Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 666 035
  • 4 204
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jyväskylä ei ole Tampere eikä Helsinki etenkään joukkoliikenteen kannalta, joten hallin saavutettavuus autolla on erittäin tärkeä asia. Tämä voi olla kompastuskivi tietäen Jyväskylän viime vuosien autovihamielisyyden. Tieyhteydet ja pysäköintimahdollisuudet pitää saada kuntoon ja paljon parempaan kuntoon kuin Nokia Areenalla. Hippos on sumppu, joten sinne tulisi rakentaa eritasoliittymät kahteen suuntaan joko siltojen tai tunnelien muodossa. Melko selkeä suunta on etelään, sinne lähtee kaksikaistainen tie, jossa ei ole heti liikennevaloja toppaamassa liikennettä.

Zsiisus.. Detroitko sulla on mielessä Jyväskylästä rakentaa?



Se, että joukkoliikennettä ei ole Tre tapaan ei ole muusta kiinni kuin siitä, millaisia valintoja tehdään. Eli "autovihamielisyydeksi" kokemasi asia (jota se siis ei ole, vaan kaupungin tekemistä viihtyisämmäksi siä oleville) tarkoittaa, että autoväyliä ei keskustoihin rakenneta koska JOS rakennetaan, autot lisääntyy, ruuhkat pahenee (induced demand) ja kaupunkiasumisen viihtyvyys laskee. (tune Detroit)



Maalla asuva voi ajatella noin.. tai siis monasti ajattelevatkin, myös Tre tai Hki seuduilla joissa tätä asennetta ollaan saatu vähennettyä panostamalla siihen joukkoliikenteeseen, sen etuisuuksiin ja vuorotiheyksiin. (Ei! Jkylä ei ole liian pieni mihinkään tästä, seudullinen joukkoliikennelautakunta tekee ihmeitä, alko tre 2014). Mutta siis kaistojen ja teiden lisääminen johtaa vian autoliikenteen kasvuun, se ei poista ruuhkia (induced demaand, googla jos et usko, havaittu jo satavuotta sitten) ja huonontaa entisestään asumisviihtyvyyttä. Joukkoliikennepanostuksethan sataa myös niiden laariin, joiden on olosuhteiden pakosta käytettävä omaa autoa, koska ruuhkat vähenee, lisäkaistat henkilöautoille lisää niitä.



Tietty jos Jyväskylä haluaa pysyä maalaispitäjänä, by all menas, rakentakaa lisäkaistoja, mutta jos haluatte olla Kaupunki ja asua Kaupungissa, olla kaupunkilaisia, niin tollaset maaseutupuheet kaistoista ja eritasoliittymistä kannattas torpata heti alkuunsa. Tampereenkin vetovoima on alkanut laskea, kun täällä on "autopuolue" saanut hölmöyksiään läpi ja nyt tämä "ennakkoluulottomuus" josta Tamperetta on hehkutettu on Kummolan johdolla muisto vaan. 5 vuotta ja nää päätökset tulee vaikuttaan ikävillä tavalla kaupungin vetovoimaan täällä… älkää toistako virheitä vaan ajakaa sitä keskustan kehittämistä (hienot edellytykset siä) ja joukkoliikennepanostuksia.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Zsiisus.. Detroitko sulla on mielessä Jyväskylästä rakentaa?



Se, että joukkoliikennettä ei ole Tre tapaan ei ole muusta kiinni kuin siitä, millaisia valintoja tehdään. Eli "autovihamielisyydeksi" kokemasi asia (jota se siis ei ole, vaan kaupungin tekemistä viihtyisämmäksi siä oleville) tarkoittaa, että autoväyliä ei keskustoihin rakenneta koska JOS rakennetaan, autot lisääntyy, ruuhkat pahenee (induced demand) ja kaupunkiasumisen viihtyvyys laskee. (tune Detroit)



Maalla asuva voi ajatella noin.. tai siis monasti ajattelevatkin, myös Tre tai Hki seuduilla joissa tätä asennetta ollaan saatu vähennettyä panostamalla siihen joukkoliikenteeseen, sen etuisuuksiin ja vuorotiheyksiin. (Ei! Jkylä ei ole liian pieni mihinkään tästä, seudullinen joukkoliikennelautakunta tekee ihmeitä, alko tre 2014). Mutta siis kaistojen ja teiden lisääminen johtaa vian autoliikenteen kasvuun, se ei poista ruuhkia (induced demaand, googla jos et usko, havaittu jo satavuotta sitten) ja huonontaa entisestään asumisviihtyvyyttä. Joukkoliikennepanostuksethan sataa myös niiden laariin, joiden on olosuhteiden pakosta käytettävä omaa autoa, koska ruuhkat vähenee, lisäkaistat henkilöautoille lisää niitä.



Tietty jos Jyväskylä haluaa pysyä maalaispitäjänä, by all menas, rakentakaa lisäkaistoja, mutta jos haluatte olla Kaupunki ja asua Kaupungissa, olla kaupunkilaisia, niin tollaset maaseutupuheet kaistoista ja eritasoliittymistä kannattas torpata heti alkuunsa. Tampereenkin vetovoima on alkanut laskea, kun täällä on "autopuolue" saanut hölmöyksiään läpi ja nyt tämä "ennakkoluulottomuus" josta Tamperetta on hehkutettu on Kummolan johdolla muisto vaan. 5 vuotta ja nää päätökset tulee vaikuttaan ikävillä tavalla kaupungin vetovoimaan täällä… älkää toistako virheitä vaan ajakaa sitä keskustan kehittämistä (hienot edellytykset siä) ja joukkoliikennepanostuksia.
En katso asiaa omalta kantiltani, vaan Jypin ja jäähallin vetovoiman kantilta. Itse asun Jyväskylän parhaiden bussilinjojen vieressä keskustan tuntumassa. Menestyäkseen Jypin pitää pystyä vetämään katsojia koko Keski-Suomesta, eikä täällä ole käytännössä minkäänlaista joukkoliikennettä, kun mennään Muuramea ja Laukaata etäämmälle. Tampereelle voi saapua kätevästi junalla kaikista ilmansuunnista ja 1,5 tunnin junamatkan päässä asuu varmaan miljoona ihmistä. Jyväskylään pääsee kätevästi junalla Pieksämäeltä, Jämsästä ja Tampereelta.

Anyway jos katsotaan asiaa puhtaalta pöydältä, olisin kansiareenan kannalla. Siinä olisi junat, bussiasema, tiestö ja parkkihalleja valmiina vieressä. Jos taas valinta on Hippos, autoliikenteen edellytykset olisi pakko laittaa siellä kuntoon.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
En tiedä onko linkattu tänne aiemmin, mutta näemmä Jylkkäri-verkkolehdessä on julkaistu vuosi sitten poikkeuksellisen kattava yhteenveto HIppos-hankkeen vaiheista vuodesta 2015 asti ja taustoitetaan tuossa myös Hippoksen historiaa laajasti.

Onhan tuo surullista luettavaa maaliskuusta 2019 eteenpäin.

"Ensimmäinen valitus tehtiin maaliskuun 2019 puolivälissä. Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen valittivat emeritusprofessori ja kaupunginvaltuutettu Kimmo Suomi (sd), eläkkeellä oleva kaupungin entinen liikuntajohtaja Pekka Sihvonen ja eläkkeellä oleva kaupungin liikelaitoksen entinen projektipäällikkö Ilmo Viitanen."

Henkilökohtaisesti en usko, että tänne enää koskaan saadaan tuoreita ja terveitä liikuntatiloja saatika kilpaurheiluun ja tapahtumiin soveltuvaan modernia jäähallia, Hippokselle tai minnekään muuallekaan.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
En tiedä onko linkattu tänne aiemmin, mutta näemmä Jylkkäri-verkkolehdessä on julkaistu vuosi sitten poikkeuksellisen kattava yhteenveto HIppos-hankkeen vaiheista vuodesta 2015 asti ja taustoitetaan tuossa myös Hippoksen historiaa laajasti.

Onhan tuo surullista luettavaa maaliskuusta 2019 eteenpäin.

"Ensimmäinen valitus tehtiin maaliskuun 2019 puolivälissä. Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen valittivat emeritusprofessori ja kaupunginvaltuutettu Kimmo Suomi (sd), eläkkeellä oleva kaupungin entinen liikuntajohtaja Pekka Sihvonen ja eläkkeellä oleva kaupungin liikelaitoksen entinen projektipäällikkö Ilmo Viitanen."

Henkilökohtaisesti en usko, että tänne enää koskaan saadaan tuoreita ja terveitä liikuntatiloja saatika kilpaurheiluun ja tapahtumiin soveltuvaan modernia jäähallia, Hippokselle tai minnekään muuallekaan.
Kyllä ne tilat tulevat ennemmin tai myöhemmin. Hippos2020 -hanke on kuitenkin saanut siipeensä niin monella tavalla, että aikakin ajoi jo sen ohi, kuten vuosiluvustakin näkyy. Itse korvaisin monnarin ja Hipposhallin uudella liikuntakeskuksella ja rakentaisin Hippokselle harjoitusjäähallit sekä jalkapallostadionin. Jäähalli-monitoimiareena sitten matkakeskuksen viereen radan päälle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä ne tilat tulevat ennemmin tai myöhemmin. Hippos2020 -hanke on kuitenkin saanut siipeensä niin monella tavalla, että aikakin ajoi jo sen ohi, kuten vuosiluvustakin näkyy. Itse korvaisin monnarin ja Hipposhallin uudella liikuntakeskuksella ja rakentaisin Hippokselle harjoitusjäähallit sekä jalkapallostadionin. Jäähalli-monitoimiareena sitten matkakeskuksen viereen radan päälle.
Vaikea on ymmärtää näitä puheita, kun Hippoksen hanke voi tällä hetkellä hyvin ja rakentaminen on alkamassa pian.

Ainahan sitä voi pilvilinnoja maalailla, mutta realismi on eri asia. Hippoksen hanke on toteutumassa, eikä aika ole ajanut sen ohi, vaikka viivästyksiä onkin tullut.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Kyllä ne tilat tulevat ennemmin tai myöhemmin. Hippos2020 -hanke on kuitenkin saanut siipeensä niin monella tavalla, että aikakin ajoi jo sen ohi, kuten vuosiluvustakin näkyy. Itse korvaisin monnarin ja Hipposhallin uudella liikuntakeskuksella ja rakentaisin Hippokselle harjoitusjäähallit sekä jalkapallostadionin. Jäähalli-monitoimiareena sitten matkakeskuksen viereen radan päälle.
Eipä taida riittää 2030-luku siihen valituskierrokseen, mikä lähtee liikkeelle, jos keskustaan jotain uutta visioi, ja siihen mennessä yleinen kustannustaso on noussut niin paljon, että tarvitaan varmaan puoli miljardia 200 miljoonan sijaan.

Hyvältä tuo suunnitelmasi noin muutoin kuulostaa. Tapahtumat sinne mihin pääsee julkisilla (jotta voi myydä, ostaa ja juoda kaljaa) ja harjoituspaikka sinne, missä on parkkitilaa. Toki se toinen kohderyhmä eli lapsiperhe Jyväskylästä ei tule matsiin julkisilla, joten parkkitilaa tarvittaisi joka tapauksessa myös keskustaan. No mutta, onhan siellä radan päällä ilmatilaa täytettäväksi.

PS. @Nelfor hienoa, jos Hippoksen hanke voi hyvin ja rakentaminen on alkamassa pian. Pian? Kun lumet sulaa? Tänä vuonna?
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Eipä taida riittää 2030-luku siihen valituskierrokseen, mikä lähtee liikkeelle, jos keskustaan jotain uutta visioi, ja siihen mennessä yleinen kustannustaso on noussut niin paljon, että tarvitaan varmaan puoli miljardia 200 miljoonan sijaan.

Hyvältä tuo suunnitelmasi noin muutoin kuulostaa. Tapahtumat sinne mihin pääsee julkisilla (jotta voi myydä, ostaa ja juoda kaljaa) ja harjoituspaikka sinne, missä on parkkitilaa. Toki se toinen kohderyhmä eli lapsiperhe Jyväskylästä ei tule matsiin julkisilla, joten parkkitilaa tarvittaisi joka tapauksessa myös keskustaan. No mutta, onhan siellä radan päällä ilmatilaa täytettäväksi.

PS. @Nelfor hienoa, jos Hippoksen hanke voi hyvin ja rakentaminen on alkamassa pian. Pian? Kun lumet sulaa? Tänä vuonna?
Keskustassa on jo parkkihalleja ja samoin Lutakossa. Jopa Kankaan hallista olisi vielä suht siedettävä matka.

Hippos -hanke on nyt vaiheistettu alkuperäisen kerralla kaikki -ajatuksen sijaan. Rahoitus ei ole kasassa edes ensimmäiseen vaiheeseen. Puhumattakaan toisesta ja kolmannesta vaiheesta. Ja jäähalli on se kolmas. Jos kokonaisuudesta puuttuu vielä kunnolliset liikennejärjestelyt (en tiedä tuosta asiasta) niin minusta hanke ei ole kovin hyvässä lennossa. Tätä vauhtia kolmannen vaiheen aloitukseen menee vielä niin kauan, että ehtisi hyvin vielä tsekkamaan tuon kansiareena -ajatuksen.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Keskustassa on jo parkkihalleja ja samoin Lutakossa. Jopa Kankaan hallista olisi vielä suht siedettävä matka.

Hippos -hanke on nyt vaiheistettu alkuperäisen kerralla kaikki -ajatuksen sijaan. Rahoitus ei ole kasassa edes ensimmäiseen vaiheeseen. Puhumattakaan toisesta ja kolmannesta vaiheesta. Ja jäähalli on se kolmas. Jos kokonaisuudesta puuttuu vielä kunnolliset liikennejärjestelyt (en tiedä tuosta asiasta) niin minusta hanke ei ole kovin hyvässä lennossa. Tätä vauhtia kolmannen vaiheen aloitukseen menee vielä niin kauan, että ehtisi hyvin vielä tsekkamaan tuon kansiareena -ajatuksen.
Rahoitus tulee ratkeamaan aivan pian ja rakennuttajatkin haalivat tällä hetkellä töitä epätoivoissaan kun rakennusalalla tilanne on mikä on, joten valinnanvaraa on runsaasti ja rakentaminen tulee alkamaan kesään mennessä. Jos/kun ensimmäinen vaihe aloitetaan, niin nuo muutkin vaiheet tullaan viemään maaliin suunnitelman mukaan. Tavalla tai toisella. Kesken projektia ei tulla jättämään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hippos -hanke on nyt vaiheistettu alkuperäisen kerralla kaikki -ajatuksen sijaan. Rahoitus ei ole kasassa edes ensimmäiseen vaiheeseen. Puhumattakaan toisesta ja kolmannesta vaiheesta. Ja jäähalli on se kolmas. Jos kokonaisuudesta puuttuu vielä kunnolliset liikennejärjestelyt (en tiedä tuosta asiasta) niin minusta hanke ei ole kovin hyvässä lennossa. Tätä vauhtia kolmannen vaiheen aloitukseen menee vielä niin kauan, että ehtisi hyvin vielä tsekkamaan tuon kansiareena -ajatuksen.
Rahoituksen osalta alkaa olla valmista kaikkien vaiheiden suhteen. Eikä ole enää kyse siitä, että rahoittajia ei löydy, vaan vaihtoehtoja on useampia ja nyt tehdään viimeisiä valintoja niiden väliltä.

Liikennejärjestelyt on jo aikoja sitten suunniteltu uusiksi, eli ainakin pääpiirteiltään sen suhteen ollaan myös hyvässä vauhdissa.

Se nyt on ihan selvää, että hanke etenee vääjäämättömästi, eikä mitään kansiareenoita enää kukaan edes harkitse. Vielä vähemmän sen jälkeen, kun lapio on isketty maahan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jyp HT
Ihan hyvä, että projekti etenee. Mutta se monitoimiareena kannattaisi todellakin harkita uudestaan.

Kattamalla asemapihan ja rantaväylän saataisin kaupungin keskustaan, järven rannalle viisitoista (15) hehtaaria priimaa rakennuspinta-alaa myytäväksi sijoittajille (siltojen väli 1km x 150 metriä, noin suurinpiirein). Siitä saisi rahaa, tulevista kiinteistöveroista saisi rahaa, tulevasta liiketoiminnasta tulisi verotuloja, kiinteistöjen arvonnousu ja myynti toisi verotuloja, ja rakentamisen kerrannaisvaikutukset olisivat merkittäviä (rakennustulot x 4.1 = vaikutus alueen talouteen). Pitäisi olla yhtä helppo business päätös kuin Barbie 2 leffan teko. Ja Jyväskylän ahkerimmat valittajat juuri halusivatkin tätä, joten sekin uhka on pienempi. Kukas muuten omistaa Asuntosäätiön ja mistä puolueesta valittajat olivat? En tiedä, tuli vain mieleen. *Columbo smirk*

Hattua pitää nostaa tälle pohdinnalle ja taustatyölle ja ennen kaikkea perusteluilla. ... Mielellä sitä ajaisi hallin pihaan jatkossakin mutta tilanteet muuttuu, se on hyväkdyttävä. Myös tällaisen jonka parasta huvia on ajaa autolla/moottoripyörällä kesäiltana.
Kiitos. Hallin pihalle parkkeeraminen ei ole tehokasta maankäyttöä, ja nykyäänkin parkkeeraus toimii vain VIP-kortilla - muuten joutuu ajamaan kuravelliin pesäpallokentän taakse ja kävelemään pimeässä mudassa/jäällä 5-10 minuuttia kelistä ja ruuhkasta riippuen. Ja jonottamaan tyhjäkäynnillä puoli tuntia lähdettäessä kun on ruuhkaa. Modernissa monitoimihallissa pitää olla parkkihalli kuten Hartwall Areenalla, mistä pääsee suoraan joka ilman suuntaan vähintään 2-kaistaista tietä niin, että liikenteenohjauksen kanssa ruuhka puretaan nopeasti. Schaumannin kohdalta pääsee autolla suoraan Kuokkalan sillalle sekä pohjoiseen ja etelään rantaväylää.

Hippoksella ei onnistu liikenne, ellei entistä moottoritietä vedetä 4-kaistaisena Köyhänlammen yli hallille. Hyvästi viheraluemaisuus. Mutta miten pitäisi päästä paremmin Palokkaan, Seppälään tai Halssilaan? Voionmaankatu ja Keskikatu ovat pullonkauloja eikä niitä voi muuttaa 4-kaistaiseksi ilman jalkakäytävien poistamista tai talojen siirtämistä. Keskussairaalantien kauttakaan ei liikennettä voi vetää Rantaväylälle 4-kaistaisena koska välissä on Alvar Aalto museo. Ruusupuiston (viheralue) jyräämällä ja rakentamalla toisen sillan museon ja Ruusupuisto-talon välistä saisi suoran 4-kaistaisen liittymän Rantaväylälle, jos radan alikulkua korjaisi hieman. Siis ihan hieno, jos tuo liikenneongelma korjataan, mutta näkemissäni kuvissa se oli entisellään - miten siis korjaus on suunniteltu?

Zsiisus.. Detroitko sulla on mielessä Jyväskylästä rakentaa?
No se kyllä ratkaisisi liikenneongelmia, kun olisi Eight Mile Roadin varsi täynnä puskutraktorilla kolattavia hylättyjä taloja ja voisi perässä vain vetää asfalttia päälle.
kaistojen ja teiden lisääminen johtaa vian autoliikenteen kasvuun, se ei poista ruuhkia (induced demaand,
Tästä ruuhkien rakentamisesta liikenteen ohjausmenetelmänä olen kyllä jyrkästi eri mieltä, koska se tutkitusti lisää päästöjä, meluhaittaa, mikromuovi- ja nokipäästöjä (renkaat, jarrut), kuljetuskaluston kustannuksia, työvoimakustannuksia ja aiheuttaa ihmisille terveyshaittoja (stressi, huono katuilma, turhat kolarit). Älyttömin liikenteen viheridea. Sen sijaan tie/ruuhkamaksuillöa ja maksullisella pysäköinnilla voidaan tehokkaammin ohjata ihmisiä ja tienata rahaakin: Manhattanilla kukaan ei halua omistaa autoa, ellei ole pakko, koska esim lätkäpelin parkkimaksu oli $50; Singaporessa ihmiset suunnittelevat ajonsa tarkemmin, koska tiettyjen kohtien läpi ajamisesta tulee ajankohdan mukaan määräytyvää ruuhkamaksua. Ei ole joutopiilejä siellä tuntien ruuhkiksi kuten Manilassa (sinnekin tehtiin pylväiden päälle toinen maksullinen tieverkosto, niin ei köyhät töni autoillessakaan).

Mutta Hippokselle ei mene junarataa vaan se kiertää kätevästi lähes ympäri Hippoksen keskustasta Vasikkalammelle. Lyhin etäisyys Ruusupuiston kohdalta 747 m linnuntietä, Vasikkalammelta metsän läpi 837 m. Molemmat ylämäkeen, kävellen 1.1 km menee about 20 minuuttia. Jyväskylän ensimmäistä (?) sporaa ei voi rakentaa korkeuseron vuoksi (harju välissä). Jäljelle jäävät siis bussit, mutta toisin kuin esim. Mannerheimintiellä tsadissa tai Nääsvillen Hämeenkadulla, Jyväskylän kaduilla ei ole tilaa tehdä erillistä bussikaistaa. Joten bussit seisovat samassa ruuhkassa kuin joutopiilitkin, matsiin tullessa ja sieltä lähdettäessä. Fillarilla olet 5 minuutissa keskustassa, kävellen se 15-30 min. Aika montaa kertaa Hippos treenien jälkeen laskenut Gummeruksenkadun alas vauhdilla fillarilla ja tehnyt enkkoja.

Menestyäkseen Jypin pitää pystyä vetämään katsojia koko Keski-Suomesta, eikä täällä ole käytännössä minkäänlaista joukkoliikennettä, kun mennään Muuramea ja Laukaata etäämmälle. ... Jyväskylään pääsee kätevästi junalla Pieksämäeltä, Jämsästä ja Tampereelta.
Ditto. Ja Kuopiosta. Jos joka peliin tulisi lättähatullinen/pari junavaunua sakkia ja pääsisi helposti suoraan halliin, niin tämä olisi Kalpa, Tappara ja Ilves matseissa joka vuoden aikana useampi tuhat katsojaa runkosarjassa, pleijareissa huomattavasti enemmän - ehkä silloin myös Hämeenlinnasta ja Hesasta, kun pendolino tulee aika nopeasti sieltä. Jostain syystä junalla matkustaminen matseihin kiinnostaa ihmisiä enemmän kuin fanibusseissa kulkeminen.
Tätä vauhtia kolmannen vaiheen aloitukseen menee vielä niin kauan, että ehtisi hyvin vielä tsekkamaan tuon kansiareena -ajatuksen.
Anyway jos katsotaan asiaa puhtaalta pöydältä, olisin kansiareenan kannalla.
Tämä. Kannattaako nyt alkaa rakentamaan sub-optimaalista ratkaisua "kun kerran on jo päätetty"? Voisi nyt ainakin tehdä kierroksen kaupungin päättäjien keskuudessa ja sitten laajemmissa piireistä siitä, onko kuinka suuri konsensus siitä, että olisi parempi käyttää uuden jäähallin rahat monitoimiareenaan keskustassa. Ainakin se palvelisi suurempaa ryhmää ihmisiä, eikä siinä mielessä olisi keneltäkään pois.

Rakennuskustannukset ovat varmaan nyt aika hyvässä laskussa kun firmoille riittää pienempikin voitto, jos vain välttää konkurssin. Tarvikkeiden suhteen on varmaan hajontaa, riippuen siitä tehdäänkö tavara Kiinassa vai ei. Nyt voisi olla hyvä kokeilla sitä hiiltä sitovaa puurakentamista ja käyttää vihreän siirtymän tuet avuksi kaikilla mahdollisilla tavoilla, esim. käyttämällä jäähallin tuottama lämpö keskustan kaukolämmitykseen.

Montrealin ja Wienin asumisen perusteella voin kyllä sanoa, että rantaväylän kattaminen / laittaminen tunneliin huomattavasti lisää keskustan ja siellä asumisen viihtyvyyttä. Sekä pitää viereisen vesistön puhtaampana.
Liikennejärjestelyt on jo aikoja sitten suunniteltu uusiksi, eli ainakin pääpiirteiltään sen suhteen ollaan myös hyvässä vauhdissa.
Voisitko laittaa linkin, kuvan, selityksen?
Se nyt on ihan selvää, että hanke etenee vääjäämättömästi, eikä mitään kansiareenoita enää kukaan edes harkitse. Vielä vähemmän sen jälkeen, kun lapio on isketty maahan.
Hyvä, että etenee, mutta onko jäähalli siirretty kolmosvaiheesta ekaan? Eli alkaako sekin nyt vai myöhemin, vai kaikki kerralla?
Kyllä, on vähän myöhä tehdä muutoksia, mutta jos niille on perusteet, niin kannattaa ainakin selvittää asia loppuun. Köyhällä ei ole varaa huonoon.

EDIT: $50 oli siis Chelsea Piersin parkkimaksu, Madison Square Gardenissa on $120 plus verot ja tipit
 

Liitteet

  • juna etäisyydet.jpg
    juna etäisyydet.jpg
    286,3 KB · kertaa luettu: 77
Viimeksi muokattu:

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Ei liity sinänsä ketjuun, mutta Jyväskylällä kyllä suunnitelmia niin keskustan ja lutakon yhdistävälle kannelle, kuin koko ratapihan siirrolle muualle, nämä suunnitelmat tosin eivät sisällä mitään jäähalleihin tms liittyvää.



 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voisitko laittaa linkin, kuvan, selityksen?

Hyvä, että etenee, mutta onko jäähalli siirretty kolmosvaiheesta ekaan? Eli alkaako sekin nyt vai myöhemin, vai kaikki kerralla?
Kyllä, on vähän myöhä tehdä muutoksia, mutta jos niille on perusteet, niin kannattaa ainakin selvittää asia loppuun. Köyhällä ei ole varaa huonoon.
Muuttuvista liikennejärjestelyistä uutisoitiin vuosia sitten, enkä nyt tähän hätään löytänyt niitä uutisia. Taisivat olla muutenkin KSML:n maksumuurin takana. Ymmärtääkseni niihin ei ole kuitenkaan merkittäviä muutoksia tullut, jonka vuoksi uudempaa uutisointia aiheesta ei ole näkynyt.

Tietääkseni jäähallia ei ole siirretty pois kolmosvaiheesta ja kaikki rakentaminen ei tietenkään ala samaan aikaan. Kaikki ovat kuitenkin samaa hanketta, ja on täysin selvää, että tässä kohtaa hanketta ei enää toteuteta vajaana, vaan kaikki sen osa-alueet on lyöty lukkoon. Jäähalli on lisäksi koko hankkeessa niin olennainen kulmakivi, että hanketta ei missään nimessä voida toteuttaa ilman sitä.

Kansiareenaan "vaihtaminen" ei ole mikään pieni muutos, vaan aivan valtava projekti kaikin tavoin. Jos Hippoksen areenaprojekti yhtäkkiä hylättäisiin ja lähdettäisiin pohtimaan kansiareenaa, niin uuden areenan valmistuminen viivästyisi kevyesti arvioituna ainakin 10-15 vuodella, koska mitään valmisteluita, suunnitelmia, rahoitusta tai lupia ei ole kansiareenaa varten olemassa, eli kaikki pitäisi aloittaa nollista. Lisäksi tuo projekti olisi järjettömän kallis ja lupa-asioiden suhteen valtavasti vaikeampi.

On siis oikeasti 110% varmaa, että sitä kansiareenaa ei ole nyt tulossa. Itsekin sitä haluaisin, mutta kun ei ole tulossa, niin ei ole tulossa. Siitä voi seuraavan kerran haaveilla joskus 2050-luvulla.
 

Tach

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harjun vesilinnahan poistuu vesitornikäytöstä lähivuosikymmeninä. Matalaksi vaan ja uusi halli siihen paikalle, rahaa on. Ja olisi muuten Suomen näyttävin maamerkki ja halli. Seppäselle voidaan rakentaa vanhan harjun tapainen torni josta voi katsella menoa 2000 liigapelin kokemuksella.

Noh, ehkä jossain rinnakkaisuniversumissa...
 

Rystykatto80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Muuramen Yritys
Jos tämä "uusi" halli on sen 6000-6500 paikkainen ja käytännössä kaikki menee uusiksi, olen tyytyväinen.

Parkkipaikoista on jo nyt valtava ujellus, surkeat ne on muuallakin. Esim. nordikselle on huono tulla autolla, toki julkinen pelaa hyvin. Mutta eikös Hippoksellekin ole tulossa parkkitalo?

Ja Muuramen suunniltakin mitä mainioin karauttaa linkillä mestoille.
 

Jaakko81

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS,JYP
Jos tämä "uusi" halli on sen 6000-6500 paikkainen ja käytännössä kaikki menee uusiksi, olen tyytyväinen.

Parkkipaikoista on jo nyt valtava ujellus, surkeat ne on muuallakin. Esim. nordikselle on huono tulla autolla, toki julkinen pelaa hyvin. Mutta eikös Hippoksellekin ole tulossa parkkitalo?

Ja Muuramen suunniltakin mitä mainioin karauttaa linkillä mestoille.
lisä parkkitila ei poista logistisia ongelmia että se ruuhka ei purkaudu, mitkä viljasen saabi tossa luetteli.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
lisä parkkitila ei poista logistisia ongelmia että se ruuhka ei purkaudu, mitkä viljasen saabi tossa luetteli.
Ruuhkaa ei voi koskaan kokonaan välttää, mutta muistelisin niissä uusissa liikennejärjestelyissä olevan ihan päteviä ratkaisuja tähän. Ihmiset olivat tyytyväisiä niihin suunnitelmiin, kun niitä vuosia sitten julkistettiin.

Piru kun löytyisi jostain uutinen tuohon liittyen, kun en enää kunnolla muista mitä sinne on tarkoitus tehdä. Isoja muutoksia joka tapauksessa.
 

Jaakko81

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS,JYP
Ruuhkaa ei voi koskaan kokonaan välttää, mutta muistelisin niissä uusissa liikennejärjestelyissä olevan ihan päteviä ratkaisuja tähän. Ihmiset olivat tyytyväisiä niihin suunnitelmiin, kun niitä vuosia sitten julkistettiin.

Piru kun löytyisi jostain uutinen tuohon liittyen, kun en enää kunnolla muista mitä sinne on tarkoitus tehdä. Isoja muutoksia joka tapauksessa.
Mielenkiintoista olisi nähdä miten saadaan 10 mm paksusta putkesta menee läpi 1000 litraa vettä minuutissa.
 
Suosikkijoukkue
Jyp HT
Ei liity sinänsä ketjuun, mutta Jyväskylällä kyllä suunnitelmia niin keskustan ja lutakon yhdistävälle kannelle, kuin koko ratapihan siirrolle muualle, nämä suunnitelmat tosin eivät sisällä mitään jäähalleihin tms liittyvää.
Kiitos viitteestä, en muistanut tarkasti kun en joka päivä lue Keskaria etänä. Toivottavasti lisäävät niihin monitoimiareenan nyt Tampereen toimivan kokemuksen vahvistamana - tuskin nuo ihan lähivuosina tulevat rakennukseen.

Ohessa muuten kuva siitä, miten tuo rantaraitin moottoritien peittäminen toimii käytännössä. Wienistä, samassa paikassa filmattiin Netflixin Extraction 2. Taloista on alle 200 metriä uimaan rantaan ja autotallista pääsee melkein suoraan Batman-luolan tyyliin moottoritielle. Lätkähalliin on 2 metropysäkiä, että menee se 10-15 minsaa kotiovelta hallille. Jyväskylä vois laittaa paremmaksi ja yhdistää jäähallin ranta-asumiseen keskustassa. Live the Finnish Dream.

EDIT: olis varmaan pitäny avata tällä esimerkillä...
 

Liitteet

  • Copa Beach Wien.jpg
    Copa Beach Wien.jpg
    483,3 KB · kertaa luettu: 98
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jyp HT
Piru kun löytyisi jostain uutinen tuohon liittyen, kun en enää kunnolla muista mitä sinne on tarkoitus tehdä. Isoja muutoksia joka tapauksessa.
Ei kiirettä, lapio ei vielä tänään iske maahaan. Kai.

Mielenkiintoista olisi nähdä miten saadaan 10 mm paksusta putkesta menee läpi 1000 litraa vettä minuutissa.
Nopeammalla vauhdilla kuin 10 litraa. Nostetaan Voionmaankadun nopeusrajoitus 120 kmh:n niin ruuhka purkautuu nopeammin.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harjun vesilinnahan poistuu vesitornikäytöstä lähivuosikymmeninä. Matalaksi vaan ja uusi halli siihen paikalle, rahaa on. Ja olisi muuten Suomen näyttävin maamerkki ja halli. Seppäselle voidaan rakentaa vanhan harjun tapainen torni josta voi katsella menoa 2000 liigapelin kokemuksella.

Noh, ehkä jossain rinnakkaisuniversumissa...

Voisi ennemmin rakentaa harjun sisään maan alle, saisi samalla yhden parkkihalliin lisää keskustaan. Kaupungintalolta suora kävelytunneli halliin ettei tarvitse liukastella purkkareissa

Kiitos viitteestä, en muistanut tarkasti kun en joka päivä lue Keskaria etänä. Toivottavasti lisäävät niihin monitoimiareenan nyt Tampereen toimivan kokemuksen vahvistamana - tuskin nuo ihan lähivuosina tulevat rakennukseen.

Ohessa muuten kuva siitä, miten tuo rantaraitin moottoritien peittäminen toimii käytännössä. Wienistä, samassa paikassa filmattiin Netflixin Extraction 2. Taloista on alle 200 metriä uimaan rantaan ja autotallista pääsee melkein suoraan Batman-luolan tyyliin moottoritielle. Lätkähalliin on 2 metropysäkiä, että menee se 10-15 minsaa kotiovelta hallille. Jyväskylä vois laittaa paremmaksi ja yhdistää jäähallin ranta-asumiseen keskustassa. Live the Finnish Dream.

Tärkeintä olisi mahdollistaa pysäköintisakkorysä. Jos lähdettäisiin rakentamaan hallia tämä edellä niin se olisi jo tehty.

Eli ei sittenkään pysäköintihallia harjun sisään vaan sakkorysä Harjun lähistölle.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
lisä parkkitila ei poista logistisia ongelmia että se ruuhka ei purkaudu, mitkä viljasen saabi tossa luetteli.
Jos nyt ei pysty vajaata puolta tuntia jonottelemaan ruuhkassa, niin silloin varmaan kannattaa jättää pelin seuraaminen paikan päällä. Aika monessa hallissa Suomessa on jonotetaan samalla tavalla, enemmän se on mun mielestä asenteesta kiinni, eli oletetaan että heti päästään pelin jälkeen sujuvasti kotia kohti, koska yleensä aina on päästy.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
En ole asiasta nähnyt ammattimaista analyysiä, joten en tätä näkemystä voi jakaa. Päinvastoin, olen nähnyt muilla paikkakunnilla toimivia ratkaisuja, mitkä puoltavat juuri eri liikennemuotojen risteämiskohtiin tehtyjen monitoimiareenojen toimivuutta. Onko asiasta olemassa virallista selvitystä?

No jos nyt "unohtaa" mitä muualla ja siirtää katseensa selvittääkseen miten alue on kaavoitettu? kerrospinta - alat, rakennus oikeudet jne? Se kertoo aika lahjomattomasti missä menee haaveilun ja realismin rajat.

Täti olis setä jos sillä olisi munat, mutta ei tuolla pohjalla oikein viisasta ole pohtia. SDiksi vertasin sen järkeä jyväsjärven täyttöön.

Myös se, että liitin hallin vain yhdeksi osaksi ja osatekijäksi ymmärrettiin iloisesti päin mäntyä. Hippos kokonaisuudessaan suunnitellun mukaan tulee monta kokoluokkaa merkittävämmäksi niin toiminnoiltaan kuin palveluiltaankin, kuin pelkkä halli, tämän soisi ymmärtävän pohtijoiden, koska se muutta alueen statuksen aivan toiseksi väkisinkin ja siinä ohessa on monenlaista lisä muutosta tehtävissä muuttamaan kokonaisuutta lisää. Ymmärryksestä toteuttajilla on kyse, täkyjä siinä kyllä riittää.
 
Suosikkijoukkue
Jyp HT
Tärkeintä olisi mahdollistaa pysäköintisakkorysä. Jos lähdettäisiin rakentamaan hallia tämä edellä niin se olisi jo tehty.
Eli ei sittenkään pysäköintihallia harjun sisään vaan sakkorysä Harjun lähistölle.
Aiemmin sanoin, että Nykissä maksaa pelin aikainen parkki $50, mutta tämä oli siis Chelsea Piersin laiturilla. MSG:ssä se maksaa $120 plus verot ja tipit plus mitä lie. Nokia Areenalla taisi olla jotain 10 euron luokkaa. Nykissä on halvempaa siis ottaa $35 parkkisakko kuin parkkeerata laillisesti, mutta riskinä on myös autoon murtautuminen ja auton kolhiminen kun muut töniin itteensä viereen.

Parkkeeraus on Nykissä osin kallista siksi, että kaupunki verottaa sitä erikseen. Niin että kyllä Jyväskyläkin voisi nostaa erillisellä kunnallisverolla parkkeerauksen hintoja ja tehdä niitä tullipuomeja kaupungille, mitkä laskuttaa rekkarin mukaan euroja kaupungille ruuhkamaksuina. Ja kaikki parkkipaikat tuntiveloitukselle, mikä toimii kännykästäkin. Ah, rahantuloa ei voi estää, ja köyhät kulkekoot julkisilla. *sarkasmia*
Itseasiassa juuri tuosta Tampereesta lukiessa ihastuin Jyväskylään taas kerran, kun voi ajaa Kirkkopuiston kioskin viereen autolla ja parkkeerata siihen parilla eurolla. Hieman helpompi 95+ rouvan siitä mennä asioille kuin Tampereella.

Jos nyt ei pysty vajaata puolta tuntia jonottelemaan ruuhkassa, niin silloin varmaan kannattaa jättää pelin seuraaminen paikan päällä. ... enemmän se on mun mielestä asenteesta kiinni
Noh, on se onnistunut jo siitä asti kun halli tuli Jyväskylään. Muistan kun Madonnan "Like a Virgin" soi Radio Jyväskylässä ja Kari Tyni kommentoi, oli sitten vielä pelaajahaastattelut päälle kuunneltavana autossa. Minulla ei ole enää kiire mihinkään, mutta yli 95-vuotias kausikorttilais-mummo haluaisi kotiin nopeammin matsin jälkeen ja ala-asteikäiset lapset myös nukkumaan ennen kymmentä, varsinkin arkipäivinä.

Mutta ei jaksa ymmärtää, että tätä asiaa ei ole saatu kuntoon viimeisen 42 vuoden aikana: varsinkin Monnarin parkista pitäisi päästä suoraan Länsi-Päijänteen tielle, eikä ensi jonottaa pääsyä Kuntoportti-kujalle, sitten Rautpohjan kadulle, sitten San Siron liikennevaloissa Keskussairaalantielle, ja sitten vielä yhdet vai kahdet valot ennen kuin pääseen L-Päijänteentielle. Eihän tuossa ole mitään järkeä tyhjäkäyttää satoja autoja varttitunti kun Monnarin parkista on ajokelpoinen 100 m pitkä tie suoraan Länsi-Päijänteen tien alkuun.

Voisi tuon pätkän päällystää ja käyttää sitä otteluiltoina, ja muuten sulkea nostettavilla metalliputkilla. Tästä nöyrä pyyntö tulevaisuutta varten. Ei maksa paljon.

Ja jos sinne nyt tulee vielä enemmän asuntoja, muita käyttäjiä, ja ehkä hotellikin, niin ruuhkaan kuluva aika lisääntynee ellei jotain radikaalia tehdä.
 

Liitteet

  • oikotie.jpg
    oikotie.jpg
    136,4 KB · kertaa luettu: 79
Suosikkijoukkue
Jyp HT
Ymmärryksestä toteuttajilla on kyse, täkyjä siinä kyllä riittää.
Ymmärrän kyllä, ja uskon että sinäkin ymmärrät. Olemme vain eri mieltä analyysistä, eikä se tee kenestäkään tyhmää. Jos asia olisi päivänselvä ja helppo toteuttaa ilman mitään riskejä ja epäselvyyksiä, niin kai se olisi jo saatu valmiiksi jo 4 vuotta sitten.

Suurin ongelma tuntuu olevan se, että oikeusasteissa päätösten teko vie käsittämättömän paljon aikaa.
 

Frans Emil

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ruuhkaa ei voi koskaan kokonaan välttää, mutta muistelisin niissä uusissa liikennejärjestelyissä olevan ihan päteviä ratkaisuja tähän. Ihmiset olivat tyytyväisiä niihin suunnitelmiin, kun niitä vuosia sitten julkistettiin.

Piru kun löytyisi jostain uutinen tuohon liittyen, kun en enää kunnolla muista mitä sinne on tarkoitus tehdä. Isoja muutoksia joka tapauksessa.
Ongelmahan tuossa on edelleenkin se että käytännössä kaikki liikenne purkautuisi kuitenkin nykysunnitelmilla Rautpohjankadulle parkkihall(e)ista ja ulkopark(e)ista. Tuota pysäköinti- ja liikennekehittämistä itsekin on väliin tiedustellut ja muistuttanut että paljon on heitä jotka joutuu tulemaan kauempaa omilla autoilla ja ei he jätä sitä autoa jonnekin kauemmas parkkiin ja tule siitä julkisilla, vaan tulevat kotoa suoraan hallille sillä autolla.
Yksi vaihtoehtohan oli ollut rikkoa tuo Köyhälammen puisto ja hippoksen alueelta olisi ollut suora yhteys uuteen ympyrään (Keskussairaalantie - Länsi-Päijänteentie), mutta sitä tuskin kaupunki haluaa.
Eli jatkossakin kaikki purku Rautpohjankadulle (osin Voionmaankadulle) parista kohtaa (myös risteävä liikenne vasemmalle) jotka ruuhkautuvat kun jatkoyhdeydet Rautpohjankadulta ovat kuitenkin taas liikennevalojen päässä.
Eli jos itse saisi muokata niin Rautpohjankatu olisi jopa kaksikaistainen Keskussairaalantieltä Voionmaankadulle ja mahdollisesti kielletty kokonaan vasemmallepäin kääntyminen Hippoksen alueelta (tai liikennevaloin sitä rajoitettaisiin). Tämä toki edellyttäisi sitä että Hippoksen alueelta olisi suora yhteys esim. Keskussairaalantien-Länsipäijänteentien liikenneympyrään. Toki tuossa suorassa yhteydessä ympyrään tulee vilkasliikenteinen kevyenliikenteen väylä ylitettäväksi ja väistettäväksi mikä kulkee Keskussairaalantien varressa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös