JYPin fanituotemyynti

  • 178 154
  • 881

Baldrick

Jäsen
@JypFabu pahoittelut siitä, että ehkä vähän yksinkertaistin asiaa. Vähän omasta kuplastani asiaa kirjoittelen ja tässä kyllä tietoisesti ja tietämättä on joutunut oikomaan mutkia. Fanituotteisiin ja ottelutapahtumaan liittyy paljon elementtejä, joiden on myös tarkoitus tehdä pienemmätkin asiakaskunnat iloiseksi. Tietyt fanituotteet myös tuovat vaikeasti mitattavaa näkyvyyttä, kun porukka pitää niitä päällään tai on niin otettu, että kertoo hankinnastaan kotona ja työ- ynnä kaveripiirissä.

Ajatus lähinnä on siinä kiinni, että tällä hetkellä JYP tekee rajallisilla resursseilla fanituotemyyntiä ja sen puitteissa on pakko olemassa olevaa toteuttaa, sekä fanien toiveiden mukaan vielä kykyjen mukaan kehittää. Se on kuitenkin aivan eri asia operoida, kun on löysää kassaa toteuttaa, versus alimitoitettu budjetti ja työtuntimäärä, joiden piirissä pitää yrittää parhaansa.

Aiemmasta kokemuksesta (siis samanlaisesta tilanteesta, ei JYPin parissa) voin kaikille JYP-faneille kertoa, että ideoita on aina ihan helvetin monta, mitä voisi toteuttaa ja varmasti suurin osa niistä ajan kanssa maksaisi itsensä takaisin. Ongelma tulee siinä, että sulle annetaan X määrä euroja, joka on vain murto-osa kaikista, sekä samalla sen euromäärän pitää palata kassaan Y-ajassa. Silloin homma on valitettavasti paljon monimutkaisempi ja harvan toiveita voidaan toteuttaa, kun yritetään löytää niitä tuotteita, mitkä palvelevat mahdollisimman suurta yleisöä syöden mahdollisimman lyhyeksi aikaa niitä samoja euroja, joilla muukin toiminta pyörii. Jos X-luvussa on pelivaraa ja kassa kestää pidempiaikaisen tuloutumisriskin, niin on paljon helpompaa tehdä erilaisia niche-juttuja ja muuta vastaavaa.

Tällä hetkellä kun kattoo, niin tuotteista puuttuu tiedot materiaaleista, mitoista ja varmasti jotain muutakin luonnehdintaa useammasta tuotteesta olisi hyvä saada. Oma olettamukseni on, että yksinkertaisesti käsiparit ei tällä hetkellä riitä ja oravanpyörä pyörii siinä määrin, että kauppa ei tuota tarpeeksi, jotta sinne uskallettaisiin laittaa lisää resursseja.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Yksi kaulahuivi tai pipo maksaa sisään muutamia euroja ja JYP myy niitä parilla kympillä. Väitän, että käsittelykulujenkin jälkeen pipo tuottaa viivan alle heittämällä enemmän kuin sähköskitta, joka on huomattavasti enemmän pääomaa sitova ja riskisempi tuote varastossa, jolla ostajia on hyvin rajallisesti.
Tuskin kaulahuivi/pipo ja kitaran on edes tarkoituskaan kilpailla myynnissä kummalla seura tienaa enemmän. Ensin mainitut on niitä perustuotteita, äkkiä arvaamalla olettaisin kaulahuivin olevan myydyin fanituote, mutta montako niitä on myyty ylipäätään, tai montako niitä menisi vuodessa, veikkaan että jokainen huivimalli 2000 luvulla mitä ollutm olisikohan edes jokaiselle katsojalle loppuun myydyssä hallissa. 4500 jaettuna 20 vuonna tekee noin 225 huivia / vuosi ja jos huivista jäisi käteen 7e kappaleelta niin jokainen tajuaa että Jyväskylässä fanituote ei ole mikään järkyttävä bisnes.
Kaulahuivit, pipot, mukit, viirit, tarrat, pelipaida ja hupparit on perustuotteita mitkä vaan pitää olla ja ovat myös ns helppoja tuotteita.
Sitten näihin lisätään muita, myös erikoisempia tavaroita pienemmälle ostajaryhmälle, nämä tuotteet maksavat myös tilaajalle huomattavasti enemmän kun ovat myös valmistajalle erikoiseriä desingin tai muun vuoksi.

Esimerkkinä itselle tuli huppari kun johonkin oli lahajakortti käytettävä. JYPn hupparin myynti hinta oli 49e makuasia onko se kallis ja mihin vertaa. Nyt vertaan millainen tuote on perus huppari värit musta tai punainen, johon prodeerattu rintaan pieni jyp logo.
ja sitten olen usein tilannut tietyille ryhmille vastaava/sama perus hupparia johon selkään tulee harrasturyhmän logo/tunnus värit on ollut valittavissa kaikkien ei ole tarvinnut olla samoja ei edes painatuksessa vaihtoehtoja oli useimpia, laadukas painatus mikä ei ole lähtenyt heikentynt kymmenien pesukertojen jälkeen, tilausmäärät on ollut 30-60 kpl ja neuvoteltu hinta on ollut 33,50e huonolla matematiikalla jypille noista huppareista jäisi noin 15e kappaleelta (veikkaan että jyp saa hupparit halvemmalla koska todennäköisesti on jonkun verran suurempi erä ja ottaa nuo verohässäkät pois välistä) mutta ei niitäkään jyp myy montaa sataa.
Pitää tajuta että se potenttiaalinen fanituotteen ostaja määrä ei ole sama kun maakunnan väkiluku. ja täälläkin vilahtanut tilastato missä JYP oli hännillä 15vuotta sitten luvut oli myynnistä mitkä ei ole tuotto! myynnin jälkeen vähennetään ostot, verot, välityspalkkiot ym ym. perus sääntö jos 100e ostat niin 200e pitää myydä jos jotain haluat itsellesi.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
@JypFabu pahoittelut siitä, että ehkä vähän yksinkertaistin asiaa. Vähän omasta kuplastani asiaa kirjoittelen ja tässä kyllä tietoisesti ja tietämättä on joutunut oikomaan mutkia. Fanituotteisiin ja ottelutapahtumaan liittyy paljon elementtejä, joiden on myös tarkoitus tehdä pienemmätkin asiakaskunnat iloiseksi. Tietyt fanituotteet myös tuovat vaikeasti mitattavaa näkyvyyttä, kun porukka pitää niitä päällään tai on niin otettu, että kertoo hankinnastaan kotona ja työ- ynnä kaveripiirissä.

Ajatus lähinnä on siinä kiinni, että tällä hetkellä JYP tekee rajallisilla resursseilla fanituotemyyntiä ja sen puitteissa on pakko olemassa olevaa toteuttaa, sekä fanien toiveiden mukaan vielä kykyjen mukaan kehittää. Se on kuitenkin aivan eri asia operoida, kun on löysää kassaa toteuttaa, versus alimitoitettu budjetti ja työtuntimäärä, joiden piirissä pitää yrittää parhaansa.

Aiemmasta kokemuksesta (siis samanlaisesta tilanteesta, ei JYPin parissa) voin kaikille JYP-faneille kertoa, että ideoita on aina ihan helvetin monta, mitä voisi toteuttaa ja varmasti suurin osa niistä ajan kanssa maksaisi itsensä takaisin. Ongelma tulee siinä, että sulle annetaan X määrä euroja, joka on vain murto-osa kaikista, sekä samalla sen euromäärän pitää palata kassaan Y-ajassa. Silloin homma on valitettavasti paljon monimutkaisempi ja harvan toiveita voidaan toteuttaa, kun yritetään löytää niitä tuotteita, mitkä palvelevat mahdollisimman suurta yleisöä syöden mahdollisimman lyhyeksi aikaa niitä samoja euroja, joilla muukin toiminta pyörii. Jos X-luvussa on pelivaraa ja kassa kestää pidempiaikaisen tuloutumisriskin, niin on paljon helpompaa tehdä erilaisia niche-juttuja ja muuta vastaavaa.

Tällä hetkellä kun kattoo, niin tuotteista puuttuu tiedot materiaaleista, mitoista ja varmasti jotain muutakin luonnehdintaa useammasta tuotteesta olisi hyvä saada. Oma olettamukseni on, että yksinkertaisesti käsiparit ei tällä hetkellä riitä ja oravanpyörä pyörii siinä määrin, että kauppa ei tuota tarpeeksi, jotta sinne uskallettaisiin laittaa lisää resursseja.

Nopeasti vastattuna toi fanituotehomma vaatisi oman tiiminsä ja oletan että isommilla seuroilla sellaiset on. Jotenkin tuntuu että JYPillä tuskin on edes täysipäiväistä henkilöä tässä.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Nopeasti vastattuna toi fanituotehomma vaatisi oman tiiminsä ja oletan että isommilla seuroilla sellaiset on. Jotenkin tuntuu että JYPillä tuskin on edes täysipäiväistä henkilöä tässä.
Isoilla seuroilla varmasti on ja ostaja ryhmäkin paljon suurempi kun JYP.llä, Tuohon JYPlle jos palkkaa 2-3 henkilö niin tuottohan menee heidän palkkoihinsa, ja toisaalta olisko heille silti töitä 12kk vuodessa. On tiimi millaien hyvänsä niin JYPn fanituote ei käy kaupaksi kuopion torilla. Eikä minkään ala asteen pihalla välitunnilla jokaisella tulla näkemään jypin pipoa päässä. Markkinat on vain kovin pienet päijänteen pohjoisrannalla.
Varsinkin että tuo ihmisten fanittaminen painottuu massoissa sinne maalishuuhtikulle jos joukkue pärjää finaalissa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ajatus lähinnä on siinä kiinni, että tällä hetkellä JYP tekee rajallisilla resursseilla fanituotemyyntiä ja sen puitteissa on pakko olemassa olevaa toteuttaa, sekä fanien toiveiden mukaan vielä kykyjen mukaan kehittää. Se on kuitenkin aivan eri asia operoida, kun on löysää kassaa toteuttaa, versus alimitoitettu budjetti ja työtuntimäärä, joiden piirissä pitää yrittää parhaansa.

Ei ole mitään pahoiteltavaa, on vaan ajatuksia joita pohdiskellaan, väännellään ja käännellään.

Aivoilen kumminkin niin, että kahdella kärjellä, perus fanituotteet, joissa jo arkkitehtuuri on, lisäksi on mahdollista ilman suurta ja raskasta/kallista tuotantotiimiä rakentamatta onnistua ihan inhimillisin resurssein. Moni hyödyke, joita valmistetaan joka tapauksessa voi ketterällä mielellä olla valjastettavissa myös kannattamiseen. Tuolla kaupan verkkosivuilla voisi olla yksinkertaisesti vaikka kenttä, joka kysyy, millainen olisi sinun toivoma JYP kannatus tuote? Isoa määrää henkilökuntaa se ei vaadi, että mahdottomiin joku vastaa, että hyvä idea, me ei vaan tähän pystytä vastaamaan, mutta, jos vaikka tuleva isukki haluaa kannattaa seuraa, miten olisi tuttipullo JYP logolla. Esim. Näissä yksittäisissä se ei JYPiltä vaadi kuin sen, että sopii valmistajan kanssa käytännöt logon lisäämiseen ja toimitusosoitteet, Ihan samaa tekee esim. verkkoyhteyksien tarjoajat, ne myy ominen logoineen ihan perus F - Securen tietoturvaa ja ostaja kyllä tietää, että se on f - Secure. Ainoa isompi työ toiveiden perusteella on luoda kontaktit ja sopimukset valmistaviin yrityksiin.

Minusta on koko lailla vanhanaikaista polkaista omia tuotantoja asioissa käyntiin, kun kaikki on ratkaistavissa synergialla, jossa voitto voi olla pienempi, mutta kattaus paljon laajempi. Kaikenhan ajatus on vain olla tukituloa seuralle lipputulojen ja sponsorituen tueksi. Lisänä rikka rokassa.
 

Baldrick

Jäsen
Pitää tajuta että se potenttiaalinen fanituotteen ostaja määrä ei ole sama kun maakunnan väkiluku.

Sinänsä suuria eriäviä sanoja ei mielipiteeseesi ole, mutta tähän ajattelin tarttua. JYPin pitäisi kyllä markkina-alueena olla vahvaa keskikastia. Jos mietitään pääluvun kanssa (kotikaupunki ja sitoutuneet lähialueet, oma arvio nopeella perstuntumalla), niin joukkueet voidaan jakaa jotenkin näin:

Iso markkina: HIFK, Kärpät, TPS
Ylempi keskikasti: Ässät, Ilves, Tappara, JYP, KalPa, Pelicans (Ipa ja Tappara splittaa saman markkinan)
Alempi keskikasti: Sport. HPK
Pieni markkina: Lukko, Jukurit, SaiPa, KooKoo

Voin olla joistain näistä väärässä, mutta pointti lähinnä on se, että JYPillä on vaikutusalueellaan joku 300-400k ihmistä, kun otetaan kaikki Pihtiputaalta Jämsään ja Keuruulta Pieksamäelle. Se miten saadaan porukka kannattamaan JYPiä on sitten monen asian summa, mutta JYPin markkinalla pitäisi olla (ellei jo oikeasti olla, emme edes tiedä) kyllä vahvaa keskikastia. JYPin pitää noukkia jokainen lupaus omilta lähialueilta mahdollisuuksien puitteissa, jotta voidaan olla SE seura Keski-Suomessa ja kenties vähän noukkia muutamia lupauksia sen ulkopuoleltakin. Tätä lupausten hankkimista toki tehdäänkin jo hyvin ja jämsäläisiä yms. JYPistä on ponnistanutkin (hommataan takas mieluusti), mutta sitä pitää jatkaa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Se miten saadaan porukka kannattamaan JYPiä on sitten monen asian summa

Mulla jopa tulee mieleen, että kyse on kyvystä jalkauttaa oma näkyvyys, ei ne kaikki jotka silloin ammoin heilui koulujen pihalla Tappara pusakoissa mitään faneja olleet, ne vaan onnistui rakentamaan siitä "muodin", ok tuolloin koko kuvio oli lie uutukaista tässä maassa. Mutta sama idea on tosi edelleen. Jos JYP osaa luoda ilmeensä osaksi seutukunnan ilmettä ja arkea, se on jo pitkällä asioissa. Isoin asiahan tässä on ammattitaitoinen idean sisään heittäjä, jolla osaaminen tuo tekemään riittää. Joo, voi olla ettei ole halpa ukko/akka palkkauksessa, mutta maksaa kyllä itsensä ja vähän ekstraakin(sarkasmia) takaisin JYPille.
 

Baldrick

Jäsen
Nopeasti vastattuna toi fanituotehomma vaatisi oman tiiminsä ja oletan että isommilla seuroilla sellaiset on. Jotenkin tuntuu että JYPillä tuskin on edes täysipäiväistä henkilöä tässä.
Sama arvio minulla on nykytilanteesta, mutta en usko, että JYPille ihan tiimi olisi ajankohtainen. Toki jos fanituotemyyntiin lasketaan sometuotanto jne. niin siinä tapauksessa vaatinee vähän lisää, mutta verkkokaupan toiminnallisuus, varastonhallinta, toimitukset, uusien tuotteiden laadinta voi hoitua kyllä yhdelläkin jos työkalut on kunnossa. Muistutan, että mutuilen edelleen olettamuksilla. En myöskään osaa sanoa MyCashFlow'n palkkioista, mutta sanon, että varsin valitettavaa, että tuollainen nimi näkyy verkkokaupassa. Sitä ei tietysti pidä pitää JYPiä vastaan, mutta voisin tässäkin tapauksessa olettaa, että olettavat asiakkaiden maksavan siitä, että tuota ei näy asiakkaille.

Edit. Tarkan Markan JYP eli TMJYP on kyllä se, mikä tuntuukin kotoiselta. Hippoksen kellarista kaivetut maskotit 2010 (vai -11) ynnä muut jotenkin samalla antavat aihetta kunnioittaa linjakkuutta. Ilmeisesti Korpela on myös meijän miehiä, mitä HPK-faneilta saa lukea.
 
Viimeksi muokattu:

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Iso markkina: HIFK, Kärpät, TPS
Ylempi keskikasti: Ässät, Ilves, Tappara, JYP, KalPa, Pelicans (Ipa ja Tappara splittaa saman markkinan)
Alempi keskikasti: Sport. HPK
Pieni markkina: Lukko, Jukurit, SaiPa, KooKoo
Tapparan fanimyyti aluetta on koko suomi, siinä missä Kärppien ja HIFKn ja TPSn,
Sitten vahva fanikulttuuri on Ässillä ja Ilvekselle ovathan he myös alkuperäisiä liigalaisia ja perinteet menee tosi kauaksi.
JYPllä ei tavallaan koskaan ole ollut juurikaan kunnon fanipohjaa, lukuunottamatta muutaman vuoden välähdyksiä liigaan nousu aikaan Sambaryhmän innostamanna hyvä tunnelma hallissa, ja mestaruusvuosina nykykäytännön mukaan leikitään fania ja tappiputken koittaessa piilotetaan ne huivit. ja jos jotain meinaa syntyä niin riidellään keskenään ja kyhäillän omissa kuppikunnissa haukkuen naapureita. tosin sehän sopii jääkiekkoon, koskaan vika ei ole itsessä vaan vastustajassa tms.

Ei sitä voi kaunopuheilla ja haaveilemalla miksikään muuttaa JYP on pienen alueen joukkue kuten puolet liiga joukkueista on, ja kun ei ole niitä perinteitäkään, Se että mainoslauseissa on Me olemme JYP, Meidän JYP, JYPn kylä, ja mitä näitä kaikkia on historian aikana ollut, on vain markkinoinin korulauseita. Totuushan on että sellaista yhteneväisyyttä vaan ei koskaan ole oikeasti ollut, Tosin eihän oikeasti oikein ole Keski-Suomalaisiakaan koska tämähän oli jouto maata aikoinaan hämäläiset ja savolaisethan tämän on asuttanutkin, jyväskyläkään ei ole alkuperäis pitäjiä laukaastakohan se on osittain pilkottu. Eli juurettomihan ns jyväskyläläiset on. Perinteet oli pesäpallossa mutta sekin on kuihtunut naisia lukuunottamatta.

Fanituotteita pitää olla ja hyvä niin, mutta suureksi sitä hommaa yksinkertaisesti ei voi saada, Aihiota olisi ollut jos menstys olisi jatkunut eikä seurana olisi vajottu pohjamutiin jos mittarina on liigapaikkakunnat.
Uskon että niillä resursseilla mitä on niin tuota fanituote hommaa kehitetään ja yritetään haistella mikä käy millekin aikakaudella kaupaksi. mutta mittaviin myyntilukuihin ei voi yltää, noita vaihtoehto jengejä on kumminkin kohtuu etäisyydellä. mutta jokainen itsehän päättää mitä väriä kannustaa asuinpaikasta riippumatta, ja suurin osa kannattaa ilman että tunnustaa näkyästi väriä.
 

Baldrick

Jäsen
Tämä on kyllä totta ja olisi epäreilua laittaa JYP samaan kastiin Ässien ja Tampereen joukkueiden kanssa, kun samaan aikaan itse väkerrän nykyhetken realiteeteista myyntivolyymeissa. JYP on takana noita edellämainittuja, mitä laajaan kannatukseen tulee, joten oli mnulta ehkä vähän hölmöä verrata kannattajakuntaa noihin potentiaalisena markkinana. Toki sitä se on pitkällä kantamalla, mutta jos etsitään ratkaisuja nykyhetkeen, kuten kovasti koitan, niin vähän meni ohi.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvää pohdintaa monelta kantilta. Pieni markkinahan tässä on haasteellinen. Sikäli Tynin aikainen keskustelu JYP- logon lisensoinnista olisi bisnesmallina hyvä ajatus: tuotteen valmistaja/ myyjä kantaa vastuun, JYP kerää rojaltit. Edellyttää toki, ettei nyt kovin kranttuja olla sen suhteen, mihin sen logon saa laittaa (ei nyt ehkä kuitenkaan erään kauppaketjun "natsipossupäivien" maskottiin). Uskon, että kitarahommissakin on näin ollut; on laitettu JYP-kitara tarjolle ja jos joku tilaa, niin sellainen tehdään ja JYP saa osansa. Tuskin niitä varastoon on tilattu.

Sieltä isosta maailmasta voi taas ottaa esimerkin näistä Messin ja Ronaldon fanipaidoista. Isosti myytiin ja veikkaan, ettei PSG ja ManU laittaneet pennin latia tahi riskiä paitojen valmistukseen. Saavat vaan oman osansa myynnistä. No, onhan se toki eri täällä Keski-Suomessa.

Sitten maailmalta löytyy kaikenlaista kulttiseuraa (esim. St. Pauli futiksessa) ja tuota joku minua viisaampi markkinointimies voisi myös pohtia. Saisko sitä fanikuntaa laajennettua muutenkin kuin pelkästään urheilullisella menestyksellä?

@RäpyläRepe , meikä on ainakin mukana kaikessa, jossa vaan voi rakasta seuraa avittaa. Ostan sitten vaikka itselleni luvan kritisoida kaikkia :).
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Tämä on totta. Fanituotteita tullut ostettua tuhansilla euroilla. Kaikki leviää käsiin paitsi nahkatakki ja semmoinen musta pitkähihainen T-paita jossa JYPin logoja rinnassa.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Semmonen tuli tuossa vielä mieleen, että eikös sitä voisi GW-paitojen lisäksi myydä muutakin GW-tavaraa? Mailoja, sukkia (siis niitä suojien päälle vedettäviä) ja sopivassa kohtaa vaikka hanskoja tai housuja?

Kyllähän se harraste-/ junnupiireissä on aika kova juttu, kun JYPin sukissa hiihtelet ulkojäillä. Tämä olisi sarjaan "kulut kuitenkin kuitattu ja isolla katteella voi ehkäpä myydä".

Omassa lapsuudessa piti saada MJ-Sportin JyP HT -verkkari. Ne päällä kun vedeltiin syrjäseuduilla liikuntatunneilla, niin liikunnanopettaja-Erkkikin kysyi, että "pelaatko Jypissä?" - en kehdannut valehdella pelaavani.

Onkohan muuten Mauri jotain sukua näille Jormakan veljeksille?
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omassa lapsuudessa piti saada MJ-Sportin JyP HT -verkkari. Ne päällä kun vedeltiin syrjäseuduilla liikuntatunneilla, niin liikunnanopettaja-Erkkikin kysyi, että "pelaatko Jypissä?" - en kehdannut valehdella pelaavani.

MJ Sport + tuulipuku + Savela. Sieltä niitä aina haettiin ja kyllä niitä muuten paljon myytiinkiin, niin kauan kuin olivat muodissa.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Semmonen tuli tuossa vielä mieleen, että eikös sitä voisi GW-paitojen lisäksi myydä muutakin GW-tavaraa? Mailoja, sukkia (siis niitä suojien päälle vedettäviä) ja sopivassa kohtaa vaikka hanskoja tai housuja?
Kyllähän näitä myydäänkin, JYPin fanishopin osiossa varustetori. Yleisesti kauden jälkeen siellä paljon tavaraa, nyt näemmä lähes tyhjänä.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän näitä myydäänkin, JYPin fanishopin osiossa varustetori. Yleisesti kauden jälkeen siellä paljon tavaraa, nyt näemmä lähes tyhjänä.
Höh. No ei sitä ainakaan kovin monelle ole kerrottu tai sitten itse olen ollut pimennossa :). Anyways, jotkut sukathan ehkä voisi olla sellaisia, joita voisi kauden mittaan myydä kovalla katteella ja pienellä vaivalla.
 

Baldrick

Jäsen
KalPa-pelin jälkeen Kemellin maila huutokauppamyyntinä ois voinut herkästi myydä useemmalla satasella, jopa muutamalla tuhannella.
 

Kelmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä tulee fanimyyntiin niin pari perusasiaa ensiksi. Valikoiman tulee olla mieluummin suppea mutta laadukas. Huono laatu ja korkeahko hinta on myrkkyä. Tässä jypillä on hyvä suunta onneksi.

Tuotteiden pitäisi olla sellaisia joita voi ostaa heräteostoksena perus fanivalikoiman lisäksi. Jyp kitara on varmasti hieno tuote mutta ostajia on oikeasti vaan muutama ja saatava kate on kehno. Taisi Karin oma musiikkimieltymys ohjata päätöstä aikalailla. Jyp pelikortit on taasen hyvä heräte (tai olisi ollut). Yonkman kuninkaana, Gudas ässänä jne, tästä saisi hyvän setin aikaiseksi vielä nykyäänkin. Mutta nämä pitäidi tehdä ennen kaikkea tyylillä.

Sitte: tutkimustietoa olisi syytä kerätä mitä fanit haluavat ja ennen kaikkea pitäisi kysyä niiltä jotka eivät osta, miten valikoimaa pitäisi kehittää jotta ostettaisiin. En tiedä onko tietoa kerätty mutta ei se ainakaan näy toiminnassa.

Jypin myynnin ja markkinoinnin kompastuskivi on siinä että sitä tehdään liian suppealle porukalle, sellaisille mitä itsekin edustan ja mitä suurin osa keskustelupalstalaisista edustaa. Uusia kohderyhmiä ei osata etsiä ja niitä ei tunnisteta. Esim 40v naiset pitäisi saada halliin, koska nämä ovat nykyään niitä jotka istuvat markkinointi ja henkilöstöbudjettien päällä yrityksissä ja tekevät perheen valintoja. Mutta Jypin ansainta pyörii edelleen niiden keski-ikäisten ukkojen ympärillä jotka istuvat jypin ns sisäpiirissä. Sellaiseen porukkaan on ulkopuolelta todella vsikea tulla ja tässä olisi jypillä iso mietinnän paikka.

Hitto on monesti tullut mietittyä pitäisikö ottaa lopputili ja tarjoutua jypille puoli-ilmaiseksi, talot ja mökit kun on maksettu ja näitä on tehty töikseen kiitettävällä menestyksellä. Montaa asiaa saisi kuntoon Jypissä ja ne eivät olisi kustannus, vaan ajattelutavan muutoksia. Se onko jyp valmis muuttamaan ajattelutapaa on hyvä kysymys.

No mennään seuraavaan väsyneeseen teamspalaveriin kuitenkin.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Jyp kitara on varmasti hieno tuote mutta ostajia on oikeasti vaan muutama ja saatava kate on kehno.
Miten on voinut mennä yksi kitara näin ihon alle? Keneltä se on pois jos tällainen tuote on ollut tai on valikoimassa. En usko että tuo kitara on vienyt jonkun toisen tuotteen valikoimasta. Tai estää ostamasta sitä pipoa tai huivia.

Mikäköhän olisi se tuote jossa olis hyvä kate esim yli 10e ja sitä myytäisi edes sen 1000 kpl, Kyllä on tainnut joillain mennä fantasia ja unelmat ohi totuuden ja realismin. Päivä unissa voi nähdä kun kävelet kävelykatua niin joka toisella on JYP huivi tai pipo, puolilla vastaantulevista autoista takaikkunalla heiluu minipaita, tai ylipäätään ihmiset pukeutuisivat punamustavalkoiseen, se vaan ei ole totta. JYP on kumminkin pieni seura, markkina alue pieni ja senkin raja alueet häilyviä, ei fanittaminen mene maakuntarjojen mukaan.

Itselle JYP / JyP HT on ollut iso osa elämää, on herättänyt suuria tunteita, riemua ja pettymyksiä, fanituotteita koko "kannattaja" kaudella on hankittu JYP HT pelipaita (mikä on sitten annettu nuoremmalle kannattajalle) kolme minipaitaa (ei enää nykyiseen auton ikkunaan) boxerit oli ja meni (oli aika paska laatuiset) mestaruus huivi, Ai niin tuli myös ostettua HIFK kannattajalle myös tapaus nyt tulee noutaja pesoselle episodin jälkeen oma huivi. JYP muki, ja nyt sitten huppari ja juomapullo kun piti väkisin keksiä lahjakortin hydyntämistä ajatuksena oli myös että jättäisin käyttämättä olisihan sekin ollut oman lainen tuki seura saisi rahansa mutta ei tarvitse tavaraa antaa vastineeksi)

Nykyään en voi juurikaan sanoa että olisin JYP fani, vaan seuraan sitä kuten kaikkia muitakin, paikan päällä käyn katsomassa kaudessa ehkä 10 liigamatsia, jos sattuu mielenkiintoisia pelejä siellä missä milloinkin satun olemaan. ja huomannut että nykyään nautin eniten ottelusta jossa pelaavat joukkueet joissa yksi hailee kumpi voittaa, usein on ottelun aikana vaihtunut kumpaa joukkuetta sympaa sillä hetkellä, johtuen ottelun tilanteesta. Se on hienoa että siellä on ne omat faninurkat mitkä mitkä on joukkueen väreissä. mutta meitä on pirusti kumminkin ketkä haluaa olla neutraaleja tunnustamatta väriä näkyvästi. Siksi kaikki niin sanotut fanit ei ole fanituotteiden ostajia sekä joku tykkää JYP mukista ja toinen piposta, täten myös myynti määrät on kohtuu pieniä. Kuitenkin tarkoitus on että jotain löytyisi vähän kaikille ja silti moni jää ilman sitä mieleistä tuotetta.
 

Kelmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten on voinut mennä yksi kitara näin ihon alle? Keneltä se on pois jos tällainen tuote on ollut tai on valikoimassa. En usko että tuo kitara on vienyt jonkun toisen tuotteen valikoimasta. Tai estää ostamasta sitä pipoa tai huivia.

Mikäköhän olisi se tuote jossa olis hyvä kate esim yli 10e ja sitä myytäisi edes sen 1000 kpl, Kyllä on tainnut joillain mennä fantasia ja unelmat ohi totuuden ja realismin. Päivä unissa voi nähdä kun kävelet kävelykatua niin joka toisella on JYP huivi tai pipo, puolilla vastaantulevista autoista takaikkunalla heiluu minipaita, tai ylipäätään ihmiset pukeutuisivat punamustavalkoiseen, se vaan ei ole totta. JYP on kumminkin pieni seura, markkina alue pieni ja senkin raja alueet häilyviä, ei fanittaminen mene maakuntarjojen mukaan.

Itselle JYP / JyP HT on ollut iso osa elämää, on herättänyt suuria tunteita, riemua ja pettymyksiä, fanituotteita koko "kannattaja" kaudella on hankittu JYP HT pelipaita (mikä on sitten annettu nuoremmalle kannattajalle) kolme minipaitaa (ei enää nykyiseen auton ikkunaan) boxerit oli ja meni (oli aika paska laatuiset) mestaruus huivi, Ai niin tuli myös ostettua HIFK kannattajalle myös tapaus nyt tulee noutaja pesoselle episodin jälkeen oma huivi. JYP muki, ja nyt sitten huppari ja juomapullo kun piti väkisin keksiä lahjakortin hydyntämistä ajatuksena oli myös että jättäisin käyttämättä olisihan sekin ollut oman lainen tuki seura saisi rahansa mutta ei tarvitse tavaraa antaa vastineeksi)

Nykyään en voi juurikaan sanoa että olisin JYP fani, vaan seuraan sitä kuten kaikkia muitakin, paikan päällä käyn katsomassa kaudessa ehkä 10 liigamatsia, jos sattuu mielenkiintoisia pelejä siellä missä milloinkin satun olemaan. ja huomannut että nykyään nautin eniten ottelusta jossa pelaavat joukkueet joissa yksi hailee kumpi voittaa, usein on ottelun aikana vaihtunut kumpaa joukkuetta sympaa sillä hetkellä, johtuen ottelun tilanteesta. Se on hienoa että siellä on ne omat faninurkat mitkä mitkä on joukkueen väreissä. mutta meitä on pirusti kumminkin ketkä haluaa olla neutraaleja tunnustamatta väriä näkyvästi. Siksi kaikki niin sanotut fanit ei ole fanituotteiden ostajia sekä joku tykkää JYP mukista ja toinen piposta, täten myös myynti määrät on kohtuu pieniä. Kuitenkin tarkoitus on että jotain löytyisi vähän kaikille ja silti moni jää ilman sitä mieleistä tuotetta.
Anteeksi nyt mutta on pakko kommentoida. Tämä kirjoitus osoittaa kuinka vähän ymmärrät nykyisestä kivijalka ja verkkokaupasta ja sen toiminnan perusperiaatteista ja to8minnan keskittämisen tärkeydestä.

Kitara, ei ole mennyt minun ihon alle, jonkun toisen ihon alle taisi mennä. Otin kitaran esimerkiksi tuotteesta, jolla ei ole todellista kysyntää/potentiaalia. Kitara ei vie yhtään kauppaa pois tarrasta, kaulahuivista jne. Kyse on siitä mihin kannattaa keskittyä ja mistä kauppaa voi syntyä. Silloin kun yrityksellä ei ole paukkuja (kuten jypillä) tehdä hommaa isosti, ei näitä "kitaroita" oteta valikoimaan. Tuote voisi olla vaikka JyP auto tai pesukone. Pahimmillaan sidotaan rahaa varastonarvoon ja varastonkierto on onnetonta ja sitä kautta kauppa surkeaa. Tässä tapauksessa kyse oli lähinnä siitä että pitäisi keskittää osaaminen kovaan ytimeen ja tehdä kaikki sen ympärille, tutkitun tiedon kautta. Jos näin ei tehdä syntyy Topin varastomyymälä jossa on kaikillekaikkea ja kenellekään ei mitään, helkutin huonolla kannattavuudella.

En tiedä kenen päiväuniin viittaat, ilmeisesti omiin väliin jääneisiin. Jypillä on mahdollisuus nostaa fanituotemyyntiä nykyisestä, tätä väitän ja kannattavasti. Kukaan ei ole väittänyt, että koko Jyväskylä ja Keski-Suomi pukeutuu jatkossa seuran väreihin. Mutta väitän ostoponteiaalia olevan paljon enemmän mihin JyP nykyisin pystyy.

Tarpeet tulisi tunnustaa tutkimuksen kautta ei sen mitä sinä tai minä luulet ihmisten ostavan. Kun nämä tarpeet on tunnistettu, tulisi ostopolku (digitaalinen ja kivijalka) luoda ja automatisoida. Automatisointiin liittyy ostotiheyden kasvattaminen, segmentyikohtainen viestintä, digitaalinen markkinointi ja jälkihoito. Kaikki nämä loistavat nykyisi poissaololla. Mistä tämän tiedän, koska olen myös ostanut fanituotteita verkosta, kivijalasta yms ja herätteitä ei tule. Ostopersoonat näissä ovat myös erilaiset (kuten kirjoituksesi osoittaa) samoin asiat joita täältä halutaan ostaa. Väitän että Jypin fanituotemyynti perustuu siihen, että viikon alussa keksitään kiva kamppis sen sijaan että tuotteet olisi markkinoinnin vuosikellossa ja kampanjat mittaroitu. Kun asiaa ei ole automatisoitu, ihmetellään täällä miksi Koskisen Kalle ei soita. Siksi koska näiden ihmisten toimenkuvat ovat repaleiset ja kaikki perustuu muistamiseen. Kun nämä asiat ovat kunnossa jää aikaa enemmän oivaltamiseen kun aika ei mene suoriutumiseen. Oivaltamista olisi ollut esim Kemelin mailan huutokauppa KalPa ottelun jälkeen. Mutta kun työkalut puuttuvat, ei tämä onnistu. Nyt ehdotat, että olisihan tämä voitu myydä/huutokaupata hurrikaanissa ottelun jälkeen. Niin olisi tai sitten se olisi voitu myydä verkossa, jypin 50.000 seuraavalle, jolloin ostopotentiaali ja saatava hinta olisi ollut enemmän kuin hurrikaanin hinta. (Se kun olisi perustunut fanin humalan asteeseen ja pussin löyhyyteen vs ulkomaalainen keräilijä)

Voi olla että olen tässä aivan väärässä, mutta väitän tietäväni näistä asioista keskivertofania enemmän. Jotenkin kanssasi käytävä keskustelu tuo mieleeni erään pörssissä noteeratun yrityksen johtoryhmän jäsenen, joka ihmetteli minulle miksi Google tuo hänelle venäläisistä naisista mainoksia. Jaa-a olin hiljaa ja emme saaneet tuonne myöskään kauppaa kun lähtötaso oli aika matala.

Mikä meni ihon alle on se, että jos näkee kaiken ympärillään huonona ja muiden mielipiteitä ei mitenkään arvosta.

Vanha sanonta, tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Silloin kun yrityksellä ei ole paukkuja (kuten jypillä) tehdä hommaa isosti, ei näitä "kitaroita" oteta valikoimaan. Tuote voisi olla vaikka JyP auto tai pesukone. Pahimmillaan sidotaan rahaa varastonarvoon ja varastonkierto on onnetonta ja sitä kautta kauppa surkeaa.

Muuten olen kokolailla samaa mieltä kanssasi, mutta tämä ei ole nykyaikaa, ollut enää pitkään. JYPin kaltaisen toimijan on turha kerätä mitään varastoja minnekään, korkeintaan se, mitä kivijalan herätteissä menee. Kaikki muu pitää olla tilattavissa ja se voi olla melkein mitä tahansa. Se ei myöskään vaadi mitään raskasta koneistoa, vaan toimivat kanavat yhteistyökumppaneihin, eli tuotteita tuottaviin yrityksiin. Synergia tuossa lie avain. Missään olosuhteissa ilman massiivista panostusta kauppa ei ole, eikä voi olla mikään kultakaivos, se vain tukee päätuotetta ja toimii sitouttajana siihen.

Kaikki tämmöinen vaatii vaan boksin ulkopuolista oivallusta, siitä miten tukea päätuotetta oheistoiminnalla. Tietoa toiveista ja mahdollisista artikkeleista on juutaksen helppo kerätä, verkko kauppaan vain kenttä, joka kysyy mikä olisi sinun JYP tuotteesi ja sinne kivijalkaan myös pääte, jossa esittää toiveitaan. Toteuttaa niitä mahdollisen puitteissa yhteistyönä. Ei ole varmasti yhtään valmistajaa, joka moiseen diiliin sylkisi, kaikki lisä myyntiin kelpaa aina. Kun hommataan jotain arvokkaampaa/laadukkaampaa, jossa on ropo seuran kannattamiseen, jaksaa jokainen odotella sen toimitusajan, saa tuotteen, joka olisi hankintalistalla muutenkin ja samalla kannattaa seuraa, ei se sen kummempaa ole. Tottakai siinä ohessa pitää olla ne paidat, mailat ja sukat, jotka lajiniiloja eniten puhuttelevat, mutta miksi kangistua pieneen, kun voi ajatella homman laajemmin.
 

Kelmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muuten olen kokolailla samaa mieltä kanssasi, mutta tämä ei ole nykyaikaa, ollut enää pitkään. JYPin kaltaisen toimijan on turha kerätä mitään varastoja minnekään, korkeintaan se, mitä kivijalan herätteissä menee. Kaikki muu pitää olla tilattavissa ja se voi olla melkein mitä tahansa. Se ei myöskään vaadi mitään raskasta koneistoa, vaan toimivat kanavat yhteistyökumppaneihin, eli tuotteita tuottaviin yrityksiin. Synergia tuossa lie avain. Missään olosuhteissa ilman massiivista panostusta kauppa ei ole, eikä voi olla mikään kultakaivos, se vain tukee päätuotetta ja toimii sitouttajana siihen.

Kaikki tämmöinen vaatii vaan boksin ulkopuolista oivallusta, siitä miten tukea päätuotetta oheistoiminnalla. Tietoa toiveista ja mahdollisista artikkeleista on juutaksen helppo kerätä, verkko kauppaan vain kenttä, joka kysyy mikä olisi sinun JYP tuotteesi ja sinne kivijalkaan myös pääte, jossa esittää toiveitaan. Toteuttaa niitä mahdollisen puitteissa yhteistyönä. Ei ole varmasti yhtään valmistajaa, joka moiseen diiliin sylkisi, kaikki lisä myyntiin kelpaa aina. Kun hommataan jotain arvokkaampaa/laadukkaampaa, jossa on ropo seuran kannattamiseen, jaksaa jokainen odotella sen toimitusajan, saa tuotteen, joka olisi hankintalistalla muutenkin ja samalla kannattaa seuraa, ei se sen kummempaa ole. Tottakai siinä ohessa pitää olla ne paidat, mailat ja sukat, jotka lajiniiloja eniten puhuttelevat, mutta miksi kangistua pieneen, kun voi ajatella homman laajemmin.
Pääosin ollaan sanoilla linjoilla. Verkoston kautta saadaan homma toimimaan kuvaamallasi tavalla. Mutta ensiksi se verkosto pitää luoda ja ylläpitää ja tämä ei ole ihan pikkujuttu. Tai on tavallaan mutta Jypin nykyresurssit eivät oikein riitä. Mieleeni tulee yhden tjn lausonto, tehdään kauppaa vaan nykyisten kumppanien kautta, nehän tippuu meille. No resurssia verkoston ylläpitoon ei vaan ollut ja kaupat siirtyi vähän kerrassa muualle.

Veikkaan, että verkkokauppaan tuleva lisätietokenttä ei ratkaise ongelmaa niiden osalta jotka eivät tilaa/käytä JyP tuotteita. He kun eivät ole vielä tässä vaiheessa ostoputkea, vaan pyörivät muualla kuin Jypin verkkokaupassa. Nykyasiakkailta tietoa saadaan näin kerättyä kylläkin, kyse on lähinnä tahdosta. Mutta jos tämän kiinnostuksen pohjalta aletaan viestiä tulevista uutuuksista tarvitaankin jo automatiikkaa ja tätä tukevaa sisältöä.

Mutta niin pitkään kun hommaa pidetään sivuroolissa ei se kasva merkittäväksi. Mutta itse keskittäisin toimintaa ja loisin rungon jossa toimia. Vasta sitten laajentaisin näihin "kitaroihin".

Ps kiitos asiallisesta keskustelusta ja näkökulmastasi, ei se tämän vaikeampaa ole.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mutta niin pitkään kun hommaa pidetään sivuroolissa ei se kasva merkittäväksi. Mutta itse keskittäisin toimintaa ja loisin rungon jossa toimia. Vasta sitten laajentaisin näihin "kitaroihin".

Aivan ehdottomasti näin. Ei ne kitarat ole tärkeitä, palvelujen kohtaanto on. Aika pitkälle asia on kiinni panostuksesta ja päämäärästä vision toteuttamiseen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja näin joulunalla ehkä ne pienet asiat korostuu, tässä kun hyppäsi satunnaisesti suoraan Ässien etusivulle niin etusivulla on joululahjaidat todella isolla fontilla etusivulla, siitä painelee niin avautuu lippupakettin ja vielä muut kohta linkki jos jotain muuta haluaa lahjaksi antaa. Näissä tuotteissa on sitten Fleecepeittoa, Sateenvarjoa, saunamittaria, heijastinsetti, kylpytakkia, Pitkiä kalsareita ja aika paljon tuotteita joita voisi oikeasti jollekin ostaa lahjaksi. Esim. kylpytakki tai Fleecepeitto yksinään voisi olla semmoinen mitä menisi jouluna. Sinällään ymmärtää miksi 15v ero myynissä ollut 120 000e, kun nykypäivänäkin taitaa melkoinen ero olla monessa asiassa. Kaupungin koon suhteen olisi mahdollista isompi myynti.

Sitten kun vertailuna hyppää JYPin etusuville niin siellä ei oikein mitään oleelista etusivulla nähtävissä vaan kaikki pitää klikailla sitten uusien valikkojen kautta, juuri näin sesonkina ptäisi olla heti avattavissa verkkokauppa etusivulla. Sitten kun hyppää vielä sinne verkkokauppaan niin ainakin itsellä valikot hyppii toisensa päälle ja ties mitä.
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
No se verkkokauppa on koodaajan näköinen. Ei ole ajateltu kaupallista puolta. Täytetty vain turvallisesti minimivaatimus.

Koodajahan on sellainen ihminen, joka ostaa kalsarit apteekista ja ruuan netistä, kerää legoja ja osaa kaikki Monty Python -sketsit ulkoa.

Kauppa sinänsä on kunnossa. Jonkun myyntihenkisen pitäisi vähän ottaa otetta siihen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös