Olen samaa mieltä @Flou: n kanssa katsojakapasiteetista, riittääkö se pitkällä tähtäimellä? Vaarana on että 5000 katsojan hallilla jäädään tuloksessa muista isommista kiekkokaupungeista.
On otettava huomioon että nämä keikkapaikat on huomattavasti pienempiä, eli ne kilpailee ihan eri sarjassa. Isompaan halliin olisi mahdollista saada esim. Cirque du Soleil tyyppisiä tapahtumia, tai taitoluistelun arvokisoja näiden isojen musiikki konserttien lisäksi.
Mitä minä olen tuosta räjäytyskuvasta ymmärtänyt, niin B-puolen seiniä ei siirretä, joka tarkoittaa ahtauden jatkumista toisella puolen hallia, eli tappituntumalla mennään edelleen erätauolla.
Eli kyllä tässä puhutaan vanhan fiksaamisesta, enkä ole oikein varma, onko lopputulos sitten sellainen jonka kanssa voidaan mennä seuraavat parikymmentä vuotta.
Ymmärrän että raha ei riitä uuden hallin tekemiseen, mutta ainakin hallin kapasiteetti tulee olla houkutteleva isoille tapahtumille, sekä katsojien oheispalvelut pitää saada nykyaikaiselle tasolle, pelkkä nakkimuki ei riitä.
Muutama huomio näihin lisäykseksi.
Ajatus, että jalkoihin jäädään, kun muuallakin latoa nousee, on tapahtuma horisontin suhteen maho. Se että nousee, on päinvastoin etu. Mikäli maahan löytyy kattava verkosto hallikiertueita varten, saadaan kyllä niitä isompia nimiä myös suomeen kiertämään, yhden tai kahden areenan vuoksi kiertuesuunnittelu kippaa Suomen aika tehokkaasti kalenterista pois, koska kustannustehokkaasti tarvitsisi useamman hallin legin jotta kannattaisi. Sen sijaan, että nämä paikkakunnat kilpailisivat muussakin kuin jääkiekossa, niiden pitäisi löytää synergiaedut toisiaan tukemaan. Tietysti tuohon kokoon mikä on, itse halliin kiekon lisäksi sopisi eri jäälajien arvokisoja ja naisissa ja nuorissa ihan mm - tason kiekkoakin, miksei myös taitoluistelun arvokisoja myös.
Samalla viisasta on happamuuden keskellä muistaa, että kyseessä on monitoimi keskus ja kulunkia tasoittaa JYPillekin juuri se, että kustannukset ei kaadu yksin niskaan ja uuden myötä tulot ymmärtääkseni on koko lailla hallinnoivan seuran tuloja. Monessa tapahtumassa muualla keskuksessa voi JYP olla myös osa - yrittäjänä, joka taas lisää niitä ansainta mahdollisuuksia ja jos nyt olette kaiken kirjoitetun jaksaneet lukea yltä, huomannette, että tuossa on useitakin mahdollisia päätuotetta tukevien yritystoimien aihioita, jos viisaus riittää niin JYP moniala tapahtuma yritys toisi lisää muskelia sen kiekon pyörittämiseen.
Mika lainatulta oli jäänyt huomaamatta räjäytyskuvan perusteella, oli liikevirtojen muutos aivan toiseksi. Halliin pääsisääntulo on toisen (kuvaakohan tuo?) kerroksen aulatasolta, joka myös aukeaa isoksi oleilu ja myynti tilaksi, lienee myös muuttuu ketterästi pienempien tapahtumien tilaksi viitaten noihin kahteen ensimmäiseen kappaleeseen. Samalla se vähentää käytävämyyntipisteiden palvelukuormitusta merkittävästi. Vaan jos halli on täysi, siellä on tungoksen tuntua ja niin pitääkin, jotta oikeasti kokee olevansa tapahtumassa.
Kuten näissä olen useasti julkituonut, ei kannata liikaa tuijottaa hallin päämäärään, joka on 5500 - 6000 välillä, vaan siinä on keskikokoinen halli ison areenan palveluilla ja fasiliteeteilla, kannattavuudeltaan ihan toista tasoa kuin yksittäinen halli, vaikka kaupungin keskustorilla. Isompi haali taas olisi kulunkipuolella vikatikki, koska mitään realismiin perustuvaa oletusta ei ole sen isomman käyttöasteen riittävyydestä vuosittaiseen ylläpito kustannukseen, eli väkisinkin se nettopotti pienenee, vaikka nuppimäärä kasvaisi.
Minusta siis JYP saa parhaan mahdollisen ratkaisun pulmaansa ja kasan työkaluja kiekkoa tukemaan, joita ei aiemmin ole voinut edes uneksia olevan. Kunhan vaan homma lähtisi pikimmiten valmistumaan.