Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 522 026
  • 3 095

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Okei :)
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse käyn peleissä se +50 kilometriä hallilta. Esimerkiksi Mikkeliin verrattuna Hippoksen parkkitilat on huonot, mutta pienellä kikkailulla autolla tulo onnistuu ihan kohtuullisesti. Joko uimahallin hiekkaparkkiin tai joskus viikonloppupeleissä keskustaan ilmaisille paikoille, mikäli tulee ennen ja jälkeen pelin käytyä syömässä ja juomassa. Jotenkin tuntuu, että sen ison hiekkaparkin, ns. pääparkin autot on nykyään miten sattuu parkkeerattu liikenteenohjauksen puuttuessa.

Ennenhän tuolla oli edes jonkinlaista liikenteenohjausta, kuten esimerkiksi Mikkelissä on nykyäänkin.
 

Kyle

Jäsen
Jos Jyväskylässä kävisi nyt niin, että autoille olisikin yhtäkkiä puolet vähemmän tilaa, niin se vähentäisi katsojamääriä, koska julkiset eivät ole realistinen vaihtoehto todella suurelle osalle kävijöistä.

Jokatapauksessa Nokia-areenan suunnitteluvaiheessa käytiin ihan samat parkkipaikka keskustelut ja niihin liittyvät kauhistelut.

Toisekseen pitäisin todella kummallisena, että jos Hippoksen uudelle areenalle kulkemiseen on tarkoitus ohjata ihmiset käyttämään julkisia niin esimerkkinä pidetään nykyisiä vuoroja. Eiköhän vuorovaikutusta käydä kulisseissa puolin ja toisin, että julkisia vuoroja tullaa lisäämään ja tehostamaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jokatapauksessa Nokia-areenan suunnitteluvaiheessa käytiin ihan samat parkkipaikka keskustelut ja niihin liittyvät kauhistelut.

Toisekseen pitäisin todella kummallisena, että jos Hippoksen uudelle areenalle kulkemiseen on tarkoitus ohjata ihmiset käyttämään julkisia niin esimerkkinä pidetään nykyisiä vuoroja. Eiköhän vuorovaikutusta käydä kulisseissa puolin ja toisin, että julkisia vuoroja tullaa lisäämään ja tehostamaan.
Tottakai. Tämä keskustelu julkisten käytöstä lähti siitä, että meitä kritisoitiin kun julkisia ei käytetä tällä hetkellä nykyistä enempää.

PIdän ihan selvänä, että tähän pyritään saamaan parannuksia, kun uusi halli valmistuu. Jos julkiset kulkevat paremmin, niin kyllä ihmiset niitä käyttävät. Toki se voi vaatia vähän houkuttelua tai potkua persuuksiin, mutta kuitenkin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jos Jyväskylässä kävisi nyt niin, että autoille olisikin yhtäkkiä puolet vähemmän tilaa, niin se vähentäisi katsojamääriä, koska julkiset eivät ole realistinen vaihtoehto todella suurelle osalle kävijöistä.
Tämä väite esitetiin useasti ja usean toimesta myös Tampereella... Ja se ei pitänyt faktisesti paikkaansa, vaan molempien yleisökeskiarvot nousivat yli Hakemetsän kapasiteetin.





Otteutapahtuma on se jota tullaan kattoon, matsia, on yllättävän triviaalia miten millä ja kuinka kauan sinne tuleminen kestää.

Sitten on poliittinen valinta mihin suuntaan sitä ihmisten liikkumista halutaan ohjata.

USA:ssa jo 1930 luvulla tutkittiin asioita ja löydettiin ilmiö nimeltä induced demand. Tämä ilmiö on sittemmin todennettu sadoissa ja sadoissa liikennetutkimuksissa (ja silti esim ELY viittaa tälle aina kintaalla kun uutta motaria suunnitellaan). Ilmiö siis kertoo yksiselitteisesti sen, että se liikenne lisääntyy, minkä edellytyksiä parannetaan. Jos parannetaan autoliikenteen edellytyksiä, motarieta ja parkkipaikkoja, henkilöauton käyttö lisääntyy (ja ruuhkat palaa, koska liikennemäärä kasvaa). Jos panostetaan joukkoliikenteeseen, sen käyttö kasvaa, jos panostetaan pyöräväyliin, ihmiset pyöräilee enemmän, jos panostetaan jalankulkijoiden olosuhteisiin, niitä liikkuu kaduilla jalan enemmän (joa on taas tutkitusti parasta sen kadun bisnekselle, siksi kävelykeskustoihin panostetaan).


Eli... se miten ottelutapahtumaan ihmiset kulkee on valintoja rakenteissa.
 

Kyle

Jäsen
PIdän ihan selvänä, että tähän pyritään saamaan parannuksia, kun uusi halli valmistuu. Jos julkiset kulkevat paremmin, niin kyllä ihmiset niitä käyttävät. Toki se voi vaatia vähän houkuttelua tai potkua persuuksiin, mutta kuitenkin.

Itse luulen, että merkittävä tekijä on juuri tehdä autoilusta vähän vaikeampaa. Kärjistettynä isot tilavat, halvat parkkipaikat eivät houkuttele käyttämään edes ilmaisia julkisia. Joten edes hyvät kulkuyhteydet autoille ja julkisten lisääminen ei ole se kaikkein optimaalisin vaihtoehto.

Huonoin vaihtoehto olisi tietysti se, että tehdään huonot parkkitilat ja huonosti suunnitellut julkiset.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä väite esitetiin useasti ja usean toimesta myös Tampereella... Ja se ei pitänyt faktisesti paikkaansa, vaan molempien yleisökeskiarvot nousivat yli Hakemetsän kapasiteetin.
Niin, Tampere ei kuitenkaan edelleenkään ole sama asia kuin Jyväskylä. Jos siellä oli jo valmiiksi toimivammat julkiset tai niistä tuli toimivampia uuden areenan myötä, niin se ei tarkoita, että Jyväskylässä olisi juuri nyt sama tilanne tai edes mahdollisuuksia samaan. Siellä on niin paljon enemmän ihmisiä, että julkisen liikenteen järjestäminen on hyvin erilaista verrattuna Jyväskylän alueeseen. Ei ole sattumaa, että Suomen toimivin julkinen liikenne löytyy sieltä missä ihmisiäkin on eniten, eli PK-seudulta.
 

Rystykatto80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Muuramen Yritys
Ihmettelen että Muurame olisi liian kaukana kulkea julkisilla matsiin Hippokselle, eikös se kulje niin että bussi pysähtyy Köyhälammen vieressä? Ja matka-aikaa ehkä se 30min? Minulla kestää julkisilla pidemmän aikaa Itä-Helsingistä Nordikselle...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihmettelen että Muurame olisi liian kaukana kulkea julkisilla matsiin Hippokselle, eikös se kulje niin että bussi pysähtyy Köyhälammen vieressä? Ja matka-aikaa ehkä se 30min? Minulla kestää julkisilla pidemmän aikaa Itä-Helsingistä Nordikselle...

No tässä taitaa olla se Jyväskylän joukkoliikenteen heikkous, jos esimerkiksi peliin tulee viivytyksiä esim. jatkoaika tai jotain muuta niin siinähän sitten olet bussissa etkä katsomassa peliä loppuun. Kun seuraava vuoro saattaa lähteä iltamyöhään tai aamulla.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Illasta ei varmaan ole tällä hetkellä kauheasti linja-autolla menijöitä Jyväskylän ja Muuramen välillä... Siinä kai se ongelma on. Sen takia ei ole kulkevia autojakaan, tottakai.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistitteko vielä, että olihan meillä tämäkin teema? En minäkään. Yhtä kaikki, taas mennään!

Konkaripoliitikko ja liikuntaprofessori ehdottaa Jyväskylään uutta jäähallia ratapihan päälle tai Killerille

"Suomen mielestä nykyisen jäähallin saneeraus ei ole ratkaisu, vaan pikemminkin imagotappio."

Eli nyt saneerauskin on väärin.
Onneksi näillä puheilla ei ole enää tässä kohtaa yhtään mitään merkitystä.

Ei sillä, etteikö se jäähalli ratapihan päälle olisi hieno juttu, mutta sen toteuttaminen ei vain ole tällä hetkellä realismia.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Onneksi näillä puheilla ei ole enää tässä kohtaa yhtään mitään merkitystä.

Ei sillä, etteikö se jäähalli ratapihan päälle olisi hieno juttu, mutta sen toteuttaminen ei vain ole tällä hetkellä realismia.
Nojuu ei tässä mitään konkretiaa ole. Olipahan kuitenkin vielä jotain asiaa aiheeseen näemmä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Se halli olisi pitänyt aikanaan rakentaa siihen Lutakkoon, kun siinä oli vielä tilaa...
Lyhyt matka keskustaan, helppo tulla junalla, esim. Tampereelta.
Olisi voitu hyödyntää messukäytössä jne.

No tilaa ei enään ole
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Se halli olisi pitänyt aikanaan rakentaa siihen Lutakkoon, kun siinä oli vielä tilaa...
Lyhyt matka keskustaan, helppo tulla junalla, esim. Tampereelta.
Olisi voitu hyödyntää messukäytössä jne.

No tilaa ei enään ole
Tilaa on hyvinkin juuri tuossa ratapihan päällä/alueella.

Jyväskylällähän on suunnitelma siirtää ratapiha muualle ja kattaa aseman seutu kannella kuten esim Tampereella.

Toisaalta tämän hetken suunnitelmiin ei sinne monitoimiareenaa saati jäähallia kuulu.

"Ratapihan" kattaminen kuitenkin on käsittääkseni aika korkealla jyväskylän investointisuunnitelmissa, sillä satama - lutakko ja keskusta halutaan yhdistää paremmin toimivaksi kokonaisuudeksi ja laajentaa keskustaa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Se halli olisi pitänyt aikanaan rakentaa siihen Lutakkoon, kun siinä oli vielä tilaa...
Lyhyt matka keskustaan, helppo tulla junalla, esim. Tampereelta.
Olisi voitu hyödyntää messukäytössä jne.

No tilaa ei enään ole
Näinköhän olisi messukäyttö onnistunut. Siinä vieressä on kuitenkin Keski-Suomen suurin messukeskus nimeltä Paviljonki. Vastaavasti taas jäähallin tulo olisi varmaan näivettänyt Keski-Suomen messumahdollisuuksia talvisin.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tilaa on hyvinkin juuri tuossa ratapihan päällä/alueella.

Jyväskylällähän on suunnitelma siirtää ratapiha muualle ja kattaa aseman seutu kannella kuten esim Tampereella.

Toisaalta tämän hetken suunnitelmiin ei sinne monitoimiareenaa saati jäähallia kuulu.

"Ratapihan" kattaminen kuitenkin on käsittääkseni aika korkealla jyväskylän investointisuunnitelmissa, sillä satama - lutakko ja keskusta halutaan yhdistää paremmin toimivaksi kokonaisuudeksi ja laajentaa keskustaa.
Käsittääkseni katettu alue on käytännössä Asemakadun kohdalta suoraan Lutakkoon.

Ikäänkuin katu jatkuisi sinne asti.

Muutama vaihtoehto oli silloin pöydällä, mutta en tiedä mikä niistä on valittu tai onko valintaa tehty. Voisi veikata että edullisin ja pienin vaihtoehto voittaa.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
"Ratapihan" kattaminen kuitenkin on käsittääkseni aika korkealla jyväskylän investointisuunnitelmissa, sillä satama - lutakko ja keskusta halutaan yhdistää paremmin toimivaksi kokonaisuudeksi ja laajentaa keskustaa.
Ideana ihan kiva, mutta tässä on vaan yks pikku este. Tämä on mun mielestä käsitelty julkisesti jo muutamaan otteeseen mediassa, että koko ratapihan kattaminen tuskin tulee koskaan kyseeseen. Kattaminen kokonaisuudessaan on niin valtavan iso hanke rahallisesti, että jää toteutumatta. Kun katettu alue jää hyvin maltilliseksi, niin siihen ei edes mahtuisi minkäänlaista areenaa.

Ajatusta on kyllä pyöritelty ja pidetty varteenotettavana vaihtoehtona, mutta homma on aivan liian kallis toteutettavaksi. Valitettavasti.

Mitä tulee Kimmo Suomeen. Kaveri oli se syy, minkä takia Hippokselle ei uutta monitoimiareenaa tule ja nyt sitten kun joudutaan saneeraamaan vanhaa, niin kaveri onkin sitä mieltä, että pitäisikin rakentaa uusi. Sangen fiksu mies, etten sanoisi.
 

Moosehead

Jäsen
Ei kannata rakentaa uutta. Parin kauden päästä ollaan Mestiksessä ja nykyinen on ihan hyvä keskiverto halli siihen sarjaan.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Mitä tulee Kimmo Suomeen. Kaveri oli se syy, minkä takia Hippokselle ei uutta monitoimiareenaa tule ja nyt sitten kun joudutaan saneeraamaan vanhaa, niin kaveri onkin sitä mieltä, että pitäisikin rakentaa uusi. Sangen fiksu mies, etten sanoisi.

Pienet tyrskähdykset pääsi tälle
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Ideana ihan kiva, mutta tässä on vaan yks pikku este. Tämä on mun mielestä käsitelty julkisesti jo muutamaan otteeseen mediassa, että koko ratapihan kattaminen tuskin tulee koskaan kyseeseen. Kattaminen kokonaisuudessaan on niin valtavan iso hanke rahallisesti, että jää toteutumatta. Kun katettu alue jää hyvin maltilliseksi, niin siihen ei edes mahtuisi minkäänlaista areenaa.
Niin minun käsittääkseni ratapiha on tarkoitus siirtää muualle ja kattaa sitten nämä matkaliikenteen raiteet oliko niitä nyt sitten 1-4.

Mutta sinänsä turha kesksutelu, koska tietääkseni mikään monitoimiareena ei tuohon ole missään suunnitelmassa edes puheentasolla.
Mitä tulee Kimmo Suomeen. Kaveri oli se syy, minkä takia Hippokselle ei uutta monitoimiareenaa tule ja nyt sitten kun joudutaan saneeraamaan vanhaa, niin kaveri onkin sitä mieltä, että pitäisikin rakentaa uusi. Sangen fiksu mies, etten sanoisi.
Tämä kyllä täysin läppä jätkä ja todella fiksu...
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Se halli olisi pitänyt aikanaan rakentaa siihen Lutakkoon, kun siinä oli vielä tilaa...
Lyhyt matka keskustaan, helppo tulla junalla, esim. Tampereelta.
Olisi voitu hyödyntää messukäytössä jne.

No tilaa ei enään ole
Helppo tulla junalla joo, jääkiekon kannalta tosin vain Tampereelta ja Jämsästä. Tampereelle taas pääsee junalla helposti sekä Tampereen ympäryskaupungeista että monista isoista kaupungeista Helsinkiä myöten. Maantiede ja liikenneyhteydet jo sanelee sen, että Tampereen konsepti ei sellaisenaan toimi Jyväskylässä. Täällä pitäisi keskittyä siihen, miten saadaan Jyväskylän ja lähikuntien väki mobilisoitua hallille ja siihen on kaksi vastausta: Hyvät tieyhteydet, joista pullonkaulat Hippoksen ympäristöstä poistetaan ja hyvät, riittävät ja edulliset pysäköintimahdollisuudet.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Suomen ainoa motiivi on heittää kissanminttua poliitikoille ja toivoa, että joku hönö aloittaa selvitystyön ja jäähallin remppa saataisiin jäihin vuosikymmenten ajaksi. Ihan sattumaltahan tämä ajatus tuotiin julki nyt, kun valituspolku käytiin tuloksetta loppuun...

Ratapihaan ja keskusta-alueeseen liittyvät isot muutokset ovat taloudellisesti pitkien neuvotteluiden takana. Kun lopulta saadaan uusi "master plan", kaavoitus ja yhtiöitys, syntyy taas valitusten virta.

Siihen hommaan löytyy uusia sukupolvia siinä vaiheessa, kun nämä nykyiset ovat poistuneet taivaallisen kausikortin nauttijoiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös