Luulisi hallituksenkin olevan kuitenkin kiinnostunut asioiden tehostamisesta.
Tämä lie oleellinen sisältö kirjoitetussa, varmaan jokainen tai anakin lähes, niin yhteisö, kuin yksilökin kelpuuttaa tehostamisen saman tien. Ongelma sitten kuitenkin syntyy siitä, millä mandaatilla ja millä visiolla sitä tehostelua suoritetaan ja onko luottaminen, että tehdään se mikä sovitaan.
Maailma olisi kertakaikkisen helpåpo paikka, jos asiat sujuisivat kuten on suunniteltu ja sovittu, 9/10 hommat menee ihjan toisin, joko toisen osapuolen tai molempien tai ennakoimittomien muuttujien vuoksi. Siksi paras tae on sen organisaation tai muutosta haluavan entiteetin ymmärtää itse, mitä muuttaa ja omaavan kyvyn saada saman asian ymmärtäjän panos toteuttamaan sitä. Tätä minä vissiin tarkoitan, kun JYPinkin kohdalla usein kirjoitan yhteisestä visiosta ja samaan hiileen puhaltamisesta, sen takana se menestys on.
Esimerkkinä miten kierosti voi asiat mennä vitulleen tapahtuma tosielämästä, ilman tunnuksia tai seikkoja julkisuuteen hys hyshän nämä. Olin itse toimikunnassa päättämässä uudiskohteen kylmäkalustushankinnoista ja kun hankkeen arvo ylitti 200 000 egee laki edellytti kilpailutusta.
Eräs spesifi ehto arkkitehdin puolelta oli, että kaappi pakastimet huoneistoissa on suunniteltu kahvattomiksi käytön mielekkyyden ja ergonomian vuoksi. Homma kilpailutettiin asian mukaisesti ja voittajakin löytyi, vaan lopulta kävi niin, ettei moista voinut uskoa todeksi edes kohtuullisen isot vaikuttajat yhteiskunnallisesti, joita lautakunnissa mukana oli, sillä voittaja toimitteli kaikki kahvallisina ja selvitellessä yrittäjä vastasi, ettei kilpailutuksen voittaneella tarjouksella olisi koskaan ilman kahvoja niitä saanut, että repikää siitä.
Paska oli sitten lopullisesti tuulettimessa, kun selvisi, että vaikka oikeudessa 100% voittaisimme, yrittäjä menisi konkkaan ja oikeuden kustannukset moninkertaistaisivat hankkeeseen budjetoidut rahat. Eli mitä opimme, kusetuksen kohteeksi voi aina päätyä, joten pitää olla erityisen tarkka siirtojen tekemisessä, koska se muutos voi johtaa koko paskan tunkiolle. Meidän keississä ei sitä vaaraa toki ollut, mutta vakavarainenkaan ei halua moista turskaa saada silmilleen. Mainitussa projektissa ei ollut edes ainoa aliurakoitsija joka konkalla pelastautui takuukorjauksista. Semmoista se tehostaminen ja muutos nykypäivään on, been there, done that.