Kyllä mä tykkään, että pohdit näiden kulku yhteyksien kautta asioita ... Mutta jos nyt lähtee miettimään askelmerkkejä muunkin lätkänpelaajien ja jäähallin kautta tuota Hippos kokonaisuutta, niin huomioitavaahan ensinnä on se toimintojen moninaisuus, ... Majoitustilaa, asuntoja, päiväkoti ja muitakin työpaikkoja, kuin lätkän kanssa puuhaajat.
joten olisi iso ihme, jos liikenne järjestelyissä ei muutoksia alueelle tulisi, tai tietty, jos siellä h moilasia päättävissä elimissä, joille ihmiset on kuin vesi, eli tiensä löytää joka tapauksessa, voi kysyä keitä niille paikoille on äänestettykään.
parkkitalo, niin onhan pakko ollut ottaa huomioon liikenteen vuo sinne ja sieltä pois jo suunnittelussa, vai voiko joku muka vedellä suunnitelmaa paperille miettimättä, voiko se toimia edes?
Demokratiassa kun eletään, niin on hyvä että näistä asioista voi puhua ja ottaa selvää. Ja vaatia selvitystä. Silloin voidaan jalostaa ratkaisu entistä paremmaksi, tai ainakin toimivaksi. Aiemmin Jyväskylässä kyllä on sössitty tuelta näitä valintoja, alkaen rantaväylästä millä pakotettiin neljän ilmansuunnaan valtatieliikenne kulkemaan keskustan läpi 60 kmh ja sitten iskettiin siihen kahdet liikennevalot. Sen sijaan, että olisi tehty alunperin suunnitellut kehätiet Kuokkalan ja Kuohun läpi. Nyt niitä sitten korjaillaan (kts
1 ja
2).
Toinen on Lutakon talojen parkkipaikat: kenellä kaikilla halukkailla on lämmin parkkipaikka hallissa tai edes lumikatos? Olikohan suunnitelmissa 5-8 katettua parkkipaikkaa per torni kun kävin katsomassa siellä asuntoa joskus 2006. Ostin sitten Muuramesta kaksion ja siellä oli sama homma: ei kaikille asukkaille parkkipaikkoja.
Eli rakennusfirmoja kuten LehtoGroup ei kiinnosta miten liikenne toimii rakennuskohteen ja muun kaupungin välillä, se on kaupungin asia maksaa siitä suunnittelusta. Heitä kiinnostaa saada se 20-30 vuoden tilavuokrasopimus takomaan rahaa public-private-partnership (PPP) ideologian siivittämänä. Jännä, että vaikka täällä on aika paljon hyvin perillä olevaa porukkaa, myös virkansa puolesta, niin liikennepuolesta ei ole laittaa linkkiä. Siksi hyvin mieluusti kuulisin jonkun kaupungin virkahenkilön selvityksen suunnitelluista liikennejärjestelyistä, koska ne hyvin nopeasti vaikuttavat alueen toimijoiden elämään ja kannattavuuteen, ml. kilpajäähallin merkittävimmän toimijan Jypin elämään. Keskustan liikkeet vs. ostoskeskukset on esimerkki liikenteen merkityksestä liikevoitolle.
Hippokselle kyllä mahtuu asuntoja ja olisivat hyvällä paikalla. Kunhan alueen vihermäisyyttä ei pilata. Mieluiten purattaisin pois vanhimmat, matalat talot, ennen kuin näkisin kerrostaloja futiskentän tilalla. Hieman kyllä mietin, että miten majoitustoiminnot kannattavat Hippoksella suhteessa keskustaan.
Ja jos ei niin suureellisesti pohdittaisi, kuin valtakunnan rataverkon uudelleen järjestämistä, jotta ihmiset hippokselle peliin pääsee,
Jyväskylän metro oli osin sarkastinen vertaus Tampereeseen, missä näyttää olleen tarjolla tukia EU:lta, valtiolta ja vihervaroista älyttömään raitovaunuun (vs. sähköbussit) ja Rantatunneliin. Mutta ei kahden kilometrin tunneli mikään älytön satsaus olisi, niitä tehdään muualla Euroopassa useita vuosittain ja Suomessakin Tampereelle. Itävallan
2220km päätieverkossa on 165 tunnelia; mutta siellä autoilijoilta kerättävät maksut menevätkin tieverkon ylläpitämiseen loistavan
ASFINAG-systeemin kautta. Ihan halpoja nuo ohitustietkään eivät ole (kts
1 ja
2) ja jotenkin Rantaväylän liikennesolmu pitää ratkaista, mieluiten
Minimania jyräämättä.
Sarkasmilla pyrin myös osoittamaan, että se ratapihan kannen päälle tehtävä jäähalli olisi parempi vaihtoehto. Varsinkin kun
kaupunki on sitä kattamista tekemässä muutenkin ja hinta on pienempi kuin Hippos-hankkeen hintalappu - mistä vähennettäisin rakennuttajille myytävät rakennuspaikat. Kaikella kunnioituksella Hippos-hankkeen tekijöille, mutta nykytilanteessa
pidän ehdottomasti varmempana investointina rakentaa katetun radan päälle, kaupungin keskustaan ja Jyväsjärven rannalle asuntoja, toimitiloja ja Jyp-johtoinen monitoimiahalli kuin saada Jyp "seuraavalle tasolle" nykyisellä paikalla Hippoksella. Muut funktiot kuin edustusjoukkueen pelit, kuten liikunta- ja koulutustilat, voisi toteuttaa Hippoksella suunnitellusti, ml. Jypin harjoitushalli ja pelit 2030-luvulle asti.
muissakin urheilutapahtumissa riittää kävijöitä, ei lätkässä pelkästään.
Mitkä ovat muiden lajien ottelukohtaiset katsojamäärät suhteessa Jypiin? Ei taida tulla ruuhkaa.
Tuommoinen sukkula juna - aikatauluihin pohjaten toimii ihan kelpoisasti matkakeskukselta hippokselle ja takaisin, ... Hippos kokonaisuuden hoitaisi neljällä sähköisellä pikku bussilla vallan kelpoisasti,
Jyväskylässä kun ei ole tilaa bussikaistoille, niin miten bussit ohittaisivat sen keskustaan menevän ruuhkan? Käytännössä samat bussit eivät ehdi tekemään useampaa matkaa vaan busseja pitää olla semmoinen määrä ennen ja jälkeen pelien, että niihin menee kerralla se 1.000 - 2.000 ihmistä mitkä käyttäisivät julkisia, eli 10 - 20 bussia(?). Ei mahdoton kylläkään, parempi kuin nykyinen systeemi.
Jopa New Yorkissa ja Wieniessä pystytään suunnittelemaan joukkoliikenne siten, että isojen pelien jälkeen on metrojunia jonossa valmiina tarvittava määrä: kun yksi juna tulee täyteen, se lähtee ja tulee heti toinen tilalle lastattavaksi. Kunnes asema on tyhjä.
Kyllähän junaratoja on, mutta ei junavuoroja. Tällä hetkellä normaalit junavuorot eivät palvele minkään kaupungin vieraskannattajia, jos ajatellaan että pitäisi päästä Jyväskylästä pois vielä saman vuorokauden sisällä.
Niinpä. Onneksi tilanteeseen tehdään muutosta, mutta varmaan hetki menee, ennen kuin
yksityinen raideliikenne on sillä tasolla, että se palvelee henkilöliikennettä Jyväskylässä. Keski-Euroopassa kuljetusfirmoilla on omia junia, esim. LKW Walter, ja homma toimii silloin paremmin kuin hikisellä VR Cargo-systeemillä.
Vielä 90-luvun lopulla lähti useampia junia klo 22 jälkeen Jyväskylään ja Jyppälästä pois, mutta ei enää. Tähän tarvittaisiinkin kaupungin ja kansanedustajien tukea, että olisi ainakin yksi juna kaupungista kumpaankiin suuntaan päivän päätteeksi klo 22 jälkeen eikä viimeinen klo 1915 Tampereella kuten nykyään. Tai sitten pitää tehdä kunnollinen 4-kaistainen moottoritieverkko Tampere-Jyväskylä-Kuopio välille ja lopettaa puhuminen joukkoliikenteen edistämisestä.
Pelejä varten olisi kyllä mielenkiintoista selvittää lättähattu-järjestelyn mahdollisuus meidän naapuriseurojen kannattajaporukoiden kanssa. Eli lättähattu hakisi kaikkiin peleihin Jyväskylään fanit ja veisi Jypin porukan sinne. Kaikki seurat voittaisivat ja mukavaa olisi.
on liikennesuunnittelun pakko huomioida ja uudelleen järjestää liikennöinti alueelle ja sieltä muualle. --- On vaikea uskoa, ettei nämä asiat olisi olleet jo aikaa sitten kaupunkisuunnittelun pöydällä, niin isoja muutoksina kun ovat --- Yllättävän vähän täällä on ollut pohdintaa kuinka parkkitalon liikennejärjestelyt muuttaa väkisinkin sitä, mikä on nykytilanne, sekin kun on asia, joka vaikuttaa muutenkin, kuin paikkana parkkeerata.
Siitä pitää olla useampi ulosajo, jokaiselle pääreitille omansa, ja ulosajon pitää olla liikenneohjattua tai rampitettua niin, että autot pääsevät nopeasti ulos ja matkaan. Muuten riskinä on se, että siellä on tuhat autoa tupruttamassa pakokaasua parkkitalon sisällä kun jokaisen kohdalla laskee puomi ja sitten edessä on punainen valo matkalla kadulle.
Autot vie niin ison tilan ihmisiltä kaupungeissa pois ja yleisesti, ei pelkästään suomessa trendi keskuksissa on panostaa joukkoliikenteeseen henkilöautoilun sijaan. - - - Kuitenkin sen pitäisi johtaa samanaikaisesti parempaan ja kattavampaan joukkoliikenteeseen, eli vanhoista kaavoista pitäisi nähdä asiat uusin silmin.
Helsingissä ja Tampereella tuo joukkoliikenne voi toimiakin, kun on riittävästi yhteyksiä ja asutus on tiheää. Keski-Suomessa ei kauaksi keskustasta tarvitse mennä, kun julkisia reittejä ei ole ja mitä on, kulkevat harvoin. En tiedä onko Jyp tehnyt selvitystä siitä, missä se potentiaaliset fanit asuvat ja miten he haluaisivat tulla otteluun? Olisi mukava kuulla.