Mainos

JYPin mediaketju

  • 1 951 618
  • 8 737

-MMH-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lopulta kuitenkin kyse on rahasta. Jyp on pieni seura, ainakin johonkin Ilvekseen verrattuna. Henkilöstö on kokonaisuudessaan pieni. Jos organisaatio olisi isompi, olisi enemmän jatkuvuutta kaikissa asioissa.
Tämähän se perimmäinen syy taustalla varmasti on. Raha on tiukassa ja osaaminen maksaa. En tiedä millainen markkinointitiimi tarvitaan pyörittämään liigaseuran markkinointia mutta yhden henkilön palkkakustannuksiin uppoaa helposti lähes 100k vuodessa työnantaja maksuineen. Siitä voi sitten ynnäillä mitä kokonainen tiimi maksaisi. Yhdelläkin täyspäiväisellä työntekijällä luulisi ainakin somejulkaisut saavan kuntoon. Ihmiset tietenkin ovat välillä lomalla / sairaana joten yhdellä henkilöllä ei pitkälle pötkitä.

Järkevintä olisi varmaan hoitaa markkinointi ostopalveluina. Tällöin voisi vain ilmoittaa kun tarvitaan teaseri tms. julkaisu ja maksaa siitä ennalta sovittu hinta. Palvelun tuottaja sitoutuu toimittamaan julkaisuja etukäteen sovitulla vasteajalla. Halpaa sekään ei varmasti ole kun hekin joutuvat pitämään henkilöä tai henkilöitä valmiudessa siltä varalta että jotain tapahtuu.

Yksi vaihtoehto olisi etsiä joku vapaaehtoinen osaava henkilö hoitamaan somea. Voisin kuvitella että joku fani esimerkiksi ottaisi homman hoitoon ja vastineeksi pääsisi fanittamansa seuran ns. ytimeen. Voisi olla kiinnostavaa saada tietoja ennen kuin niitä julkaistaan sekä olla osa joukkuetta.

Markkinointiin käytettävä raha versus siitä saatava hyöty täytyy joka tapauksessa punnita tarkasti. Ei ole mitää järkeä markkinoida vain markkinoinnin ilosta. Olen aika skeptinen sen suhteen kuinka paljon yleisömäärää tai sponsorituloja voidaan nykyisestä kasvattaa hyvälläkään markkinoinnilla. Joukkueen menestys sen sijaan toimii molempiin varmasti parhaiten.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämähän se perimmäinen syy taustalla varmasti on. Raha on tiukassa ja osaaminen maksaa. En tiedä millainen markkinointitiimi tarvitaan pyörittämään liigaseuran markkinointia mutta yhden henkilön palkkakustannuksiin uppoaa helposti lähes 100k vuodessa työnantaja maksuineen. Siitä voi sitten ynnäillä mitä kokonainen tiimi maksaisi. Yhdelläkin täyspäiväisellä työntekijällä luulisi ainakin somejulkaisut saavan kuntoon. Ihmiset tietenkin ovat välillä lomalla / sairaana joten yhdellä henkilöllä ei pitkälle pötkitä.

Järkevintä olisi varmaan hoitaa markkinointi ostopalveluina. Tällöin voisi vain ilmoittaa kun tarvitaan teaseri tms. julkaisu ja maksaa siitä ennalta sovittu hinta. Palvelun tuottaja sitoutuu toimittamaan julkaisuja etukäteen sovitulla vasteajalla. Halpaa sekään ei varmasti ole kun hekin joutuvat pitämään henkilöä tai henkilöitä valmiudessa siltä varalta että jotain tapahtuu.

Yksi vaihtoehto olisi etsiä joku vapaaehtoinen osaava henkilö hoitamaan somea. Voisin kuvitella että joku fani esimerkiksi ottaisi homman hoitoon ja vastineeksi pääsisi fanittamansa seuran ns. ytimeen. Voisi olla kiinnostavaa saada tietoja ennen kuin niitä julkaistaan sekä olla osa joukkuetta.

Markkinointiin käytettävä raha versus siitä saatava hyöty täytyy joka tapauksessa punnita tarkasti. Ei ole mitää järkeä markkinoida vain markkinoinnin ilosta. Olen aika skeptinen sen suhteen kuinka paljon yleisömäärää tai sponsorituloja voidaan nykyisestä kasvattaa hyvälläkään markkinoinnilla. Joukkueen menestys sen sijaan toimii molempiin varmasti parhaiten.
JYPillä ei ole yhtäkään palkattua henkilöstön jäsentä, jonka tehtävänä olisi hoitaa somea. Kaikki on ulkoistettua. Toki toimiston väkeä on mukana osittain ja heille kuuluu myös kokonaisuuden johtaminen.

Tällä hetkellä ulkoistettuja henkilöitä on someen liittyen mukana käsittääkseni 7 henkeä. Näitä on jaettu hoitamaan eri alustoja somessa.

Yksi henkilö on lähellä kokopäiväistä työntekijää, vaikka ei olekaan JYPin palkkalistoilla. Muut ovat mukana säännöllisesti pelipäivinä ja muutoin hyvin satunnaisesti. Kaikilla on omat päiväduuninsa tai muita asiakkaita, eli JYP ei voi aina olla ykkösprioriteetti.

Tämä ei tietysti ole optimaalista, mutta näin sitä on toki lähes pakko hoitaa, kun rahaa ei liikaa ole.

Viestisi viimeinen kappale on täyttä totta. Monien mielestä markkinointiin tulisi käyttää kaikki mahdollinen aika ja raha, eikä välttämättä pysähdytä miettimään, että miten paljon hyötyä siitä saadaan irti. Markkinointi on hyvin tärkeä asia, mutta siihen ei silti voida panostaa liikaa taloudellisesti, eikä siihen panostaminen voi olla muusta toiminnasta pois. Haastavia yhtälöitä täytyy pyöritellä, kun markkinointia suunnitellaan.
 

-MMH-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis 7 henkeä enemmän tai vähemmän hoitaa JYPin somea ja jälki on tuo!?!
Todennäköisesti nuo 7 henkilöä ovat he kenellä on JYPin somealustojen tunnukset hallussaan. Se ei siis tarkoita että he käyttävät kaiken aikansa ideoidakseen JYPin julkaisuja vaan tekevät vain ennalta sovitut asiat sekä pyydettäessä jotakin ekstraa yms. Nopeasti eteen tulevat asiat ei välttämättä onnistu tällä kuviolla kovinkaan helposti koska tuolla porukalla on varmasti useita muitakin asiakkaita keitä hoitavat samanaikaisesti.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Eli siis JYPillä on mainostoimisto somea hoitamassa ja palvelupaketti on ns. kustannustehokas.
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi vaihtoehto olisi etsiä joku vapaaehtoinen osaava henkilö hoitamaan somea. Voisin kuvitella että joku fani esimerkiksi ottaisi homman hoitoon ja vastineeksi pääsisi fanittamansa seuran ns. ytimeen. Voisi olla kiinnostavaa saada tietoja ennen kuin niitä julkaistaan sekä olla osa joukkuetta.
Tähän ei toivottavasti ainakaan ihan tuosta vaan mennä. Vaatisi sitten ainakin tarkan syynin, kuka ja minkälainen ihminen sitä tiliä ylläpitäisi. Äkkiseltään voisi kuvitella melko herkästi lähtevän ns. "laukalle" tuollainen, kun pääsee päivittämään suosikkijoukkueen somea. Ihan mitä tahansa ei kuitenkaan voi viralliselle tilille pistää, väkisin herää heti uhkakuvat tuollaisesta.

Kuvitellaan nyt vaikka yksi nopea esimerkki:

JYPin vastustaja iskee voittomaalin tulemalla alueelle niin, että se on niukasti paitsio. Tiliä päivittävä fani näkee tämän ja nappaa oitis kuvan tuosta siniviivan ylityksestä, iskee sen seuran tilillä someen ja soppa on valmis tarjoiltavaksi. Se yhdistetään automaattisesti siihen, että JYPissä ollaan sitä mieltä, että hävittiin ottelu tämän tilanteen takia, vaikka voittomaali olisi tullut esimerkiksi 3. erän alussa. Ulospäin näyttäytyy lähinnä todella nololta.

Jaa mistä keksin tällaisen? No, Liigan parhaaksikin tituleeratusta somesta löytyi tämmöistä viimeksi keväällä, että sillai. Eikä siinä, kyllähän heidän tekeminen somessa on ollut jo pidempään ihan kärkipäätä, mutta sitten tulee tuollaisia ehdottomia nounou -juttuja. Fanin ylläpitämänä tuollaisia vastaavia juttuja tulisi äkkiä useampia ja se jos mikä antaisi huonon vaikutelman.
 

-MMH-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYPillä ei ole yhtäkään palkattua henkilöstön jäsentä, jonka tehtävänä olisi hoitaa somea. Kaikki on ulkoistettua. Toki toimiston väkeä on mukana osittain ja heille kuuluu myös kokonaisuuden johtaminen.

Tällä hetkellä ulkoistettuja henkilöitä on someen liittyen mukana käsittääkseni 7 henkeä. Näitä on jaettu hoitamaan eri alustoja somessa.

Yksi henkilö on lähellä kokopäiväistä työntekijää, vaikka ei olekaan JYPin palkkalistoilla. Muut ovat mukana säännöllisesti pelipäivinä ja muutoin hyvin satunnaisesti. Kaikilla on omat päiväduuninsa tai muita asiakkaita, eli JYP ei voi aina olla ykkösprioriteetti.

Tämä ei tietysti ole optimaalista, mutta näin sitä on toki lähes pakko hoitaa, kun rahaa ei liikaa ole.

Viestisi viimeinen kappale on täyttä totta. Monien mielestä markkinointiin tulisi käyttää kaikki mahdollinen aika ja raha, eikä välttämättä pysähdytä miettimään, että miten paljon hyötyä siitä saadaan irti. Markkinointi on hyvin tärkeä asia, mutta siihen ei silti voida panostaa liikaa taloudellisesti, eikä siihen panostaminen voi olla muusta toiminnasta pois. Haastavia yhtälöitä täytyy pyöritellä, kun markkinointia suunnitellaan.
Kiitos informaatiosta. Mukavaa saada tietoa kun itselläni ei oikein mitään tietoa miten JYPin markkinointi hoidetaan.

Pienellä budjetilla keskittyisin itse muutamaan somealustaan sekä tiedottamalla tärkeät asiat.

JYP sentään ainakin Facebookiin tuottaa lähes päivittäin jotakin vaikka kausi ei ole edes käynnissä.

Minulle on riittänyt nykyinen linja koska menen enemmän asialinjalla sisällön suhteen.

Kun monet kritisoi täällä JYPin markkinointia niin mikä siinä on mielestänne suurin puute tai ongelma?
 
Viimeksi muokattu:

-MMH-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tähän ei toivottavasti ainakaan ihan tuosta vaan mennä. Vaatisi sitten ainakin tarkan syynin, kuka ja minkälainen ihminen sitä tiliä ylläpitäisi. Äkkiseltään voisi kuvitella melko herkästi lähtevän ns. "laukalle" tuollainen, kun pääsee päivittämään suosikkijoukkueen somea. Ihan mitä tahansa ei kuitenkaan voi viralliselle tilille pistää, väkisin herää heti uhkakuvat tuollaisesta.

Kuvitellaan nyt vaikka yksi nopea esimerkki:

JYPin vastustaja iskee voittomaalin tulemalla alueelle niin, että se on niukasti paitsio. Tiliä päivittävä fani näkee tämän ja nappaa oitis kuvan tuosta siniviivan ylityksestä, iskee sen seuran tilillä someen ja soppa on valmis tarjoiltavaksi. Se yhdistetään automaattisesti siihen, että JYPissä ollaan sitä mieltä, että hävittiin ottelu tämän tilanteen takia, vaikka voittomaali olisi tullut esimerkiksi 3. erän alussa. Ulospäin näyttäytyy lähinnä todella nololta.

Jaa mistä keksin tällaisen? No, Liigan parhaaksikin tituleeratusta somesta löytyi tämmöistä viimeksi keväällä, että sillai. Eikä siinä, kyllähän heidän tekeminen somessa on ollut jo pidempään ihan kärkipäätä, mutta sitten tulee tuollaisia ehdottomia nounou -juttuja. Fanin ylläpitämänä tuollaisia vastaavia juttuja tulisi äkkiä useampia ja se jos mikä antaisi huonon vaikutelman.

Kyllä siinä tietysti riski piilee mutta eiköhän asiat läpi käymällä normaali ihminen ymmärrä vastuunsa ja osaa toimia annettujen rajojen puitteissa. Ylipäätään tällaisen henkilön löytäminen olisi haastavaa koska suurimmalla osalla meistä on elämässä muitakin vastuita kuten työt ja perheet yms… mutta olisihan se mahtavaa mikäli tällainen osaava ja asialle omistautunut henkilö löytyisi seuran ja JYP yhteisön käyttöön.
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun monet kritisoi täällä JYPin markkinointia niin mikä siinä on mielestänne suurin puute tai ongelma?
Yleisesti somen käytöstä puhuttaessa nyt lyhyesti se, miten vähän loppupeleissä joukkuetta tuodaan ihmisille näkyviin. Fiksummin muotoiltuna siis se, miten "lähelle" joukkuetta ja/tai sen arkea on somen kautta mahdollista päästä.

Otetaan yhtenä nopeana esimerkkinä vaikka niinkin yksinkertainen juttu kuin ns. "nopeat kyssärit". Pelaaja kerrallaan kysytään jotain, milloin mitäkin maan ja taivaan väliltä, sellaista rennon letkeää materiaalia. Ilmeisesti TikTokin puolelle juurikin tuon tapaisia on jonkin verran julkaistu, mikä on hyvä, koska sieltä nyt nykypäivänä yksinkertaisesti vaan tavoittaa nuorisoa hyvin ja se on erittäin tärkeää. Tätä mielellään näkisi myös esim. Instagramissa enemmän, mikäli muistini ei petä, niin ei ainakaan kovin montaa sen tyylistä ole Instagramiin asti päätynyt.

Yllämainitulla esimerkillä olisi suhteellisen helppoa pitää JYP esillä somessa vahvasti myös kauden aikana niinä päivinä, kun ei pelata. Pelipäivinä tarjonta on ainakin Instagramissa ollut mielestäni ihan hyvää.

Sitten joku esimerkki vastaavasti "off-seasonilta". Kolme vuotta sitten nähtiin tällainen pätkä. Näitä kaipaisi ehdottomasti lisää näin kesällä. No tietysti juuri nyt ei onnistu, kun on omatoiminen, mutta näitäkin kun olisi muutaman saanut kasaan pitkin kesän jäätreenejä, niin olisi kivasti pudoteltavaa someen. Tämä on vain oma mielipide, mutta nuo mic'd up -pätkät on ihan ehdottomasti omia suosikkeja katsoa. JYPin tämän hetken jengistäkin löytyisi useampi pelaaja, keneltä voisi lentää ihan hyvää juttua tuollaisessa. Linkki vie YouTubeen.

Perttu, Puustinen, Pulkkinen, Tumanovs ja Lassila nyt ainakin äkkiseltään olisi sellaisia sopivan "velmuja" tuollaisessa. Miksei sitten joku/jotkut näistä uusista jätkistä myös tai omista Liigan puolelle nousevista junnuista, Huttu nyt ainakin vaikuttaa sellaiselta joka voisi sopia tuollaiseen konseptiin. Eikä sen tarvitsisi rajoittua pelkkään mic'd up -pätkien tekemiseen. Voisihan sieltä napata pelaajan sieltä ja toisen tuolta nopeaan haastikseen esim. jäiden päätteeksi. Korostan, että sen haastiksen ei tarvitsisi olla mitään perusjargonia siitä, miten treeni maistuu, kulkeeko luistin jne. Tähänkin voisi soveltaa noita aiemmin mainitsemiani "kysymyksiä maan ja taivaan väliltä". Tyyliin "kumpi näistä". Tai sitten voisi ennakkoon heittää someen, että laittakaa kysymyksiä tulemaan pelaajalle X, niin kysellään ja pistetään video ulos piakkoin. Näissä olisi vielä se plussa, että esim joku "kymmenen nopeaa kysymystä" -tyylinen setti ei vaatisi lopulta kovinkaan suurta edittiä työpöydällä. Nopeat leikkaukset vastauksesta toiseen, kysymyksen näkyessä ruudulla. Näitä tekemällä äkkiä tulisi kasaan sellainen, sanotaan nyt vaikka 5-10 videopätkää, joita sitten kelpaisi pudotella ihimisille katseltavaksi.

Siinä nyt jotain omaa ajatusta, mutta itselle pääasia olisi se, että pyrittäisiin tuomaan pelaajia enemmän esille, jolloin juurikin tuo alussa mainitsemani kohta täyttyisi ja se oma suosikkijengi tuntuisi vielä läheisemmältä.
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tähän perään on nyt erilliseen viestiin nostettava esiin, kun on tälle päivää tullut kritiikkiä annettua jo jonkin verran somehommista.

Jos ette vielä ole käyneet, niin suosittelen käymään JYPin Instagramissa katsomassa stoorit. Puustiselta hyvää juttua, sieltä löytyy sopivasti pilke silmäkulmassa heitettyä, mutta myös hyvin sitä ihan asiaakin. Kysyttiin mielipidettä tulevan kauden JYPistä. Hyvin kattava vastaus Putilta ja kieltämättä osui omaan sydämeen.

Tiivistetysti: Hyvä jengi kasassa, Puti muistuttaa kuitenkin isoista muutoksista. Odotukset ei ole luokkaa "jouluna sarjakärki", vaan siihen tähdätään, että ensi kauden JYP on yhtenäinen joukkue, joka puskee yhdessä täysillä samaan suuntaan. Tätä Juuso myös itse odottaa ensi kaudelta. Tästä puhuttu niin valmennuksen kuin myös ihan seurajohdon kesken. Tulos on seurausta hyvästä duunista ja tahtotila on kaikilla painaa hommia sitä kohti, muistuttaa siitä että tulos tulee ns. "sivutuotteena", mutta luonnollisesti se ottaa oman aikansa.

Tuo oli yhdessä stoorissa, toisessa kertoi myös olevansa innoissaan uudesta valmentajasta ja odottavansa jo, että elokuussa pääsevät hommiin.

Melko karkeat tiivistelmät itseltäni, suosittelen käymään kuuntelemassa nuo jutut!
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Todennäköisesti nuo 7 henkilöä ovat he kenellä on JYPin somealustojen tunnukset hallussaan. Se ei siis tarkoita että he käyttävät kaiken aikansa ideoidakseen JYPin julkaisuja vaan tekevät vain ennalta sovitut asiat sekä pyydettäessä jotakin ekstraa yms. Nopeasti eteen tulevat asiat ei välttämättä onnistu tällä kuviolla kovinkaan helposti koska tuolla porukalla on varmasti useita muitakin asiakkaita keitä hoitavat samanaikaisesti.
Pitkälti juuri näin. Jos siellä olisi 7 henkeä, jotka ovat päivittäin tekemässä jotain JYPin somen eteen, niin tilanne olisi täysin eri. Tämä kuitenkin tarkoittaisi myös sitä, että JYPin pitäisi maksaa heille päivittäin.

Useissa seuroissa on kokeiltu ilmaista tai lähes ilmaista työvoimaa somen puolella, mutta vähemmän yllättävästi tästä on pitkälti luovuttu, kun on huomattu, ettei tuota hommaa voi ihan kuka tahansa ja miten tahansa hoitaa.
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä siinä tietysti riski piilee mutta eiköhän asiat läpi käymällä normaali ihminen ymmärrä vastuunsa ja osaa toimia annettujen rajojen puitteissa. Ylipäätään tällaisen henkilön löytäminen olisi haastavaa koska suurimmalla osalla meistä on elämässä muitakin vastuita kuten työt ja perheet yms… mutta olisihan se mahtavaa mikäli tällainen osaava ja asialle omistautunut henkilö löytyisi seuran ja JYP yhteisön käyttöön.
On se tosiaan noinkin, sieltä joukosta voisi hyvinkin löytyä myös oikein sopiva tyyppi tekemään sisältöä. Ja onhan nykyisistä JYPin somen ukkeleista ainakin varmuudella kaksi sellaisia, jotka ennen JYPin hommia olivat aktiivisesti katsomossa. En tiedä vaikka muutkin olisivat, mutta nuo on ne omat varmat tiedot.

Tosiaan kuten myös sanoit, niin melko haastavaa tuollaiseen hommaan olisi edes hypätä tekemään "rakkaudesta JYPiin" sitä matskua, kun olisi kaikki muu siinä samalla hoidettavana omassa elämässä jokaisella.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On se tosiaan noinkin, sieltä joukosta voisi hyvinkin löytyä myös oikein sopiva tyyppi tekemään sisältöä. Ja onhan nykyisistä JYPin somen ukkeleista ainakin varmuudella kaksi sellaisia, jotka ennen JYPin hommia olivat aktiivisesti katsomossa. En tiedä vaikka muutkin olisivat, mutta nuo on ne omat varmat tiedot.

Tosiaan kuten myös sanoit, niin melko haastavaa tuollaiseen hommaan olisi edes hypätä tekemään "rakkaudesta JYPiin" sitä matskua, kun olisi kaikki muu siinä samalla hoidettavana omassa elämässä jokaisella.
Lähes jokainen sometiimin jäsen voidaan laskea kovan luokan JYP-kannattajaksi. Ainoastaan yhden (uusin tulokas) osalta en ole täysin varma hänen suhteestaan seuraan, mutta JYPin mies hänkin pohjimmiltaan on.

Korvauksia somehommista maksetaan, mutta ei niin paljon, että niitä kovin kauaa jaksaisi kukaan tehdä, jos ei samalla tekisi hommaa rakkaudesta JYPiin.

Tarkkana pitää olla, että löytyy oikeat henkilöt hommia tekemään. Ne on nyt löydetty, mutta vielä täytyy saada homma muuten kuosiin.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, sympatiat: HIFK ja Kiekko-Espoo
Pitkälti juuri näin. Jos siellä olisi 7 henkeä, jotka ovat päivittäin tekemässä jotain JYPin somen eteen, niin tilanne olisi täysin eri. Tämä kuitenkin tarkoittaisi myös sitä, että JYPin pitäisi maksaa heille päivittäin.

Useissa seuroissa on kokeiltu ilmaista tai lähes ilmaista työvoimaa somen puolella, mutta vähemmän yllättävästi tästä on pitkälti luovuttu, kun on huomattu, ettei tuota hommaa voi ihan kuka tahansa ja miten tahansa hoitaa.
itse kun ammatikseni tuotan sisältöä eri yrityksille voin kyllä sanoa ettei sitä hommaa voi oikeasti kuka tahansa hoitaa vaikka moni niin luuleekin.

Se, että moni on yrittänyt hoitaa sitä ilmaiseksi / puoli-ilmaiseksi kertoo jo kaiken miten aliarvostettua hommaa toi on eikö käsitetä miten paljon se vie aikaa ja suunnittelua tuottaa hyvää ja yleisöä kiinnostavaa sisältöä.
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Korvauksia somehommista maksetaan, mutta ei niin paljon, että niitä kovin kauaa jaksaisi kukaan tehdä, jos ei samalla tekisi hommaa rakkaudesta JYPiin.
Joo ja ehdottomasti kuuluu maksaakin, jos olisi varakkaampi seura kyseessä, niin ehdottomasti mahdollisimman hyvä palkka, mitä vaan varaa olisi järkevästi maksaa sometiimille.

Tuossa "rakkaudesta JYPiin" viittasinkin lähinnä siihen, kun @-MMH- ymmärtääkseni puhui sellaisesta henkilöstä, joka ei ottaisi seuralta rahaa, vaan ns. "palkkio" olisi se, että pääsee sinne ytimeen tekemään niitä hommia ihmisille. Sellainen kuvio olisi käytännössä lähes mahdoton, koska ymmärrettävästi tällainen henkilö pääsisi melko rajallisesti olemaan mukana.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se, että moni on yrittänyt hoitaa sitä ilmaiseksi / puoli-ilmaiseksi kertoo jo kaiken miten aliarvostettua hommaa toi on eikö käsitetä miten paljon se vie aikaa ja suunnittelua tuottaa hyvää ja yleisöä kiinnostavaa sisältöä.
Erittäin vahva tämä. Jos ei ole itse ollut tuottamassa vakavasti otettavaa sisältöä somen puolelle, niin voi olla vaikea käsittää miten paljon työtä se vaatii.

Tämän huomaa siinäkin, kun "somepersoonien" kohdalla puhutaan, että saavat ilmaista rahaa tyhjästä. Osittain näin toki joissain tapauksissa onkin, mutta kyllä siihen touhuun menee yleensä paljon enemmän aikaa, rahaa ja vaivaa, kuin yleisesti ajatellaan.

YouTube on myös hyvä esimerkki. Veikkaan, että 99% käyttäjistä ei ymmärrä edes vähää alusta, että miten paljon aikaa ja vaivaa laadukkaiden videoiden työstäminen vaatii. Materiaalin kuvaaminen ja tekeminen on vain yksi osa kokonaisuutta, jonka lisäksi sen editointi on jo yksinään todella vaativaa hommaa. Monesti parin minuutin videon editointi saattaa vaatia tuntikaupalla töitä - ellei enemmänkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ciccarelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä minäkin sen käsitän ettei sitä 7 henkeä tee täysipäiväisenä.
Ihmettelen vaan että eikö nyt tuo panostus kannata keskittää niin että asiat tulisi hoidettua. Ei JYP ole mikään pikkuputiikki jonka mediahommat voi olla puuhastelua vuodesta toiseen vaan ihan hoidettavissa sillä että asiaan panostetaan.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
itse kun ammatikseni tuotan sisältöä eri yrityksille voin kyllä sanoa ettei sitä hommaa voi oikeasti kuka tahansa hoitaa vaikka moni niin luuleekin.

Se, että moni on yrittänyt hoitaa sitä ilmaiseksi / puoli-ilmaiseksi kertoo jo kaiken miten aliarvostettua hommaa toi on eikö käsitetä miten paljon se vie aikaa ja suunnittelua tuottaa hyvää ja yleisöä kiinnostavaa sisältöä.
Älääääs nyt hei… Saat kädenjälkes näkyviin ja hyvän referenssin CV:hen.

Omaan itsekin työkokemusta somehommista ja allekirjoitan viestisi täysin. Vielä enemmän turhauttaa jos oma esimies ei ymmärrä mitä hyvän somen tuottaminen vaatii, mutta haluaa sellaista aikaiseksi minimiresursseilla. Ja sitten kun vielä ei ole oikein ajantasaista ymmärrystä, että mitä on hyvä kontsa.

En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta sellaisen vaikutelman saa, että JYPissä (ja monissa suomalaisissa firmoissa) ei vieläkään tajuta kunnolla somea ja sen kuluttajia. Varsinkin, kun ottelulippulinkki somepostauksessa ei välttis kovin hyvin konvertoi, kun lippuja ei osteta siltä istumalta, vaan ensin pyydetään usein muitakin lähtijöitä yms. Toki on siellä kai onnistumisiakin joukossa esim. Myrskyn tiktok-preesensissä kaiketi, millä on saatu lapsia innostettua, mutta paljon on vielä tekemistä aikuisten saralla.

Ja vaikeaahan se on, kun porukka haluaisi nimenomaan nähdä sinne kulissien taakse, mutta samalla suomalaiset urheilijat, kuten suomalaiset yleensäkin, ovat hyvin varautuneita. Jääkiekkoilijoidenkin tulisi paremmin ymmärtää olevansa viihdealalla ja jos he saavat paljon seuraajia olemalla kiinnostavia, se myös vaikuttaa heidän liksaansa positiivisesti. En tosin tiedä miten TES ja pelaajasopimuksissa yleensä on mahdollista pelaajan toimia itsenäisenä markkinointikasvona, mutta joukkueen henkilökohtaisempi somesisältö boostaisi myös pelaajien kiinnostavuutta ja toisinpäin. Ehkä JYPin tulisikin kouluttaa ja kannustaa pelaajia somen käyttöön. Tukea esim. sisällöntuotannossa, sillä kiinnostavat pelaajat tuo myös väkeä heitä katsomaan ja heidän nimituotteitaan ostamaan.

Yksi juttu mikä tuli tässä samalla mieleen, niin JYPin sivuilla pitäisi olla linkit kaikkien sisältöä tuottavien pelaajien ja JYP-vaikuttajien somekanaviin ja podcasteihin etc.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvää lätinää hyvästä aiheesta. Itse nostaisin tähän vielä sen yhden (karun) kulman: liiketoiminnan.

Olisihan se kieltämättä mukavaa seurata HBO-tasoista tuotantoa, mutta tuoko se riittävästi rahaa takaisin?

Tahtoo sanoa, että tuleeko nyt tukkaan sisääntulevassa rahassa vs. aika, jolloin asiaa hoidettiin paremmin? Jos ei, niin sittenhän kyse on liiketoiminnan kannalta ollut vaan turhasta kulusta, joka ei vaikuta bisnekseen.

Tahallani nyt hieman kärjistän ja ymmärrän kyllä, ettei näitä ole aina helppoa edes mitata. Tulipahan mieleen. Samoin, kuin sekin, että jos julkaisuja tekevät haluaisivat tehdä enemmän, niin kuka estää ja miksi (palataan ehkä viestini alkuun)?

Edit: Tuossa taisi @-MMH- heittää, että yksi täysipäiväinen työntekijä maksaa vuodessa tuon 100 kilon verran. Varmaan aika lähellä (itse maksaisin hiukan vähemmän ;)). Tuossahan on sitten puntaroitava, että kannattaako tuo raha laittaa vakituiseen someheppuun vai laitahyökkääjään?

Kumpi on parempi bisnekselle ja sponsoreille? En tiedä, mutta näitä varmaan toimistolla pohditaan. Ehkä.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja vaikeaahan se on, kun porukka haluaisi nimenomaan nähdä sinne kulissien taakse, mutta samalla suomalaiset urheilijat, kuten suomalaiset yleensäkin, ovat hyvin varautuneita. Jääkiekkoilijoidenkin tulisi paremmin ymmärtää olevansa viihdealalla ja jos he saavat paljon seuraajia olemalla kiinnostavia, se myös vaikuttaa heidän liksaansa positiivisesti. En tosin tiedä miten TES ja pelaajasopimuksissa yleensä on mahdollista pelaajan toimia itsenäisenä markkinointikasvona, mutta joukkueen henkilökohtaisempi somesisältö boostaisi myös pelaajien kiinnostavuutta ja toisinpäin. Ehkä JYPin tulisikin kouluttaa ja kannustaa pelaajia somen käyttöön. Tukea esim. sisällöntuotannossa, sillä kiinnostavat pelaajat tuo myös väkeä heitä katsomaan ja heidän nimituotteitaan ostamaan.
Mitä nyt olen kuullut ja nähnyt tämän aiheen tiimoilta JYPin osalta, niin haasteita todellakin riittää. Jääkiekkoilijat haluavat keskittyä siihen omalta kannalta olennaiseen, eli harjoitteluun, pelaamiseen ja urheilijan elämään. Merkittävä osa porukasta on myös aika introvertteja, joille esillä oleminen on aidosti raskasta.

On helppo ulkopuolelta sanoa jotain, että "ei niiltä tarvitse lupaa kysellä" tai että pelaajia pitäisi jotenkin pakottaa videoihin yms. Toki jossain määrin pakotetaankin, mutta kuinka hyvää matskua siitä saa irti, jos pelaajia ei kiinnosta olla kuvissa? Happamia naamoja, yhden sanan vastauksia. Tuskin sellaisella rakennetaan kovin miellyttävää kuvaa pelaajista ja joukkueesta.

Pakottaminen ei toimi, jos sitä ei tehdä tarkasti harkiten ja oikealla tavalla. Se ei saa tuntua siltä, että pelaaja aidosti pakotetaan tekemään jotain, mikä on hänelle hyvin epämiellyttävää. Pelaajat eivät ole mediapersoonia, vaan urheilijoita. Medianäkyvyys tietenkin kuuluu asiaan, mutta pelaajat ovat silti lähtökohtaisesti vain urheilijoita.

Käytännössä pelaajia täytyy hiljalleen totuttaa siihen, että välillä tehdään matskua someen ja ollaan esillä. Osalta tämä sujuu lähes luonnostaan, mutta suurin osa vaatii paljon totuttelua. Nuorille pelaajille tämä on uutta, koska he eivät ole aiemmin olleet julkisuudessa esillä. Vanhemmille pelaajille edelleen jossain määrin uutta, koska nykyisen kaltainen someen tehtävä sisältö on varsin uusi juttu. Aiemmin on oltu vain otteluiden yhteydessä haastatteluissa, eikä silloin tarvitse miettiä mistä puhutaan, sekä on ollut hyväksyttävää vastata lyhyesti ja ytimekkäästi.
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Merkittävä osa porukasta on myös aika introvertteja, joille esillä oleminen on aidosti raskasta.
Itsessään tämä on jo hyvä pointti, mitä ei ehkä itse tullut mietittyä niin tarkkaan. Ja mitä olisi ehdottomasti pitänyt muistaa miettiä, kun itsekin introvertti olen.

Mitä nyt tulee mieleen, niin tuohon voisi ehkä kokeilla ottaa esimerkiksi yhden tai kaksi joukkuekaveria messiin samaan tilanteeseen, että ei joudu tilanteeseen, jossa patsastelee yksin kameran edessä. Tai jotain muuta vastaavaa, millä tilanteesta saisi tehtyä mahdollisimman rennon ja jätkille sellaisen luontevan fiiliksen olla siinä hetkessä. Siis niin luontevan kuin nyt suinkin mahdollista olisi, ihan niin yksinkertaista se ei aina ole.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Mitä nyt olen kuullut ja nähnyt tämän aiheen tiimoilta JYPin osalta, niin haasteita todellakin riittää. Jääkiekkoilijat haluavat keskittyä siihen omalta kannalta olennaiseen, eli harjoitteluun, pelaamiseen ja urheilijan elämään. Merkittävä osa porukasta on myös aika introvertteja, joille esillä oleminen on aidosti raskasta.

On helppo ulkopuolelta sanoa jotain, että "ei niiltä tarvitse lupaa kysellä" tai että pelaajia pitäisi jotenkin pakottaa videoihin yms. Toki jossain määrin pakotetaankin, mutta kuinka hyvää matskua siitä saa irti, jos pelaajia ei kiinnosta olla kuvissa? Happamia naamoja, yhden sanan vastauksia. Tuskin sellaisella rakennetaan kovin miellyttävää kuvaa pelaajista ja joukkueesta.

Pakottaminen ei toimi, jos sitä ei tehdä tarkasti harkiten ja oikealla tavalla. Se ei saa tuntua siltä, että pelaaja aidosti pakotetaan tekemään jotain, mikä on hänelle hyvin epämiellyttävää. Pelaajat eivät ole mediapersoonia, vaan urheilijoita. Medianäkyvyys tietenkin kuuluu asiaan, mutta pelaajat ovat silti lähtökohtaisesti vain urheilijoita.

Käytännössä pelaajia täytyy hiljalleen totuttaa siihen, että välillä tehdään matskua someen ja ollaan esillä. Osalta tämä sujuu lähes luonnostaan, mutta suurin osa vaatii paljon totuttelua. Nuorille pelaajille tämä on uutta, koska he eivät ole aiemmin olleet julkisuudessa esillä. Vanhemmille pelaajille edelleen jossain määrin uutta, koska nykyisen kaltainen someen tehtävä sisältö on varsin uusi juttu. Aiemmin on oltu vain otteluiden yhteydessä haastatteluissa, eikä silloin tarvitse miettiä mistä puhutaan, sekä on ollut hyväksyttävää vastata lyhyesti ja ytimekkäästi.
Ehkä ilmaisin itseäni vähän huonosti, mutta nimenomaan siis kannustaa tietysti ja tukea kaikkia halukkaita tekemään sitä kontsaa. Kyllä sen näkee monen kohdalla haastatteluissa, että kameran edessä esiintyminen ei ole se oma juttu. Ja toki kaikille suotakoon oikeus olla oma itsensä, pakottaa ei missään nimessä pidä. Kaikkia tulisi kuitenkin tsempata asian kanssa ja antaa ymmärtää, että esiintyminen ja aktiivinen omakin some on hyväksi pelaajankin lompakolle.

On siinä kehitystä kuitenkin tapahtunut ja on pelaajia, jotka ymmärtävät somen ja omien faniensa arvon, sekä tuottavat omiin kanaviinsa kontenttia. Sillä tapaa myös löytyy nuoria faneja, jotka seuraavat pelaajia seurasta toiseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: KOLT

-MMH-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä minäkin sen käsitän ettei sitä 7 henkeä tee täysipäiväisenä.
Ihmettelen vaan että eikö nyt tuo panostus kannata keskittää niin että asiat tulisi hoidettua. Ei JYP ole mikään pikkuputiikki jonka mediahommat voi olla puuhastelua vuodesta toiseen vaan ihan hoidettavissa sillä että asiaan panostetaan.
Mitkä asiat on mielestäsi jäänyt hoitamatta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös