Mainos

JYPin mediaketju

  • 1 952 348
  • 8 720

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, sympatiat: HIFK ja Kiekko-Espoo
Pitkälti juuri näin. Jos siellä olisi 7 henkeä, jotka ovat päivittäin tekemässä jotain JYPin somen eteen, niin tilanne olisi täysin eri. Tämä kuitenkin tarkoittaisi myös sitä, että JYPin pitäisi maksaa heille päivittäin.

Useissa seuroissa on kokeiltu ilmaista tai lähes ilmaista työvoimaa somen puolella, mutta vähemmän yllättävästi tästä on pitkälti luovuttu, kun on huomattu, ettei tuota hommaa voi ihan kuka tahansa ja miten tahansa hoitaa.
itse kun ammatikseni tuotan sisältöä eri yrityksille voin kyllä sanoa ettei sitä hommaa voi oikeasti kuka tahansa hoitaa vaikka moni niin luuleekin.

Se, että moni on yrittänyt hoitaa sitä ilmaiseksi / puoli-ilmaiseksi kertoo jo kaiken miten aliarvostettua hommaa toi on eikö käsitetä miten paljon se vie aikaa ja suunnittelua tuottaa hyvää ja yleisöä kiinnostavaa sisältöä.
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Korvauksia somehommista maksetaan, mutta ei niin paljon, että niitä kovin kauaa jaksaisi kukaan tehdä, jos ei samalla tekisi hommaa rakkaudesta JYPiin.
Joo ja ehdottomasti kuuluu maksaakin, jos olisi varakkaampi seura kyseessä, niin ehdottomasti mahdollisimman hyvä palkka, mitä vaan varaa olisi järkevästi maksaa sometiimille.

Tuossa "rakkaudesta JYPiin" viittasinkin lähinnä siihen, kun @-MMH- ymmärtääkseni puhui sellaisesta henkilöstä, joka ei ottaisi seuralta rahaa, vaan ns. "palkkio" olisi se, että pääsee sinne ytimeen tekemään niitä hommia ihmisille. Sellainen kuvio olisi käytännössä lähes mahdoton, koska ymmärrettävästi tällainen henkilö pääsisi melko rajallisesti olemaan mukana.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se, että moni on yrittänyt hoitaa sitä ilmaiseksi / puoli-ilmaiseksi kertoo jo kaiken miten aliarvostettua hommaa toi on eikö käsitetä miten paljon se vie aikaa ja suunnittelua tuottaa hyvää ja yleisöä kiinnostavaa sisältöä.
Erittäin vahva tämä. Jos ei ole itse ollut tuottamassa vakavasti otettavaa sisältöä somen puolelle, niin voi olla vaikea käsittää miten paljon työtä se vaatii.

Tämän huomaa siinäkin, kun "somepersoonien" kohdalla puhutaan, että saavat ilmaista rahaa tyhjästä. Osittain näin toki joissain tapauksissa onkin, mutta kyllä siihen touhuun menee yleensä paljon enemmän aikaa, rahaa ja vaivaa, kuin yleisesti ajatellaan.

YouTube on myös hyvä esimerkki. Veikkaan, että 99% käyttäjistä ei ymmärrä edes vähää alusta, että miten paljon aikaa ja vaivaa laadukkaiden videoiden työstäminen vaatii. Materiaalin kuvaaminen ja tekeminen on vain yksi osa kokonaisuutta, jonka lisäksi sen editointi on jo yksinään todella vaativaa hommaa. Monesti parin minuutin videon editointi saattaa vaatia tuntikaupalla töitä - ellei enemmänkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ciccarelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä minäkin sen käsitän ettei sitä 7 henkeä tee täysipäiväisenä.
Ihmettelen vaan että eikö nyt tuo panostus kannata keskittää niin että asiat tulisi hoidettua. Ei JYP ole mikään pikkuputiikki jonka mediahommat voi olla puuhastelua vuodesta toiseen vaan ihan hoidettavissa sillä että asiaan panostetaan.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
itse kun ammatikseni tuotan sisältöä eri yrityksille voin kyllä sanoa ettei sitä hommaa voi oikeasti kuka tahansa hoitaa vaikka moni niin luuleekin.

Se, että moni on yrittänyt hoitaa sitä ilmaiseksi / puoli-ilmaiseksi kertoo jo kaiken miten aliarvostettua hommaa toi on eikö käsitetä miten paljon se vie aikaa ja suunnittelua tuottaa hyvää ja yleisöä kiinnostavaa sisältöä.
Älääääs nyt hei… Saat kädenjälkes näkyviin ja hyvän referenssin CV:hen.

Omaan itsekin työkokemusta somehommista ja allekirjoitan viestisi täysin. Vielä enemmän turhauttaa jos oma esimies ei ymmärrä mitä hyvän somen tuottaminen vaatii, mutta haluaa sellaista aikaiseksi minimiresursseilla. Ja sitten kun vielä ei ole oikein ajantasaista ymmärrystä, että mitä on hyvä kontsa.

En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta sellaisen vaikutelman saa, että JYPissä (ja monissa suomalaisissa firmoissa) ei vieläkään tajuta kunnolla somea ja sen kuluttajia. Varsinkin, kun ottelulippulinkki somepostauksessa ei välttis kovin hyvin konvertoi, kun lippuja ei osteta siltä istumalta, vaan ensin pyydetään usein muitakin lähtijöitä yms. Toki on siellä kai onnistumisiakin joukossa esim. Myrskyn tiktok-preesensissä kaiketi, millä on saatu lapsia innostettua, mutta paljon on vielä tekemistä aikuisten saralla.

Ja vaikeaahan se on, kun porukka haluaisi nimenomaan nähdä sinne kulissien taakse, mutta samalla suomalaiset urheilijat, kuten suomalaiset yleensäkin, ovat hyvin varautuneita. Jääkiekkoilijoidenkin tulisi paremmin ymmärtää olevansa viihdealalla ja jos he saavat paljon seuraajia olemalla kiinnostavia, se myös vaikuttaa heidän liksaansa positiivisesti. En tosin tiedä miten TES ja pelaajasopimuksissa yleensä on mahdollista pelaajan toimia itsenäisenä markkinointikasvona, mutta joukkueen henkilökohtaisempi somesisältö boostaisi myös pelaajien kiinnostavuutta ja toisinpäin. Ehkä JYPin tulisikin kouluttaa ja kannustaa pelaajia somen käyttöön. Tukea esim. sisällöntuotannossa, sillä kiinnostavat pelaajat tuo myös väkeä heitä katsomaan ja heidän nimituotteitaan ostamaan.

Yksi juttu mikä tuli tässä samalla mieleen, niin JYPin sivuilla pitäisi olla linkit kaikkien sisältöä tuottavien pelaajien ja JYP-vaikuttajien somekanaviin ja podcasteihin etc.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvää lätinää hyvästä aiheesta. Itse nostaisin tähän vielä sen yhden (karun) kulman: liiketoiminnan.

Olisihan se kieltämättä mukavaa seurata HBO-tasoista tuotantoa, mutta tuoko se riittävästi rahaa takaisin?

Tahtoo sanoa, että tuleeko nyt tukkaan sisääntulevassa rahassa vs. aika, jolloin asiaa hoidettiin paremmin? Jos ei, niin sittenhän kyse on liiketoiminnan kannalta ollut vaan turhasta kulusta, joka ei vaikuta bisnekseen.

Tahallani nyt hieman kärjistän ja ymmärrän kyllä, ettei näitä ole aina helppoa edes mitata. Tulipahan mieleen. Samoin, kuin sekin, että jos julkaisuja tekevät haluaisivat tehdä enemmän, niin kuka estää ja miksi (palataan ehkä viestini alkuun)?

Edit: Tuossa taisi @-MMH- heittää, että yksi täysipäiväinen työntekijä maksaa vuodessa tuon 100 kilon verran. Varmaan aika lähellä (itse maksaisin hiukan vähemmän ;)). Tuossahan on sitten puntaroitava, että kannattaako tuo raha laittaa vakituiseen someheppuun vai laitahyökkääjään?

Kumpi on parempi bisnekselle ja sponsoreille? En tiedä, mutta näitä varmaan toimistolla pohditaan. Ehkä.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja vaikeaahan se on, kun porukka haluaisi nimenomaan nähdä sinne kulissien taakse, mutta samalla suomalaiset urheilijat, kuten suomalaiset yleensäkin, ovat hyvin varautuneita. Jääkiekkoilijoidenkin tulisi paremmin ymmärtää olevansa viihdealalla ja jos he saavat paljon seuraajia olemalla kiinnostavia, se myös vaikuttaa heidän liksaansa positiivisesti. En tosin tiedä miten TES ja pelaajasopimuksissa yleensä on mahdollista pelaajan toimia itsenäisenä markkinointikasvona, mutta joukkueen henkilökohtaisempi somesisältö boostaisi myös pelaajien kiinnostavuutta ja toisinpäin. Ehkä JYPin tulisikin kouluttaa ja kannustaa pelaajia somen käyttöön. Tukea esim. sisällöntuotannossa, sillä kiinnostavat pelaajat tuo myös väkeä heitä katsomaan ja heidän nimituotteitaan ostamaan.
Mitä nyt olen kuullut ja nähnyt tämän aiheen tiimoilta JYPin osalta, niin haasteita todellakin riittää. Jääkiekkoilijat haluavat keskittyä siihen omalta kannalta olennaiseen, eli harjoitteluun, pelaamiseen ja urheilijan elämään. Merkittävä osa porukasta on myös aika introvertteja, joille esillä oleminen on aidosti raskasta.

On helppo ulkopuolelta sanoa jotain, että "ei niiltä tarvitse lupaa kysellä" tai että pelaajia pitäisi jotenkin pakottaa videoihin yms. Toki jossain määrin pakotetaankin, mutta kuinka hyvää matskua siitä saa irti, jos pelaajia ei kiinnosta olla kuvissa? Happamia naamoja, yhden sanan vastauksia. Tuskin sellaisella rakennetaan kovin miellyttävää kuvaa pelaajista ja joukkueesta.

Pakottaminen ei toimi, jos sitä ei tehdä tarkasti harkiten ja oikealla tavalla. Se ei saa tuntua siltä, että pelaaja aidosti pakotetaan tekemään jotain, mikä on hänelle hyvin epämiellyttävää. Pelaajat eivät ole mediapersoonia, vaan urheilijoita. Medianäkyvyys tietenkin kuuluu asiaan, mutta pelaajat ovat silti lähtökohtaisesti vain urheilijoita.

Käytännössä pelaajia täytyy hiljalleen totuttaa siihen, että välillä tehdään matskua someen ja ollaan esillä. Osalta tämä sujuu lähes luonnostaan, mutta suurin osa vaatii paljon totuttelua. Nuorille pelaajille tämä on uutta, koska he eivät ole aiemmin olleet julkisuudessa esillä. Vanhemmille pelaajille edelleen jossain määrin uutta, koska nykyisen kaltainen someen tehtävä sisältö on varsin uusi juttu. Aiemmin on oltu vain otteluiden yhteydessä haastatteluissa, eikä silloin tarvitse miettiä mistä puhutaan, sekä on ollut hyväksyttävää vastata lyhyesti ja ytimekkäästi.
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Merkittävä osa porukasta on myös aika introvertteja, joille esillä oleminen on aidosti raskasta.
Itsessään tämä on jo hyvä pointti, mitä ei ehkä itse tullut mietittyä niin tarkkaan. Ja mitä olisi ehdottomasti pitänyt muistaa miettiä, kun itsekin introvertti olen.

Mitä nyt tulee mieleen, niin tuohon voisi ehkä kokeilla ottaa esimerkiksi yhden tai kaksi joukkuekaveria messiin samaan tilanteeseen, että ei joudu tilanteeseen, jossa patsastelee yksin kameran edessä. Tai jotain muuta vastaavaa, millä tilanteesta saisi tehtyä mahdollisimman rennon ja jätkille sellaisen luontevan fiiliksen olla siinä hetkessä. Siis niin luontevan kuin nyt suinkin mahdollista olisi, ihan niin yksinkertaista se ei aina ole.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Mitä nyt olen kuullut ja nähnyt tämän aiheen tiimoilta JYPin osalta, niin haasteita todellakin riittää. Jääkiekkoilijat haluavat keskittyä siihen omalta kannalta olennaiseen, eli harjoitteluun, pelaamiseen ja urheilijan elämään. Merkittävä osa porukasta on myös aika introvertteja, joille esillä oleminen on aidosti raskasta.

On helppo ulkopuolelta sanoa jotain, että "ei niiltä tarvitse lupaa kysellä" tai että pelaajia pitäisi jotenkin pakottaa videoihin yms. Toki jossain määrin pakotetaankin, mutta kuinka hyvää matskua siitä saa irti, jos pelaajia ei kiinnosta olla kuvissa? Happamia naamoja, yhden sanan vastauksia. Tuskin sellaisella rakennetaan kovin miellyttävää kuvaa pelaajista ja joukkueesta.

Pakottaminen ei toimi, jos sitä ei tehdä tarkasti harkiten ja oikealla tavalla. Se ei saa tuntua siltä, että pelaaja aidosti pakotetaan tekemään jotain, mikä on hänelle hyvin epämiellyttävää. Pelaajat eivät ole mediapersoonia, vaan urheilijoita. Medianäkyvyys tietenkin kuuluu asiaan, mutta pelaajat ovat silti lähtökohtaisesti vain urheilijoita.

Käytännössä pelaajia täytyy hiljalleen totuttaa siihen, että välillä tehdään matskua someen ja ollaan esillä. Osalta tämä sujuu lähes luonnostaan, mutta suurin osa vaatii paljon totuttelua. Nuorille pelaajille tämä on uutta, koska he eivät ole aiemmin olleet julkisuudessa esillä. Vanhemmille pelaajille edelleen jossain määrin uutta, koska nykyisen kaltainen someen tehtävä sisältö on varsin uusi juttu. Aiemmin on oltu vain otteluiden yhteydessä haastatteluissa, eikä silloin tarvitse miettiä mistä puhutaan, sekä on ollut hyväksyttävää vastata lyhyesti ja ytimekkäästi.
Ehkä ilmaisin itseäni vähän huonosti, mutta nimenomaan siis kannustaa tietysti ja tukea kaikkia halukkaita tekemään sitä kontsaa. Kyllä sen näkee monen kohdalla haastatteluissa, että kameran edessä esiintyminen ei ole se oma juttu. Ja toki kaikille suotakoon oikeus olla oma itsensä, pakottaa ei missään nimessä pidä. Kaikkia tulisi kuitenkin tsempata asian kanssa ja antaa ymmärtää, että esiintyminen ja aktiivinen omakin some on hyväksi pelaajankin lompakolle.

On siinä kehitystä kuitenkin tapahtunut ja on pelaajia, jotka ymmärtävät somen ja omien faniensa arvon, sekä tuottavat omiin kanaviinsa kontenttia. Sillä tapaa myös löytyy nuoria faneja, jotka seuraavat pelaajia seurasta toiseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: KOLT

-MMH-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä minäkin sen käsitän ettei sitä 7 henkeä tee täysipäiväisenä.
Ihmettelen vaan että eikö nyt tuo panostus kannata keskittää niin että asiat tulisi hoidettua. Ei JYP ole mikään pikkuputiikki jonka mediahommat voi olla puuhastelua vuodesta toiseen vaan ihan hoidettavissa sillä että asiaan panostetaan.
Mitkä asiat on mielestäsi jäänyt hoitamatta?
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Valtteri Ojantakanen tänään ja huomenna pyörittelemässä JYPin instagramia. Katsellaan mitä Ojis tuonne tuuttaa, mutta nyt kun juuri oli keskustelua tästä somesta ja siitä, miten innoissaan pelaajat lähtevät milloin mihinkin ns. "ylimääräisiin" juttuihin messiin, niin on annettava posit ainakin itseltäni tälle jutulle.

Yksinkertaisuudessaan siis, yleensähän nämä ovat olleet noita viikon stinttejä kesällä, niin mielestäni on erittäin hyvä, että tällaisia lyhyempiäkin settejä vedetään tarvittaessa. Ja siis pelaajalle itselleen nimenomaan, jos tuntuu siltä, että se kokonainen viikko on vähän liikaa, niin on nyt edes parin päivän ajan mahdollisuus vähän laitella juttuja omalla tyylillä näkyviin.
 

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harvoin näistä avaudun, mutta onhan toi saatana noloa että oman kasvatin nhl sopimus on julkaistu eilen illalla, niin vielä tällä hetkelläkään jyp ei omassa somessaan ole huomioinut asiaa mitenkään. Huovilalle on kuitenkin synttärionnittelut julkaistu.
 

Wraith

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harvoin näistä avaudun, mutta onhan toi saatana noloa että oman kasvatin nhl sopimus on julkaistu eilen illalla, niin vielä tällä hetkelläkään jyp ei omassa somessaan ole huomioinut asiaa mitenkään. Huovilalle on kuitenkin synttärionnittelut julkaistu.
Juu, mut kuulemma kaikki menossa parempaan suuntaan, tai ollu jo pari vuotta. Mitäpä näitä suotta julkaisee, ku se vaatii muutaman minuutin.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Juu, mut kuulemma kaikki menossa parempaan suuntaan, tai ollu jo pari vuotta. Mitäpä näitä suotta julkaisee, ku se vaatii muutaman minuutin.
Vaihda pari vuotta -> parikymmentä vuotta, niin ollaan oikeammassa. Klassinen klisee, joka toistuu vuosittain
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, mut kuulemma kaikki menossa parempaan suuntaan, tai ollu jo pari vuotta. Mitäpä näitä suotta julkaisee, ku se vaatii muutaman minuutin.
Jotenkin niin turhaa jatkuvasti jauhaa ivallisesti tästä "kuulemma kaikki on menossa parempaan suuntaan", kun asiaa on käsitelty toistuvasti tässä ketjussa. Ei tarvitse nytkään mennä kuin muutama viesti taaksepäin.

Näkyvin ja suurin ongelma tällä hetkellä on siinä, että kausien välissä touhu on edelleen pitkälti yhden miehen varassa, eikä hänelläkään ole aitoa velvollisuutta olla jatkuvasti päivystämässä. Hommaa ei ole organisoitu kunnolla ja vain kauden aikana hommaa hoidetaan kunnollisella miehityksellä.

Kaikki valituksen aiheet ovat aiheellisia, eikä ole ollut tarkoituksena vähätellä niitä missään kohtaa. Olen vain yrittänyt selventää asioita sen mukaan, mitä aiheesta tiedän. Tämän ovat jotkut sitten ottaneet siten, että puhuisin JYPin puolesta tai vähättelisin ongelmia.

Paljon on tehtävää markkinoinnin ja somen puolella edelleen. Tilanne on varsin erikoinen, kun on hankittu tekijöitä, mutta heitä ei hyödynnetä. Ihan tarpeetonta jättää asiat näin löysästi hoidetuksi, kun ei vaatisi ihmetekoja, että homma saataisiin oikeasti ruotuun.
 

Wraith

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin niin turhaa jatkuvasti jauhaa ivallisesti tästä "kuulemma kaikki on menossa parempaan suuntaan", kun asiaa on käsitelty toistuvasti tässä ketjussa. Ei tarvitse nytkään mennä kuin muutama viesti taaksepäin.

Näkyvin ja suurin ongelma tällä hetkellä on siinä, että kausien välissä touhu on edelleen pitkälti yhden miehen varassa, eikä hänelläkään ole aitoa velvollisuutta olla jatkuvasti päivystämässä. Hommaa ei ole organisoitu kunnolla ja vain kauden aikana hommaa hoidetaan kunnollisella miehityksellä.

Kaikki valituksen aiheet ovat aiheellisia, eikä ole ollut tarkoituksena vähätellä niitä missään kohtaa. Olen vain yrittänyt selventää asioita sen mukaan, mitä aiheesta tiedän. Tämän ovat jotkut sitten ottaneet siten, että puhuisin JYPin puolesta tai vähättelisin ongelmia.

Paljon on tehtävää markkinoinnin ja somen puolella edelleen. Tilanne on varsin erikoinen, kun on hankittu tekijöitä, mutta heitä ei hyödynnetä. Ihan tarpeetonta jättää asiat näin löysästi hoidetuksi, kun ei vaatisi ihmetekoja, että homma saataisiin oikeasti ruotuun.
Hyvä se on aina välillä sanoa, eikä se ole kenellekään henkilökohtaisesti. Huonosti tämä on hoidettu ja piste.

Kuullut kyllä ihan tuolta sisältä ja joka paikasta tästä, että putkeen tämä ei mene ja ei voi vaan lakaista maton alle. Toivotaan tosiaan, että muutoksia tapahtuu, mutta sen sanon, että täälläkin on kirjoittajia, jotka hoitaisi nuo asiat tuollaisten perus uutisten osalta hetkessä, vaikka pussillisella lätkäliigoja.
 

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei oikein nuokaan selitykset toimi tässä tilanteessa kun kuitenkin Huovilan synttärionnittelu julkaisu on saatu tehtyä. Mun mielestä pikkusen tärkeämpää olis ollu huomioida Pulkkisen nhl sopimus kuin Huovilan syntymäpäivä, meistä jokainen on syntynyt joskus mutta aika harva tekee nhl sopimuksen. Ja oikein jos ois "hyvin" halunnu tehdä niin olisi huomioitu molemmat.
 

Wraith

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei oikein nuokaan selitykset toimi tässä tilanteessa kun kuitenkin Huovilan synttärionnittelu julkaisu on saatu tehtyä. Mun mielestä pikkusen tärkeämpää olis ollu huomioida Pulkkisen nhl sopimus kuin Huovilan syntymäpäivä, meistä jokainen on syntynyt joskus mutta aika harva tekee nhl sopimuksen. Ja oikein jos ois "hyvin" halunnu tehdä niin olisi huomioitu molemmat.
Nimenomaan näin. Ei voi kuin pistää päätä pensaaseen.
 

Nepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, EV Zug & Detroit Red Wings
Ei oikein nuokaan selitykset toimi tässä tilanteessa kun kuitenkin Huovilan synttärionnittelu julkaisu on saatu tehtyä. Mun mielestä pikkusen tärkeämpää olis ollu huomioida Pulkkisen nhl sopimus kuin Huovilan syntymäpäivä, meistä jokainen on syntynyt joskus mutta aika harva tekee nhl sopimuksen. Ja oikein jos ois "hyvin" halunnu tehdä niin olisi huomioitu molemmat.
Tämä ei nyt perustu mihinkään vaan heitän ihan puhtaasti veikkauksena: Islanders ei tosiaan itse ole tuosta Pulkkisen sopimuksesta tietääkseni ainakaan vielä tiedottanut vaan kyseessä oli hänen agenttinsa twiitti. Siitä ei myöskään löydy mitään mainintaa NHL.com sivuilta. Joten ehkä JYP odottanee jonkinlaista virallisempaa tietoa tuosta ennen kuin julkaisevat somessa mitään.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Laitetaan nyt esimerkkiä siitä, mitä kaupungin toinen tunnettu seura saa samaan aikaan aikaan omassa somessaan. Vastaavaa ideaa en muista ennen nähneeni ja tämä idea olisi helppo kopioida minkä tahansa joukkueen käyttöön.





Eli siis Kiri julkaisee huomenna ottelutapahtumassa pelaajasopimuksen tai pelaajasopimuksia. Tällä kertaa vinkki on yksittäisen pelaajan tietojen sijaan vihjailu siitä, että ketkä kaikki ovat saamassa jatkosopimuksen ja kuinka pitkän sellaisen.

Mikä kaikki tässä Kirin päivityksessä on tehty oikein?
  1. Ennakkohehkutus tulee reilusti etuajassa, jolloin yleisöllä on oikeasti aikaa spekuloida asian kanssa (vrt. Jormakan sopimus, jonka ennakkohehkuttelut näin kolme minuuttia ennen sopimuksen julkistamista).
  2. Tarjoamalla kilpailuun ihan oikea palkinto, yleisöä aktivoidaan osallistumaan ja pohtimaan oikeaa lottoriviä -> kommenttivyöryllä saadaan seuralle somenostetta.
  3. Tehtävässä on myös sen verran haastetta, että sitä ei tuskin ihan ensimmäinen kommentoija keksi kaikkien muiden kompatessa ja jännitys säilyy loppuun asti (vrt. vaikkapa Puustisen paluu, jonka tehopistevinkin joku tajusi nopeasti ja kaikki komppaavat tietenkin kilpaa oikeaa vastausta)
  4. Oikea vastaus kerrotaan ottelutapahtumassa, joka houkuttelee ihmisiä tulemaan sinne stadionille (ja samalla koko "kilpailu" mainostaa sitä huomista ottelutapahtumaa).
  5. On vielä konseptina suhteellisen uniikki, jota ei ole jo kaikissa muissa someyhteyksissä käytetty.
Ei nämä asiat ole vaikeita, eivätkä välttämättä edes kalliita toteuttaa. Mutta vaatisi jonkinlaista suunnitelmallisuutta ja pientä halua olla oikeasti siellä somen kärkikahinoissa.
 

Nepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, EV Zug & Detroit Red Wings
Näköjään oli nyt tullut JYPiltä onnittelut Pulkkisen tulokassopimuksesta. Siellä on selvästi prioriteetit kunnossa, ensin ilmoitetaan Huovilan syntymäpäivästä ja vasta myöhemmin Pulkkisen NHL-sopimuksesta.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Näköjään oli nyt tullut JYPiltä onnittelut Pulkkisen tulokassopimuksesta. Siellä on selvästi prioriteetit kunnossa, ensin ilmoitetaan Huovilan syntymäpäivästä ja vasta myöhemmin Pulkkisen NHL-sopimuksesta.
Ei näistä kannata liikaa päätellä prioriteetteja. Melko todennäköisesti nuo synttäripäivitykset ajastellaan tulemaan etukäteen, jolloin yhtenä päivänä voi hoitaa kahden seuraavan kuukauden synttäripäivitykset valmiiksi.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ihmettelen vähän tätä kohkaamista. Pa:ssa asia vissiin julkituotiin yöllä ja en oikeen nää että joku ot pohjalla valvoisi ja uutista oottaisi valmiina sometteluun, ellei pelaajan kanssa ole sovittu, että ilmoittelee. Mitään ihmeempää lisäarvoa minä ainakaan siinä en näe, että kaikille uutisointi pitäisi olla reaaliaikaista näin trivia asiassa. Ne, jotka on asialle omistautuneet osaa itse seurailla pa:n uutisointia ja muut ehtii hyvin myöhemminkin.

Ihan samaa olen ihmetelly tuon Ylen kanssa, kautta aikain olen voinut seurata globaalia uutisointia niin terrori, iskuista, tsunameista, kuin muista katastrofeista sen maailman kolkan medioiden kautta, kun on ollut tarvis ja siinä vaiheessa, kun Yle on aloittanut tiedottamisen on itsellä jo käsitys, hyväkin, mutta asiantuntijoiden syventäessä taustoja niin paikan päältä kuin pasilastakin asiat aukeaa vallan hyvin, ihan riittävän ripeästi ja hyvän laatuisesti.

Jälkimmäisessä toki ollaan opportunistisen politikoinnin alttarilla, niillä Yle leikkauksilla kun ei yhtään mitään säästöä oikeasti synny, vie vaan alan työtä pois suomalaisilta yrityksiltä ja osaajilta, eikä avita minkään tärkeän syntymistä, näyttääpähän vaan hyvältä niille, joille hyvältä näyttäminen on tärkeämpää kuin todellisuus, tuo tylsä kumppani kuin varjo joka seuraa kaikkialle.
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Fakta on myös se, että kyllä näihin änärisoppareihin pitää seuran tiedotuksessa osata varautua. Eihän se nyt voi kenellekään tulla puskista, että tämän kesän varaustilaisuudessa kierroksella kaksi, vuorolla 54 varattu pelaaja tekee sopimuksen. Vai voiko sittenkin? Ilmeisesti.

Synttäripäivitys on taatusti ajastettu, eli siinä on ollut ihan kaikki valmiina, joten julkaisu ei ole vaatinut käytännössä mitään. Pulkkisen soppari on ollut lähes 100% varma siitä asti, kun hänen nimi huudettiin Islandersin toimesta tänä kesänä. Eli, ei olisi ollut ihan hirveän iso homma tehdä kaikki mahdollinen tuota julkaisua varten etukäteen. Oikeastaan kaikki, poislukien Pulun kommentit, olisi pystynyt tekemään varaustilaisuuden jälkeen. Ja näin ollen ei olisi ollut iso homma kysyä eilen Pulkkisen kommentteja, lisätä ne juttuun ja lyödä se eetteeriin ajallaan.

Että näin. Toivottavasti tämän myötä ollaan hereillä muiden nykyisten varattujen pelaajien suhteen ja tehdään kaikki mahdollinen grafiikka yms. valmiiksi julkaisua varten. Pulkkisen soppari nyt oli selkein mielestäni, mutta ei tuosta Louhivaaran ja Tohilankaan soppari mikään mahdottomuus ole. Ja niihin pitää varautua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös