JYPin mediaketju

  • 1 808 901
  • 7 948

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Olen opinnäytetyötä työstänyt nyt hiljattain sosiaalisen median ja etenkin Facebookin käyttämisestä markkinointiin, joten sikäli kiinnostava keskustelu täällä käynnissä. Muutama hajatelma aiheesta Jyväskylässä majaansa pitävältä savolaiselta...

Tosiaan Facebook on sikäli ilmainen markkinointiväline, että se on mediamaksuton. On kuitenkin sikäli vähän harhaanjohtavaa puhua ilmaisesta markkinoinnista, että hyvin toimiakseen se vaatii jatkuvaa sisällön tuottamista, joka taas vaatii työpanosta. Kun JJK:ta tässä on käytetty vertailukohtana, niin ymmärtääkseni he ovat ainakin jossain määrin ulkoistaneet Facebook-touhun ammattilaisen käsiin, josta tietysti myös syntyy kuluja.

Kuulostaa kyllä aika erikoiselta, että JYPin kokoisessa organisaatiossa, joka työllistää toimiston puolella ties kuinka monta henkilöä ja joukossa on varmasti myös markkinoinnin osaajia, Facebook toimii täysin vapaaehtoispohjalta. Jos tosiaan JYPin sivulla on yli 11 000 "tykkääjää", niin kuvittelisi, että siitä otettaisiin kaikki hyöty irti. Valtava määrä ihmisiä on siis antanut suostumuksensa, että heille saa kyseistä kanavaa pitkin lähettää viestejä. Ja se mikä Facebookista tekee erityisen kiinnostavan kanavan on, että käyttäjät vierailevat siellä päivittäin ja yleensä myös useita kertoja päivässä. Väittäisin, että näistä yli 11 000 ihmisestä, joille JYP on hyvin erityinen asia, vain pienehkö osa käy JYPin sivuilla edes viikoittain. Facebookin kautta on siis mahdollista saada paremmin leviämään sellainen sisältö, jota tuotetaan joka tapauksessa.

Sellaisesta markkinoinnin taikavälineestä ei Facebookin kohdalla tosin tietenkään ole kysymys, että sillä saataisiin Hippos jatkuvasti täyteen viikon päästä markkinoinnin aloittamisesta täydellä teholla. Lyhyellä aikavälillä lisätuottoja tuskin merkittävästi tulee ja pidemmälläkin tähtäimellä voi olla hankala mitata mikä euro on Facebookin ansiota. Hyötyä siitä näkisin ennen kaikkea asiakassuhteen ylläpidolle, jolla tietysti on merkittäväkin vaikutus seuran tuloihin. JYPinkin kohdalla on mahdollista pitää seura ihmisten mielissä viestimällä seuran kannalta positiviisia asioita.

JYPin yhteistyökumppaneista taitaa eräs osaava mainostoimisto löytyä, joka toteuttaa mm. sosiaalinen median palveluita asiakkailleen eli asiantuntemusta löytyy hyvinkin läheltä. Mikäli tätä pidetään liian suurena kustannuksena, on tässä ketjussa jo mainittu opiskelijoiden "orjatyövoiman" hyödyntäminen myöskin kelpo vaihtoehto. Esim. tekijä hakuun opinnäytetyölle, joka tutkii vaikkapa minkälaista sisältöä nuo Facebook-sivun tykkääjät haluaisivat sen kautta saada, kuinka usein jne... Lisäksi mahdollisesti työharjoittelijaksi markkinoinnin opiskelija, jonka toimenkuvaan kuuluisi mm. sosiaalisen median päivittäminen ja ylläpito.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jos tosiaan JYPin sivulla on yli 11 000 "tykkääjää", niin kuvittelisi, että siitä otettaisiin kaikki hyöty irti.

Jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt, niin tuo 11000 tykkääjän ryhmä on jonkun muun kuin JYPin perustama. JYP(official) ryhmä on perustettu 24.9.2010 ja sillä on 133 tykkääjää. Kummasta ryhmästä tässä nyt puhutaan, kun puhutaan vapaaehtoistoiminnasta.

Itse olisin JYPin markkinointivastaavana ostanut pientä korvausta vastaan tuon 11000 tykkääjän ryhmän oikeudet suoraan JYPille. Tuolla Official-ryhmällä tulee menemään todella kauan päästä tuohon samaan käyttäjämäärään, vaikkakin molemmilla sivuilla ovaynäköjään melko samat jutut.
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt, niin tuo 11000 tykkääjän ryhmä on jonkun muun kuin JYPin perustama.

Ymmärsit aivan oikein.

Ensi viikolla on kaksi kotipeliä tiedossa, joten eiköhän tuolla matseja edeltävinä päivinä nyt ainakin tulla otteluja "mainostamaan".
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Itse olisin JYPin markkinointivastaavana ostanut pientä korvausta vastaan tuon 11000 tykkääjän ryhmän oikeudet suoraan JYPille. Tuolla Official-ryhmällä tulee menemään todella kauan päästä tuohon samaan käyttäjämäärään, vaikkakin molemmilla sivuilla ovaynäköjään melko samat jutut.

Facebookin käyttöehtojen mukaan ainoastaan oikeuksien haltija voi perustaa noita sivuja. Käytännössä se ei tietenkään näin mene, mutta tuon pykälän nojalla oikeuksien omistajalla on oikeus vaatia "luvatonta" sivua itsensä hallintaan. Eli varmastikin neuvotteluhalukkuutta tältä toiselta osapuolelta löytyisi (kuka tai mikä sitten onkaan), kun periaatteessa kaappaus on mahdollista suorittaa ilman korvauksiakin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin tai äkkiäkös porukkaa tulee uudellekin yhteisölle jos pistää mainosta nettisivuille/ jatkoaikaan ja tuolle ei viralliselle kanavalle..

Jokatapauksessa itse ajattelisin että sähköinen media on markkinoinissa kyllä nykyään niin hirveän tärkeä. Itseasiassa veikkaisin että eduskuntavaaleissakin jos joku käyttäisi hyväksi netin ihmeelisen maailman niin pystyisi saamaan kanssaa paremmin liikeelle kun isolla budjetilla ja kadulla mainoksia jakamalla. Enkä nyt tarkoita että jotain mainosbannaria sivun ylälaitaan.

Mitä tulee tuohon JJK:n niin ainakin sähköpostiviesteissä lähettäjäksi on merkitty Joni Vesalainen ja tuolta tulee sisältö melkein joka päivä joten ainakin näyttää seurapomolla olevan myös aikaa lähetellä viestejä, tiedä sitten onko kaikki sisältö hänen keräämää juttua. Toki varmasti vie aikaa ja on viellä kaiken muun tehtävän pääle, mutta kertoo sitoutumisesta seuraan. Toki jalkapallossa siis ottelutahtikin lyhyempi niin aikaa ei mene välttämättä jokapäivä niin paljon itse ottelujuttuihin keskittymiseen.

Nettisivuilla kai sisältö on ulkoistettu ainakin osittain. Pelaajahaastatteluja on kyllä paljon ja ennakkojuttuja ennen otteluja voi olla kymmenenkin jos on "suuri ottelu" joilla koitetaan herätellä mielenkiintoa jo monta viikkoa ennen ottelua ja varsinkin ennakkolippujen ostoon on panostettu myymällä niitä halvemmalla, ei ehkä lätkäänkään hullumpi idea myydä vaikka seisomalippuja pari euroa halvemmalla jos ostaa ennakkoon? niiden myynti tässä se nihkeintä on ollut, varsinkin joihinkin tylsempiin saipapeleihin voisi muutenkin olla edullisempia seisomalippuja myynissä ja voisi juuri ennakkoon ostetut niitä olla
 
Medianäkyvyyteen Jyp on panostanut tälläkaudella selvästi enemmän kuin aiemmilla kausilla, sillä Jypin tv-mainos näkyy myös täällä Mikkelissä. Täältä myös aika paljon käy porukkaa Jypin peleissä, eli ihan hyvä että mainostetaan täälläkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Medianäkyvyyteen Jyp on panostanut tälläkaudella selvästi enemmän kuin aiemmilla kausilla, sillä Jypin tv-mainos näkyy myös täällä Mikkelissä. Täältä myös aika paljon käy porukkaa Jypin peleissä, eli ihan hyvä että mainostetaan täälläkin.

Toisaalta onko se rahojen tuhlaamista turhiin telkkarimainoksiin jos mainokset näkyy noin kaukana? varmasti mikkelistä kyllä tulee porukkaa peleihin ja yhteistyökumppanit saa näkyvyyttä, mutta onko vähän turhan pieni markkina-alue? vai mitenköhän nuo telkkareiden aluemainokset menee jos ottaa jyväskylän niin meneekö myös mikkeliin.. Itse en ole ainakaan täälä jyväskylässä törmännyt JYP:n telkkarimainoksiin, mutta ei kai telkkari ole oikeaan aikaan osunut pääle.

Tästä ehkä päästään taas siihen mikä on mainoksien kohderyhmä ja missä mediassa mainostetaan ja kenelle se on siis suunattu.. Koska lähialueen nuoret ehkä on se suurin kohderyhmä mihin pitäisi panostaa sillä istumapaikatkin tällähetkellä menee aika hyvin paikan niin pitäisi saada nuoria sinne täyttämään seisomapaikkoja.. Pitäisikö keskittyä näihin sähköiseen mediaan ja vaikka kävelykatuun, kouluihin ym.. vai keskittyykö pelkkiin telkkarimainoksiin kuten vaikka mikkelin seudulle kuten tässä esimerkissä edellisessä viestissä?

Toki siis tuo mainoksen etu on myös sponsoreille tärkeää että koko keski-suomessa mainostetaan telkkarissa, mutta kuitenkin.. ajattelin vaan ääneen käytetäänkö resursseja vähän väärin tällähetkellä ja ajatellaan kaikki vähän vanhanaikaisesti. Noh saahan ainakin Valtra tuossa mainosta joten ei se hukkaan mene tai ainakin luulisi että valtra ainakin näkyy siinä telkkarimainoksessa..
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Toisaalta onko se rahojen tuhlaamista turhiin telkkarimainoksiin jos mainokset näkyy noin kaukana? varmasti mikkelistä kyllä tulee porukkaa peleihin ja yhteistyökumppanit saa näkyvyyttä, mutta onko vähän turhan pieni markkina-alue? vai mitenköhän nuo telkkareiden aluemainokset menee jos ottaa jyväskylän niin meneekö myös mikkeliin.. Itse en ole ainakaan täälä jyväskylässä törmännyt JYP:n telkkarimainoksiin, mutta ei kai telkkari ole oikeaan aikaan osunut pääle.

Käsittääkseni JYPin tv-mainos liittyy SM-liigan mainoskampanjaan, jossa tehdään jokaiselle joukkueelle oma tv-mainos. Sama juttu on ollut muistaakseni jo vuoden-pari. JYP ei siis rahoita itse noita mainoksia. Ja mitä levikkiin tulee, niitä näytetään Helsingissäkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nonii nyt oli joku pistänyt "mainoksen" facebookissa tuonne jypin yhteisöön. Ihan sama onko yksityisen henkilön vai kenen pistämä, mutta juuri tuota itse ainakin kaipailin.

"Jere Karalahti johdattaa Bluesin tiistaina JYPin vieraaksi. Tule kannustamaan hurrikaaninutut voittoon ja katsomaan, nouseeko Antti Virtanen yksin joukkueensa kaikkien aikojen pisteykköseksi! JYP-Blues tiistaina 28. syyskuuta Synergia-areenalla kello 18.30. Tervetuloa!"

pistetty 3h sitten ja 115 henkilöä tykkää

Jotain tommoista aina ennen ottelua myöhemminkin ja joskus muuloinkin jotain niin ainakin yksi markkinointikeino tulee käytettyä hyväksi..

En väitä että kukaan tulisi varsinaisesti tuon "ilmoituksen" johdosta, mutta ainakin joissakin varmasti herättää mielenkiintoa lisää ottelua kohden ja tommoiset tehoaa parhaiten niihin jotka ei yleensä katso missään milloin otteluja on eli on niitä satunnaisia katsojia jotka saa vimmaa lähteä matsiin kun näkee jossain ilmoituksia, ei kaikki katso JYP:n sivuilta tai sm-liigan sivuilta milloin seuraava ottelu.. varsinkin silloin tehoaa hyvin jos vastustajalla on mielenkiintoa herättäviä pelaajia kuten nyt Karalahti..
 

honkamar

Jäsen
Minä olen vanhan valan fani, eikä ole feispuukkeja eikä pluutuutteja.
Käynpähän vaan hallilla omin silmin kiekkoviihdettä katsastelemassa.

On se mennyt näköjään vaikeaksi nykyään, mikäli tämänkin keskustelun sisältöä on uskominen....
 

Ponto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä olen vanhan valan fani, eikä ole feispuukkeja eikä pluutuutteja.
Käynpähän vaan hallilla omin silmin kiekkoviihdettä katsastelemassa.

On se mennyt näköjään vaikeaksi nykyään, mikäli tämänkin keskustelun sisältöä on uskominen....

Hieno homma, että teistä 7 - 16 vuotiaistakin löytyy poikkeuksia! Toivottavasti teistä useampi löytäisi itsensä hallille, sillä ajan myötä suuret ikäluokat katselevat JYPin pelejä korkeimmilta lehtereiltä, ja silloin ei välttämättä enää istumapaikoille ole nykyistä tungosta.
 

LaRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Al Bundy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, Suomi

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
JYPin nettisivuilla on juttu Seppäsen ja kumppaneiden matkasta Prahaan.
Pari kohtaa nostan esiin:
Prahassa sovittiin, että Boston Bruinsin organisaation nuoria pelaajia tulee ensi kesänä harjoittelemaan Jyväskylään.

Mahdollisesta pelaajaliikenteestä organisaatioiden kesken sovittiin, että siinä edetään tapauskohtaisesti syntyvien tilanteiden ja tarpeiden mukaan.
Eli tämä on vähän sitä mitä odotettiinkin ja vähän enemmänkin. Nuoria pelaajia jotka eivät vielä NHL:n ovia ole ihan heti kolkuttelemassa tulevat kokeilemaan suomalaista kesäharjoittelua ja tarvittaessa, jos Bruinsin ja JYPin intressit kohtaavat, tulee joku Bostonin organisaatiosta tänne kaudeksi. Ihan hyvä ettei Seppänen suostunut siihen että Boston voi tunkea tänne ihan ketä sattuu vaan joukkue otetaan huomioon. Otetaan ainoastaan jos jollakin pelipaikalla on puutosta ja Bostonilla on pelaaja joka haluaa tulla tänne pelaamaan.
 

janbo

Jäsen
Vaikuttaa suorastaan loistavalta. Tuon perusteella on jopa todennäköistä ettei yhteistyö tule jäämään vain nimelliseksi, vaan molemmilla osapuolilla on mahdollisuuksia oman toiminnan kehittämiseen ja parantamiseen.

Tyni kertoo kuinka sponsorit voidellaan ja Bostonista kerrotaan miten saadaan yleisö hallille. Holtari neuvoo molempia joukkueita kenelle olisi hyvä pelata missäkin. Seppänen ja Chiarelli nauttivat business-matkojen eduista hymy suupielissä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tyni kertoo kuinka sponsorit voidellaan ja Bostonista kerrotaan miten saadaan yleisö hallille. Holtari neuvoo molempia joukkueita kenelle olisi hyvä pelata missäkin. Seppänen ja Chiarelli nauttivat business-matkojen eduista hymy suupielissä.
Bostonista toivoisin vielä lisää tietoa miten saadaan lisää isoja sponsoreita. Okei, onhan meillä Valtra mutta lisää vastaavia tai jopa isompia ei olisi ollenkaan pahitteeksi.
 

LaRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Seventeen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pöh. Tähän ongelmaan olisi jo vastaus: Jukka Ahvenjärvi.

Jaa-a tuskin sentään, Eiköhän siellä olisi muuan kakkoskoutsi joka nousisi tuollaisessa tilanteessa ykköseksi. Ahon Jyrkillä on jo ihan hyvät näytöt pelin johtamisesta niinä aikoina, kun itse pääpiru on ollut reissussa. Ei kahta sanaa etteikö Aho hoitaisi hommaa!
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Älkää vielä pelästykö, ensi kauden hankintoja, mutta silti tekisi kyllä ison loven JYP:in. Isomman mitä Immonen teki lähdöllään.

Sopisi hyvin kuvaan, että lähtisi, sillä tällä kaudella mennään yli budjetin ja ensi kaudeksi tarvitaan taas itänaapurin avustuksia.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kalenteri maksaa 20 euroa, josta viisi euroa menee vastasyntyneiden teho-osastolle. Hyvään tarkoitukseen siis.

Mistäs näitä tulee saamaan? Tuossa jutussa kun ei viitsitty asiasta mainita mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös