Mainos

JYPin pelitapakeskustelu

• 143 468
  • 784

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Nostellaanpa taas tätä. Omaan silmään näyttää edelleen siltä, että viisikkopelissä tai nimenomaan sen puuttumisessa on pahin ongelma.

Lukolla oli eilen koko ajan 4-5 pelaajaa lähellä kiekkoa. Se tukee sekä kiekonriistoja että hyökkäyksiinlähtöjä. Viisikko pelaa samaa peliä, siinä missä JYPillä jengi on vähän siellä täällä.

JYPin peruspeli ei tuota oikein mitään. Ja omassa päässä joku vastustaja hukkuu koko ajan.

Mielestäni vika ei ole asenteessa tai kamppailuissa. Niissä pärjätään. Luistelussa toki heikommin.

Mutta surkeinta on tuo pelitavattomuus. Kaikki näyttää niin pirun vaikealta.

Kyllä siellä on jouluna ihan pakko joku kenkiä jos/kun tämä jatkuu. Kolmasosa kautta takana ja edistymistä ei näy.

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Lukolla oli eilen koko ajan 4-5 pelaajaa lähellä kiekkoa. Se tukee sekä kiekonriistoja että hyökkäyksiinlähtöjä. Viisikko pelaa samaa peliä, siinä missä JYPillä jengi on vähän siellä täällä.

Tätä olen toitotellut tämänkin kauden alkuun, kuinka osalla joukkueista tuo "paikaton" hybridi on jo selkäytimessä ja se on seuraava steppi pelin kehityksessä halusi tai ei, samoin tämä hauskasti kökin tökkimiseen kehitetty rikkinäisen pelin filosofia kuuluu tähän samaan kauppaan pelitavoissa. Kun laittaa ne hetket pelissä, kun on ns. rikkinäinen peli / kaaos peli, niissä ratkotaan aika monta maalipaikkaa, jos itselleen osaa hyödyntää.

JYP ei ole samalla sivulla näissä asioissa kiitos kaiken tuhlailun, se vasta opettelee viisikkopelin juonia ja se on syy, miksi ihan tässä kohtaa on turha nostella yksittäisiä pelaajia tai edes valmentajaa tikun nokkaan. Hyvä valmentaja, jos pohja on kunnossa ja terve, saa kohtalaisen nopeastikin ns. paketin kuosiin, mutta jos rakenteet on päässeet lahoamaan pohjaa myöten se vie aikaa. Myös tätä olen koittanut laittaa muikkarina pohtijoille: JYP ottaa turpaan niin kauan kuin tarvis ja tässä hätäilyllä ja häsläämisellä ainoastaan pidennetään mutaojassa ryömimistä.

Silloin joskus ennen näin tämän vaaran ja tälläkin palstalla kerran jos toisen paalutin sitä, millainen nälkämarssi on edessä, jos asiaan herätä, ei herätty ja nälkämarssia mennään. Tähänkin kauteen se asenne kuuluu olla, että iloitsee jos joskus kaapii voiton, kun vastustaja on asenne vammalla liikkeellä ja kaikki muu on unelmointia vain. Silti, oikeasti voidaan tehdä ja toivon että tehdään sitä oikeaa pohjatyötä jolla noustaan oikeasti kamppailuun voitoista, vaikka mitään ei kannattajalle näykään tässä kohti.

Ilman yksityiskohtaista pelitapa analyysiä, tuossa on madonluvut siihen missä mennään.

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Hyvä valmentaja, jos pohja on kunnossa ja terve, saa kohtalaisen nopeastikin ns. paketin kuosiin, mutta jos rakenteet on päässeet lahoamaan pohjaa myöten se vie aikaa
SaiPan rakenteet nähdäkseni olivat aika lahonneet, mutta Raipe sai homman heti toimimaan.

Espoossa tultiin divarista Liigaan takuulla ilman mitään pohjia ja Jyrki Aho sai homman heti toimimaan.

Samoin OJ Jukureissa muutama kausi sitten.

Siellä toki operoivat hyvät valmentajat. Mutta väittäisin, että se pohjan rakentaminen ei pitäisi olla niin vaikeaa, kuin JYPissä se on saatu näyttämään vuodesta toiseen. Ollaanko siis rakentamassa vääränlaista pohjaa?

Minulle riittäisi tämän kauden tulokseksi vallan mainiosti karsintapaikan välttäminen, mutta tätä menoa se ei onnistu, jos koko kausi menee harjoitellessa.

Näetkö @JypFabu JYPin pelissä itse vielä mitään toisteisuuden tuulahduksia tai pohjan sokkelin rungon lauta-asetelmia? Vai luotatko vaan, että kyllä se sieltä tulee?

kiekkomagna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Barca
Aletaan pelaamaan ajokoirakiekkoa. Taklataan, revitään ja runnotaan niiin paljon, että kukaan ei halua pelata meitä vastaan.

Tosin nykyinen materiaali ei anna tähän mahdollisuutta sekä tuo pelitapa olisi todella kuluttava, mutta varmasti yleisöystävällinen

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
SaiPan rakenteet nähdäkseni olivat aika lahonneet, mutta Raipe sai homman heti toimimaan.

Ei olleet, kyllä siellä se pohja näkyy mille Raipe on rakentanut.

Samoin Jukureista, kirjasin silloin kun Jokinen julkistettiin, että jos osaa olevan päälle rakentaa niin mahdollisuudet on vaikka mihin. Osasi ja hyvin vetivät.

Valmennus ei ikinä tuo mukanaan sitä identiteettiä se pitää olla seurassa, valmentaja tuo mukanaan idean, miten identiteettiä jalostetaan. Ei tän liian vaikeeta pitäs olla ymmärtää.

Timeout

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Samoin Jukureista, kirjasin silloin kun Jokinen julkistettiin, että jos osaa olevan päälle rakentaa niin mahdollisuudet on vaikka mihin. Osasi ja hyvin vetivät.

Valmennus ei ikinä tuo mukanaan sitä identiteettiä se pitää olla seurassa, valmentaja tuo mukanaan idean, miten identiteettiä jalostetaan. Ei tän liian vaikeeta pitäs olla ymmärtää.
Minusta tämä näkyy K-Espoossa nyt hyvin selvästi.

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Mukava lueskella pelitapaan liittyvää pohdintaa. Osaako joku jo ”piirtää” taululle mitä JYP hakee peliltään, vaikka se ei vielä valmista olekaan? Hiukan tyyliin ”pyritään olemaan tiiviinä ja lyhyillä syötöillä hyökkäyksiin, avut lähellä” tai ” norsukiekolla ylös ja halukkaat perään”. Oma silmä ei vielä riitä hahmottamaan tahtotilaa.

Eilen oli välillä kyllä havaittavissa nopeita syöttöketjuja ja organisoitua rintamahyökkäyksiä kun ajoitukset olivat kohdallaan koko viisikolla. Etenkin kun kolmannessa erässä pääsivät pahimmasta paineesta siihen vaaralliseen kahden maalin johtoon.

Paineistuksen purruissa olen havainnut hiukan variaatioita siiihen perinteiseen laidan kautta turvallisesti purkamiseen. Kun tarjontaa on, välillä näkee päädystä lyhyitä syöttöjä maalin läheltä lyhyellä keskelle. Joka epäonnistuessaan johtaa vastustajan maaliin. Silloin kun kaikki ovat samalla sivulla, sillä paine purkaantuu kivasti ja päästään hyvään hyökkäykseen. Ideaalitilanne toki olisi, että vastustaja olisi se joka enimmäkseen joutuisi pohtimaan noita paineistuksen purkuja omassa päässään.

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Osaako joku jo ”piirtää” taululle mitä JYP hakee peliltään, vaikka se ei vielä valmista olekaan? Hiukan tyyliin ”pyritään olemaan tiiviinä ja lyhyillä syötöillä hyökkäyksiin, avut lähellä” tai ” norsukiekolla ylös ja halukkaat perään”. Oma silmä ei vielä riitä hahmottamaan tahtotilaa.

Paha rasti piirrellä siksi, että homma isosti kulminoituu siihen, kuinka paketti kestää tempoa kontra vastus. Tuohon on vaikea, ellei mahdoton heittää mitään eksaktia millä pelitapaa on tarkoitus toteuttaa ja tuottaa.

Sen kai voi sanoa, että kovin on vielä liigatasolle ohkainen JYPin viisikkopelin tempo kestävyys, mutta jos saa vastaan joukkueen, joka lipsuu omastaan ja ei paljoa lipsua tartte, niin JYP pystyy kyllä kaikilla viisikoillaan haastamaan. Nyt vaan on maltettava tätä työstää jotta se sarjassa haastaa kaikkia, ei se itsestään, tai sormia napsauttamalla tule. Tosiaan tuossa ehkä on se, minkä varmaksi voi nähdä ja todeta siitä, missä JYP pelinsä juuri nyt menee: kaikki viisikot hakee samaa toisteisuutta ja peliä sen kautta, lähdöt alueiden täytöt jne, tulosta sitten määrittää vastustajan tason lisäksi eri pelaajien henkilökohtainen taitotaso ja kokemuspohja, eikä JYP vielä kovin hyvin kykene pakottamaan vastustajaa reagoimaan vaan joutuu itse useimmiten reagoijan paikalle, mikä sitten näkyy varsinkin ns. rikkinäisen pelin tai kaaos hetkien tulemassa.

Hurricane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers, Suomi.

Espoossa tultiin divarista Liigaan takuulla ilman mitään pohjia ja Jyrki Aho sai homman heti toimimaan.

Samoin OJ Jukureissa muutama kausi sitten.

Siellä toki operoivat hyvät valmentajat. Mutta väittäisin, että se pohjan rakentaminen ei pitäisi olla niin vaikeaa, kuin JYPissä se on saatu näyttämään vuodesta toiseen. Ollaanko siis rakentamassa vääränlaista pohjaa?

Minulle riittäisi tämän kauden tulokseksi vallan mainiosti karsintapaikan välttäminen, mutta tätä menoa se ei onnistu, jos koko kausi menee harjoitellessa.

Näetkö @JypFabu JYPin pelissä itse vielä mitään toisteisuuden tuulahduksia tai pohjan sokkelin rungon lauta-asetelmia? Vai luotatko vaan, että kyllä se sieltä tulee?
Täysin samaa mieltä. Se että ammattilaisia ei saa pelaamaan jääkiekkoa halutulla tavalla, ei vaan voi olla mikään "vuosien projekti". Ja toisekseen uudet koutsit ei apinoi edellisen pelitapaa. Selitys ja persreikä, kaikilla on. Välillä tuntuu kuin jääkiekko keksittäisiin uudelleen kun lukee näitä teorioita. Sen sijaan, se että rosteri on kasattu huonosti siihen mitä halutaan..se onkin toinen tarina. Minä väitän että Mälkiällä on parempi visio ja ymmärrys joukkueen rakentamisesta. Jo nyt vaikuttaa siltä, että hänellä on punainen lanka toiminnassaan ja uskon että sen kautta homma alkaa kääntyä.

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paha rasti piirrellä siksi, että homma isosti kulminoituu siihen, kuinka paketti kestää tempoa kontra vastus. Tuohon on vaikea, ellei mahdoton heittää mitään eksaktia millä pelitapaa on tarkoitus toteuttaa ja tuottaa.
Voi olla noinkin. Sen verran haastan, että luulisi että kentällisen ryhmittäytymiset kiekollisena kertoisivat mitä edes yritetään. Homma sakkaa sitten siinä vaiheessa kun vastustaja reagoi siihen, tai on videoilla tehnyt kotiläksyt ja saa "ajatuksen voiton" tilanteesta. Toisin sanoen näkee ennakolta mitä tuleman pitää.

Treeneissä tuota pelitapaa voisi urkkia ehkä kliineimmillään, mutta liian pitkä matka tulla seuraamaan.

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
toisekseen uudet koutsit ei apinoi edellisen pelitapaa.

Kunnioitan jokaista mielipidettä omanaan, mutta onko joku näissä keskusteluissa esittänyt, että uudet koutsit apinoi edellisen pelitapaa? Sääli kyllä, moinen kertoo vain, että ei po asia ole kirkastunut kommentoijalla ymmärrykseen asti. Tietysti onhan aina mahdollisuus tahalliseen trollailuun toki.

Hurricane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers, Suomi.
Kunnioitan jokaista mielipidettä omanaan, mutta onko joku näissä keskusteluissa esittänyt, että uudet koutsit apinoi edellisen pelitapaa? Sääli kyllä, moinen kertoo vain, että ei po asia ole kirkastunut kommentoijalla ymmärrykseen asti. Tietysti onhan aina mahdollisuus tahalliseen trollailuun toki.
Ei suoraan ole. Mutta paska puhetta on "peli tavallinen jatkumo" valmentajasta toiseen. Täällä selitetään (huom: paino sanalle selittää) että juuri meillä on prosessi asia mikä kestää ja kestää.. samaan aikaan parin kauden jumbo vaihtaa levyä ja alkaa voittamaan. Ei ole trollausta kyseenalaistaa lajiniilojen loputonta vitun selittelyä. Mikään fakta kun ei tue noita teorioita "annetaan aikaa, tai sitä ei ole ollut" syistä.

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Mua ihmetyttää miten ihmiset ehtii seuraamaan niin tarkkaa liigajoukkueiden pelejä jotta voivat sanoa mikä identiteetti ja mikä pelitapa siellä on milläkin joukkueella pohjalla. SaiPassa ja Jukureissa esim. päälle sitten Raipe ja Jokinen on rakentanut.

SaiPakin veti monta vuotta sarjan hännillä jotenkin erikoista ettei siellä ole menestynyt yhtään paremmin vaikka sinne on myös usein haalittu hyviä hankintoja.

Onkohan Ässissä sama.

Toivottavasti ei sentään kaikissa peleissä paikan päällä se vaatisi jo liiaksi sitoutumista.

Tapparan ja KalPan osalta jossain määrin tuon identiteetin näen mutta kaikkien muiden osalta on aika hankala sanoa. Ehkä mulle ei vaan osu silmään nuo.

No en ole tietysti ihan 1600 peliä tainnut nähdä.

avjk

Jäsen
Suosikkijoukkue
No mitä näitä nyt on...
Täysin samaa mieltä. Se että ammattilaisia ei saa pelaamaan jääkiekkoa halutulla tavalla, ei vaan voi olla mikään "vuosien projekti". Ja toisekseen uudet koutsit ei apinoi edellisen pelitapaa. Selitys ja persreikä, kaikilla on. Välillä tuntuu kuin jääkiekko keksittäisiin uudelleen kun lukee näitä teorioita.
Kyllähän tuosta apinoinnista on esimerkkejä ihan Liiga tasolla esim. Kalpa ja jopa JYP 2008-2015. Kalpa on vuosia rakentanut saman pohjan päälle, joka Pekka Virran aikaan seuraan luotiin. Kaikki valmentajatkin Virran jälkeen on jatkanut tuota samaa totta kai myös omia juttuja mukana tuoneena.

Toinen esimerkki on Suomen maajoukkue. Tästä hyvänä esimerkkinä esim. Turkulaisen heikohkot otteet maajoukkuessa. Jalonen ei antanut pelitavasta myöten, joten esim. Turkulainen ei maajoukkueessa mitään ihmeitä esittänyt, koska joukkueen peli perustuu/perustui täysin tuohon viisikkopuolustamiseen. Eihän maajoukkueessa pelannut Jalosen aikaan ikinä mitään taiteilijoita vaan noita perus jamppoja jotka sitoutuu täysin siihen pelitapaan ja kun noita Karjala-turnauksen pelaajia katsoi, niin Pennanen jatkaa pääsääntöisesti Jalosen linjalla. En usko, että esim. Jesse Pulkkinen olisi päässyt Jalosen joukkueeseen vaikka olisi tehnyt 50 tehopistettä kauteen.

Sen sijaan, se että rosteri on kasattu huonosti siihen mitä halutaan..se onkin toinen tarina. Minä väitän että Mälkiällä on parempi visio ja ymmärrys joukkueen rakentamisesta. Jo nyt vaikuttaa siltä, että hänellä on punainen lanka toiminnassaan ja uskon että sen kautta homma alkaa kääntyä.
Tähän uskon itsekkin ja ehkä jotain on jo nähtävissä.

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ei suoraan ole.

Onko kieroon? esitä nyt ne argumenttisi, niin saadaan selville edes se mitä asiasta ymmärrät mitä sanottu on. Eri mieltä saat tietenkin olla ja jos on vielä totuutta liippaavaa perustetta laittaa evääksi niin aina parempi. Se kuitenkin maistuu happamalta, että väität toisten laittaneen vääristämiäsi mielipiteitä ilmoille muka toisen oikeasti laittamaksi. Pienimunaista on minusta tuo.

Coutinho

Jäsen
Onko kieroon? esitä nyt ne argumenttisi, niin saadaan selville edes se mitä asiasta ymmärrät mitä sanottu on. Eri mieltä saat tietenkin olla ja jos on vielä totuutta liippaavaa perustetta laittaa evääksi niin aina parempi. Se kuitenkin maistuu happamalta, että väität toisten laittaneen vääristämiäsi mielipiteitä ilmoille muka toisen oikeasti laittamaksi. Pienimunaista on minusta tuo.
Oletko ikinä miettinyt miksi joudut vuoron perään about 90% JYP palstalle kirjoittavien kanssa vääntämään?

Tiedän, että et tätä näe, koska minun Jatkoaika historian hienoin hetki oli kun estit minut kun tuhosin sinut niin monta kertaa faktoilla. Tsemppiä kuitenkin trolli.

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mua ihmetyttää miten ihmiset ehtii seuraamaan niin tarkkaa liigajoukkueiden pelejä jotta voivat sanoa mikä identiteetti ja mikä pelitapa siellä on milläkin joukkueella pohjalla. SaiPassa ja Jukureissa esim. päälle sitten Raipe ja Jokinen on rakentanut.

SaiPakin veti monta vuotta sarjan hännillä jotenkin erikoista ettei siellä ole menestynyt yhtään paremmin vaikka sinne on myös usein haalittu hyviä hankintoja.

Onkohan Ässissä sama.

Toivottavasti ei sentään kaikissa peleissä paikan päällä se vaatisi jo liiaksi sitoutumista.

Tapparan ja KalPan osalta jossain määrin tuon identiteetin näen mutta kaikkien muiden osalta on aika hankala sanoa. Ehkä mulle ei vaan osu silmään nuo.

No en ole tietysti ihan 1600 peliä tainnut nähdä.

Tuohon kai on vielä lisättävä, että aika sen tekee, että voi syntyä ihmettelemäsi. Ei täällä varmaan kukaan mitään arvoa asialle osaa laittaa ja se näkyy kyllä kommenteissa, mutta kun sitä lätkää on seurattu vuodesta 1962, niin väkisin siinä jotkut asiat silmiin avautuu. Ei se mitään rakettitiedettä ole tai ennustelemista

Ässät teki muutoksen filosofiassaan rakenteluun Ahon potkujen jälkeen samoilla haminoilla kun strategiansa terästi myös Hifk. Kyllä Ässillä sitä vanhaa identiteettiä on mutta perustassa on tehty mun silmiin liikkuja, joilla eri kausien rosterien kasaamiseen ja kasaamisen päämääriin on tullut tasapainoa. Tuon voi tulkita nyt vaikuttavien tekijöiden tilapäiseksi vaiheeksi, mutta jostain syystä mulla on kutina (ei siis tietoa), että kohtuu pysyvästi, siis kaudesta toiseen strategiana, Ässät on tasolla tavoitella realistisesti paikkaa kuuden sakkiin ihan joka kausi, paino siis sanalla realistisesti.

Tuskinpa kukaan sentään kaikissa peleissä jaksaa olla läsnä ja vaara siinä on, että menee kiinnostus vahdata asioita, jos liian läheltä seuraa. Ihan joskus ammoin olin maaninen musiikin kuluttaja, mutta kun sitten itse olin siinä työkseni, ei sitä seurailla jaksanut oman tekemisen lisäksi.

Ymmärrän toki tuon 1600 läpän, vähän se alkaa väsähtänyt ja väljähtänyt olemaan, kuin mikä tahansa lätkäjargoni, jota ns. karjala lippikset jauhaa. Riittää kun pitää silmänsä auki ja oppii seuraamaan oikeita asioita. Itsestään ne oivallukset asioihin ajan kanssa tulee.

Hurricane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers, Suomi.
Jaahas, joku isomunainen taas uhriutuu täällä. Mitäs jos vaikka selaat ihan itse ketjut läpi niin saattaa valaistuksen kokemus kajahtaa kuuppaan. Enhän minä ole ketään vastaan hyökännyt vaan todennut, että on se kumma kun juuri JYP on se kuka tarvitsee vuosikausia aikaa opettaa jääkiekkoilijat pelaamaan jääkiekkoa.

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ukrainan maajoukkue
Jaahas, joku isomunainen taas uhriutuu täällä. Mitäs jos vaikka selaat ihan itse ketjut läpi niin saattaa valaistuksen kokemus kajahtaa kuuppaan. Enhän minä ole ketään vastaan hyökännyt vaan todennut, että on se kumma kun juuri JYP on se kuka tarvitsee vuosikausia aikaa opettaa jääkiekkoilijat pelaamaan jääkiekkoa.

Ihan osuva pointti minusta. Olen taipuvainen uskomaan, että joillakin valmentajilla on sekä karismaa että kykyä nähdä ja toteuttaa olennainen. Ja hups prosessit ja kaikki aikaisemmin säädetty menettää merkityksensä. Sitten on se toinen tapa, jossa selitetään ja vaaditaan vuodesta toiseen aikaa jonkin kehittämiselle, jonkin mikä ei tosiasiassa sitten kuitenkaan etene mihinkään (useimmiten).

Uskon kyllä siihen, että seuralla on hyvä olla jokin identiteetti ja joukkueelle myytävissä oleva filosofia. Tapa toteuttaa peliä. Se helpottaa jossain kohtaa. Mutta saada joukkue menestymään potentiaalinsa ylärekisterissä tai yli, niin se vaatii kuitenkin osaamista ja onnistumista kulloisellakin hetkellä.

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ihan osuva pointti minusta. Olen taipuvainen uskomaan, että joillakin valmentajilla on sekä karismaa että kykyä nähdä ja toteuttaa olennainen. Ja hups prosessit ja kaikki aikaisemmin säädetty menettää merkityksensä. Sitten on se toinen tapa, jossa selitetään ja vaaditaan vuodesta toiseen aikaa jonkin kehittämiselle, jonkin mikä ei tosiasiassa sitten kuitenkaan etene mihinkään (useimmiten).

Uskon kyllä siihen, että seuralla on hyvä olla jokin identiteetti ja joukkueelle myytävissä oleva filosofia. Tapa toteuttaa peliä. Se helpottaa jossain kohtaa. Mutta saada joukkue menestymään potentiaalinsa ylärekisterissä tai yli, niin se vaatii kuitenkin osaamista ja onnistumista kulloisellakin hetkellä.
Minäkin uskon sen, että jos halutaan olla vähintään välieräjoukkue jatkuvasti, tarvitaan se identiteetti ja siihen nojaava pelitapa ja siihen pelitapaan oikeat pelaajat ja valmentajat. Tuon kaiken saavuttamiseksi tarvitaan prosessi. Sen sijaan keskitason sijoituksesta voidaan taistella, kunhan on liigaan sopiva rosteri ja hyvä valmentaja, joka ei katso läpi sormien neppailua, löysäilyä ja tyhmäilyä.

jukiapina

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP valitettavasti
Ihan ensinmäiseksi syöttöjen laatu pitäisi laittaa kuntoon. Nyt annetaan omista paska syöttö laidassa seisoskelevalle pelaajalle, johon vähänkin paremmin valmennettu joukkue iskee.

Toiseksi. Keskialueen etäisyydet. Siellä on käytännössä kasa pelaajia siellä sun täällä, kun pitäisi olla tiiviinä nippuna. Sama puolustettaessa.

Jotenkin tuntuu myös, että fyysinen ja psyykkinen puoli ei ole kovin monella kunnossa. Mailakovuus ja kulmaväännöt hävitään.

Käytännössä av ja yv toimii. Mikään muu ei sitten toimikkaan.

Nyt on kohta puolet kaudesta pelattu eikä pelitavasta ole tietoakaan.

klongku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Euroopan suurjoukkue Jyp
Eilen tuli taas noteerattua muutama asia omissa pelaamisesta.

Ensimmäisen syötön antaminen on jotenkin helvetin vaikeaa. Saatettiin parhaimmillaan antaa 3 kertaa pakki-pakkia maalin takaa, vielä laidasta biljardina. Miksi? Siellä taas kuitenkin hyökkääjät haki aivan hyvin ja vastustajia oli karvaamassa vain yksin. Sitten, kun annetaan noita pakki-pakkeja, niin me annetaan vastustajalle taas aikaa ottaa enemmän miehiä iholle. Sitten taas jäädään omiin pyörimään. Ratkaisu?
Uskalla antaa se kiekko jollekin hyökkääjälle, kun siinä on vielä se yksi karvaaja. Hyökkääjä voi jakaa kiekkoa sitten taas usemapaan suuntaan, miellellään ylös, mutta alaspäin voi tarvittaessa antaa.

Pakit kuljettaa kiekkoa liikaa. Älkää ymmärtäkö väärin, se on hyvä, että pakit uskaltaa nostaa jalalla, mutta pitäisi osata tunnistaa, milloin viedä itse ja milloin jakaa kiekkoa. Monesti eilisessä pelissä oli tilanne, missä pakki nosti jalalla liian pitkään, hyökkääjät joutui pysähtyy sinisille ja sit pakki viskaa päätyyn? Miksi? Mikä tähän ratkaisu?
Nosta jalalla, jos vastustaja sumputtaa keskialueen niin hyvin, että syöttää ei voi, niin sit laitetaan kiekko päätyyn hyökkääjän mailan kautta, kun meillä on miehet vielä täydessä vauhdissa, näin me saadaan paljon enemmän irtokiekkoja päädystä ja voitetaan kamppailuja.

Toi joukkue ei osaa lukea peliä, milloin hyökkääjät karkaa, milloin pakki ei osaa avata peliä ja millon odotellaan liikaa.

klongku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Euroopan suurjoukkue Jyp
Ihan ensinmäiseksi syöttöjen laatu pitäisi laittaa kuntoon. Nyt annetaan omista paska syöttö laidassa seisoskelevalle pelaajalle, johon vähänkin paremmin valmennettu joukkue iskee.

Toiseksi. Keskialueen etäisyydet. Siellä on käytännössä kasa pelaajia siellä sun täällä, kun pitäisi olla tiiviinä nippuna. Sama puolustettaessa.

Jotenkin tuntuu myös, että fyysinen ja psyykkinen puoli ei ole kovin monella kunnossa. Mailakovuus ja kulmaväännöt hävitään.

Käytännössä av ja yv toimii. Mikään muu ei sitten toimikkaan.

Nyt on kohta puolet kaudesta pelattu eikä pelitavasta ole tietoakaan.
Toi syöttejen laatu oli hyvä huomio. Annetaan semmosia saatanan lussuja syöttöjä, että vastustajan on helppo katkoa ne ja sit ne myös lähtee vähän miten sattuu. Kovia syöttöjä, niin niitä ei katkota ja ne ei myöskään pompi niin saatanan paljoa ja jää paljon mukavammin lapaan.

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Minäkin uskon sen, että jos halutaan olla vähintään välieräjoukkue jatkuvasti, tarvitaan se identiteetti ja siihen nojaava pelitapa ja siihen pelitapaan oikeat pelaajat ja valmentajat. Tuon kaiken saavuttamiseksi tarvitaan prosessi. Sen sijaan keskitason sijoituksesta voidaan taistella, kunhan on liigaan sopiva rosteri ja hyvä valmentaja, joka ei katso läpi sormien neppailua, löysäilyä ja tyhmäilyä.

Paljon olen samaa mieltä lainatusta, siihen esittäisin vielä oman kiteytyksen, että askelmerkit menestyä on siinä, että seuralla on identiteetti ja normaalitilanteessa valkku vaihdos on vain ns. kapulan vaihto kuin viestissä, mutta JYPin tilanne on himpun poikkeava normaalista, eli tila ja tilanne on ollut ja on sellainen, että JYP joutuu etsimään ja sen on löydettävä koutsi, jolla on kyky ja osaaminen ja saman pelifilosofian näkemys kuin seurallakin tuottamaan kaksi asiaa, se identiteetti seuralle jolle jatkossa rakentaa ja pelikirjastot, jolla tulee sarjassa kamppailemaan.

Minusta jo Rautakorpi oli tällä ajatuksella hommattu koutsi vaikka maaliin ei yltänyt ja samaan jatkumoon kuuluu Pennerborn myös. Tiedän, että moni tulkitsee kirjoittamaani jotenkin niin, että olisin Rautakorpivastainen, mutta pointti on kuitenkin, että väärälle pohjalle, ehkä väärinymmärrysten kanssa siinä sopiessa päädyttiin. Toki niitä sanan syömisiä en suopeasti katso, ihan samaa kuin pelaajan kusta joukkueensa muroihin. Tässä viittaan siihen, että sovitaan ja allekirjoitetaan yhteiset päämäärät, eikä sitten niitä noudateta, olipa mitkä syyt takana tahansa.

Voi hyvin olla, että tuossa on juurisyy mihin JYP Rautakorpi diili kaatui, siinä missä seuran tavoite oli tuo ensimmäinen, lie Rautakorven analyysi jälkimmäinen, noin se ainakin antaa joitakin uskottavia selityksiä asioille.

Ihanne tila ja pyrkimys varmaan jokaisella liigajengillä on, että seuroilla olisi se oma identiteetti ja valmennus tulisi sitä sekä jatkamaan, että jalostamaan omalla ammattitaidollaan paremmaksi. Tässä kohtaa haluan keskustelun kyytipojaksi myös painottaa, että tämä asetelma, identiteetti - valmennus osaaminen, ei sido valmentajaa mihinkään tiettyyn tyyliin pelata, kyse kun on jalostamisesta, mutta sitä identiteettiä ei saa seura tai valmennus hukata tai muuten perii hukka. Vrt. JYP ja lähes kymmenen kautta konttaamista ja tässä on se syy miksi hyväksyin ja pidin niitä Rautakorven potkuja oikeutettuna: seura tajusi, ettei suunta ole haluttu, mutta valmennus katsoi tietävänsä paremmin ja jatkoi omaan tyyliin. Pahin mahdollinen asetelma pahimmassa mahdollisessa tilanteessa. Verraten, jos ne potkut tuli huonoimpaan mahdolliseen saumaan kauden kannalta, niin tuo sooloilu oli pahinta mahdollista myrkkyä JYPille tilassaan.

Kyllä prosessi pitää olla ja ymmärrettävä, että prosessi on ikuinen. Mikään jengi ei kestä laakereillaan lojumista tuloksekkaasti, vaan niin ajan, kuin pelin kehitykseen on vastattava ja mieluusti etupainotteisesti, jotta niistä edun voi saada. Tämä viesti on tullut Seppäsen suusta julkisuuteen, sille minä laitan peukut, mutta työmaata päästä edes muiden kyytiin kyllä piisaa silmänkantamattomiin, silti tavoitteessa on roikuttava ja sen eteen käännettävä kaikki kivet, ei riitä, että ääneen sanoo.

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paljon samoja havaintoja itsellänikin kuten muutamassa aiemmassa kirjoituksessa. Posina on pistänyt silmään, että keskialueelta kuitenkin JYP on tauon jälkeisissä peleissä saanut hyvin katkoja / kiekonriistoja. Kulmissa jotenkin ei vaan kamppailu/maila -voima tunnu piisaavan. Karri Kivi nosti esiin kilpailullisuuden puutteen. Mennäänkö treeneissä riittävän kovaa?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy