Kerro @JypFabu nyt sitten että miksi se ei olisi voinut olla toimiva ja koko organisaatiota palveleva systeemi mitä Harvia ja Viinanen yritti?
Minulla ei ole tietoa, kuka tai kenen agendalla on päätöksiä tehty, mutta katsoisin että näytöt on kohtuu lujat, että toiminut ei. Ilman, että minun sitä erikseen tarvitsee kenellekään kertoa. Seppäsen prosessi ymmärtääkseni lähti tulille vasta, kun päätäntävalta siihen riitti ja Rautakorpi oli viimeinen näyttö näiltä ehkä nimeämiltäsi.
Mikäli olet kokenut, että tuo mitä on jokunen kausi vedetty mielestäsi on toimiva ja palvelee JYPiä mielestäsi, enhän minä sitä voi kiistää, sinä uskot niin ja minä en.
On totta, että kauden onnistuneen alun jälkeen oltiin hetken hyvillä asemilla ja jos muistat tai olet tekstejäni lukenut, aika helvetin pitkään minäkin liputin valmennuksen puolesta. Toki siinä syksyn Tappara matsissa koin ventilaatio kohtauksen, koska mikään valmennus ei saa päästää joukkuetta moiseen munattomaan tilaan, josta ihan tänäänkin saatiin taas nauttia. Vasta marras - joulukuun taitteessa oli minun pakko tunnustaa, että ei tule mitään, halusin mitä tahansa.
Samalla, kun miettii asioita joukkueen kautta, on ihan yhtä merkittävää katsoa asiaa myös sen organisaation kautta. Usein sanotaan, että jos valmennus menettää kopin se tietää potkuja, mutta harva tulee miettineeksi, että jos valmennus menettää organisaation, myös se tietää valmennukselle potkuja. Sellainen se paikka on.
Minusta on siksi turha tuijottaa johonkin hetkelliseen sarjan tilanteeseen sarjassa, kun tekijät voi olla ja tässä tapauksessa varmaan onkin paljon syvemmällä rakenteissa. Hyväksyy sen tai sitten ei, niin minä ymmärrän asiaa niin, että Seppänen ja kutka sitten kanssaan on strategiaa rakentanut, eivät olleet tyytyväisiä siihen mitä valmennus tuotti suhteessa päämäärään. Ainakin tarinoiden mukaan tästä käytiin debattia useaan otteeseen ja lopulta vailla tulosta.
Joukkue on minunkin silmään varmasti sitoutunut, vaan mitä nyt kirjoitan pitää lukea minun oletuksenani, ei totuutena.
Tuo sulaminen juontuu jo viime kaudelta ja on asiana niin erikoinen, ihan liigan joukkueiden mittapuulla, että sitä väkisin miettii, että kuinka hirveä virheiden pelko pelaajiin on istutettu, kun kerta toisensa jälkeen saa nähdä saman ripulipaskan valuvan housuun, vaikka mitään hätää ei ole olemassakaan. Niin usein se toistuu, ettei se voi olla sattumaa, vaan tulemaa jostakin.
Ymmärrän hyvin, että moni ruoskii Heiskasta ja ehkä jonkun ujon pyyhkäisyn toki ansaitseekin, mutta analogia ikävä kyllä on Rautakorpi. En tosiaan tiedä, mutta lasken yhteen niitä kauden alun haastiksia kuinka nyt ei tarvitse pelätä virheitä ja kaikki saa pelata vahvuuksillaan, jos tuommoista pitää toistella tulee mieleen, että kukaan ei kehu, että kengässä ei ole kiveä, jolla kiveä kengässä ei ole. No, kuten sanoin en tiedä, mutta arvailen.
Pelaajien liikeisiin vaikuttaa tietenkin moni asia, mutta epäilen isoimmaksi tekijäksi rahaa. Ihan kauden alusta olen pitänyt selvänä, että Jerry suuntaa Sveitsiin tämän kauden jälkeen ja siihen ei vaikuta mitkään muut asiat, kuin steppi uralla saldolla, mikään, Rautakorven jatkokaan jos niin haluat ajatella, ei siihen vaikuta sitä taikka tätä. Samoin lie Gardinerin kohdalla, varsinkin, jos haluaa nimenomaan BC:n kanssa jatkaa yhtä matkaa, saa muualta taatusti saman, luultavasti isommankin tilin, mutta niin olen käsittänyt, BC ei ole JYPiltä jatkopahvitarjousta saanut. Siinäkään asiassa valmennus ei ratko tuon taivaallista, vaan raha ja muut seikat.
Mitä tulee Nikuun, niin en yllättyisi, jos olisi ensi kauden JYP rosterissa takaisin, hänelle toki valmennus ja muu turbulenssi vaikutti niin isosti, että vaihto muualle oli parempi hänen kannaltaan tähän hetkeen.
Jos tosiaan nuo nimet on organisaation päätöksien takana olleet tähän asti, niin päin ihteään ovat vetäneet. Minun silmään ja ymmärrykseen tuo tie on ollut joskus sääleihin, kun talous riittää ja muuten rimpuillaan pohjalla. Vailla näkemystä ja kunnian himoa ja päättäväisyyttä, siis tuommoista toivotaan toivotaan puuhastelua.
Henkilökohtaisesti en kyllä millään kykene hyväksymään noin munatonta visiota organisaatiolta, sori vaan. Seppänen on nyt sitten naulannut toisenlaiset teesit ja tiekartan ja ne korreloivat sitä, kuinka minä ajattelen JYPin päämääristä. Tässä hetkessä on kuitenkin mahdoton esittää päätelmää kenenkään, meneekö maaliin vai ei, siinä kantona kaskessa se, löytyykö JYPin organisaatiosta kyky puhaltaa yhteisen päämäärän eteen, venettä keikuttamalla ei ainakaan, se on varma. Aika siis näyttää, muuta me ei voida täältä sivusta todeta.
Kun kysyt, voisiko JYPissä olla nyt toimiva linja, mutta se on Seppänen, joka kaiken tuhoaa, niin minusta ja minun tiedoillani, ei mikään moista johtopäätelmää tue, mutta jos itse olet ollut näihin Seppänen taka - alalla vuosiin tyytyväinen niin pelillisesti, kuin organisaationa, niin enhän minä sitä kiistää voi. Niin ajattelet kuin ajattelet. Samoin, kuten sanoin, tässä hetkessä meistä ei kukaan voi määrittää Seppäsenkään linjaa onnistuneeksi tai epäonnistuneeksi, kyse on siitä, saako mies laittaa visionsa käytäntöön, vai estetäänkö ja vesitetäänkö se jonkun toisen tahon toimesta.