Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 522 026
  • 3 095

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kun uusittu halli on valmis niin ehkä kannattaa jonkun vuoden päästä lanseerata juhlavuosi-tyyppinen kampanja missä extrahintaan saisi ostaa jotain virtuaali-tolppapaikkoja jotta pääsisi kiinni menneiden aikojen tunnelmaan.
Helsingin jäähalliin voisi myydä "roiku vaijerista" - paikkoja.

Näköjään Ifki myy lippuja noille paikoille edelleen. Enpä ole kevään 1997 jälkeen käynyt itse keikkumassa. Järjestetäänköhän sinne ekskursioita?
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole oikeastaan missään vaiheessa käsittänyt mistä JKL.n kokoisella talousalueella kaivetaan tarpeeksi kävijöitä ja tapahtumia uuden modernin monitoimiareenan kannattavana pitämiseen. Oma arvio on että ei mistään. Siihen peilaten ei tämä välttämättä tavallisen jyväskyläläisen kannalta ole niin mahdottoman huono ratkaisu, ainakaan tässä vaiheessa.

Mitenhän kallista olisi esim. A-puolen käytävätilojen laajennus parkkipaikan suuntaan. Vuorimänty istutukset hevon kuuseen ja tilalle joku "kevyt rakenteinen" jatke johon saa 10-kioskia yms. palvelua. Tekee myös vanhalle käytävälle lisätilaa. Jossain määrin samanlaista B-puolelle. Nykyään kesät ja syksyt jatkuu pitkin talvea ja jäähallissa nyt muutenkaan olla t-paidassa, (tai ainakaan Hippoksella ei ole ihan hetkeen t-paidassa tarennut, joskus oli niitäkin aikoja kun ylähyllyllä tarkeni ihan mainiosta t-paidassa.) joten ns. varsinaisten hallin seinien ulkopuolelle rakennettavat tilat voisi olla vähän tuollaisia Sohwin tai Ylä-Ruthin tyyppisiä terasseja. Tämä nyt vain tämmöinen oma ehdotus, ikinä en ole Ruthilla tai Sohwilla käynyt. WC tilathan pitäis ehdottomasti saada paremmalle tolalle.

Sitäkään en ihan osta että palvelut pitää saada jotenkin tarpeeksi laadukkaissa tai moderneissa tiloissa. Miksi? Sen pelin pitäisi olla se ykkösjuttu tulla hallille. Eiköhän tuolta Keski-Euroopastakin löydy esimerkkejä ettei kaiken tarvitse olla joka paikassa samaa.

Mitä jos JKL.ssä se hallissa ottelussa käynti jäisi ns. uudelle katsojalle jostain muusta mieleen kuin silverstar ravintolassa pelin erätauolla liian kiireellä syödystä hampurilaisesta joka ei edes loppupeleistä ole mitenkään erikoinen. Majoneesit menee vaan rinnuksille kiireessä ja silti jää puolet 2.erästä näkemättä.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on vain sääli jos tolpat lähtevät pois kun ne on kuitenkin se asia mistä halli parhaiten tunnetaan. Kun uusittu halli on valmis niin ehkä kannattaa jonkun vuoden päästä lanseerata juhlavuosi-tyyppinen kampanja missä extrahintaan saisi ostaa jotain virtuaali-tolppapaikkoja jotta pääsisi kiinni menneiden aikojen tunnelmaan.
Terkuin vierasfani nimim. "tuossa on vapaita paikkoja kartan mukaan, ostetaan ne heti kun ovat vielä vapaana. Ei pieni näköeste haittaa..."

Ilman muuta tällainen pitää järjestää eikä mitään virtuaalisia tolppia, vaan tolpat pahvista ja vieraskatsojat tolppien taakse.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on vain sääli jos tolpat lähtevät pois kun ne on kuitenkin se asia mistä halli parhaiten tunnetaan. Kun uusittu halli on valmis niin ehkä kannattaa jonkun vuoden päästä lanseerata juhlavuosi-tyyppinen kampanja missä extrahintaan saisi ostaa jotain virtuaali-tolppapaikkoja jotta pääsisi kiinni menneiden aikojen tunnelmaan.
Terkuin vierasfani nimim. "tuossa on vapaita paikkoja kartan mukaan, ostetaan ne heti kun ovat vielä vapaana. Ei pieni näköeste haittaa..."
Nykyään on näitä hologrammikeikkoja jo edesmenneille artisteille, niin miksei hologrammi tolpat joihinkin peleihin. Markkinointi isolleen ja spesiaalit "tolppapelit" tulille. Ja mainittu tolppien myyminen keräilijöiden kokoelmiin...näiden palojen hinta alkaa liikkua jossain vaiheessa Berliinin muurin palojen tonteilla.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nykyään on näitä hologrammikeikkoja jo edesmenneille artisteille, niin miksei hologrammi tolpat joihinkin peleihin. Markkinointi isolleen ja spesiaalit "tolppapelit" tulille. Ja mainittu tolppien myyminen keräilijöiden kokoelmiin...näiden palojen hinta alkaa liikkua jossain vaiheessa Berliinin muurin palojen tonteilla.

Tai jos joskus uutta hallia aletaan pykäämään niin siinä olisi hyvä paikka uusiokäyttää tolpat. Paalutuksessa tai missä ikinä. Jättää tolpan vaikka edes vähän häiritsemään jotakin katsojaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tai jos joskus uutta hallia aletaan pykäämään niin siinä olisi hyvä paikka uusiokäyttää tolpat. Paalutuksessa tai missä ikinä. Jättää tolpan vaikka edes vähän häiritsemään jotakin katsojaa.
Johonkin käytäville screenit missä näytetään ottelua ja tolpat siihen eteen. Aina kun tulee ikävä tolppia, niin voi lähteä katsomosta sinne käytävälle katsomaan ottelua (tolppia)!
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on vain sääli jos tolpat lähtevät pois kun ne on kuitenkin se asia mistä halli parhaiten tunnetaan. Kun uusittu halli on valmis niin ehkä kannattaa jonkun vuoden päästä lanseerata juhlavuosi-tyyppinen kampanja missä extrahintaan saisi ostaa jotain virtuaali-tolppapaikkoja jotta pääsisi kiinni menneiden aikojen tunnelmaan.
Terkuin vierasfani nimim. "tuossa on vapaita paikkoja kartan mukaan, ostetaan ne heti kun ovat vielä vapaana. Ei pieni näköeste haittaa..."
Itse veikkaan, ettei Hippokselle saada jääkiekkopeliä sisätiloihin ilman tolppia. Kuitenkin, jotta kattorakenteista saadaan modernit ja päätyihin lisää tilaa, tullaan vanhat tolpat purkamaan ja pitkille sivuille rakennetaan uudet, tukevat, kattoa kannattelevat tolpat. Molemmille sivuille istumakatsomoon, molempien siniviivojen ja vitosrivin kohdalle, rakennetaan tuommoiset uudet n. 1,5 m halkaisijalla olevat jämerät tolpat.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
JYPhän vois pilkkoo ne tolpat ja myydä ne vierasjoukkueiden faneille ja jäis niistä varmaan jotain JYP faneillekin.
Eikös jostain voi osataa Berliinin muurinkin paloja? Niin ei muuta kun fanikauppaan tolpista sellaia puolen kilon palasia numeroituna 100e kpl, ja myyntiin heti, parempihan korona elvytys se on kun joku virtualli lippu tai tarra. Palan sitten saa kun ne puretaan jos puretaan
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
JYPhän vois pilkkoo ne tolpat ja myydä ne vierasjoukkueiden faneille ja jäis niistä varmaan jotain JYP faneillekin.

Olis kyllä timanttinen tuote JYP kauppaan kannattajille, tyyliin toisilla on itkumuuri, meillä lempitolpat. Tuon kun saisi omistuskirjoituksella, esim. pyydän anteeksi, Tyni tms. kävis kauppa kun siimaa, vieraskannattajille vaikka siivuun piikattuna, että lymyilit takanani, sut on nähty ja päivämäärä(valinnainen).
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
KSML 23.10.2020

”Uusitun hallin yleisökapasiteetti olisi 5500 – 6000 katsojaa istuma- ja seisomapaikkojen suhteesta riippuen.”

Eli ei tuo nyt kovin pahalta vaikuta, varsinkin kun niistä tolpista päästään eroon. Taloudellisessa mielessä uusittu voi olla JYP:lle jopa parempi kuin täysin uusi. Koska hallivuokrat eivät nouse yhtä paljon ja oheismyyntikin saattaa pysyä omissa käsissä. Ja jos niiden korotettujen päätyjen alle on mahdollista rakentaa lisää ravintolatiloja, niin melkein voisi olla jopa tyytyväinen.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Ainakin yksi tolppa voitaisiin lahjoittaa Kuopioon pikkuveljille, sen verran tykkäävät siellä niistä.
Voidaan ottaa siskon lahjat vastaan. Olisi joku muisto teistäkin jos ei kohta samassa sarjassa pelata. Nimim. Tolpan takana useasti ollut.

e. Ja oikeasti toivon että tämä sisarillinen suhde jatkuu liiga tasolla molemmilla *pusuhymiö*
 
Viimeksi muokattu:

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ksml haastattelussa jopa Seppänen oli yllättynyt ku arkkitehti oli sanonut että tolpat voi lähteä. Johonkin ne on saatava pystyy, vaikka patsaaksi tai jotain.
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.
Voidaan ottaa siskon lahjat vastaan. Olisi joku muisto teistäkin jos ei kohta samassa sarjassa pelata. Nimim. Tolpan takana useasti ollut.
Kato kattoon ja tule sitten huutelee. Pusi pusi vaan sinnekin susirajan sille puolelle, te tuutte sitten ihan pian perästä. :)
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Voidaan ottaa siskon lahjat vastaan. Olisi joku muisto teistäkin jos ei kohta samassa sarjassa pelata. Nimim. Tolpan takana useasti ollut.

e. Ja oikeasti toivon että tämä sisarillinen suhde jatkuu liiga tasolla molemmilla *pusuhymiö*

Taasko se KalPa on menossa konkurssiin? Juurihan teihin ehti tottua, mutta onneksi Mikkeli on lähempänä muutenkin, vaikka kukaan nyt mikkeliläisiä kauheen tosissaan osaa ottaa. Jotain pikkuserkun tapaisia?

Toivon kyllä koko sydämmestäni, että ne helvetin tolpat lähtevät. Ekan ja viimeisen kerran olen sen tolpan taakse joutunut katsomaan runkosarjan päättänyttä JYP - Tps peliä 90-luvulla, peliä jossa ratkaisiin lopulta runkosarjan voitto. Puolet pelistä jäi näkemättä, kun aikuiset miehet vei kahdelta pikkupojalta tilan ja ajauduttiin hiljalleen sinne tolppien taakse. Kyllä vitutti ja piti katsoa sitten kotona maalit VHS:ltä, kun niitäkään juuri tuolta nähnyt.

En nyt vieläkään jaksa riemusta kiljua tuon remontin suhteen, vaikka Seppänen ei masentuneelta vaikuttanut. Hänelle varmaan mikä tahansa parannus on tässä vaiheessa tärkeää Kaaripaikoista voi tulla oikeasti hyvät, jos ne tolpat poistuvat, mutta minneköhän sinne nyt sit rakennetaan uusia hieman pienempiä tolppia blokkaamaan näkyvyyttä? Itse olisin toivonut juurikin noille pitkille sivuille lisäpaikkoja, koska päätypaikat eivät ole pelin seuraamisen kannalta millään tapaa hyviä. Änäriä kyllä voi pelata päätykuvakulmasta, mutta lätkäpelin seuraaminen on lähinnä karmeaa. Uusista paikoista siis osa saattaa edelleen olla edelleen niitä huonoja paikkoja joille harva oikeasti haluaa. Josko nyt se seisomakatsomo saataisiin taas yhdistettyä?
 
Viimeksi muokattu:

Hack

Jäsen
En nyt vieläkään jaksa riemusta kiljua tuon remontin suhteen, vaikka Seppänen ei masentuneelta vaikuttanut. Hänelle varmaan mikä tahansa parannus on tässä vaiheessa tärkeää Kaaripaikoista voi tulla oikeasti hyvät, jos ne tolpat poistuvat, mutta minneköhän sinne nyt sit rakennetaan uusia hieman pienempiä tolppia blokkaamaan näkyvyyttä? Itse olisin toivonut juurikin noille pitkille sivuille lisäpaikkoja, koska päätypaikat eivät ole pelin seuraamisen kannalta millään tapaa hyviä. Änäriä kyllä voi pelata päätykuvakulmasta, mutta lätkäpelin seuraaminen on lähinnä karmeaa. Uusista paikoista siis osa saattaa edelleen olla edelleen niitä huonoja paikkoja joille harva oikeasti haluaa. Josko nyt se seisomakatsomo saataisiin taas yhdistettyä?

Itse olen ajatellun tämän suunnitelman niin, että uudet tolpat tulisivat käytännössä seinään kiinni ja kannattelisivat pitkää palkkia, joka taas kannattelisi kattoa. Eli silloin uudet tolpat jäisivät kokonaan katsomon ulkopuolelle. Päätyjen katto tulee nousemaan suunnitelmassa samalle tasolle kuin pitkien sivujen, joten katsomosta pitäisi tulla samaa kokoluokkaa korkeuden osalta kuin pitkillä sivuilla. Halutaanko remontissa sitten tehdä koko päätykatsomo istumapaikkakatsomoksi, jolloin kulmat jäisivät seisomokatsomoksi vai tehdäänkö niin, että esimerkiksi seisomakatsomo tulisi istumapaikkakatsomon päälle? Tunnelman kannalta uskoisin, että parempi olisi se, että päädyissä on seisomakatsomo istumakatsomon päällä (kaikista paras tunnelman kannalta toki olisi, jos se olisi kokonaan seisomakatsomoa tai että ensin olisi seisomakatsomo ja sen päällä istumapaikat, mutta taloudellisesti se ei ole realistista).
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Myös Timo Koivisto vakuutteli eilisen pelin erätaukohaastattelussa, että tolpat ovat poissa hallirempan jälkeen.

Nyt mennään vahvasti asian sivuun, mutta menkööt. Naapurikunnassa olisi jäähallia kaupan. Minun ymmärrykseeni ei oikein uppoa se, miten nämä jäähallit ovat niin pahasti ongelmissa. Keski-Suomessa on vähän jäähalleja ja tarvetta niille olisi. Silti taloudellinen puoli ei toimi näissä yhtään.

 

Hack

Jäsen
Nyt mennään vahvasti asian sivuun, mutta menkööt. Naapurikunnassa olisi jäähallia kaupan. Minun ymmärrykseeni ei oikein uppoa se, miten nämä jäähallit ovat niin pahasti ongelmissa. Keski-Suomessa on vähän jäähalleja ja tarvetta niille olisi. Silti taloudellinen puoli ei toimi näissä yhtään.


Peurungan osalta Killerille rakennettu jäähalli taisi olla bisneksen kannalta kuolinisku. Icecat-areena tuli suureen tarpeeseen aikanaan, koska Jyväskylässä oli jääaikaa liian vähän tarjolla. Suunnitelmissa oli myös, että siellä voitaisiin pelata Jääkiekkoliiton turnauksia, joita pelattiin paljon siihen aikaan Piispalassa Kannonkoskella. Jostain syystä Peurunka ei oikein pystynyt kuitenkaan kilpailemaan Piispalan kanssa turnauksista ja Buugin valmistuttua Jyväskylän seurat siirtyivät käyttämään Buugia, koska reilu 20km etäisyys kaupungista oli liikaa. Tämän jälkeen Peurunka pystyi kilpailemaan Buugin kanssa ainoastaan hinnalla ja se ei talouskurimuksessa olevalle jäähallille ole kuitenkaan kovin hyvä ratkaisu.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Toivon kyllä koko sydämmestäni, että ne helvetin tolpat lähtevät. Ekan ja viimeisen kerran olen sen tolpan taakse joutunut katsomaan runkosarjan päättänyttä JYP - Tps peliä 90-luvulla, peliä jossa ratkaisiin lopulta runkosarjan voitto. Puolet pelistä jäi näkemättä, kun aikuiset miehet vei kahdelta pikkupojalta tilan ja ajauduttiin hiljalleen sinne tolppien taakse. Kyllä vitutti ja piti katsoa sitten kotona maalit VHS:ltä, kun niitäkään juuri tuolta nähnyt.

Ah, mä muistan sen pelin kanssa, eikös JypHT voittanut silloin runkosarjan? Itse katsoin sen pelin a-puolen piippuhyllyllä. Niihin aikoihin myöskin pikkupojat ja pikkutytöt sai katsoa pelejä istuen rappusissa sen kaiteen alla, muistatteko?

Hippoksen remppa kuulostaa mun korvaan hyvältä, vaikka olisin uuttakin mökkiä tervehtinyt ilolla. Pitää ehdottomasti tehdä pyhiinvaellus Hippokselle kunhan siellä on remppa saatu tehtyä, edellisestä matsista paikanpäällä alkaa olemaan liiaksi aikaa ja turhan paljon vettä virrannut Tourujoessa.

E: miten oon sun viestin lukenut, siinähän se lukee että runkkarin voitto sillon todellakin klaarattiin, tsiisus.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Ah, mä muistan sen pelin kanssa, eikös JypHT voittanut silloin runkosarjan? Itse katsoin sen pelin a-puolen piippuhyllyllä. Niihin aikoihin myöskin pikkupojat ja pikkutytöt sai katsoa pelejä istuen rappusissa sen kaiteen alla, muistatteko?

Ai että, kiitos tästä nostalgiapläjäyksestä. Olen elänyt itse nuo molemmat ajat! Ensin meni monta vuotta kaiteen alla, sen jälkeen rappusten yläpäässä seisten ja lopulta pituuden riitettyä tuli hikoiltua tuolla piippuhyllyllä :) Olisipa piippuhyllyt edelleen hippoksella.. menisin ainoastaan fiilistelyn takia.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Ai että, kiitos tästä nostalgiapläjäyksestä. Olen elänyt itse nuo molemmat ajat! Ensin meni monta vuotta kaiteen alla, sen jälkeen rappusten yläpäässä seisten ja lopulta pituuden riitettyä tuli hikoiltua tuolla piippuhyllyllä :) Olisipa piippuhyllyt edelleen hippoksella.. menisin ainoastaan fiilistelyn takia.
Ollos hyvä vaan, muistelen niitä aikoja mielellään itsekin. Aika on varmasti väritellyt mun muistikuvia oikein isolla pensselillä, mutta ei se mitään, mä muistelen vaikka sitten väärin mutta leveästi hymyillen. Nimittäin eräänkin kerran sinne piippuhullylle (elettiin nylanderin dominoinnin aikoja) oli eksynyt kaksi Ilveen kannattajaa, ja ne aidosti oikeesti tukki korvansa kun ei Hakamettän huopatossutehtaalla vissiin sitten oltu totuttu Hippoksen hornankattilan kaltaisiin desibeleihin. Ikinä ei tosin ollut maalin jälkeen niin kova meteli mitä silloin, kun koko yleisö intoutui zeebralle kohdistettuun "NUIJA!" chanttiin oikein kunnolla.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ollos hyvä vaan, muistelen niitä aikoja mielellään itsekin. Aika on varmasti väritellyt mun muistikuvia oikein isolla pensselillä, mutta ei se mitään, mä muistelen vaikka sitten väärin mutta leveästi hymyillen. Nimittäin eräänkin kerran sinne piippuhullylle (elettiin nylanderin dominoinnin aikoja) oli eksynyt kaksi Ilveen kannattajaa, ja ne aidosti oikeesti tukki korvansa kun ei Hakamettän huopatossutehtaalla vissiin sitten oltu totuttu Hippoksen hornankattilan kaltaisiin desibeleihin. Ikinä ei tosin ollut maalin jälkeen niin kova meteli mitä silloin, kun koko yleisö intoutui zeebralle kohdistettuun "NUIJA!" chanttiin oikein kunnolla.

Voi niitä aikoja, kun A ja B puolen pitkät sivut oli suunnilleen 60% istumapaikkoja ja 40% seisomapaikkoja ja samoin päädyt oli seisomakatsomoita.

Parhaimmillaan meteli oli infernaalinen ja sääliksi kävi siivoojia, kun tuolloin oli tapana repiä A4 otteluohjelmia isohkot niput ja ne heitettiin ilmaan JYPin tehdessä maali. Jossain vaiheessa tuo taidettiin kieltää ja se jäi pois. Voi olla, etten muista ihan oikein tuota paikkojen jakoa, mutta seisomapaikkoja oli kuitenkin pitkillä sivuilla reilusti.
 

Hack

Jäsen
Parhaimmillaan meteli oli infernaalinen ja sääliksi kävi siivoojia, kun tuolloin oli tapana repiä A4 otteluohjelmia isohkot niput ja ne heitettiin ilmaan JYPin tehdessä maali. Jossain vaiheessa tuo taidettiin kieltää ja se jäi pois. Voi olla, etten muista ihan oikein tuota paikkojen jakoa, mutta seisomapaikkoja oli kuitenkin pitkillä sivuilla reilusti.

Periaatteessa nuo nykyiset aitiot olivat silloin seisomokatsomoa. Siinä mahtui porukkaa kolmeen riviin ja aika paljon tuonne kyllä upposi yleisöä. Siihen nähden tuntuu kyllä hämmentävän pieneltä tuo sen aikainen kapasiteetti 4812 vs nykyinen noin 4500, kun molemmat päädyt olivat seisomokatsomoa ja sen päälle pitkien sivujen seisomakatsomot. Tunnelma oli silloin kyllä aivan eri sfääreissä kuin nykyään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös