Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 667 653
  • 4 214
Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
Olen kanssa sitä mieltä, että hanke on lähtökohtaisesti hieno asia. Se mikä tulee olemaan lopputulos voikin olla lopulta vähemmän hieno juttu.
Tämä kohta rupes hämäämään, pystyisitkö meille asiaan vähemmän vihkiytyneille vääntämään ihan rautalangasta nämä uhkakuvat tämän hankkeen tiimoilta.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Noin niinkun suomifutiksen ystävänä näkisin myös hyvänä että kun kerran miljoonilla tehdään urheilurakentamista niin kyllä siinä futisstadioninkin saisi samaan syssyyn rakentaa, vaikka pienenkin. Harjun fasiliteetit ovat vielä enemmän aikaansa eläneet kuin Hippoksen, jota sentään on välillä paikattu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen kanssa sitä mieltä, että hanke on lähtökohtaisesti hieno asia. Se mikä tulee olemaan lopputulos voikin olla lopulta vähemmän hieno juttu.
Voisitko nyt tarkentaa, että mitä nämä uhkakuvat sitten ovat? On toki selvää, että tiettyjä asioita vielä puidaan, mutta on myös varsin selvää, että päättäjät myös haluavat tämän mittaluokan projektin onnistuvan, jolloin ratkaisut näihin asioihin löydetään.

Pysäköinti- ja liikennesuunnitelmien osalta on lähinnä kyse siitä, mihin lopulliseen ratkaisuun päädytään. Hyviä vaihtoehtoja on jo esillä, mutta niitä ei ole lyöty lukkoon. Kyse ei todellakaan ole siitä, että näihin asioihin ei kiinnitettäisi riittävästi huomiota tai niitä ei pidettäisi tärkeinä, vaan ne nimenomaan ovat pirullisen tärkeitä asioita juuri niille, jotka tästä hankkeesta ovat vastuussa ja joille hankkeen onnistuminen myös eniten merkitsee. Tuosta kirjoituksesta saa sellaisen kuvan, etteivät hankkeen takana olevat tahot välitä siitä miten liikenne tai pysäköinti alueella sujuu, joka on varsin kaukana totuudesta.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Argumentit, Avtomobilist, FCV, Happee, JyP, Lohi
Mielestäni tuollaisen projektin kohdalla on aina hyvä että tulee erinäisiä näkemyksiä suunnalta jos toiselta. Avointa keskustelua kaipaisin vielä enemmänkin, vaikka joukkoon varmasti mahtuisi niitä hutipuheenvuoroja. Esimerkiksi liikenneratkaisut tuohon alueeseen on todella haasteelliset enkä näe asian piilottelussa yhtään hyviä puolia projektia ajatellen. Päinvastoin, nyt niitä ratkaisuja tulisi kysellä itse kuluttajilta. Selvää on se että niin kauan kun autoja on liikenteessä, niillä myös tapahtumiin kuljetaan.

Erikoista on myös se miksei nykyrakennusten kunnosta kerrota kuin summittaisia arvioita. Ihmettelen että jos Hipposhalli on juuri korjattu perusrakenteiltaan, miksei siitä ole kerrottu yhtään missään tai sitten itseltä on mennyt täysin ohi ennen tuota mielipidekirjoitusta. Jos noin on niin herää maalaisjärjellinen ajatus: Miksei rakennuksia purettaisi ja uusita sitä mukaa kun oikea peruskorjauksen tarve tulee? Vaikuttaa siltä että tämmöistä ajatusta ei lainkaan haluta päästää ilmoille. Toki tiedän että tietyt hyödyt painaa tässä rajusti, ja syystäkin, mutta omaan korvaan toimintakuntoisen tilan purkaminen ennenaikojaan ei kuulosta järin ekologiselta.

Karrikoiden: Miltä jalkapallohallin korvaaminen muutamiksi vuosiksi eteenpäin nykyisellä Hipposhallilla kuulostaa? Tai olisiko jäähallirakennuksella jotain muuta käyttöä vielä ennen romuttamista?

Ymmärrän kyllä että alue on suunniteltu kokonaisuutena rakennettavaksi, vaiheittain toki, jo siksikin ettei mikään alueen urheilulajeista jää blokkiin. Oleellista on kuitenkin se että vaihtoehtoista keskusteluakin olisi, mistä voi löytää hyviä pointteja. Sikäli kun mikään ei ole niin mustavalkoista tässäkään asiassa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni tuollaisen projektin kohdalla on aina hyvä että tulee erinäisiä näkemyksiä suunnalta jos toiselta. Avointa keskustelua kaipaisin vielä enemmänkin, vaikka joukkoon varmasti mahtuisi niitä hutipuheenvuoroja. Esimerkiksi liikenneratkaisut tuohon alueeseen on todella haasteelliset enkä näe asian piilottelussa yhtään hyviä puolia projektia ajatellen. Päinvastoin, nyt niitä ratkaisuja tulisi kysellä itse kuluttajilta. Selvää on se että niin kauan kun autoja on liikenteessä, niillä myös tapahtumiin kuljetaan.

Erikoista on myös se miksei nykyrakennusten kunnosta kerrota kuin summittaisia arvioita. Ihmettelen että jos Hipposhalli on juuri korjattu perusrakenteiltaan, miksei siitä ole kerrottu yhtään missään tai sitten itseltä on mennyt täysin ohi ennen tuota mielipidekirjoitusta. Jos noin on niin herää maalaisjärjellinen ajatus: Miksei rakennuksia purettaisi ja uusita sitä mukaa kun oikea peruskorjauksen tarve tulee? Vaikuttaa siltä että tämmöistä ajatusta ei lainkaan haluta päästää ilmoille. Toki tiedän että tietyt hyödyt painaa tässä rajusti, ja syystäkin, mutta omaan korvaan toimintakuntoisen tilan purkaminen ennenaikojaan ei kuulosta järin ekologiselta.

Karrikoiden: Miltä jalkapallohallin korvaaminen muutamiksi vuosiksi eteenpäin nykyisellä Hipposhallilla kuulostaa? Tai olisiko jäähallirakennuksella jotain muuta käyttöä vielä ennen romuttamista?

Ymmärrän kyllä että alue on suunniteltu kokonaisuutena rakennettavaksi, vaiheittain toki, jo siksikin ettei mikään alueen urheilulajeista jää blokkiin. Oleellista on kuitenkin se että vaihtoehtoista keskusteluakin olisi, mistä voi löytää hyviä pointteja. Sikäli kun mikään ei ole niin mustavalkoista tässäkään asiassa.
Tottakai kaikenlainen järkevä keskustelu on paikallaan, mutta kun tuntuu siltä, että hanketta vastustavilla tahoilla ei ole oikeasti kiinnostusta edes selvittää asioita. Ei synny järkevää vuoropuhelua, jos vastustavat puheenvuorot ovat luokkaa itkupotkuraivarit, joista näkee kilometrien päähän, ettei ko. henkilöllä ole koko hankkeesta juuri mitään tietoa.

Liikenneratkaisut ovat haasteelliset, mutta mistä ihmeen piilottelusta puhut? Kyseisen ongelman ratkaisustahan on puhuttu paljon ja todella avoimesti. Se on hankkeen vetäjille yksi olennaisimmista ja tärkeimmistä asioista. Ei ole kenenkään etu, jos liikennejärjestelyt eivät toimi kunnolla.

Totuus on, että nykyiset rakennukset ovat kaikesta huolimatta kohtalaisen iäkkäitä ja vaikka ne vielä olisivatkin käyttökelpoisia, niin hirvittävän kauan ne eivät sitä tule olemaan, jos lisäkorjauksia ei suoriteta. On yksinkertaisesti pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna kaikkien kannalta järkevintä, että vanhoista rakennuksista hankkiudutaan tämän hankkeen myötä eroon.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään ilmestyneessä SuurJyväskylän lehdessä pieni juttu Hippos2020-projektista.
Jutun mukaan hankevaihe on loppusuoralla ja rakentaminen alkaisi näillä näkymin vuodenvaihteessa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tänään ilmestyneessä SuurJyväskylän lehdessä pieni juttu Hippos2020-projektista.
Jutun mukaan hankevaihe on loppusuoralla ja rakentaminen alkaisi näillä näkymin vuodenvaihteessa.


Onkos projektista millaisia kuvia viime aikoina julkaistu ? Googlesta löytyi tälläinen.... Eli hallihan näyttäisi tulevan nykyisen taakse suunnilleen
 

david

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tottakai kaikenlainen järkevä keskustelu on paikallaan, mutta kun tuntuu siltä, että hanketta vastustavilla tahoilla ei ole oikeasti kiinnostusta edes selvittää asioita. Ei synny järkevää vuoropuhelua, jos vastustavat puheenvuorot ovat luokkaa itkupotkuraivarit, joista näkee kilometrien päähän, ettei ko. henkilöllä ole koko hankkeesta juuri mitään tietoa.

Jep. Tätä kutsutaan populismiksi. Kuten Suomesta ja maailmalta näkee, se on aika vahva ase omien agendojen ajamiseen. Varsinkin, kun nk. syvät kansanrivit (jotka kuulemma tietävät) eivät juuri vaivaudu lukeneisuudessaan itsekään lööppejä syvemmälle.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Väite "jäähalliyhtiö ei varautunut riittävästi lainojenmaksuun, eikä jäähallin käyttäjiltä peritty riittäviä maksuja" on minusta erikoinen. Yhtiön olisi täytynyt tietää jo sitä perustaessa, että laina tulee voida maksaa 10 vuotta etuajassa takaisin, koska yhtiö kenties ajetaan alas pääosakkaan toimesta? Muutoin ylimääräisten puskurien kerääminen taseeseen "pahan päivän varalle" näyttäisi ylisuurten käyttäjämaksujen keräämiseltä - ja valitusta siitäkin tulisi. Minun tietojeni mukaan halliyhtiö on laskenut käyttömaksut niin, että ne kattavat hallista aiheutuvat kulut.

Liikenneongelmat? Ne ovat tosiasia nyky-Hippoksen alueella ja tuhansien ihmisten tapahtumat tuppaavat nykyisillä liikennemuodoilla jumittamaan kadut ja tiet. Moottoritietä alueen läpi tuskin vedetään ja Hippoksen omaa metrolinjaa tai raitiovaunupysäkkiä saadaan tiettävästi odotella vielä tovi. Voidaan "Hippos" sijoittaa Taka-Keljoon pois keskustan liikennettä tukkimasta, mutta se on oman keskustelunsa paikka.

Rakennusten kunnon paremmaksi arvuuttelu vaatisi arvioijien nimiä taakseen saadakseen uskottavuutta. Plus ottavatko kirjoittajat huomioon, että hankkeen ideana on rakentaa enemmän kerrosneliöitä, mitä vanhoilla rakenteilla ei saatane aikaiseksi?

Jääviyskysymys on sen sijaan erittäin relevantti. Ei näytä hyvältä, jos kaupungin viroista siirrytään valmistelupuolelta toiselle puolelle neuvottelupöytää. Vaikkei vääryyttä lakien mukaan tehtäisi, hyvä veli -maine ja epäily suhmuroinnista tarttuu kuin savu puseroon. Kirjoituksessa on siis myös hyviä kysymyksiä ja ne ansaitsevat vastineen kehitysyhtiöltä.

Suurin murhe kirjoittajilla lienee se tuttu "joku tienaa tällä". Varmasti. Eivät eläkefirmat ja muut rahoittajat ole laskutaidottomia. Muttei se ole este sille, että kokonaisuus on kaupungille plussalla. Terve skeptisyys julkisen ja yksityisen rahan hankkeissa on paikallaan, mutta kateus toiminnan motiivina on sieltä huonoimmasta päästä. Jos Hippos2020-hanke toteutuu, se antaa (tämän hetken tiedoilla) Jyväskylän kaupungille enemmän veroeuroja - ja toisaalta vastinetta veroeuroille - kuin kaupungin puuhatessa omin nokkinensa.
 
Viimeksi muokattu:

david

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suurin murhe kirjoittajilla lienee se tuttu "joku tienaa tällä". Varmasti. Eivät eläkefirmat ja muut rahoittajat ole laskutaidottomia. Muttei se ole este sille, että kokonaisuus on kaupungille plussalla. Terve skeptisyys julkisen ja yksityisen rahan hankkeissa on paikallaan, mutta kateus toiminnan motiivina on sieltä huonoimmasta päästä. Jos Hippos2020-hanke toteutuu, se antaa (tämän hetken tiedoilla) Jyväskylän kaupungille enemmän veroeuroja - ja toisaalta vastinetta veroeuroille - kuin kaupungin puuhatessa omin nokkinensa.

Suomalainen on valmis maksamaan viiskymppiä ettei naapuri saa satasta :)
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Onkos projektista millaisia kuvia viime aikoina julkaistu ? Googlesta löytyi tälläinen.... Eli hallihan näyttäisi tulevan nykyisen taakse suunnilleen
En parempia ole vielä nähnyt, suunnitelmat varmaan muuttuvat jonkun verran vielä, lähinnä liikenne järjestelyt on tapetilla. Uusi monitoimiareena tulee nykyisen hallin viereen, futiskentän ja pesäpallokentän kohdalle.
Suomalainen on valmis maksamaan viiskymppiä ettei naapuri saa satasta :)
Heh, ja kateus vie sorsat ja kalat köyhästälammesta..
 

Tach

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kovasti vastustajat vetoavat siihen, että "kuntalaisia harhautetaan liian pienillä kustannuslaskelmilla, todellisuudessa rahaa tarvitaan paljon enemmän, näin on käynyt ennenkin". Siltikään tätä ei perustella mitenkään, eikä anneta edes esimerkkejä missä näin on aiemmin käynyt. Ihme vöyhkäämistä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kyllä tässä on suuri vaara vielä kusahtaa loppumetreillä kun tämä JYPin hyöty halliyhtiön lainoissa tuli esille.

Onhan tuo totta että JYP tästä hyötyy ja ehkä liikaakin lätkä edellä tätä on suunniteltu mutta veikkaanpa että tuossa nyt jotain sorvataan että JYP ottaa jotain lisävastuita ja sitten uuteen käsittelyyn.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä tässä on suuri vaara vielä kusahtaa loppumetreillä kun tämä JYPin hyöty halliyhtiön lainoissa tuli esille.

Onhan tuo totta että JYP tästä hyötyy ja ehkä liikaakin lätkä edellä tätä on suunniteltu mutta veikkaanpa että tuossa nyt jotain sorvataan että JYP ottaa jotain lisävastuita ja sitten uuteen käsittelyyn.
Miten homma voisi tähän asiaan kupsahtaa? Kuka tai ketkä edes kykenisivät pistämään kapuloita rattaisiin tällä perusteella? Kun puhutaan siis niistä joita ko. asia edes kiinnostaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Miten homma voisi tähän asiaan kupsahtaa? Kuka tai ketkä edes kykenisivät pistämään kapuloita rattaisiin tällä perusteella? Kun puhutaan siis niistä joita ko. asia edes kiinnostaa.

Ei pidä väheksyä vastavoimien vaikutusta politiikassa. Taas on jos millaisia vaaleja tulossa ja useat asiat populisoidaan vaikka ne eivät itseä koske tai kiinnosta. Niin ja ammattilaisurheilua kyllä vastustaa tietty kansanosa jos se tapahtuu vähääkään verovaroilla rakennetuissa/tuetuissa tiloissa.

En mä usko että tämä nyt enään kusahtaa mutta kyllä on viivästymisen vaaraa, katsokaapa vaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei pidä väheksyä vastavoimien vaikutusta politiikassa. Taas on jos millaisia vaaleja tulossa ja useat asiat populisoidaan vaikka ne eivät itseä koske tai kiinnosta. Niin ja ammattilaisurheilua kyllä vastustaa tietty kansanosa jos se tapahtuu vähääkään verovaroilla rakennetuissa/tuetuissa tiloissa.

En mä usko että tämä nyt enään kusahtaa mutta kyllä on viivästymisen vaaraa, katsokaapa vaan.
Meinaan vaan, että hyvin pitkälti kaikki oleellisimmat asiat on jo käsitelty ja hyväksytty. Todella paljon pitää tapahtua, että tähän vaiheeseen edenneen projektin osalta vedetään jo tehtyjä päätöksiä takaisin.

Pelkkä viivästyminenkin vaatisi sitä, että päätöksiä vedettäisiin takaisin. Ja sitä ei ihan kevyesti tehdä.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkos projektista millaisia kuvia viime aikoina julkaistu ? Googlesta löytyi tälläinen.... Eli hallihan näyttäisi tulevan nykyisen taakse suunnilleen
Tosiaan uusi jäähalli/areena tulee nykyisen jalkapallokentän, tekojään ja osittain pesäpallokentän paikalle. Havainnekuvia on nähtävissä ainakin projektin nettisivustolla. Hippos2020 -projekti löytyy myös Facebookista, josta löytyy paljon kaikenlaista tietoa ja kuviakin. Voi halutessaan tykätä ja/tai alkaa seuraamaan. Noissa kannattaa vierailla, jos aihe edes vähän kiinnostaa.

Liikenneongelmat? Ne ovat tosiasia nyky-Hippoksen alueella ja tuhansien ihmisten tapahtumat tuppaavat nykyisillä liikennemuodoilla jumittamaan kadut ja tiet. Moottoritietä alueen läpi tuskin vedetään ja Hippoksen omaa metrolinjaa tai raitiovaunupysäkkiä saadaan tiettävästi odotella vielä tovi. Voidaan "Hippos" sijoittaa Taka-Keljoon pois keskustan liikennettä tukkimasta, mutta se on oman keskustelunsa paikka.
Liikenne- ja pysäköintiongelmat ja puutteelliset suunnitelmat koetaan kaupungin johdossa merkittäväksi ongelmaksi, joten en lähtisi asiaa väheksymään. Ja kun alueen liikenne on sinunkin mielestäsi ongelmallinen jo nykyisessä tilanteessa, niin miksi ongelmia ei edes yritettäisi korjata ja tilannetta parantaa? Tämä voi lopulta nousta suureksi ongelmaksi koko hankkeen kannalta. Vähintään se 5 miljoonaa kaupungin rahaa pitäisi tähän jostain raapia kasaan.
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.
Hippoksen liikennejärjestelyt on näin mutulla paskimmat (erityisesti jos hallilta haluaa kääntyä Rautpohjankadulle) mitä löytyy liigaseurojen hallien läheisyydestä. Kyllä siihen joku ratkaisu pitäisi löytää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sehän on kaikille varmasti selvää, että liikennejärjestelyt ovat nykyäänkin tuolla alueella huonot, mutta sitä en ymmärrä, että miksi tätä käytetään alueen uudistamishanketta vastaan? On ollut alusta asti selvää, että projektiin tulee kuulumaan myös liikennejärjestelyjen parantaminen, joten eikö tämä hanke ole siltäkin kannalta katsottuna pelkästään positiivinen asia?
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Köyhälammen voisi kuivattaa ja täyttää. Sen kohdalta sitten uusi liittymä Hippoksen alueelle. Näin saataisiin suuri osa liikenneongelmista purettua.

Tuota tuskin silti tehdään, koska pitäähän Norssin ala-asteen oppilaiden päästä syksyisin kalastamaan ne 15 kiintiökiiskeä tuosta lätäköstä. Ja missä JYP-juniorit sitten lenkkeilisivät, jos ei lampea voisi juosta ympäri?
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.
Köyhälammen voisi kuivattaa ja täyttää. Sen kohdalta sitten uusi liittymä Hippoksen alueelle. Näin saataisiin suuri osa liikenneongelmista purettua.

Tuota tuskin silti tehdään, koska pitäähän Norssin ala-asteen oppilaiden päästä syksyisin kalastamaan ne 15 kiintiökiiskeä tuosta lätäköstä. Ja missä JYP-juniorit sitten lenkkeilisivät, jos ei lampea voisi juosta ympäri?
Tämä olisi yksi ratkaisu, mutta valitettavan epätodennäköinen kuten totesit.

Jäähallin alle vaan parkkihallia ja Köyhälammen täytettyä sen alle voisi rakentaa rampin Länsipäijänteentieltä sisään ja ulos. Näin ainakin ne ketkä lähtee etelään päin pääsisivät nopeaan pois alueelta.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Argumentit, Avtomobilist, FCV, Happee, JyP, Lohi
Uuteen halliin siis huputetaan penkit sieltä minne ristitään the kannattajakatsomo. Onko tästä jo jotain tietoa tuleeko se olemaan "automaattisesti" päätykatsomo?

Havainnekuvan perusteella isomman ja avaramman hallin päätykatsomot on kokoluokkaa sama kuin nykyisessä hallissa. JYP haluaa olla kaikilla mittareilla Euroopan paras joten kannattajakulttuurille on ehdottomasti oltava valmiudet uudistua sekä kasvaa mukana. Vertauksena Bernissä kannattajat on hallin sivukatsomossa yläkerrassa. Ajatus Jyväskylässä tuntuu nyt absurdilta mutta mikäli sivukatsomosta keskeltä paikkoja vihkittäisiin kannattajille, tuon parempaa kasvualustaa tunnelman luomiselle ei voisi toivoa. Halliin jäisi vielä runsaasti hyviä istumapaikkoja. Parempaa kannustinta ihmisille tulla kannattajakatsomoon on vaikea keksiä ja tuossa JYPin on fiksua olla rohkea. Pienestä päädystä tulee karsinafiilis mikä tekee visuaalisen rajan aktiivikannattajien ja tavan katsojien välille, jolloin psykologisesti tavan katsoja ei koe luontevaksi aktivoitua niin helposti mukaan, verrattuna siihen että aktiivikannattajat olisivat "rahvaan" seassa ja rajatonta tilaa kasvulle olisi.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Olen hiukan ulkona tästä hankkeesta. Kiinnostaa toki paljon, mutta etäisyys tuo intoon määrättyjä rajoitteita. Olen ketjua hiukan lueskellut, mutta onko toteutumisen todennäköisyys mikä vaikka perinteisellä 5-10 asteikolla? Muutamassa aiemmassa viestissä käy ilmi, että poliittiset päätökset vielä mukana sotkemassa kuviota. Voin toki ketjuakin kahlailla vapaapäivän ratoksi.

Edit: Mikähän on muuten perinteinen 5-10 asteikko?
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Olen hiukan ulkona tästä hankkeesta. Kiinnostaa toki paljon, mutta etäisyys tuo intoon määrättyjä rajoitteita. Olen ketjua hiukan lueskellut, mutta onko toteutumisen todennäköisyys mikä vaikka perinteisellä 5-10 asteikolla? Muutamassa aiemmassa viestissä käy ilmi, että poliittiset päätökset vielä mukana sotkemassa kuviota. Voin toki ketjuakin kahlailla vapaapäivän ratoksi.

Mä arvioisin että toteutuminen on varmaan 8+ jossain muodossa,aikataululle heitän 6. Nuo liikennejärjestelyt voi tuoda haasteensa ja poliittinen prosessi.

Täällä on ilmeisen nuorta ja optimistista porukkaa kun ajatellaan että 300M projekti todella tulee tuolla aikataululla ja kokoluokalla niinkun alunperin on ajateltu :)
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Olen hiukan ulkona tästä hankkeesta. Kiinnostaa toki paljon, mutta etäisyys tuo intoon määrättyjä rajoitteita. Olen ketjua hiukan lueskellut, mutta onko toteutumisen todennäköisyys mikä vaikka perinteisellä 5-10 asteikolla? Muutamassa aiemmassa viestissä käy ilmi, että poliittiset päätökset vielä mukana sotkemassa kuviota. Voin toki ketjuakin kahlailla vapaapäivän ratoksi.
Isoimmat päätökset jo tehty, niin sanoisin että varovaisemmillaankin voisi antaa hankkeen toteutumiselle 8,5 kouluarvosanan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös