On muistaakseni sanonut, mutta miksi lisäliiketoiminnan pitäisi rajoittua halliin? Olen kyllä @Nelfor linjoilla tässäkin, että lisäliikentoiminta todennäköisesti aika jäissä Seppäsen kanssa, hänellä kun on ollut tuo periaate että seura ja muu liiketoiminta erikseen.
Hienoa toki, jos uusi areena saisi jotain (tapahtumia?) liiketoimintaa rinnalle JYPillekin, mutta en hirveästi Seppäsen johdossa ollessa tälläistä valitettavasti uskontapahtuvan vaikka kuten sanottua olen asiaan muutosta toivonut jo vuosikausia.
Toisaalta, mikä olisi liiketoiminnan ala, johon JYPillä olisi a) organisaatiossa osaamista b) fasiliteetit yrittämiselle?
Toittakai tämäkin on helppo naulata johonkin helppoon kohteeseen syypääksi, kuten nimeen, mutta kannattaa hetki miettiä asioita. Jos nuo a ja b olisi kunnossa ja antaisivat reaalista pohjaa muun liiketoiminnan pyörittämiseen, JYP sitä pyörittäisi ihan Seppänen pääomistajanakin, eikös vain?
Ihan siitä päivästä kun se Hippos hanke julkaistiin, on ollut ilmiselvää, että se on se paikka JYPin kyetä kustannustehokkaasti rakentamaan tukevaa bisnestä, siinä kun realisoituu nimenomaan tuota mainitsemaani b fasilitteettia, ja kun se on totta, siihen helppo (no, helpompi) ankkuroida sitä tulevaa yritystoimintaa. Fasiliteetit tulee vielä sellaiseksi, että ne eivät rajaa sitä toimintaa pelkkään baarin pitoon, vaan eväitä laajempaankin ryppääseen tuon pohjalta on.
Niinpä, olipa sitä Seppästä tahi ei se todellisuus aika pitkälle on, että olevalla hallilla ei ole kustannustehokasta fasiliteettia olemassa oheisbisnekseen, eikä uusikaan johto omia bisneksiään JYPin lompakkoon lahjoita oikeassa maailmassa.
Kunhan tuo viimein toteutuisi, se olisi enemmän kuin "uusi" halli JYPille ja tästä olen moniaat paminat sinne hippos 2020 ketjuun. Oma veikkaus on, että muukin rahapohja, kuin Seppänen odottaa nimenomaan tätä kuin kuuta taivaalta toteutuvaksi, se kun niin monta juttua mahdollistaa.
Se on oma juttunsa, jos sitä oheisbisnestä luodaan, pitää JYPin osata rekrytä osaavat toteuttajat puikkoihin, eli ei mikään itsestään valmistu, itse toimivat ja tukevat yritysrakenteet ym. uskon JYP yhteisössä olevassa tieto taidossa löytyvän. Kuten kirjoitin, ilman fasiliteetteja moisen yrittämisen kustannukset olisivat järjettömät, uuden myötä ne "putoaa" syliin touhuttaviksi ilman niihin panostusta.
Jos sitten pohditaan jotakin ei hallin ja omien fasiliteettien yritystoimintaa tyyliin Lukko ja RTK kannattaa miettiä, onko JYP yhteisössä olemassa joku toiminnan ala, johon osaaminen riittäisi kilpailemaan ja pääomaa riittävästi siihen kilpaan lähteä.