Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 514 577
  • 3 024

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En puhunutkaan budjetäärisestä riittävyydestä, vaan ihan maalaisjärjellä ajateltuna. Tietysti syytä ottaa huomioon myös hallin muu käyttö, kun JYP ei todellakaan olisi ainoa käyttäjä.

Alunperin suunnitellun uuden hallin kapasiteetti taisi olla lätkämatseissa 6500, mutta jotain puheita oli, että sitä olisi saatettu kasvattaa 7000:n tuntumaan.

Mun mielestä kannattaisi tehdä maalaisjärjellä ajateltuna mahdollisimman hyvä hinta-laatusuhteeltaan sekä kannattavuudeltaan.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Täysin samaa mieltä, ei kahta sanaa.
Mun mielestä kannattaisi tehdä maalaisjärjellä ajateltuna mahdollisimman hyvä hinta-laatusuhteeltaan sekä kannattavuudeltaan.
Sitä ei nykyinen halli ole koskaan ollut ja ei myöskään uusi karsittu areena tule todennäköisesti olemaan. Kasvojen kohteista toki...
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Aivan varmasti Jyväskylässäkin löytyy halliin 5000-6000 katsojaa per peli, jos laadukkaita paikkoja on enemmän, joukkue pelaa voittavaa kiekkoa ja liiga hoitaisi asiansa niin kun maailman ranking ykkösenä keikkuvan maan pääsarjan kuuluisi hoitaa. Itsellä ehkä eniten tällä hetkellä hiertää tuo viimeinen kohta. Liiga on oikeasti todella kehnosti johdettu ja pyöritetty organisaatio monellakin tavalla.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä en ainakaan keksi uskottavaa perustetta, ettei jääkiekko olisi saavuttanut saturaatiopistettään suomessa
Tämä on muuten hyvä pointti. Se mitä nykyajan yläkoululaisia koukuttaa on tarjonnaltaan melkoisesti laajempaa kuin omaan aikaan, jolloin suunnilleen laskin aamuja seuraavaan torstaihin tai sunnuntaihin, että sai radion ja Kari Tynin selostukset viritellä antennia vääntelemällä kuuluviin (Sari Sirkkiä oli studiossa).

Tuolta pohjalta on kyllä pitkän aikavälin savottaa itse kullekin urheiluseuralle. Onneksi kuitenkin halleissa näkee vielä nuorempaa jengiä. Josko kasvaisivat JYP-elämään. Mutta hallikapasiteetin kannalta tämä on ihan olennainen näkökulma.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mun mielestä kannattaisi tehdä maalaisjärjellä ajateltuna mahdollisimman hyvä hinta-laatusuhteeltaan sekä kannattavuudeltaan.

Tähän on hyvä laittaa vielä, jotta asia oikeasti ymmärrettäisiin, että tässä nykysuunnitelmassakin JYP saa ison hallin fasiliteetit, mutta koska toimijaa ja ja kustannusten jakajaa on, niin pienemmän areenan hinnalla, minusta se on kustannustehokasta, jos mikä ja fiksua.

Toisaalta, tuleva kapasiteetti on kaikessa ihan riittävä Jyväskylään, myös pitkälle aikavälille, näihin jättilatoihin (noin leikillisesti) ei kolmen seutukunnan( Helsinki, Tampere ja Turku) lisäksi ole mitään järjellistä perustelua rakentaa suomeen, ehkä ainoa potentiaalinen lisäksi on sitten Oulussa sijaintinsa ansiosta tai syystä ja vissiin se gardeniakin jossain aikaikkunassa on tulossa, ellei ex Hartwall palaudu suomalaiseen omistukseen ja käyttöön.

Toivoisi todella, että lajiniilotkin kykenisivät tarkastelemaan asiaa kontekstissaan erottamatta hallia joksikin erilliseksi saarekkeeksi, jota se ei ole suunnitelmissa ja jota siitä ei tule todellisuudessakaan. JYP saa itselleen merkittävän kilpailuedun, kunhan tuo peevelin valitusrumba ja veronmaksajien rahojen kuppaaminen tulisi päätökseensä, tämä on oleellista, ei hallin koko, kun se kuitenkin riittävä kaikkeen ajateltuun on.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Tämä on muuten hyvä pointti. Se mitä nykyajan yläkoululaisia koukuttaa on tarjonnaltaan melkoisesti laajempaa kuin omaan aikaan, jolloin suunnilleen laskin aamuja seuraavaan torstaihin tai sunnuntaihin, että sai radion ja Kari Tynin selostukset viritellä antennia vääntelemällä kuuluviin (Sari Sirkkiä oli studiossa).

Tuolta pohjalta on kyllä pitkän aikavälin savottaa itse kullekin urheiluseuralle. Onneksi kuitenkin halleissa näkee vielä nuorempaa jengiä. Josko kasvaisivat JYP-elämään. Mutta hallikapasiteetin kannalta tämä on ihan olennainen näkökulma.

Yläkoululaisena mukavinta oli tavallaan se kun pääsi peliin kavereiden kanssa ilman vanhempia. Siellä oli sitten aina jotain poikaporukan hulinaa ja olin tätä samaa näkevinäni vielä viime kaudellakin. Lapset myös viihtyy niillä kehnommillakin paikoilla ja seisomakatsomossa.

Liigan ja JYPin asia on se markkinointi nuorelle kohderyhmälle. Esimerkiksi liigan puolesta tämä on ollut aivan olematonta. JYP on sentään käynyt kouluilla ja muissa tapahtumissa, siitä propsit. Liigalta puuttuu täysin esimerkiksi Puistolan ilmaveiviklipit, joita lapset sitten jakaa loiste silmissä toisilleen. Ja saattaa jopa syntyä se spontaani into lähteä peliin.

Tätä aspektia mä en vaan itse herran vuonna 2022 ymmärrä. Miten liigan some voi olla niin kehnoa? Lapset ja nuoret on kuitenkin niitä ketkä tuo rahaa kassaan hyvällä onnella vielä 20 vuoden päästäkin, jos ihminen saadaan nuoresta iästä ohjattua oikealle polulle.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tätä aspektia mä en vaan itse herran vuonna 2022 ymmärrä. Miten liigan some voi olla niin kehnoa? Lapset ja nuoret on kuitenkin niitä ketkä tuo rahaa kassaan hyvällä onnella vielä 20 vuoden päästäkin, jos ihminen saadaan nuoresta iästä ohjattua oikealle polulle.

Tässä on pointti, mutta silti mikään some ei ole ratkaisu yleisöpohjan laajentamiseen yksin. Siihen tarvitaan paljon muutakin. Liigaa kokonaisuutena voi syytellä, mutta onko se ihan noinkaan? On vaikea käsittää, millä liiga tai seurat kykenisi somettamalla tai muilla taikatempuilla merkittävään tulokseen kävijäkunnassa.

Itse näen sen niin ja tämä on myös koko hippos hankkeen mahdollisuus, että kun siellä ei ole vain yksi laji ja sinne on mahdollista syntyä "oleilukulttuuria" niin nuorille, kuin vanhemmillekin, siinä ohessa myös JYP hyötyy tämmöisestä olohuoneen jatkeesta, jonne ei ole kynnystä tulla ja ympärillä on runsaasti erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa itseään urheilemalla ja viihtyä kavereiden kesken. Ainoa, minkä näen puutteena ja toivoisin kompleksiin nikeltyvän on e urheilun mahdollisuus olla osa kokonaisuutta, jos tuo olisi otettu suunnittelussa haltuun ja kuuluisi samaan arkeen kaiken muun kanssa, olisi konsepti monta luokkaa vahvempi tulevaisuuteen, kuin liigan laittamat klipit, joihin enemmistö ei koskaan edes törmää.

Mitä sitten tulee itse liigaan kokonaisuutena sen rajat on sen kyvyssä pärjätä seuratasolla kansainvälisesti, jos paukut ei riitä riittävän kovaan kokonaisuuteen rahallisesti ei se siitä kohene millään vippaskonsteilla ja vaikka tasoa saataisiinkin nostettua, on siinäkin jo luonnolliset rajat liki samat kuin nyt. Siksi mä näen, että sen houkuttimen täytyy olla laajempi kuin rajallinen jääkiekko uutta katsojakuntaa hamutakseen, luonnollisiksi lääkkeiksi minä näen tässä monipuolisen alustan (eri lajit, palvelut ja mahdollisuus sosiaaliseen yhteisöllisyyteen) ja tämä toteutuu aika hyvin tuossa hankkeessa, tai se on mahdollista, jos osataan tarttua oikeaan asiaan ja toinen, kuten aiemmin kirjoitin kävijäpohjan laajuutta on mahdollista lajia laventamalla, eli kun se tulevaisuuden(oikeammin jo nykyisyyden) trendi on naisten ja tyttöjen urheilu, sieltä lätkämammojen ja pappojen, jos kohta lajin pariin pääsevien nuorten joukosta rakentuu se tulevaisuuden asiakaspohja ja sen lisä. Ruotsissahan (kuinka ollakaan) kehitys on jo paljon pidemmällä kuin suomessa ja siellä rakentuu ja jo on Euroopan kovin naisten kilpasarja. Laatu tuo katsojia ja kun sielläkään ei raha riitä miesten tasoa sen kummemmin lisäämään nykyisestä, ovat fiksuina tajunneet, missä kasvu on mahdollinen ja siihen tarttuneet.

Kunpa suomessakin koko liiga ottaisi asiakseen nostaa tuota puolta kilpailukykyisemmäksi, sieltä syntyisi se pöhinä, millä myös liiga nostaisi osakkeitaan ja kävijämääriään. Tiedän kyllä, että monelle minunkin ikäiselleni koko asia on joko vastenmielinen tai halveksuttava, mutta siinä se tulevaisuuden pärjääminen kuitenkin lepää, halusi tai ei.

JYPin osalta, kunhan viimein saataisiin hanke tulille on käsillä iso etu moneen muuhun liigapaikkakuntaan nähden ja jos vielä JYP kykenisi osaltaan nostamaan suomen naiskiekon tasoa kovemmaksi sarjaksi, sillä olisi vahvempi brändi ja realistinen tyhjä maali kasvattamaan katsojakuntaansa. Ihan toisella volyymilla kuin somettelemalla tavoittaen vain ne, joilla jo ennestään on kontaktipinta lajiin ja sen seuraamiseen. Tuotteen kunto on sen laatu ja se kuinka laajasti se puhuttelee erilaisia ihmisiä, joiden suhde lajiin on ollut ohut tai sitä ei ole ollut lainkaan.

Mulla on jostain syystä kuvitelma, että JYP on kyllä herännyt tähän todellisuuteen ja se on tullut esiin mm. Rautakorven esiin nostamassa yhdessä eri osaajien kanssa tekemisessä, koska siinä on JYPin etu ja mahdollisuus jo pelkästään olevien hankkeiden pohjalta. Eli pois tämä laji nurkkakuntaisuus, oikeasti ne tukevat toisiaan enemmän kuin kilpailevat, kunhan asia ymmärretään oikein.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Jännä juttu kun some on asiassa kun asiassa melkein nykyään se isoin juttu jolla ohjataan kuluttajakäyttäytymistä. Olet varmaan @JypFabu kuullut netflix-ilmiöstä? Ja samassa viestissä et usko someen mutta esität naisjääkiekkoa ongelmien ratkaisuksi?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Jännä juttu kun some on asiassa kun asiassa melkein nykyään se isoin juttu jolla ohjataan kuluttajakäyttäytymistä. Olet varmaan @JypFabu kuullut netflix-ilmiöstä? Ja samassa viestissä et usko someen mutta esität naisjääkiekkoa ongelmien ratkaisuksi?

Mites se piru ja raamattu menikään?

On hiukka harhaista verrata someboostausta palvelusta, jonka saa himaan laitteeseensa, ja jossa on sisältöjä vauvasta vaariin, jolloin sen boostaamiselle on selvä tilaus ja se on osa ansaintalogiikkaa. On aivan eri asia houkutella millään ilveellä ihmisiä tapahtumaan, joka on heille a)ei niin merkityksellinen b) ei mitään tarttumapintaa koko ilmiöön. Jo pelkästään tuossa kontekstissa muiden kuin jo asiaan vihkiytyneiden saaminen tiedon äärelle ja vakuutetuksi osallistumaan somen avulla on huono vitsi.

Ihan ykkösjuttu on saada kontaktipinta näihin "muihin" ihmisiin lähelle ja muun mielekkään sisällön kautta ( hippos hanke ja sen mahdollisuudet, jos käyttää ymmärretään) ja halusit tai et, trendi on se, että lisäarvo ja laajentuminen, niin harrastajapohjassa, kuin sen kautta yleisöpohjassa tapahtuu naisten jääkiekon kehittymisen ja siihen panostamisen kautta, muutoin yleisöpohjan saturaatiopiste on jo saavutettu, tai hyvin lähellä ääripistettään tässä maassa. Ilman mahdollisuutta monta luokkaa kovempitasoiseen sarjaan (sitä ei faktisesti ole talouden realiteettien myötä) mistään luonnollisesta katsojamäärien lisäämisestä on turha haaveilla, vaikka tunkisi koko somen klippejä täyteen.

Ei se sattumaa ole, että ruotsissa seurat panostaa nimenomaan naisten jääkiekkoon ja tällä kasvattavat brändinsä näkyvyyttä ja sitouttavat kuluttajiksi ihmisiä, jotka muuten eivät bisnestä löytäisi. Suomi vaan tulee aina jälkijunassa kaikessa, kun suuresti ajattelu on entistä suurempi halli ja kaikki on hyvin, sen sijaan, että oikeasti ajateltaisiin sen boksin ulkopuolelta ja uskallettaisiin liikkuihin ja edelläkävijyyteen.

Tuotteen parantamista/päivittämistä ei ole se, että hommataan ties mitä marakatteja ja satuhetkiä ottelutapahtuman kehittämiseen, vaan se, että löytää oikeanlaista synergiaa asioista jotka jo ympärillä on ja älyää liittää niitä osaksi kokemusta. Koska se kokemus on aina paikallinen ja aikaan sidottu some voi olla järjellinen vasta kun on rummutettavaa muillekin, kuin niille joille jääkiekko on elämäntapa, joko harrastuksena tai penkkiurheiluna, vain silloin se some voi tuoda jotain lisäetua rummutuksellaan. Kannattaa muistaa, että siinä kun ne netflixitkin, voi änärin ostaa kotisohvalleen kohtuu hinnalla, joten millä somehypellä liiga ikinä voisi kilpailla sitä vastaan?

Avain on siis sosiaalistamisessa pelitapahtumaa laajemmin kuin nyt, niin, että se on aidosti kiinnostava ja innostava osallistua, some on infoa, mutta ilman sisältöä sen infon arvo on nolla. Tätä minä olen yrittänyt paukuttaa tässä hallikeskustelussa, että JYPillä on käsissään hanke, jolla se saa valtavan kilpailuedun itselleen, eli saa areenan, joka on kokoaan suurempi ja mahdollistaa asioita, joita someilla ja kampanjoilla ei voi mitenkään oikein tehdä tai pelkällä hallilla koskaan, vaikka mahtuisi 20k istumaan ja toinen seisomaan.

Se, että naisten jääkiekon nousu ja merkitys seuratasolla on vielä 2022 jollekin uusi tai ihmeellinen asia arvoltaan ja merkitykseltään kyllä sitten ihmetyttää. No, tippavaarassa ei ole uusia tuulia on vain vanhoja ja hyväksi havaittuja.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän se on totuus, että tuollainen 7-15 vuotias saa somesta suurimman osan infosta.

Ei lue lehtiä, ei katso telkkaria, ei kuuntele radiota. Mikäli heidän alustoillaan ei ole seuraa nimeltä JYP, niin ei sitä ole heille olemassa. Tämä siis sellaisille tapauksille, jotka eivät itse pelaa tai heidän vanhempansa eivät raahaa heitä peleihin.

Lapset jauhavat samoista ilmiöistä, tilaavat suosikkiensa fanituotteita ja menevät heidän tapahtumiinsa. Tämä on helppo havaita omien lastenkin kautta.

Turussakin oli tubettajien lätkämatsissa melkein häkki täynnä. Itse pelillä ei ollut varmasti kauheasti yleisönpaljouden kanssa tekemistä, vaikka siellä suosikki jokaisella löytyikin.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Kannattaa muistaa, että siinä kun ne netflixitkin, voi änärin ostaa kotisohvalleen kohtuu hinnalla, joten millä somehypellä liiga ikinä voisi kilpailla sitä vastaan?

Vaikka sillä että hankalampi puhua koulu-, työ- tai harrastuskavereiden kanssa ja saada sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta Jyväskylässä kannattamalla jotain sattumanvaraista NHL-joukkuetta. Ja somehypellä voi saada Niilo Matias Petteri 9 veen mukaan tähän remmiin omassa kuplassaan. Ulkolaiset liigat ei koskaan voi kilpailla paikallisen liigan kanssa samoilla aseilla. Ihan rehellisesti sanottuna itsekin seuraan NHL:ää ja olen joukkueen kannattaja, mutta ei se pääse silti ikinä mitenkään samalle tasolle JYPin kanssa, Keski-Suomesta kun on kotoisin ja Jyväskylässä asun.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ulkolaiset liigat ei koskaan voi kilpailla paikallisen liigan kanssa samoilla aseilla. Ihan rehellisesti sanottuna itsekin seuraan NHL:ää ja olen joukkueen kannattaja, mutta ei se pääse silti ikinä mitenkään samalle tasolle JYPin kanssa, Keski-Suomesta kun on kotoisin ja Jyväskylässä asun.

Tässä osut naulan kantaan, mutta asia on myös päinvastoin, JYP ei myöskään pääse tuossa sapluunassa koskaan änärin tasolle, mutta se some on vasta sitten oleellinen asia, kun sillä somella on sisältö, joka tuo sellaista lisäarvoa, jota sillä änärillä ja netflixillä ei ole.

Kysehän on paljolti niistä keinoista ja toimista, millä JYP voi ja pystyy sitouttamaan uusia kannattajia aka maksajia tuotteelleen. Lätkäniilot ja niilonpojat on kokolailla valjastettu ja ilman visiota muusta se some on vaan sille ringille lisäarvo, ei JYPille.

Mun ajatukseni, jota yritän tässä heinäkuun iloksi laittaa lienee kohtuullisen sumea, mutta se johtuu pelkästään kirjaajan surkeasta some osaamisesta ja ajatusten kirjaamisen selkeydestä, eli sen puutteesta.

Some ja sen lisäarvo voi olla JYPille voitollinen vain, jos JYP kykenee inkarnoitumaan ihan fyysisellä tasolla osaksi isompaa potentiaalista kuluttajaperhettä. Pelkän lätkän varassa polut on koluttu jo loppuun, vaikka voi tietysti syytellä liigaa, kun ei laita klippejä, mutta totuus on että tällä hetkellä liigajoukkueilla ei oikeastaan ole mitään, millä somea tykittämällä saavuttaisi enempää, kun on jo saavuttanut, kalasta siinä sitten laajempaa käyttäjäpohjaa.

Mikäli jotakin siitä somesta olen ymmärtänyt, se perustuu siihen jakojen pöhinään, joita ihan tavan somekuluttajat siellä ns. ruohonjuuressa laittaa alulle. Vaan jos mietit, niin mikä voi oikeasti olla tavallisen liigajoukkueen täky saada tuo aikaan? Lajin niilot boostaa jo nyt ja ne joille asia on vieras swaippaa ne ohi, mitä jäi käteen syntyikö uutta?

Mikä minusta on koko asiassa banaani, on se mahdollisuus, minkä hippos 2020 (oliko se tolla nimellä?) tuo JYPin syliin pyytämättä ja yllättäen. Tuossa tulevassa kompleksissa on tukku muitakin lajeja, yhteisiä norkoilutiloja, joissa eri lajien parista tulevat voivat verkottua, se kuuluisa matalan kynnyksen kaupunkitila ja avaan vaikka typerällä esimerkillä asian pihviä. Siellä penskajoukossa on vaikkapa se justiina eveliina, joka harrastaa voimistelua ja tai kalpamiekkailua, joita vanhempansa pitävät sivistyneinä urheilulajeina ja muuta tippavaaran junttien noloutena, tapaa norkoillessaan arto anteron, nökönenän jolle lätkä on ollut aina se kaikki ja siinä tilassa mahdollistuu se, että justiina eveliina kiinnostuu arto anterosta ei niin vakavasti, mutta kun ihminen on, niin haluaa päästä lähemmäksi ja lapsia kun ovat, arto anteron lajia nähdä ja kokea mitä se on. Niinpä justiina eveliina ränisee vanhempiaan viemään matsiin näkemään arto anteroa ja päinvastoin, sitten masinoidaan kavereita näihin, kun yksinkään ei oikein iletä itselle vieraisiin kekkereihin mennä ja tässä JYPin pitää olla läsnä, niinkuin muidenkin lajien ja ihan ilman temppuiluja luonnollisesti syntyy alusta ja sisältö luoda se pöhinä, jossa niin JYP kun muutkin seurat saavat lajilleen sen somen oikeasti puolelleen, kun sen justiina eveliinan vanhempi saa hyvän kokemuksen pelistä ja palvelun tasosta, hän myös jakaa somessa kokemustaan kavereilleen, kuion myös JYPin laittamaa sisältöä jne. Kun näillä mennään ja näihin seura panostaa syntyy uutta katsojakuntaa JYPin peleihin ja viimein sillä somella on joku oikeasti vaikuttava sisältö johon nojautua.

Kuinka monessa suomen kiekkopyhätössä oikeasti löytyy aidon fyysisen olemisen pohjalta mahdollisuus laajentaa kävijämääräänsä ja löytää uutta asiakaskuntaa kuin hippos hankkeessa? Veikkaan ettei monessa ja se some tulee vasta sitten kun se on koukku millä kalastaa.

Sitten se toinen asia, mikä tuntuu laji ihmisille olevan jotenkin vaikea käsittää, mennään edelleen typerän esimerkin kautta, mutta ajatelkaa laajemmin, kun minä en sitä välttämättä osaa auki kirjoittaa, sylttytehdas kumminkin on siellä. Justiina eveliina tai joku kaverinsa, jonka on kieroudella ja pakottamalla saanut värvättyä arto anteroa seuraamaan saattaa saada kipinän haluta hokkareille kanssa. Jos JYP voi tarjota hyvän harrastus ja urheilija polun lajissa, siellä on saman tien vanhemmat ja heidän sidoksensa JYPin tavoitettavissa mukaan toimintaan ja innostumaan peleihin ja kannattamaan seuraa. Kun sitten näitä justiinoita on muutama kymmenen heidän vanhempiensa ja kaveriensa kautta tulee eksponentiaalinen määrä uusia mahdollisia katsojia heidän sidosryhmiensä kautta jne. Tässä ja vasta tässä se some voi tuoda oikeasti lisäarvon johon sillä on valta, sitten kun ruohonjuuri alkaa jakaa uutisia ym. vapaaehtoisesti syntyy se pöhinä, jossa some voi jos ei nyt räjäyttää pankin, niin tuomaan seuralle merkittävästi uusia katsojia ja sidosryhmiä ja ilman mitään myyntipuheita ja kokkapuheita ihan luonnostaan, tässä some on parhaimmillaan.

Kuten olen esiin ottanut, se tulevaisuus laajentua kannattajapohjassa on siinä naisten jääkiekon arvon kohottamisessa ja nostamisessa ensin siihen pisteeseen, että edustusjoukkue ei joudu maksamaan pelaamisestaan ja jopa edes jonkun elannon sillä kykenee luomaan ja tämä taas väkisinkin johtaa siihen, että sarjaan ja seuroihin saa parempia pelaajia ja taso viihdyttävyys paranee luoden seuralle uutta katsojakuntaa tätäkin kautta. Some auttaa vasta kun somella on autettavaa. Kannattaa myös huomata, mikä noste sillä on seuran brändille nykypäivänä, kun voi profiloitua tasa - arvoisen urheilun edistäjäksi, jäärä ei ehkä tykkää, mutta sponsorit kyllä.

Näissä kahdessa asiassa minun mielestäni todellisuus, jossa JYP kohentaa katsojamääriään ja kehittää vakavaraisuuttaan pääasiassa on, ja ei se ole pelkästään JYPissä näin, vaan koko lajin kohdalla tässä maassa, kaikilla vaan ei ole niin makoisaa pelipaikkaa kun JYPillä tätä toteuttamaan hippoksen myötä on.

Jos nyt joku osaa ja kykenee perustellen laittamaan jonkun muun kikka kuutosen millä liigan ja yksittäisen seuran katsoja ja kannattajapohjaa nykytodellisuudessa voi toisin parantaa, kuin olen kirjoittanut, siitä vaan sana on vapaa ja olisi kiinnostava kuulla pohtia uuden tiedon varassa asiaa, mutta kiitos ei isompi halli ja liigan pitäisi tehdä jotain, mutta en keksi mitään argumenteilla kuitenkaan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tätä aspektia mä en vaan itse herran vuonna 2022 ymmärrä. Miten liigan some voi olla niin kehnoa? Lapset ja nuoret on kuitenkin niitä ketkä tuo rahaa kassaan hyvällä onnella vielä 20 vuoden päästäkin, jos ihminen saadaan nuoresta iästä ohjattua oikealle polulle.
Liigan osalta en osaa antaa varmaa vastausta, mutta seurojen markkinoinnista minulla on arvaus. Seurojen myynti ja markkinointi on miehitetty usein ex-pelaajilla, jotka eivät välttämättä sitten ole niitä parhaita myyjiä ja markkinoijia. Ihan yleisestikin yritysmaailmassa myyntiin ja markkinointiin on otettu "tuttuja ja kavereita", koska näissä hommissa ei (yleisen mielipiteen mukaan, ei minun mielestäni) tarvitse sen enempää osaamista, vaan työn oppii tekemällä.

Tästä seuraa sitten se, että siellä myynnissä ja markkinoinnissa on niitä ex-pelaajia, joista joku ilkeämpi voisi käyttää termiä suojatyöpaikkalaiset. Siellä ei siis ole välttämättä alan kovimmat tekijät, vaan pikemminkin jonkinlaisessa kiitollisuudenvelassa uransa lopettanut ex-urheilija, jolla harvemmin on mitään sen suurempaa koulutusta kyseiseen työhön.

Muutenkin asenneilmapiiri on ollut takavuosina somen tuottamiselle se, että sitä toivotaan ja sitä pidetään tärkeänä, mutta harvempi siitä on valmis maksamaan. Vielä jokunen vuosi sitten eri urheilusarjoissa oli melko yleistä se, että somettajan palkintona oli se, että hän pääsi ilmaiseksi hallille. Palkintona siis se, ettei tarvitse maksaa töihin tulemisesta :) Onneksi tämä ajatusmalli alkaa olla historiaa, sillä hyvin tehdyn somen hyödyt ja niistä seuraavat eurot kannustavat siihen, että sille tekijälle kannattaa maksaa ihan oikeaa palkkaakin.

Oma arvaukseni on, että tullessa 2030-luvulle Liiga-joukkueille vakiintuu omat some-tiiminsä, ja nämä somettajat tunnetaan siinä missä vaikkapa joukkueen toimitusjohtajat ja huoltajat. Pelaajien tasoiseen arvostukseen ei välttämättä tulla koskaan pääsemään, mutta kyllä mä uskon, että jossain vaiheessa aletaan arvostamaan myös näkyvämmin seurojen some-tiimien henkilöitä. Ihan samalla tavalla kuin nyt kiitellään Risto Korpelan panosta toimitusjohtajan paikalla, niin tulevina vuosina Jatkiksenkin foorumilla saatetaan analysoida syvemmin "Matti Meikäläisen" hankintaa JYP:n sosiaalisen median vastaavana.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Liigan osalta en osaa antaa varmaa vastausta, mutta seurojen markkinoinnista minulla on arvaus. Seurojen myynti ja markkinointi on miehitetty usein ex-pelaajilla, jotka eivät välttämättä sitten ole niitä parhaita myyjiä ja markkinoijia. Ihan yleisestikin yritysmaailmassa myyntiin ja markkinointiin on otettu "tuttuja ja kavereita", koska näissä hommissa ei (yleisen mielipiteen mukaan, ei minun mielestäni) tarvitse sen enempää osaamista, vaan työn oppii tekemällä.

Tästä seuraa sitten se, että siellä myynnissä ja markkinoinnissa on niitä ex-pelaajia, joista joku ilkeämpi voisi käyttää termiä suojatyöpaikkalaiset. Siellä ei siis ole välttämättä alan kovimmat tekijät, vaan pikemminkin jonkinlaisessa kiitollisuudenvelassa uransa lopettanut ex-urheilija, jolla harvemmin on mitään sen suurempaa koulutusta kyseiseen työhön.

Muutenkin asenneilmapiiri on ollut takavuosina somen tuottamiselle se, että sitä toivotaan ja sitä pidetään tärkeänä, mutta harvempi siitä on valmis maksamaan. Vielä jokunen vuosi sitten eri urheilusarjoissa oli melko yleistä se, että somettajan palkintona oli se, että hän pääsi ilmaiseksi hallille. Palkintona siis se, ettei tarvitse maksaa töihin tulemisesta :) Onneksi tämä ajatusmalli alkaa olla historiaa, sillä hyvin tehdyn somen hyödyt ja niistä seuraavat eurot kannustavat siihen, että sille tekijälle kannattaa maksaa ihan oikeaa palkkaakin.

Oma arvaukseni on, että tullessa 2030-luvulle Liiga-joukkueille vakiintuu omat some-tiiminsä, ja nämä somettajat tunnetaan siinä missä vaikkapa joukkueen toimitusjohtajat ja huoltajat. Pelaajien tasoiseen arvostukseen ei välttämättä tulla koskaan pääsemään, mutta kyllä mä uskon, että jossain vaiheessa aletaan arvostamaan myös näkyvämmin seurojen some-tiimien henkilöitä. Ihan samalla tavalla kuin nyt kiitellään Risto Korpelan panosta toimitusjohtajan paikalla, niin tulevina vuosina Jatkiksenkin foorumilla saatetaan analysoida syvemmin "Matti Meikäläisen" hankintaa JYP:n sosiaalisen median vastaavana.

Siis liigajoukkueillahan on ihan mainiota somesisältöä. Liigan sen sijaan pitäisi neuvotella paremmat oikeudet esimerkiksi videoklippeihin ja niiden näyttämiseen. Ne pitäisi ehdottomasti löytyä somevirrasta, eikä jostain kahden 30 sekunnin mainoksen takaa cmoren sivuilta, jos sieltäkään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis liigajoukkueillahan on ihan mainiota somesisältöä. Liigan sen sijaan pitäisi neuvotella paremmat oikeudet esimerkiksi videoklippeihin ja niiden näyttämiseen. Ne pitäisi ehdottomasti löytyä somevirrasta, eikä jostain kahden 30 sekunnin mainoksen takaa cmoren sivuilta, jos sieltäkään.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Liigalla ja sen joukkueilla on tiettyjä oikeuksia jakaa klippejä ja koosteita somessa yms. omissa kanavissaan, mutta tätä on hyödynnetty turhan vähän.

Pikkulinnut visertää, että JYP ottaa somehommat vihdoin tosissaan. Tuleva kausi voi tuoda tullessaan merkittäviä parannuksia.
 

Powerage

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Anaheim Ducks
Pikkulinnut visertää, että JYP ottaa somehommat vihdoin tosissaan. Tuleva kausi voi tuoda tullessaan merkittäviä parannuksia.

Eikös tähän haettu tuossa keväämmällä jotain kansalaisiakin tekemään tyyliin nakkimukipalkalla JYPille somea? Toivottavasti siellä on ihan oikeaakin osaamista taustalla tulossa lisää ja sitten yhteisön kontribuutioita kylkeen nakkimukin hajuisena.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Mitä ketjun aiheeseen tulee, niin uskon että valitukset kaatuvat ja halliremontti pääsee alkamaan sen jälkeen, ehkä ensi keväänä. Ilman muuta uusi halli olisi ollut toimivampi ja yleisöystävällisempi, tätä vanhaa kun on vaikea rempata viihtyisäksi, B-puolella tulee Kihun seinä vastaan, ja päädyt on hankala toteuttaa niin että niistä tulee toimivia.


Jyväskylän talousalueen katsoja määrät on suhteessa menestykseen, isona osana etenkin viime vuosina on katsoja kokemus erätauoilla, ja pelin aikana, näissä ollaan kaukana siitä, mitä se parhaimmillaan voisi olla.

Otetaan nyt vaikka esimerkkinä tunnelman nostatus, Harvian tietovisa onnistuu laskemaan hyvänkin pelin fiiliksen pelikatkoilla, ketään ei kiinnosta tämä hassuttelu, saman asian ajaisi vaikka teksti tv mediakuutiolla.
Mikä sitten kiinnostaisi katsojia ja nostaisi tunnelmaa ?
Uskon että Klipit hienoista taklauksista ja maaleista voisivat toimia paremmin, siihen perään vauhdikasta musiikkia, nämä siis Liigan mainoskatkon aikana, lyhyillä katkoilla riittää hyvä musiikki, suhteessa pelitapahtumiin.

Nykyisen hallin lihis linjaan erätauoilla tuskin saadaan muutosta vanhan hallin aikana, mutta miksi ei voida jatkaa minikaukalon olut bub perinnettä, siellä ainakin tarjoilu toimi ja musiikista vastasi monesti paikallinen bändi, ainakin viikonloppupeleissä tätä voisi kokeilla.
Tilanpuute on ongelma jota nykyisessä hallissa ei pystytä ratkaisemaan, olisihan se hienoa jos vaikka lapsille olisi teemapelejä, joissa on vaikka lastenbändi soittamassa erätauoilla, tai vaikka kasvomaalausta ym.ohjelmaa.

Rempatun hallin katsojamäärä taitaa jäädä n.6000 katsojaan, joka on aivan liian vähän, oikea määrä olisi n. 7500-8000 katsojaa, mikäli hallin pitäisi olla toimiva seuraavat 20 vuoden tarpeisiin.

Kun nyt uutta hallia ei saada, niin toivoa sopii että tästä vanhasta saataisiin katsojille viihtyisä ja tarpeeksi suuri, toivataan taas kerran, että ei nyt sössitä tätäkin hanketta.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Rempatun hallin katsojamäärä taitaa jäädä n.6000 katsojaan, joka on aivan liian vähän, oikea määrä olisi n. 7500-8000 katsojaa, mikäli hallin pitäisi olla toimiva seuraavat 20 vuoden tarpeisiin.

Kun nyt uutta hallia ei saada, niin toivoa sopii että tästä vanhasta saataisiin katsojille viihtyisä ja tarpeeksi suuri, toivataan taas kerran, että ei nyt sössitä tätäkin hanketta.

Ihan hyvää ajatelmaa, mutta ihan kuten moni muukin hukkaa sitä merkittävää asiaa tässä hippos hankkeessa, että kyse ei ole pelkästä jäähallista, eikä se ole mikään yhden tempun poni kun toteutuu. Moni ei tunnu osaavan mieltää, että kokonaisuus tekee sen, että uusittu areena osana kokonaisuutta tarkoittaa, että fasiliteeteiltaan ja tilamahdollisuuksiltaan halli on paljon kokoaan suurempi ja tämä mahdollistaa monia viihtymiseen liittyviä tekijöitä katsojille, niin erätauoilla, kuin pelien ulkopuolellakin. Sillä syntyvällä kaupunkitilalla monen muun lajin yhteydessä on oikeasti niitä sytykkeitä synnyttää sitä somepöhinää ja nimenomaan pöhinää joka realisoituu seuralle fyysisinä kuluttajina. Pelkkä someilu, kun ei tuo seuralle killinkiäkään, ilman osallistavaa sisältöä. Tässä on sitten paikka somen ammattilaiselle löytää ja osua niihin suoniin joissa ns. kultaa.

Toinen mihin järkiään törmää näissä keskusteluissa on sokeus hallin kokoon. Ilman onnistunutta lisäkäyttäjä sitouttamista tuo tuleva halli jää kokonaisuudessaan vajaakäytölle täyttöasteeltaan, sitä ei paikkaa ne muutamat pelit, joilla täyttöaste lähentelee sataa, kun se onnistunut keskiarvo kauden mitalla lienee lähempänä neljää, kuin viittätuhatta katsojaa. Siis onnistunut. Kapasiteetti on siis juuri passeli ja kokonaisuus parantaa katsojakokemusta merkittävästi. Ihan sinne tulevaisuuteenkin pitkälle taatusti riittää. Näille jättihalleille ei ole, eikä tule tilausta kuin isoissa kasvukeskuksissa tässä maassa ja niissä vissiin ainoa toteutumaton on gardenia stadissa. Oulun seutu toki saattaa kuulua tähän kolmikkoon pääosin sijaintinsa ansiosta, mutta ainoakaan muu liigapaikkakunta suomessa ei. Kun se kapasiteetti on siellä 6 -7000 t. max siinä on seuroille ihan riittämiin työmaata saada täyttöastetta yli 80% nyt ja tulevaisuudessa. Se, mikä tosiaan kannattaa tajuta ja huomioida on, että sen ansiosta että hippos on lajikeskittymä sen palvelutaso on sama kuin jättihallin = parempi katsojakokemus, kuin erillisessä jäähallissa.

Mä ihmettelen haaveilua uudesta areenasta, mutta ehkä siellä on joku epärealistinen unelma, että yksittäinen halli voittaisi jotenkin tämän tulevan kokonaisuuden palveluillaan, viihtyisyydellään ja kykenisi jollain konstilla pysyvästi laajentamaan katsojamääriään paremmin, kuin tuleva hippos.

On selvää, että jos kokemusta rakennepiirustuksien katsomisesta ei ole, voi olla vaikea kaivaa niistä kaikkea mitä ne kertoo, mutta silti kehotan saatavilla olevia piirustuksia uudestaan syynäämään ja pyrkimään visualisoimaan itselleen mitä ne kertoo. Ne rakenne piirustukset eivät ole mitään arkkitehtitoimistojen pr mielikuva hömppää, vaan niissä on ihan oikeaa dataa ja niiden pohjalta asioita toteutetaan. Toki, tällä hetkellä ainakaan minun näkemissäni julkisuuteen annetuissa piirustuksissa ei ihan kaikkea ja kattavasti ole esillä, mutta kyllä se iso kuva siellä on ymmärrettävästi havaittavissa ja se ei ole lainkaan huono minun mielestäni, vaan päinvastoin parempi.

Kun mainitset tuon katsoja kokemuksen tapahtumassa, niin tämä kokonaisuus tämänkin hetkisen tiedon valossa antaa JYPille aivan toisen tason eväät nostaa se elämystasolle. Pelkässä yksittäisessä areenassa sellaista ei koskaan olisi. Edelleen oleellisinta on mihin tila taipuu, ei se, että se on haali, jonka täyttäminen riittävästi on poikkeus ja haave.

Muistakaa siis pohtiessanne, että kyse ei ole vanhan hallin remppaamisesta tai miltään osin pelkästä hallihankkeesta, se paljon isompi juttu ja sellaisena iso JYPin etu.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Meillähän on ollut 99-prosenttisesti rohkeutta alkaen Hippos2020-megahankkeen alkuperäisestä visiosta, mutta pieni ja äänekäs ankeuttajatrio on onnistunut Suomen lain puitteissa torppaamaan ja viivyttämään hanketta vuositolkulla ja sitä myötä sitä on rajattukin pienemmäksi. Toki, ei täällä mitään 10k hallia koskaan haaveiltukaan, mutta nykyinen visio on kaukana rohkeasta alkuperäisestä.

Kunnon areena olisi takuulla ollut muutakin liiketoimintaa mahdollistava kuin ”pelkkä” jäähalli.

Muistan, kun suoritin MBA-tutkintoani Jyväskylässä ja sinne tuli Hippos2020:n kaveri kertomaan siitä projektista, niin heidän laskelmat olivat sellaiset, että Hippos-infraa (hotellit, urheiluhallit, liiketilat yms) käyttäisi vähintään n15000 ihmistä/kävijää vuoden jokaisena päivänä. Toki ottelupäivinä ihmisiä on enemmän liikkeellä mutta tosiaan tuo laskelma koski vuoden kaikkia päiviä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Joo alunperin hankkeen tavoitteena oli kasvattaa vuotuinen kävijämäärä 1,6 miljoonsta 4,6 miljoonaan, joka meinaisi tuommoista 4,4k/päivä -> 12,6k/päivä kasvua.

En sitten tiedä kuinka paljon tuosta tavoitteesta on tultu alaspäin, mutta luulisi, että vähintään 10k päivässä pitäisi onnistua.

On tuo 10k kävijää/vierailijaa/asiakasta päivässä melko kova lukema sekin.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Muistan, kun suoritin MBA-tutkintoani Jyväskylässä ja sinne tuli Hippos2020:n kaveri kertomaan siitä projektista, niin heidän laskelmat olivat sellaiset, että Hippos-infraa (hotellit, urheiluhallit, liiketilat yms) käyttäisi vähintään n15000 ihmistä/kävijää vuoden jokaisena päivänä. Toki ottelupäivinä ihmisiä on enemmän liikkeellä mutta tosiaan tuo laskelma koski vuoden kaikkia päiviä.
Eikös tuohon ollut tarkoitus rakentaa myös kauppoja ja muuta ns. päivittäisiä käyntejä kerääviä palveluita lähiseudun asukkaille? Jos miettii niin työpaikkahan tuo kompleksi olisi jo aika monelle Kihuineen, hotelleineen, ravintoloineen ja kauppoineen. Parkkihalli olisi myös siirtänyt osan alueen työvoimasta käyttämään alueen parkkipalveluita.

En itse näe, että tuossa laskelmassa on ihan älyttömästi ilmaa sisäurheilukaudella. Kesällä voi olla tiukkaa päästä noihin lukemiin. Mutta toki, kun tuosta alkuperäisestä suunnitelmasta ei ole enää jäljellä juuri mitään, ei noihin lukemiin päästä mitenkään.

Alkuperäiseen suunnitelmaan kuitenkin kuului myös aika monta asuinrakennusta ja näiden asukkaille nuo alueen palvelut olisivat olleet juurikin ne lähimmät ja käyttöä olisi varmasti sitä kautta tullut.

Jos jossain tuossa on ollut ilmaa, se on kaiken jären mukaan ollut hotellikävijöissä. Toki maailma on muuttunut valtavasti tuon laskelman teon jälkeen, mutta silti kilpailu hotellien suhteen ei ollut myöskään mitenkään pientä Jyväskylässä. Toki rallien aikana myydään kaikki, mutta ne muut päivät onkin sitten eri asia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos jossain tuossa on ollut ilmaa, se on kaiken jären mukaan ollut hotellikävijöissä. Toki maailma on muuttunut valtavasti tuon laskelman teon jälkeen, mutta silti kilpailu hotellien suhteen ei ollut myöskään mitenkään pientä Jyväskylässä. Toki rallien aikana myydään kaikki, mutta ne muut päivät onkin sitten eri asia.
Varmastikin hotellin käyttöä on ajateltu pitkälti sen mukaan, että alueesta on tarkoitus tulla erinomainen paikka urheiluun liittyvälle leireilylle. Niissäkään laskelmissa ei välttämättä ole erityisesti ilmaa, jos vain hotellia pystytään myymään kilpailukykyisellä hinnalla näille leiriryhmille.

Voi piru kun nyt saisivat iskettyä lapion maahan viimeistään ensi vuoden aikana.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Eikös tuohon ollut tarkoitus rakentaa myös kauppoja ja muuta ns. päivittäisiä käyntejä kerääviä palveluita lähiseudun asukkaille? Jos miettii niin työpaikkahan tuo kompleksi olisi jo aika monelle Kihuineen, hotelleineen, ravintoloineen ja kauppoineen. Parkkihalli olisi myös siirtänyt osan alueen työvoimasta käyttämään alueen parkkipalveluita.

Juu, Elixiaa ja muita yrityksiä, hotellia, yo-kenttää, pesisarenaa yms. Mutta tosiaan se oli melko kunnianhimoinen laskelma JKL:n talousalueelle.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Näemmä Raumalla uusittiin vanha halli. LED-kaukalo ja muuta mukavaa.

Hinta mielestäni huutavan halpa, vain miljoonan. Lukko maksaa sen ”itse”.

Jyväskylässä pelkkä parkkialueen hiekkakentän pohja maksaa sen miljoonan, olettaen, että siihen asti joskus päästään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös