Mun mielestäni on eräänlaista itsepetosta ruveta väittämään, että kritiikki JYPiä kohtaan olisi silkkaa kateutta. Fakta nyt vaan on ettei tuo pelityyli ole neutraalin kiekonseuraajan mielestä kovin viihdyttävää.
Tuo pelityyli on todella tehokasta, suorastaan murhaavan tehokasta ja voittavaa. Voittaminenhan on tulosurheilussa kai se tärkein asia, luulisin. Itse olen myös tuota valmennusta jonkun verran kokeillut ja täytyy myöntää, että tuo kaikkien iki-inhokki RD on saanut joukkueen pelaamaan lähes täydellisesti suunnitelemansa taktiikan mukaan. Tähän lisätään huippuyksilöitä ja kasassa onkin hyvä, ellei paras SM-Liiga JOUKKUE.
Mutta tuo ei poista sitä karua faktaa, että tuo pelityyli on myös satunnaisesta katselijasta äärimmäisen tylsää. Tämän olen kuullut aika monesta suusta sekä kaveripiiristä, että myös hallilla kun on porukan kanssa jutellut. Noh, kohta joku linkittää, että Aravirta ja kumppanit on sanonu, että viihdyttävää on. Esim. Aravirta varmasti katsoo peliä nimeltä jääkiekko hieman erilailla kuin 99-prosenttia jatkoaikaan kirjoittajista, kuten tekevät varmasti kaikki ammattivalmentajat. Mutta tehkääpä gallup, että näytätte vaikkapa HIFK:n pelin ja JYPin pelin ja kysytte sitten kummasta olisitte valmis maksamaan 20€. Veikkaan, että tulos olisi suhkot selvä.
Varmasti osa kritiikistä johtuu myös RD:n kommenteista, jotka ovat pääosin mukavaa mukahassuttelua mutta välillä paistaa läpi todella pahasti ylimielisyys ja mainittu toimittajien kyykyttäminen. Ja tuo kyykyttäminen ei todellakaan tapahdu vain silloin kun RD:lle annetaan vain yksi mahdollinen vastaus.
Loppu kritiikistä johtunee sitten vain siitä, että JYPillä menee nyt hyvin ja fanit keulivat vahingossa ja välillä tarkoituksella. Mutta näinhän käy pääsääntöisesti aina.
Nykyisin kun Jatkoaikaa lukee niin tuntuu, että JYP on täysin kritiikin yläpuolella. Seurasta tai siihen liittyvistä henkilöistä ei saa sanoa mitään negatiivista. Itse olen Jyväskylässä koko ikäni asunut ja säännöllisesti koko ikäni Hippoksella (ei ikinä Synergia) vieraillut ja ikäväkseni täytyy myöntää, että tuo muutaman vuoden menestys on noussut aika monelle "hattuun". Monelle, ei lähellekään kaikille.
Välillä hieman hymyilyttää kun lukee tiettyjä ketjuja joissa JYP-fanit manaavat kuinka vierashalleissa tönitään lapsia, huudetaan loukkaantuneelle pelaajalle yms.
Eikö tätä tapahdu Hippoksella? -Viimeiset 20 vuotta on ainakin tapahtunut, sitä aikaisemmasta minulla ei ole tarkkaa muistikuvaa. Ja tämä ei tarkoita, että hyväksyisin tuollaiset teot, tapahtuivat ne sitten missä vain.
Miksei näitä ihmetellä missään ja kysellä, että kuka oli se känninen Kurkisen fanipaita päällä ollut idiootti? Noh, eipä näitä taida minkään muunkaan seuran kannattajat kysellä mutta välillä tuntuu, että on vain pakonomainen tarve nostella omaa häntää.
Ikinä en ole JYPiä kannattanut, enkä tule kannattamaan. Oma suosikkini löytyi samana päivänä kuin synnyin mutta vain Helsingistä. Muutama sukulainen ja kaveri on JYPissä pelannut/pelaa ja luulisin, että minulla on aika hyvä käsitys tuosta pelityylistä ja Hippoksen meiningeistä.
JYPin menestystä vastaa minulla ei ole mitään, ei ole koskaan ollut, päinvastoin oli äärimmäisen hienoa nähdä/kokea/olla mukana noissa mestaruusjuhlissa ja nähdä miten lähes koko Jyväskylä meni sekaisin ja kuinka tohkeissaan osa kavereista oli. On myös hienoa nähdä kuinka hyvin hoidettu seura nykyisin JYP on, käytännössä menisi mallista kaikille muille. Nyt melkein uskaltaa jo ääneen sanoa, että voi viedä joskus omat lapset katsomaan peliä Hippokselle, vielä 10 vuotta sitten niin ei uskaltanut sanoa.
Kiitoksia siis pitää osata antaa silloin kun niihin aihetta on mutta myös kritiikkiä pitää osata ottaa vastaan.
Toivoisin nyt vain hieman itsekritiikkiä, malttia ja kykyä nauraa itselleen ja sille Valtralle. Ei aina tarvitse vetää hernettä nenää joka asiasta.
Niin ja se sambaryhmä voisi joskus kokeilla, vaikka sitten läpällä, jotain ihan uutta komppia tai järjestää katsojille vaikkapa pienen pikkujoulu yllätyksen ja jättäisivät rummut kotiin.