemmän aikaa päivässä käytettäväksi. Näinä leppoistamisen ja perhekeskeisyyden aikoina tämä olisi kova valtti perheelle kun perheelle - autossa istuminen ei ole laatuaikaa, ja moni olisi valmis laskemaan palkkaansakin lisääntyneen vapaa-ajan vuoksi. Mutta kuinka saada tämä lyötyä yritysten päähän?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olenko minä aivan hakoteil', vai onko Jyväskylässä kasvanut tuo autojen määrä? Nykyisin tuntuu, että arkisin klo 15-17 kaupungissa ja sieltä pois vievillä teillä on jo ihan selvät ruuhkat? Oikein niinkö suurkaapunkien malliin? Pari kesää sitten tuli jo huomioitua ja ajellutkin automobiililla reilun kymmenisen vuotta.

Sama on itse tullut huomiotua, mutta toivottavasti esimerkiksi Kuokkalan kehäväylä helpottaisi ainakin hieman noita ruuhkia esimerkiksi Lutakon suunalta, tosin en sen tarkemmin ole suunitelmaan sitten tutustunut, mutta ilmeisesti jatkossa esimerkiksi keljoon ja muurameen päin kuitenkin nykyistä nopeammin jatkossa tulee pääsemään, nythän jos kuokkalasta lähtee keljoon päin niin siinä on se 40km/h rajoitus välissä ja taas lutakossa hitaat liikennevalot.

Tuo palokan ruuhkat noiden ostoskeskuksien luona on kyllä jotain aivan kaameta. Ei nuo ympärät vedä mihinkään suuntaan. Saapa nähdä milloin muutoksia noihin tulee, taitaa olla yksi ruuhkaisimpia paikkoja Jyväskylässä 15-17 välillä, varsinkin jos parikin törpömpää kuskia sattuu eteen tulemaan tai isompi auto niin aika pitkät tovit noissa saa odottaa..

Muuten kyllä ei nyt niin älyttömiä aikoja ruuhkissa taida olla kun jossain tourulan valoissa..
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Tuo palokan ruuhkat noiden ostoskeskuksien luona on kyllä jotain aivan kaameta. Ei nuo ympärät vedä mihinkään suuntaan. Saapa nähdä milloin muutoksia noihin tulee, taitaa olla yksi ruuhkaisimpia paikkoja Jyväskylässä 15-17 välillä, varsinkin jos parikin törpömpää kuskia sattuu eteen tulemaan tai isompi auto niin aika pitkät tovit noissa saa odottaa..

Ihmettelen, kun tästä ei ole yleisönosastolla purnattu, mutta viikko sitten viikonloppuna (pe ja la) molemmin puolin nelostien ylittävää ramppia liikenneympyröissä oli liikenteensekoittajat. Liikenteen ohjaajiksi ne harmaahapsiset Lions-clubin miehet oli varmaan tarkoitettu, mutta voi ***tu, että meinasi palaa käämit miten voi sujuvan liikenteen pilata. Minä en ensinnäkään ymmärrä, miten liikenteenohjaus liikenneympyrässä voi parantaa sujuvuutta, mutta näiden äijien toiminta hankaloitti liikennettä ihan älyttömästi. Kun toisesta päästä siltaa lasketaan lisää väkeä sillalle ja toisessa päässä annetaan ensin mennä muiden kuin sillalta tulevien, silta oli ihan tukossa. Lisäksi tuo Palokanorsi Pappilanvuoren suuntaan meni ihan jumiin, eikä sieltä päässyt kääntymään vasemmalle eikä oikealle. Ja sama sumppu aiheutui myös siihen Citymarketin ja Prisman välissä olevaan liikenneympyrään, samoista syistä. Uskomaton suoritus.

Mutta positiivistakin. Tuli tänään kierrettyä polkupyörällä perheen kanssa koko Keskisuomalaisen valokuvasuunnistus. 33,6 km kotoa lähdettynä kotikaupungin maisemia. Onhan ne upeita, varsinkin tässä säässä! Ratamestarille heittelen kyllä risuja oikein reilusti, joukossa oli muutama niin turha rasti ihan ihmeellisissä (ei maisemallisesti, reitillisesti tai mitenkään perusteltavissa olevissa) paikoissa, että ihmettelen. Tänä vuonna nuo oli laitettu ympäri kaupungin, mutta ei sillä tavalla "lenkin muotoon", että kaikki olisivat polkeneet samoja reittejä. Eli hajotti porukkaa mukavasti, kun osa kiersi Palokkajärven, osa Tuomiojärven, osa ei kumpaakaan. Tämä oli siis hyvä puoli. Ihmettelin lähinnä noiden keskustan rastien sijoittelua, kaksi semmoista 200 metrin rastiväliä, joissa kumpikaan rasti ei ollut ns. maisemapaikka tai vastaava. Lisäksi toinen lyhyt väli oli suorinta reittiä ajettuna jalkakäytävää, jota ei saa fillarilla polkea! Mikä järki polkupyörätapahtumassa? Keskustan rastit olivat lisäksi ahtaissa paikoissa, joissa ei oikein mahtunut taukoa pitämään. Lisäksi nuo kaukaisimmat rastit Palokan suunnalla, Lohikoskella, Ristonmaalla ja Laajavuoressa jäivät yksittäisiksi pistoiksi. Keskustaan vähemmän rasteja ja näille kaukaisimmille rasteille toinen rasti lähettyville kaveriksi. Mutta silti, pääasia oli kiva ulkoilu hyvässä seurassa ja senhän tuo tapahtuma järjesti huonostikin järjestettynä.
 

Rara

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
ja jossain vaiheessa ehdotettiin, että Heikinsillan ja sen sillan joka lähtee Vaasankadun alapäästä (onko sillä nimeä?) välinen alue katettaisiin.

Tätä tuskin kukaan on ihan vakavissaan ehdottanut, mutta pelkkä ajatuskin saa nauramaan kuinka typerän näköinen moinen kyhäelmä olisi. Hämeenlinnassahan parhaillaan tehdään kattoa moottoritien päälle, jotta keskutalle tulee tilaa laajentua, mutta siellä tilanne on hieman eri, koska tie kulkee ympäsitöään alempana, joten tunnelin tekeminen jälkikäteen on luontevampaa.

Mitä tuohon Jyväskylän ratapihan alueeseen tulee, niin alue on sen verran kapea, että se olisi hankala hyödyntää järkevästi sellaisenaan mikäli ratapiha siirrettäisiin muualle. Jokin pienimuotoinen kävelykatu siinä ehkä voisi toimia, mutta ehkä Jyväskylässä ei toiselle kävelykadulle ole tarvetta. Alue saataisiin hyödynnettyä paremmin keskusta-alueeksi mikäli 2-3 matkustajaliikenneraidetta siirrettäisiin Rantaväylän viereen mikä on myös aika utopistista, koska silloin pitäisi siirtää myös asemaa. Ainoa tapaus miten tuo alue saataisiin hyödynnettyä järkevästi on siirtää Rantaväylä ratapihan paikalle, jolloin nykyisen Rantaväylän alue voitaisiin hyödyntää Lutakon/sataman alueen kokonaisuudessa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylän tori – häpeäpilkku vai kohtaamispaikka? - Kotimaa - Keskisuomalainen

Tuo on kieltämättä jotenkin todella huonossa paikassa tällä hetkellä. Nykyinen tori parkkipaikoiksi ja uusi vaikka kirkkopuistoon.

Linja-auto aseman lähdettyä niin ei tuossa ole oikein ollut enää mitään hohtoa. Nykyisellään ihan väärässä paikassa ja parkkipaikatkin niin vähissä ympärillä, ettei ihmiset oikein edes suoraan torille pääse. Parkkipaikaksi vaikka koko tori niin jotain hyötykäyttöä kohteelle..
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kaupungin painopiste on valunut tasaisen varmasti vanhan torin suunnalta Lutakon suuntaan. Eiköhän sille 15 miljoonan Anderssonin kannelle nyt jotain käyttöä löydy Pavinljongin/sataman välissä. Lääniä siinä on kyllä ihan reilusti. Oikein suunniteltuna saattaa olla ihan viihtyisä paikka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös