Niin kuin Seppänen ja Heiskanen kuulemma tekevät, niin myöskään minä en pyytele anteeksi, vaan minä seison sanojeni takana. JYPissä on:
a) johtamisongelma
b) viestintäongelma
ja nämä ovat lopulta yksi ja sama asia.
Toisia Seppäsen viimeinen ulostulo on ilmeisesti vakuuttanut ja lohduttanut, minulle tämä valitettavasti edelleen korostaa viestintä- ja johtamisongelmaa. Juu, "pelipaikaton pelitapa" sai vähän selvennystä ja lievitti sitä, että ehkä johdossa ei ollakaan ihan harhaisia hörhöjä. Silti ainoa oikeasti positiivinen merkki toistaiseksi on ollut Erosen, vähintäänkin osin oma-aloitteinen, joskin reaktiivinen, yhteydenotto faniryhmiin katsomo-protestin osalta.
Toki hyviä merkkejä on nekin, että johto on yrittänyt olla yhteydessä fanien ja sponsorien kanssa, mutta jos niistä seuraa eilisen kaltaista jälkipyykkiä, niin on se viestintä edelleen hoidettu päin berberiä, yrityksestä huolimatta! Eli tämä ei vielä kokonaisuutena positiiviseksi käänny. Yritystä on, mutta jää puuhasteluksi.
Olen lisäksi sitä mieltä, että jos AITO syy valmentajapotkuille oli kerran ne pelitavalliset asiat, jotka oli ristiriidassa strategian kanssa, niin potkut olisi pitänyt hoitaa kauden päätyttyä. Jos aito syy oli Rautakorven ja Niemisen käytöksessä pelaajia kohtaan, tämän kanssa olisi pitänyt tulla suoraan esiin, ilman että mennään piiloon pelillisten asioiden taakse.
Jos tarkastellaan strategisen ristiriidan kantilta asiaa, niin JYP 2025 strategia (eikä mennä edes siihen, että tämähän ei ole mikään strategia ensinkään. Lähinnä pieni osa strategiaa - puolivillaisesti laadittu visio) tiivistettynä sanoo:
1. Vahva urheilussa (tässä mentiin oikeaan suuntaan Rautakorven alaisuudessa, ja omia kasvattejakin on päästy ajamaan sisään, Lassila kirkkaimpana esimerkkinä. Kahdessa vuodessa ei omavaraisuus päässyt toivottuihin lukemiin ja ulkomaalaisia jouduttiin haalimaan. Oliko se Rautakorven vika? Ehkä se sitten oli. Jos, ja todellakin tässä vaiheessa ISO JOS, kukaan oma kasvatti tahi tunnettu suomalainen ei suostunut tulemaan Rautakorven JYPiin, niin kai niillekin olisi voinut markkinoida, että Rautakorpi lähtee kyllä tämän kauden jälkeen.)
2. Vahva digissä ja datassa ("Ammattiurheiluorganisaation tulee tuntea asiakkaansa ja kannattajansa entistä paremmin, jotta oikeanlaista markkinointia ja viestintää voidaan kohdentaa nykyistä tarkemmin." No joo, ollaan menty päin puuta tämän kanssa. Viestintä on entistä heikompaa, markkinointia kyllä tehdään, mutta ei oikein ole katetta mainospuheille... no, datan pohjalta annettiin potkut valmentajille kuitenkin. Tämän osa-alueen pieleenmenosta tuskin voi syyttää Rautakorpea ja Niemistä.
3. Vahva uudella Hippoksella (joo, kolme skenaariota, kaikkiin valmistauduttu, diipa daapa, hyvä juttu. Vähintä mitä johto tässä tilanteessa oikeastaan voi tehdä. Jos tämä on mennyt pieleen, niin ei voi Rautakorpea syyttää. Ei ole näkynyt oikeastaan mitenkään ulospäin, mutta kai siellä jotain tapahtuu. Tästäkin voitaisiin viestiä.)
Näin ollen, strategisestikin on vaikea nähdä syitä potkuille.
Ja sitten vielä Korpelan kommentti strategiasta:
– "Lopulta seuran menestymisen ratkaisee ihmisten ja yhteisön luja JYP-lojaalisuus, joka seuran on ansaittava toimillaan jokainen päivä uudestaan ja jota JYPin on omalla toiminnallaan koko ajan vahvistettava."
Tässä kohtaa naurattaisi, jos ei itkettäisi. Meemityylisesti voisi kysyä, "miten on mennyt omasta mielestä?" Seura ei ole, ainakaan johdon puolesta, ansainnut, eikä vahvistanut minun lojaalisuutta siitä lähtien, kun Seppänen alkoi heittämään Tukka-Jukkaa bussin alle. Varsinkin kun tänne fanin suuntaan näytti että välitilan loppuminen ja Rautakorven tulo liittyi toisiinsa. Ilmeisesti ei, kun oli kerta virhe palkata. Omasta mielestäni Rautakorpi sai välitilan loppumaan...mutta kun edistyneet tilastot ja data. Ojasta allikkoon on menty ja vauhdilla! Eikä siitä voi tämän hetken tiedossa olevilla faktoilla valmentajia syyttää...potkuihin asti ainakaan.
Jos joku haluaa nyt kovin minua suostani nostattaa ja luoda uutta uskoa, niin kuinka paljon ne kehittyneet tilastot on nyt sitten kehittyneet valmentajavaihdoksen jälkeen? Missä me ollaan menty eteenpäin? Vissiin niin syvällä siellä allikossa jo olen, että omin avuin en ylös pääse eikä valoakaan enää näy.
Kai johto on katsonut tämän strategian mukaiseksi ratkaisuksi, mutta itse näen tämän ihan päinvastaisena. Vastoin omaa visiota (tai strategiaa) mennään tällä hetkellä ja rajusti.