Jos Jyväskylässä kävisi nyt niin, että autoille olisikin yhtäkkiä puolet vähemmän tilaa, niin se vähentäisi katsojamääriä, koska julkiset eivät ole realistinen vaihtoehto todella suurelle osalle kävijöistä.
Tottakai. Tämä keskustelu julkisten käytöstä lähti siitä, että meitä kritisoitiin kun julkisia ei käytetä tällä hetkellä nykyistä enempää.Jokatapauksessa Nokia-areenan suunnitteluvaiheessa käytiin ihan samat parkkipaikka keskustelut ja niihin liittyvät kauhistelut.
Toisekseen pitäisin todella kummallisena, että jos Hippoksen uudelle areenalle kulkemiseen on tarkoitus ohjata ihmiset käyttämään julkisia niin esimerkkinä pidetään nykyisiä vuoroja. Eiköhän vuorovaikutusta käydä kulisseissa puolin ja toisin, että julkisia vuoroja tullaa lisäämään ja tehostamaan.
Tämä väite esitetiin useasti ja usean toimesta myös Tampereella... Ja se ei pitänyt faktisesti paikkaansa, vaan molempien yleisökeskiarvot nousivat yli Hakemetsän kapasiteetin.Jos Jyväskylässä kävisi nyt niin, että autoille olisikin yhtäkkiä puolet vähemmän tilaa, niin se vähentäisi katsojamääriä, koska julkiset eivät ole realistinen vaihtoehto todella suurelle osalle kävijöistä.
PIdän ihan selvänä, että tähän pyritään saamaan parannuksia, kun uusi halli valmistuu. Jos julkiset kulkevat paremmin, niin kyllä ihmiset niitä käyttävät. Toki se voi vaatia vähän houkuttelua tai potkua persuuksiin, mutta kuitenkin.
Niin, Tampere ei kuitenkaan edelleenkään ole sama asia kuin Jyväskylä. Jos siellä oli jo valmiiksi toimivammat julkiset tai niistä tuli toimivampia uuden areenan myötä, niin se ei tarkoita, että Jyväskylässä olisi juuri nyt sama tilanne tai edes mahdollisuuksia samaan. Siellä on niin paljon enemmän ihmisiä, että julkisen liikenteen järjestäminen on hyvin erilaista verrattuna Jyväskylän alueeseen. Ei ole sattumaa, että Suomen toimivin julkinen liikenne löytyy sieltä missä ihmisiäkin on eniten, eli PK-seudulta.Tämä väite esitetiin useasti ja usean toimesta myös Tampereella... Ja se ei pitänyt faktisesti paikkaansa, vaan molempien yleisökeskiarvot nousivat yli Hakemetsän kapasiteetin.
Ihmettelen että Muurame olisi liian kaukana kulkea julkisilla matsiin Hippokselle, eikös se kulje niin että bussi pysähtyy Köyhälammen vieressä? Ja matka-aikaa ehkä se 30min? Minulla kestää julkisilla pidemmän aikaa Itä-Helsingistä Nordikselle...
Onneksi näillä puheilla ei ole enää tässä kohtaa yhtään mitään merkitystä.Muistitteko vielä, että olihan meillä tämäkin teema? En minäkään. Yhtä kaikki, taas mennään!
Konkaripoliitikko ja liikuntaprofessori ehdottaa Jyväskylään uutta jäähallia ratapihan päälle tai Killerille
"Suomen mielestä nykyisen jäähallin saneeraus ei ole ratkaisu, vaan pikemminkin imagotappio."
Eli nyt saneerauskin on väärin.
Nojuu ei tässä mitään konkretiaa ole. Olipahan kuitenkin vielä jotain asiaa aiheeseen näemmä.Onneksi näillä puheilla ei ole enää tässä kohtaa yhtään mitään merkitystä.
Ei sillä, etteikö se jäähalli ratapihan päälle olisi hieno juttu, mutta sen toteuttaminen ei vain ole tällä hetkellä realismia.
Tilaa on hyvinkin juuri tuossa ratapihan päällä/alueella.Se halli olisi pitänyt aikanaan rakentaa siihen Lutakkoon, kun siinä oli vielä tilaa...
Lyhyt matka keskustaan, helppo tulla junalla, esim. Tampereelta.
Olisi voitu hyödyntää messukäytössä jne.
No tilaa ei enään ole
Tämä ajatus alkaa olla 30-40 vuotta myöhässä.Se halli olisi pitänyt aikanaan rakentaa siihen Lutakkoon, kun siinä oli vielä tilaa...
Lyhyt matka keskustaan, helppo tulla junalla, esim. Tampereelta.
Olisi voitu hyödyntää messukäytössä jne.
No tilaa ei enään ole
Näinköhän olisi messukäyttö onnistunut. Siinä vieressä on kuitenkin Keski-Suomen suurin messukeskus nimeltä Paviljonki. Vastaavasti taas jäähallin tulo olisi varmaan näivettänyt Keski-Suomen messumahdollisuuksia talvisin.Se halli olisi pitänyt aikanaan rakentaa siihen Lutakkoon, kun siinä oli vielä tilaa...
Lyhyt matka keskustaan, helppo tulla junalla, esim. Tampereelta.
Olisi voitu hyödyntää messukäytössä jne.
No tilaa ei enään ole
Käsittääkseni katettu alue on käytännössä Asemakadun kohdalta suoraan Lutakkoon.Tilaa on hyvinkin juuri tuossa ratapihan päällä/alueella.
Jyväskylällähän on suunnitelma siirtää ratapiha muualle ja kattaa aseman seutu kannella kuten esim Tampereella.
Toisaalta tämän hetken suunnitelmiin ei sinne monitoimiareenaa saati jäähallia kuulu.
"Ratapihan" kattaminen kuitenkin on käsittääkseni aika korkealla jyväskylän investointisuunnitelmissa, sillä satama - lutakko ja keskusta halutaan yhdistää paremmin toimivaksi kokonaisuudeksi ja laajentaa keskustaa.
Ideana ihan kiva, mutta tässä on vaan yks pikku este. Tämä on mun mielestä käsitelty julkisesti jo muutamaan otteeseen mediassa, että koko ratapihan kattaminen tuskin tulee koskaan kyseeseen. Kattaminen kokonaisuudessaan on niin valtavan iso hanke rahallisesti, että jää toteutumatta. Kun katettu alue jää hyvin maltilliseksi, niin siihen ei edes mahtuisi minkäänlaista areenaa."Ratapihan" kattaminen kuitenkin on käsittääkseni aika korkealla jyväskylän investointisuunnitelmissa, sillä satama - lutakko ja keskusta halutaan yhdistää paremmin toimivaksi kokonaisuudeksi ja laajentaa keskustaa.
Mitä tulee Kimmo Suomeen. Kaveri oli se syy, minkä takia Hippokselle ei uutta monitoimiareenaa tule ja nyt sitten kun joudutaan saneeraamaan vanhaa, niin kaveri onkin sitä mieltä, että pitäisikin rakentaa uusi. Sangen fiksu mies, etten sanoisi.
Niin minun käsittääkseni ratapiha on tarkoitus siirtää muualle ja kattaa sitten nämä matkaliikenteen raiteet oliko niitä nyt sitten 1-4.Ideana ihan kiva, mutta tässä on vaan yks pikku este. Tämä on mun mielestä käsitelty julkisesti jo muutamaan otteeseen mediassa, että koko ratapihan kattaminen tuskin tulee koskaan kyseeseen. Kattaminen kokonaisuudessaan on niin valtavan iso hanke rahallisesti, että jää toteutumatta. Kun katettu alue jää hyvin maltilliseksi, niin siihen ei edes mahtuisi minkäänlaista areenaa.
Tämä kyllä täysin läppä jätkä ja todella fiksu...Mitä tulee Kimmo Suomeen. Kaveri oli se syy, minkä takia Hippokselle ei uutta monitoimiareenaa tule ja nyt sitten kun joudutaan saneeraamaan vanhaa, niin kaveri onkin sitä mieltä, että pitäisikin rakentaa uusi. Sangen fiksu mies, etten sanoisi.
Helppo tulla junalla joo, jääkiekon kannalta tosin vain Tampereelta ja Jämsästä. Tampereelle taas pääsee junalla helposti sekä Tampereen ympäryskaupungeista että monista isoista kaupungeista Helsinkiä myöten. Maantiede ja liikenneyhteydet jo sanelee sen, että Tampereen konsepti ei sellaisenaan toimi Jyväskylässä. Täällä pitäisi keskittyä siihen, miten saadaan Jyväskylän ja lähikuntien väki mobilisoitua hallille ja siihen on kaksi vastausta: Hyvät tieyhteydet, joista pullonkaulat Hippoksen ympäristöstä poistetaan ja hyvät, riittävät ja edulliset pysäköintimahdollisuudet.Se halli olisi pitänyt aikanaan rakentaa siihen Lutakkoon, kun siinä oli vielä tilaa...
Lyhyt matka keskustaan, helppo tulla junalla, esim. Tampereelta.
Olisi voitu hyödyntää messukäytössä jne.
No tilaa ei enään ole