JYPin pelitapakeskustelu

  • 124 378
  • 605

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Kuten kirjoitin otteluseuranta-ketjuun, niin se suurin ongelma on siinä että viisikko on täysin pihalla siitä että miten luetaan tilannetta, jos halutaan kääntää peliä nopeasti, mikä on melkein elinehto nykykiekossa menestykseen.
Eli kuka tukee kiekosta taistelevaa pelaajaa jos kaksinkamppailu hävitään ja kuka tarjoaa itsensä ensimmäisenä pelattavaksi mikäli kaksinkamppailu voitetaan. Nyt lähinnä tilanne näyttää siltä että 1-2 pelaajaa taistelee kiekosta ja loput katselevat että mitähän tapahtuu.

Kyllä minä lähtisin Pennerbornina voimakkaammin sotkemaan ketjua, vaikka sekään ei tuohon tietysti mitään nopeaa ratkaisua tarjoa.
Huovilan ja Ojantakasen tai oikeastaan koko nykyisen ykkösketjun anti 5-5 peliin on aika olematon ja eikä Lassila sekä Puustinenkaan voi esityksillään kehuskella.
 

Baldrick

Jäsen
JYPin puolustamisessa on kaksi varianttia, joita toteutetaan usein samanaikaisesti: Osalla pyörii pää ja jähmettyvät ihmettelemään, että mitä tehdään. Toisella osalla taas jalat liikkuu ja lähdetään kamppailemaan kiekon luo oli pelipaikka tai ympäröivä tilanne mikä tahansa.
 

Baldrick

Jäsen
Kaikki mitä tässä kirjoitat on kiinni keskialueen tappiosta. Ihan suoraan tänään peliajan maaleista oli keskialueen tappion jatkumo. Oikeastaan jos joku jaksoi sitä Hölön haastista kuunnella, siellä tuli ne muutama asia esiin joita olen tänne joskus kirjoitellut. Niin hyökkääminen kuin puolustaminen on kiinni tasan siitä voitatko keskialueen, eli niin hyökkäät kuin puolustat ja päinvastoin.

Täällä moni mulle on naureskellu asiasta, mutta edelleen tämä on fakta joka pitää. Siinä keskialueen voitossa avain asemassa on kiekottomat sillä kuinka kykenevät irtautumaan oikea aikaisesti vartijoistaan ja pelitapa, jossa kiekollisella on tieto mihin kiekottomat toimittavat. Samoin, jos pelaat keskialueen omiin oikein täyttäen Hölön olympiarenkaat, et ole mankelissa omissa. Nämä ei vaadi mitään miljoona miehistoä todeksi tullakseen, mutta perus ammattilaiset kykenee, kun riittävä aika opetteluun on. Pelistä näkee, että vielä ei ole riittävä aika, eikä valmista.

Maalivahteja on turha syyttää, vaikka joskus virhe tuleekin, Vitolsilla Raumalla voittomaalin imaisu, Vehviläisellä tänään ylipelaamista jne. kyllä nämä takaiskut on pääosin keskeneräisyyden piikkiin meneviä, niin kitkeriä kuin ovatkin.
Siirretään tänne tätä pois tuolta maalivahtien luota häiritsemästä, Veini tarvitsee nyt työrauhan.

Kai se on vähän muna-kana-hommaa, että lähteekö se keskialueesta, vai onko keskialueen voittaminen vain se kulminaatio laadukkaasta hyökkäys- ja puolustuspelistä. Itse tykkään ajatella niin päin, että hyvällä puolustusalueen pelaamisella ja sillä hyökkäykseen lähdöllä pedataan laadukas keskialueen ylitys, ja päinvastoin hyökkäyspään puolustamisella pedataan taas keskialueen estopeli ja toivottavasti saadaan vastahyökkäys jo ennen kuin kiekko ylittää vastustajan mukana omaa siniviivaa. Yleensäkin reagointivalmius kiekonmenetyksissä alueesta riippumatta sekä kiekottomien liike, kun yritetään luoda vapaata tilaa edetä. Keskialue on sitten vain se mittari, että miten tuo valmistautuminen sen pelaamiseen on onnistunut.

Periaatteessahan toki puhumme samasta asiasta.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Nyt ei ole oikeastaan mitään minkä päälle rakentaa, kun pelipaikatonta sovelletaan ennen niitä rakenteita (kts. Hönön podipuheet).

Tästä kuulisin mielelläni perustetta. Minun ymmärtääkseni JYP ei ole silmieni edessä koskaan pelannut "paikatonta" rikkinäinen peli ei ole tuon synonyymi, voisko tuon meemin jo jättää pois, varsinkin jos haluaa oikeasti pelistä ja pelitavoista keskustella. Minun ymmärryksellä, voin toki olla väärässä, JYP opettelee vasta toisteista viisikkopeliä nokka kiinni pursto kiinni tyylillä ja on opeteltavakin, koska sitä "paikatonta" ei ilman voi oikeasti pelata, koska se ei ole "paikatonta" vaan se on rikkinäistä peliä ja kyllä, JYPillä ei ole perintönä sitä toisteista viisikkopelipohjaa, joka on joillakin divarijoukkueillakin, sen luojaa ei vuosikausiin ole löytynyt.

Jossain vaiheessa, kun se kiekko saadaan, niin sitten pitäisi lähteä hyökkäämään. Vähän riistoalueesta riippuen on ennalta sovittu syöttösuunnat, jolla akuutti paine hellittää ja joka helvetin ukko on liikkeessä siitä eteenpäin pelaten itseään vapaaksi. Nyt monesti näkee sen, että painoton puoli on aivan vapaana ja pakki antaa silti saman laidan hyökkääjälle, jolla on vastustajan kaksi pelaajaa lähellä. Siis ei voi oikeasti Liiga-tasolla olla, että muualla 2 pelaajaa vapaana menossa eteenpäin joille syöttää ja silti neljä kertaa viidestä syötetään siihen saman laidan hyökkääjälle, joka on muutamassa sekuntin kymmenyksessä sumputettu kahden vastustajan toimesta. Ne vastustajan on valmiiksi jo siinä näkökentässä hyvin lähellä, mutta ei niin ei...
Lainatusta paljon samaa mieltä, mutta onko se sittenkään se isoin ja tärkein se riiston paikka ja sen jatkumo, vai pitäisikö siinä olla mieluummin viisikolla liiketarjonta sekä pystyyn, että omiin yhtäaikaisesti liikkuville kiekottomille, näin vastustaja joutuisi väkisin seuraamaan puolustamisessaan kahden suunnan liikettä ja se kyllä repii sen puolustavan viisikon hajalle tehokkaasti (ne olympiarenkaat) ja luo tilaa avata sen keskialueen haastoon ja voittamiseen. No, monin tavoin voi tulosta tehdä tietenkin, oman pään riistoista lähdöissä minusta se oleellinen tehdään kiekottomien liikkeellä pakottaen vastustajaa liikkeeseen, jota eivät halua.

edit. samalla ne omiin liikkuvat tekee väkisinkin kiekolliselle tarpeellisen lähituen, jos avaussuuntaa ei ole, senkin jatkumo toimii tehokkaammin jos se pudetetaan niille vauhdissa nouseville kiekottomille keskialueelle, ihan niin kuin moni liigajoukkue toisteisesti tekee. Vauhtiylivoima ja järki on ne avaimet siihen keskialueen voittoon, luonnollisesti ei pelitavan vastaisesti toki, se yhtenäisyys ja olympia renkaat, hyvin sano kyllä Hölö tuon.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Tästä kuulisin mielelläni perustetta. Minun ymmärtääkseni JYP ei ole silmieni edessä koskaan pelannut "paikatonta" rikkinäinen peli ei ole tuon synonyymi, voisko tuon meemin jo jättää pois, varsinkin jos haluaa oikeasti pelistä ja pelitavoista keskustella. Minun ymmärryksellä, voin toki olla väärässä, JYP opettelee vasta toisteista viisikkopeliä nokka kiinni pursto kiinni tyylillä ja on opeteltavakin, koska sitä "paikatonta" ei ilman voi oikeasti pelata, koska se ei ole "paikatonta" vaan se on rikkinäistä peliä ja kyllä, JYPillä ei ole perintönä sitä toisteista viisikkopelipohjaa, joka on joillakin divarijoukkueillakin, sen luojaa ei vuosikausiin ole löytynyt.
Itse taas näkisin, että sitä on nimenomaan yritetty jo tuoda sisään samalla, kun viisikkopeliä harjoitellaan. Vaikka valitettavasti taas se näyttää menevän siihen, että yksilöt ottavat niitä irtiottoja, ja muu viisikko ei osaa siihen reagoida.

Mielestäni oivallinen esimerkki isommasta kuvasta tänään tänään se maali, missä Vidgren oli tippunut maalinedustaa puolustamaan, ja se, johon Peltola tuli viisikon viimeisenä paikalle, mutta änki silti muiden joukkoon maalin lähettyville, vaikka hänen olisi pitänyt lukea tilanne ja jäädä pitämään viivaa. Mielestäni juuri sellaisia esimerkkejä koko JYPin pelaamisessa, jossa yritetään fluidia paikanvaihtoa viisikon sisällä, mutta ei oikein tiedetä sitten, että kuka pitää ja mitä ja milloin taas palataan perusmuotoon. Tästä syystä se sektorien täyttö pettää ja pahasti, milloin maalin edessä ja milloin viivalla. (EDIT: ja kuten Vidgrenin maalineduspelaaminen tuossa maalissa, niin ei sitten myöskään osata pelata niitä vaihtopaikkoja riittävän laadukkaasti, joka sekin edistää maalin päästämistä, vaikka mies olisi paikallaan).

Siitä syystä itse nyt ensimmäisenä peräänkuuluttaisin sitä pelin rankkaa yksinkertaistamista ja tiukempaa pelipaikkakuria, vaikka menisikin hieman puskemiseksi ja vastustaja pelin edetessä oppisi sitä pelaamaan pois. Sitten, kun kaistat on hallussa ja suoraviivainen pelaaminen selkeää, niin ruvetaan lisämään leikkaavaa liikettä keskialueelle. Mutta tämä pohja olisi pitänyt kaiken rehellisyyden nimissä tehdä jo harjoituskaudella.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Itse taas näkisin, että sitä on nimenomaan yritetty jo tuoda sisään samalla, kun viisikkopeliä harjoitellaan.

Tähän en tahtoisi uskoa, koska se kyllä sitten tarkoittaisi, ettei valmennuksella ole käsryä siitä, mitä oikein tekevät. Ilman sitä viisikkopelipohjaa on turha edes kuvitella, että onnistuisi mikään paikattoman sisääntunti pelitapaan, varsinkin, kun mitään selkärankaa pohjaksi ei ole, ehkä siitä syntyisi sitten jotain selkärangatonta meduusakiekkoa, jota minä en ainakaan haluaisi joutua seuraamaan.

Tavallaan itsekin mietin ja todellakin ymmärrän, tuota kohellusta seuratessa, että steppi johonkin keep it simple kiekkoon jotakin auttaisi, vaan kun väkisin mieli sanoo, että nyt ei mitään sinkoilua tähän kohtaan, vaikka kuinka katkeralta maistuisi. Muuttamalla ja hakemalla tässä vaiheessa ainoastaan tunnustaisi joukkueelle, ettei sitten oikeen ymmärrettykään mitä valmenneltiin ja se ei tiedä hyvää jos kokonaista kautta ajattelee.

Kai se nyt vaan on pakko hyväksyä, että tällä hetkellä pelataan paskasti, opetellaan mitä on päätetty ja sovittu revitään ne pisteet mihin yltää ja uskotaan, että alkaa riittävän ajoissa homma pelittämään, kauden suhteen. Minä en ainakaan näe muuta visiota kannattajana. Tänään taas rimpuillaan omissa ja toivotaan parasta ja voi olla että se piste saadaan tai sitten ei ja leuka rintaan kohti seuraavaa. Kunhan ei ryhdytä pelaamaan ettei hävitä vaan aina mennään askiin voittamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös